Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Arkiv   >   Digitaliserade arkiv   >   Arkiv Digital, SVAR/Riksarkivet och Ancestry/Genline - jämförelser   >  
Arkiv Digital, SVAR/Riksarkivet och Ancestry/Genline - jämförelser [äldre inlägg 1]
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post937) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 04 oktober 2008 kl. 10.31
Sitter här och funderar på vad som kommer att hända med Genline på sikt. Om man tänker att Arkiv digital får minst samma täckning som Genline. Om jag går utifrån det jag sett när jag använt både Arkiv Digitals bilder och Genlines bilder så är kvalitetsmässigt Arkiv Digital bilder bättre.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post944) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Lördag den 04 oktober 2008 kl. 13.37
Ja, Arkiv Digital har fina, ljusa och klara bilder. De syns bra.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post945) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 04 oktober 2008 kl. 14.21
Om man tänker på längre sikt när Arkiv Digital blir rikstäckande. Kan detta medföra nedläggning av Genline då man kan tänka sig att släktforskarna föredrar kvalite?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post946) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anders Berg - Lördag den 04 oktober 2008 kl. 14.22
Jag ser att forumet är i samarbete med Arkiv Digital. Det borde kunna bli fruktbart för båda parter. Ännu finns ingen länk hit från Arkiv Digital dock.

Kanske Genline köper in sig i Anbytarforum nu! ;)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post949) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 04 oktober 2008 kl. 14.49
Vad nu Genline skulle med Anbytarforum till... Sedan tror jag knappast att Släktforskarförbundet släpper del i Anbytarforum till någon utomstående aktör. Skulle t.ex Genline köpa in sig i Anbytarforum med låt oss säga 50 % andel så borde inkomsterna som Anbytarforum delas emellan Släktforskarförbunet (som då skulle ha den andra halvan) och Genline. Släktforskarförbundet tappar således del i en inkomst.

Sedan tror jag personligen mer på Arkiv Digital då deras material är kvalitetsmässigt bättre än Genline. Ungefär som att läsa i orginalböckerna fast de är i digital form.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post950) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anders Berg - Lördag den 04 oktober 2008 kl. 15.03
Visst är Arkiv Digital helt överlägset Genline, och kommer bli det än mer när täckningen ökar.

Genline kunde vara intresserad av AF som dragplåster för att dra till sig kunder. Som antagligen AD kan tänkas tänka med ett samarbete med detta forum.

Förbundet skulle tjäna en hygglig engångssumma och slippa kostsam administration genom att sälja AF. Det torde numera stå klart att avgiften ändå bara äts upp av administrationen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post952) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 04 oktober 2008 kl. 16.06
Visst kan Genline använda Anbytarforum för att marknadsföra sig men det är också som du skriver. Arkiv Digital är överlägset Genline.

Om forskarna går efter kvaliten så hjälper nog inte Anbytarforum som dragplåster åt Genline.

Om dess avgifter, knutna till Anbytarforum, äts upp av administrationen av densamma så tror jag också att de skulle kunna slippa en del administration och portokostnader om de slopade avgiften för AF.

Vågar nog påstå utan att ha sett siffrorna att AF inte kostar mer att driva än detta nystartade forum. Vet inte hur mycket AF:s kontrollanter har i arvode.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1013) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 05 oktober 2008 kl. 19.30
Nu har jag inte varit inne och tittat på SVAR:s digitaliserade alster men undrar bara hur det är kvalitetsmässigt jämfört med Genline och Arkiv Digital.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1038) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anneli Isaksson - Måndag den 06 oktober 2008 kl. 15.29
Arkiv Digital är oslagbart jämfört med Svar, i varje fall i mitt tycke. Hos Arkiv Digital kan jag läsa det som hos Svar på vissa ställen var oläsligt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1039) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 06 oktober 2008 kl. 15.39
Verkar som om Arkiv Digital vinner i längden. Då vet i alla fall jag vilket jag skall välja när jag skall läsa kyrkoböcker på nätet....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1089) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 07 oktober 2008 kl. 22.28
Hej

Jag kommer att vara med och leda en studiecirkel i släktforskning nu i höst och jag undrar om det är någon som kan redogöra för skillnaden mellan AD Online, SVAR och Genline.

Vad är det för material de olika aktörerna har att erbjuda? Jag tänker då närmast på arkivalier utöver kyrkböcker och SCB-utdrag. När det gäller kyrkoböckerna har jag förstått att det skiljer en hel del när det gäller tidsomfånget.

Jag vet av egen erfarenhet att AD Online är överlägset Genline när det gäller bildkvalitet, men hur står sig SVAR i konkurrensen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1096) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Linda Simonsson - Onsdag den 08 oktober 2008 kl. 07.08
Vad SVAR har som inte de andra har är ett antal register, som t ex Sveriges befolkning 1890, 1900 samt några till. Där finns dessutom register och foton över straffångar. Sedan finns lite domböcker också
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1098) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anders Berg - Onsdag den 08 oktober 2008 kl. 09.33
SVAR har mantalslängder online för hela landet. Det är deras starkaste kort just nu tycker jag, jämfört med konkurrenterna.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1120) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anneli Isaksson - Onsdag den 08 oktober 2008 kl. 14.37
Svar har även generalmönsterrullorna online, vilket är ett måste om man har soldater bland förfäderna. AD-online har ännu inte alla generalmönsterrullorna tillgängliga.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1125) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 08 oktober 2008 kl. 16.02
Tack för alla svar.

Det vore roligt att få göra en jämförelse mellan SVAR, AD Oline och Genline. Så om någon eller några vill lägga ut "samma" bild från SVAR och Genline så kan jag bidra med motsvarande bild från AD Online. Jag vill ju veta vad jag ska rekommendera.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1145) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Daniel Berglund - Onsdag den 08 oktober 2008 kl. 21.44
På Anbytarforum fick man ett drastiskt exempel för ett tag sedan:
AD + Genline
SVAR.

Skillnaden är inte alltid så utpräglat till Genlines nackdel, men jag har inte sett något hos AD som varit direkt dåligt. Genline är bra mycket ojämnare om man säger så..
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1171) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 09 oktober 2008 kl. 19.05
Jag tar mig friheten att lägga in bilderna här:

Genline
genline


SVAR
svar


AD Online
ad


Jag kan väl nämna att jag har hittat svagt skrivna, men fullt läsbara födelsenotiser på AD Online. Som inte syns över huvud taget på mikrofilmen. Sannolikt är det lika illa när det gäller SVAR och Genline. Det rör sig om Tvings socken, men det kan ju vara likadant i andra socknar.

P.S. Visst är det bra att kunna se hela bilderna utan att behöva skrolla i sidled

(Ändrat av kontoinnehavaren den 09 oktober 2008 kl. 19.14.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1182) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 09 oktober 2008 kl. 21.25
Skulle tro att det är lika illa hos SVAR och Genline då mikrofilmen/mikrokorten ligger till grund för deras digitala bilder. Om jag uppfattat det hela rätt...

Arkiv Digital fotograferar från orginalboken vilket gör att kvaliten blir mycket bättre.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1194) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 10 oktober 2008 kl. 11.50
SVAR:s bild ovan måste rimligen vara en nyfilmning.

SVAR har ju - i en del fall åtminstone - tagit nya bilder när mormonernas hafs-och-slafs-filmer har varit mer eller mindre oläsliga. Men det är ju fortfarande svartvitt...

(Ändrat av kontoinnehavaren den 10 oktober 2008 kl. 11.56.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1195) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Daniel Berglund - Fredag den 10 oktober 2008 kl. 12.55
Kanske det är en nyfilmning, men jag tror inte det, utan det är ju mormonerna själva som scannar sina originalfilmer och delar med sig till SVAR/RA. Kan ju t ex vara så att den filmkopian som genline har scannat var av dålig kvalitet. Det kanske framgår bättre om man tittar på "titelbladet" på den aktuella sekvensen hos SVAR.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1196) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 10 oktober 2008 kl. 13.05
Ja, för att vara säker på hur det är med just den här bilden, så får man ju undersöka det närmare. Men nyfilmning började SVAR med redan på 'mikrokortstiden', långt innan mormonerna startade sin digitalisering av de gamla filmerna.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1198) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 10 oktober 2008 kl. 13.26
lk1276

LK1276

Framgår det av försättsblad och/eller filmbeteckning om det rör sig om en omfotografering? Jag förmodar att det är samma sekvens som SVAR har fotograferat om. Kan det vara så att det finns dåliga mormonfilmer kvar ute på biblioteken fastän SVAR har gjort en ny fotografering? Jo, jag fortsätter rulla på tills AD Online har kommit ifatt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1199) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Henrik Törnqvist - Fredag den 10 oktober 2008 kl. 13.45
Jag har vid några tillfällen sett i nätvarianten av NAD att det står reproducerad. Kan det ha något att göra med huruvida det scannat från mormon-film eller om det är nyproduktion?

Tillägg: Jag vill även minnas att det av filmen id-märkning (referenskod eller vad de nu kan tänkas kalla det) framgår om det är en RA/SVAR eller GSU-film (förklaring av vad GSU är framgår av Lottas inlägg nedan).

Med vänlig hälsning,

Henrik Törnqvist
Örebro

(Ändrat av kontoinnehavaren den 10 oktober 2008 kl. 14.03.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1200) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Fredag den 10 oktober 2008 kl. 13.50
Enligt informationen på "titelbladet" för Kimstad CI:4, som ovanstående bild från SVAR är kopierad från, står det:
"Skannad av Genealogical Society of Utah 2007-06-11".
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1201) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 10 oktober 2008 kl. 14.28
Då skulle jag vilja se hur Riksarkivets 'första kopia' ser ut, alltså den som ligger väl inlåst och inte används...

Jag har inte sett mikrokortet med den här aktuella bilden, men bilder av Genline-typen ovan är ju vardagsmat för den som är van vid mikrokort. Så om skillnaden kan vara så stor mellan originalfilmen och det som vi har fått hålla till godo med här, så är det uppenbarligen i åtminstone något led som kopieringen inte har fungerat.

Men å andra sidan är det ju inte ovanligt att kvaliteten kan skilja stort mellan bilder på samma film, en del för ljusa och andra för mörka - kan det verkligen ha uppstått vid kopieringen?

Det skulle vara intressant att se en större genomgång av usla mikrokort/Genline-bilder, jämförda med mormonernas skannade bilder från samma filmer. Är den här stora skillnaden regel eller undantag?

Men egentligen spelar det ju ingen roll vilken av de gamla svartvita bilderna som är bäst... :)
Nästa sida
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)