Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Arkiv   >   Digitaliserade arkiv   >  
Riksarkivet / SVAR (Svensk Arkivinformation)
Här diskuteras frågor, synpunkter och förslag rörande SVAR:s tjänster.

Men arkivhandlingarna på bilderna, och dess innehåll, diskuteras under andra rubriker.
    Diskussioner Senaste inlägg Antal
Riksarkivet / SVAR (Svensk Arkivinformation) [äldre inlägg] 2014-05-18 12.58 25
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15064) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Söndag den 18 maj 2014 kl. 16.33
Det skulle vara synd om Arkiv Digital fick lägga ner p.g.a. en sådan här sak. Jag har nu använt denna tjänst några år och tycker den kompletterar SVAR utmärkt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15065) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 18 maj 2014 kl. 16.59
Själv använder jag också Arkiv Digital sedan ett antal år tillbaka. Men om SVAR utvecklar sig till att ha snarligt utbud som Arkiv Digital så funderar man lite på vad som hända skall.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16109) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 27 november 2015 kl. 23.47
Är det fler än jag som inte kan komma åt Riksarkivet? Det borde det vara, eftersom jag inte har några problem någon annanstans än just där.

Varken SVAR, NAD eller Riksarkivets hemsida fungerar.

Kan det vara någon "uppdatering" som har gått fel? Kanske har man hyrt in någon vikarie från Nordea? :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16110) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 28 november 2015 kl. 00.01
Jaha...

"Driftstopp på webben

Fredag 27 november från 16.30 fram till lördag kl 12.00 genomförs ett planerat underhållsarbete på webbplatsen. Såväl webb som formulär kommer att vara oåtkomliga under tiden arbetet pågår.

Vi beklagar de olägenheter som detta kan innebära. Ni som har abonnemang under tiden för detta extrainsatta servicefönster kommer att få ert abonnemang förlängt med ett dygn som inträffar under abonnemangets tidsperiod."


Detta står på Riksarkivets Facebook-sida, av alla ställen. Man ska alltså behöva besöka ett amerikanskt företag för att få information från en svensk statlig myndighet. Att sända ut denna information per epost till betalande kunder föll tydligen inte någon "ansvarig" in...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16111) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 28 november 2015 kl. 00.09
Hur kan f.ö. abonnemanget förlängas med "ett dygn som inträffar under abonnemangets tidsperiod"? Det måste väl vara efter "abonnemangets tidsperiod" - annars "förlängs" ju abonnemanget med en dag som redan ingår däri...

(Jag är något irriterad, som ni kanske märker...)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16113) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 28 november 2015 kl. 12.31
Då är det lördag, och klockan har passerat 12 med en halvtimme - men... Det "extrainsatta servicefönstret" är tydligen fortfarande öppet. För det är väl öppet det är så länge sidan är stängd?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16114) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 28 november 2015 kl. 12.50
Då var Riksarkivet tillbaka på nätet igen - d.v.s. där finns något som det står Riksarkivet på... Men det mesta leder nu till "Sidan kan inte hittas (404)".

SVAR - Digitala forskarsalen: "Sidan kan inte hittas (404)"

Nationella Arkivdatabasen (NAD): "Sidan kan inte hittas (404)"

Enskilda bildlänkar: "Sidan kan inte hittas (404)"

Min Nordea-teori från i går kväll var kanske inte så fel trots allt... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16115) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carin Olofsson - Lördag den 28 november 2015 kl. 14.37
Info om driftstoppet står även under Senaste nyheter på Riksarkivets hemsida. Vad jag kan se så funkar sidorna nu.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16131) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 11 december 2015 kl. 22.44
Och så har Riksarkivets skriptnisseamatörer gjort det igen!

Det är omöjligt att komma åt SVAR:s digitala bilder - och på Facebook (!) står nu:

"Såhär i slutet av veckan får vi beklaga att idag fredag 11 december kl. 16.30 till lördag 12 december kl. 12.00 kommer såväl söktjänst som bildvisning att vara oåtkomliga. Ni som har abonnemang till den digitala forskarsalen och SVARs digitala bilder kommer att bli kompenserade för detta avbrott. Läs mer på https://sok.riksarkivet.se/nyhetsarkiv?item=109113"

Och hur ända in i ....... ska man kunna "läsa mer" på en sida som inte går att komma åt?

Det här Facebook-meddelandet har ingen ordentlig uppgift om när det skrevs; det står bara "12 tim". Jag vet inte hur exakt den tidsangivelsen är, men det lär i varje fall betyda att meddelandet publicerades där cirka 6 timmar innan Riksarkivets servrar fick sina nätkablar urdragna. Hur långt i förväg det upplystes om avbrottet på Riksarkivets hemsida vet jag av uppenbara skäl inte - men förhoppningsvis var det mer än 6 timmar...

Men varför ska man behöva kolla dagligen under Riksarkivets nyheter för att se om den tjänst man abonnerar på kommer att vara ur funktion? En nackad höna borde kunna räkna ut att planerade avbrott meddelar man sina betalande kunder per epost! Nu går det inte ens ut ett meddelande till oss som abonnerar på SVAR:s nyhetsbrev...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16132) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 12 december 2015 kl. 10.18
Om man går in på Riksarkivets förstasida, så möts man - i skrivande stund i varje fall - av detta:

"Driftstopp på Riksarkivets webbplats"

Men det är bara om man går in på Riksarkivets hemsida och dess undersidor (alltså det som ligger under riksarkivet.se; och det fungerar också om man skriver www.riksarkivet.se).

För SVAR:s Digitala forskarsal (sok.riksarkivet.se) fungerar det dock inte. Där möts man bara av webläsarens felmeddelande att det inte går att nå servern. Riksarkivets "experter" har alltså inte ens lyckats att styra trafiken till SVAR vidare till upplysningen om driftstoppet...

Här står som synes båda tiderna för driftstopp, också den 27/11 - men då låg den här sidan inte ute. Den gången var Riksarkivets hemsida lika död som SVAR. Man lär alltså ha tänkt att lägga ut den då också - men lyckades uppenbarligen inte att verkställa det hela...

Den här gången har man alltså lyckats att få ut sidan - men inte från starten av avbrottet... I går kväll låg den där inte, i varje fall inte när jag försökte att hitta något meddelande på Riksarkivets hemsida, strax innan jag skrev mitt förra inlägg.

Ridå!

(Ändrat av kontoinnehavaren den 12 december 2015 kl. 10.48.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16133) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 12 december 2015 kl. 11.13
Och då verkar det faktiskt att fungera igen - en timme före utsatt tid. Inte illa! :-)

Då återstår att se om det dyker upp något nytt "servicefönster" om ett tag igen. Men det finns i varje fall ingen information om det just nu...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16516) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 08 juni 2016 kl. 17.20
Då var det dags igen:

"Underhållsarbete"

Och precis som tidigare får man bara den här "informationen" om man går via Riksarkivets hemsida; om man däremot besöker SVAR eller NAD, så händer absolut ingenting.

Men den här gången finns inte ens någon information om hur länge "underhållsarbetet" pågår. Det är alltså bara att försöka och försöka och försöka igen för att se om det har blivit "senare"...

Och betalande kunder har i vanlig ordning inte fått någon information i förväg...

Amatörer!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16517) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 08 juni 2016 kl. 17.45
Jaha - det var ju på Facebook som man fick information...

"För närvarande är det stora störningar på Riksarkivets webbplats och söksidor. Felsökning pågår och mer information kommer när vi vet mer."

Men om man nu har en sida som automatiskt (eller manuellt?) läggs ut med "information" när det är något fel - varför står det då "underhållsarbete" på den? Klarar man inte av att skriva två sidor, en som läggs ut vid fel och en vid verkligt underhållsarbete?

Det finns inget skäl att ta tillbaka det sista ordet i mitt förra inlägg...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16521) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 09 juni 2016 kl. 10.26
Ny dag och på riksarkivsfronten intet nytt. Jo, förresten - man har uppdaterat skylten:

Driftstopp

"Underhållsarbete" har blivit "tekniska problem", och "Vänligen återkom senare" har blivit "Felsökning pågår".

Alltid något...

Men på Facebook är det sig likt:

Återkommer

17 timmar - och man vet ännu inte mer...

Men det är 9 nya "Gilla"-markeringar sedan i går kväll. Avbrott är tydligen uppskattade på sina håll... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16522) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 09 juni 2016 kl. 10.46
En sak till:

Nu får man också upp felskylten om man går via sok.riksarkivet.se eller NAD. Men om man går via SVAR:s förstasida (sok.riksarkivet.se/svar-digitala-forskarsalen), så ser det i stället ut så här:

404

Samma sak om man följer en länk till en enskild bild.

Det där är väl 404-texten som följer med serverprogrammet antar jag... För det svenska Riksarkivet kan väl aldrig själva ha skrivit ett felmeddelande på enbart engelska?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16523) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 09 juni 2016 kl. 11.01
Att man får upp felmeddelandet om "tekniska problem" om man går till NAD stämmer om man följer länkar till enskilda arkiv - men om man går till NAD:s förstasida (sok.riksarkivet.se/nad), så blir det samma 404-text som för SVAR.

Återstår att se hur pass "temporarily" som sidorna är "unavailable"...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17266) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 22 mars 2017 kl. 00.04
Konstaterar att det stöts och blöts inom området men när kommer de till skott?

http://www.genealogi.se/123-nyheter/2013/1841-steg-pa-vaegen-mot-gratis-arkivmaterial
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17590) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 09 oktober 2017 kl. 21.46
Riksarkivet. Riksarkivets alla externa digitala tjänster ligger dessvärre nere, det gäller vår hemsida, digitala forskarsalen, beställningsformulär och e-post. Preliminärt kommer allt att vara åtgärdat tisdag morgon. Vi beklagar det inträffade.

https://www.facebook.com/riksarkivet.se/
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17592) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 09 oktober 2017 kl. 23.13
Ja, då var det dags igen... För vilken gång i ordningen?

Jag minns inte om det var i går kväll eller i morse som jag upptäckte att ingenting fungerade, men ett dygn kan vi väl säga att det har varit ur funktion.

Undrar just om alla abonnenter får kompensation genom förlängning av abonnemanget den här gången som omväxling? Det får man automatiskt hos Arkiv Digital när det någon sällsynt gång inte fungerar som det ska. Men hos SVAR, där det är allt annat än sällsynt med avbrott, så brukar man få säga till för att få en förlängning - trots att det varit ett totalt avbrott som drabbat alla abonnenter under en hel dag, vilket som sagt har hänt förr...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17596) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 12 oktober 2017 kl. 11.42
Det här en 'chatt' mellan mig och Leif P, redaktionen:

****************
Varför informerar ni inte i Anbytarforum. Arkivguidens Forum och andra liknade ställen? Varför slickar ni inte ut epost till era kunder. SVAR har epostadresser till samtliga. Vilken adress har er alternativa nätsida. För ni har väl en sida med driftinformation. Eller rättare sagt två. Redundans är A och O.
****************
Hej, som det ser ut nu har vi endast den här kanalen på Facebook som extra kommunikation utanför vår egen sida, sedan är det fritt fram för andra att dela givetvis, vilket jag vet att släktforskarförbundet har gjort. Förhoppningsvis löser sig problemet inom kort. Med vänlig hälsning Leif P, redaktionen
****************

Det gäller inte bara IT-säkerheten på våra svenska myndigheter. Det är oförskämt mot alla kunder betalande eller inte betalande. Till betalande räknar jag de som kommer att betala via skattsedeln.

När och var släktforskarförbundet publicerade vill jag låta vara osagt. Jag tittade in på både Rötter och Anbytarforum när jag upptäckte att riksarkivet.se låg nere. Inte ens i Anbytarforum fanns det något att läsa. På gamla Anbytarforums tid var det alltid någon som drog igång en diskussion vid händelser som denna. Att en Facebooksida skulle vara en statlig myndighet enda informationskanal när den egna hemsidan brakar ihop kunde jag bara inte tänka mig. Så illa är det naturligtvis inte. Det låg information på Google som länkade vidare till Facebook.

Med tanke på alla IT-haverier borde staten ha en övergripande informationssida där alla statliga myndigheter och organisationer har att lämna information vid alla haverier. Så även public service. Men det vore kanske att spela allt knytt och oknytt i händerna. För att inte tala om de försmädliga trollen.

P.S. Jag råkade skriva ett frågetecken på mitt inlägg i Facebook. Då bedöms inlägget inte vara av allmänt intresse utan slussas till en 'chatt'. Som ingen annan kan deltaga i eller ta del av.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17607) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 06 november 2017 kl. 10.50
"Houston, we have a problem..."

"Vi beklagar det inträffade"

Detta upptäckte man tydligen för cirka en timme sedan - men så här har det sett ut i flera timmar:

"Ett fel har inträffat"

"Kontrollera att sökordet inte innehåller otillåtna tecken."

Mitt "sökord" var en bildlänk...

"Felet har loggats och kommer att undersökas av vår IT-avdelning."

Det låter ju betryggande... :-)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 06 november 2017 kl. 11.05.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19438) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 25 mars 2021 kl. 13.13
Riksarkivets "system"

Jag upptäckte att det krävs inloggning för att läsa Fryksände CI:1 hos SVAR.

GDPR på 1700-talet

"Med anledning av Dataskyddsförordningen (GDPR) behöver du logga in för att ta del av digitaliserat material yngre än 110 år."

Nu omfattar den här volymen åren 1707-1732, så den är något äldre än 110 år... :-)

Jag sände därför ett mejl till Riksarkivet, och då följde nedanstående dialog:

JT:
"Det krävs inloggning för att läsa Fryksände CI:1, som omfattar åren
1707-1732. Det måste ju vara fel."


RA:
"En del av de äldre volymerna innehåller odaterade serier eller
anteckningar och då känner inte systemet av det och då krävs
inloggning."


JT:
"Denna volymen är inte odaterad. Som jag skrev omfattar den åren
1707-1732, och det anges också i NAD.

https://sok.riksarkivet.se/?postid=ArkisRef+SE/VA/13131"


RA:
"Volymen innehåller även
Häri även lysnings- och vigselbok 1707-1731, död- och begravningsbok
1707-1733 samt inventarieförteckning utan år.
Så det är inventarieförteckningen som är utan år och orsakar att man
måste logga in."


JT:
"Så att det finns en odaterad inventarieförteckning i en 300 år gammal
volym är alltså orsaken till att det krävs inloggning med hänvisning
till GDPR...

Men det måste väl gå att manuellt plocka bort ett inloggningskrav för
en volym där det uppenbart är fel?"


RA:
"Ja så blir det tyvärr eftersom systemet inte känner av daterade serier
eller anteckningar.
Om man alltid loggar in i Riksarkivets Digitala forskarsal eller
väljer automatiskt inloggad så slipper man problemet."


JT:
"Men min fråga var om det inte går att manuellt plocka bort ett
inloggningskrav för en volym där det uppenbart är fel."


RA:
"Nej det går nog inte. Det finns ett stort antal volymer med detta
problem."


Så Riksarkivets skriptnissar har alltså skapat ett "system" som inte går att påverka manuellt när det automatiska uppenbart blir fel, vilket det blir för "ett stort antal" volymer. Och lösningen för att slippa kravet på inloggning är att vara inloggad...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20639) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 13 maj 2023 kl. 16.31
Det var några år sedan det kommenterades RA:s ständiga avbrott - men det beror inte på att det har saknats orsak att göra det... Men nu kan jag inte tiga längre.

Om man går in på Riksarkivets förstasida (riksarkivet.se), så ser det just nu ut så här:

Avbrott

Men om man följer en bildlänk, så möts man av detta:

Error

De amatörerna klarar alltså inte av visa samma felmeddelande för RA:s alla sidor, utan låter bara serverprogrammets engelska felmeddelande visas på allt utom förstasidan... Den som följer en bildlänk har alltså ingen aning om vad felet beror på.

Och inte har man meddelat detta ordentligt i förväg heller. Kanske har det stått under Nyheter - det går inte att kontrollera det just nu... Men hur många som regelbundet använder Digitala Forskarsalen (SVAR) kollar dagligen där? Inte ens de som abonnerar på nyhetsbrev har fått något meddelande - men å andra sidan sänds det sedan länge inte ut några nyhetsbrev alls...

Har ni hört den förrut? Javisst har ni det. The same procedure as every year, James.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 13 maj 2023 kl. 17.40.)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)