Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Arkiv   >   Digitaliserade arkiv   >   Ancestry (och f.d. Genline)   >  
Ancestry (och f.d. Genline) [äldre inlägg]
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4218) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Linda Simonsson - Lördag den 16 maj 2009 kl. 21.25
Fler som märkt att Min Släkt blir segt när ni har nya versionen av Genline öppet?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4225) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 17 maj 2009 kl. 12.50
Konstruktören av Min Släkt skrev vid något tillfälle att programmet inte har någon vanlig databashanterare, utan har hela arkivet i RAM-minnet för att det ska vara snabbare att arbeta med. Det var visserligen en hel del år sedan jag läste det, men jag har inte sett något om att det skulle vara ändrat.

Kanske den nya Genline-versionen slukar så mycket minne att det inte blir mycket över, så att Min Släkt slöas ned.

Jag har visserligen inte Genline, men Arkiv Digitals program är byggt i Java och därför minneshungrigt, men jag har inte märkt några problem med att ha Min Släkt öppet samtidigt med det.

Sedan kan det ju också bero på hur ett program är konstruerat; det finns ju program som 'lever sitt eget liv' med diverse processer som 'arbetar i bakgrunden' till synes utan slut. Och 'barnsjukdomar' är ju också vanliga i nya programversioner.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4226) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Linda Simonsson - Söndag den 17 maj 2009 kl. 20.40
ok.

Så fort man stänger Genlines GFF3 så fungerar Min Släkt normalt igen. Men öppnar man sedan GFF3 och gör någon sökning så blir det segt igen

Minst två personer till ser ut att ha samma problem.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4227) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Måndag den 18 maj 2009 kl. 11.59
Det är säkert RAM-minnet som blir överbelastat, och att det händer nu när Genline uppdaterat sin GFF måste bero på att den kräver mer minne än den tidigare versionen. Jag märkte det nyss när jag skulle redigera en kopierad bild från Genline och öppnade Photoshop. Allt tvärnitade! Så fort jag stängde Genline så fungerade allt som det skulle igen. Jag har aldrig haft problem med att använda dom programmen samtidigt förut.

Jag är inte heller särskilt förtjust i att GFF uppdateras automatiskt, jag vill bestämma själv när jag ska uppdatera mina program. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4228) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 18 maj 2009 kl. 21.58
Hej

Den största databasen vi har i MinSläkt omfattar 48 000 individer och är på 26 MB. Det är inga problem att jobba med den tillsammans med andra program som man behöver ha öppna samtidigt. Eller rättare sagt det var inte förrän Genline kom med sin senaste uppdatering.

Jag håller fullständigt med Lotta. Hur kan Genline och likasinnade veta hur mycket min skraltiga dator klarar av?

Man kan förstås göra som en god vän till mig gör. Läsa på en dator och skriva på en annan.

Inte en rad på Genlines hemsida. Och Henrik Dannberg verkar ha stängt mellan hägg och syren. Det tycker jag han har gjort alldeles rätt i.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4229) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Linda Simonsson - Måndag den 18 maj 2009 kl. 22.26
Ja det är mycket irriterande att de kan släppa en version som suger musten ur ens dator. Kan ju bli ytterligare en spik i kistan, så att användare väljer bort Genline till fördel för AD Online
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4355) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 05 juni 2009 kl. 18.49
Problemet har uppmärksammats även i Anbytarforum. Genline har valt att inte kommentera. De verkar som de försöker att hitta en lösning, men inte en rad om bristerna i den nya programversionen på deras hemsida. De skriver bara om hur förträfflig den nya versionen är. Mycket dåligt. Det verkar inte heller som det finns någon "fallback".

Att tvinga på sina kunder en betaversion är mycket dåligt. Genline kan knappast veta vilken prestanda min dator har. Genline vet heller inte om jag är intresserad av vare sig "texttolkning" eller skapa släktträd genom en koppling till något som kallas Familjeband.

Det ska bli intressant att se hur Genline tänker kompensera de användare som inte kan utnyttja sitt abonnemang fullt ut.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 05 juni 2009 kl. 23.31.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4356) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Linda Simonsson - Fredag den 05 juni 2009 kl. 18.53
Detta svar fick jag efter att jag mailat dem:

Tack för ditt meddelande.

Om du vill kan du köra den gamla versionen tills problemet har löst sig det pågår felsökning.

Tala gärna om för mig om du ska använda denna parameter så vi på ett enkelt sätt kan berätta för dig när den nya versionen fungerar.

Du kan skriva en parameter då gör du så här se instruktionerna:

Högerklicka på Genlines ikon på Skrivbordet. I menyn du får upp väljer du Egenskaper. Där väljer du sedan fliken Genväg. Och i målraden ska följande alternativ stå.

Windows XP: C:\Program\Genline\GFFinder2\GFFinder2.exe 2.5.3

Windows Vista: ”C:\ Program Files\Genline\GFFinder2\ GFFinder2.exe” 2.5.3
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4392) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 10 juni 2009 kl. 12.45
Enligt diskussionen på Anbytarforum är inte problemen med Genlines nya programversion lösta ännu.

Det är tydligen fler program än MinSläkt som inte går att använda samtidigt som Genline, så det uppenbarligen så att det är GFF3 som är boven i dramat.

Skickar man ett epostbrev till Genlines supportavdelning får man instruktion om hur man ska göra för att gå tillbaka till den tidigare programversionen.

Fortfarande inte en rad om problemet på Genlines hemsida. Det är ofattbart, åtminstone för mig. Varför har de inte lagt ut fallback-instruktionen på nätet? Hur hanterar man nytillkomna kunder? Upplyser man dem om problemen med programvaran? Eller rent av erbjuder dem den gamla fungerande versionen? Det är inte alla som kan eller vill pilla med datorns sökvägar.

"Tala gärna om för mig om du ska använda denna parameter så vi på ett enkelt sätt kan berätta för dig när den nya versionen fungerar." Vore inte det enklaste sättet att meddela det på sin egen hemsida?

Jag hittar för övrigt inte "GFFinder2.exe 2.5.3" på datorn. Lägger jag in sökvägen i Windows XP vill datorn uppgradera till nyaste versionen !!!!! Det finns en fil "GFFinder2.exe" Klickar jag på den kommer nyaste versionen upp !!!!! Finns den gamla programversionen att hämta på Genlines hemsida? Har nytillkomna användare filen på sin dator?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9129) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Tom Barckman - Torsdag den 14 april 2011 kl. 08.20
Ancestry har nu köpt Genline.
Genline erbjuder ett gratis program för dokumentation av din forskning, Familjeband.se
Ancestry har också ett gratis program för detta. En stor fördel med detta är att det finns en App för mobilen iPhone. Man kan faktiskt ha med sig hela sin släktforskning i fickan.
Ancestry avser, efter vad jag erfarit, att så småningom föra över innehållet i Familjeband till Ancestry. Och skrota Familjeband. Vad tycker du om det?
Jag upplever idag att Ancestry inte alls är lika utvecklad och uppfyller samma lättillghet som Familjeband och Disgen.
Vad tycker du?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9134) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 14 april 2011 kl. 23.22
Hej Tom.

Jag använder varken Genline, Ancestry eller Disgen så jag har inga synpunkter. Jag grunnar bara på om "innehållet i Familjeband" ingick i Ancestrys köp av Genline?

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9135) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Tom Barckman - Torsdag den 14 april 2011 kl. 23.53
Hej Christian!
Jo, jag är ganska säker att Familjeband ingår i köpet.
Och loggar man in på Familjeband får man en uppmaning att också lägga in sin forskning även på Ancestry.

Och jag har också uppfattat det som att Familjeband så småningom kommer att upphöra.
Ancestry jobbar för att ordna möjligheten att via GEDCOM överföra från Familjeband till Ancestry.
Men jag hoppas att det dröjer, för Ancestry är ganska ofullständigt än så länge. T ex kan man inte lägga in en Partner som Sambo. Alla klassas som Make/Maka. Och man kan inte styra så att förnamnet som är personens tilltalsnamn visas, om detta är ett andranamn bland förnamnen.

Tom
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9136) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 15 april 2011 kl. 00.05
Hej igen

Jag tänkte på det innehåll som redan finns på Familjeband. Det är väl inte bara att föra över till Ancestry? Att man ber användarna lägga in sin forskning även på Ancestry är ju inte riktigt samma sak. Vet du något om hur man kommer att hantera den andra satsningen Bygdeband?

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9138) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Tom Barckman - Fredag den 15 april 2011 kl. 09.12
Christian!
Man flyttar med hjälp av GEDCOM.
Men bara för någon dryg vecka sedan läste jag på Ancestry någonstans att man fortfarande jobbar på att anpassa Ancestry för att ta emot. Om detta är klart nu vet jag inte.

Bygdeband har de klart sagt kommer att vara kvar, men med egen inloggning. Men vill minnas att det också sas att man skall kunna anknyta Bygdeband med Ancestry direkt på något sätt. Hur vet jag inte.

Tom
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9139) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 15 april 2011 kl. 09.16
Hej Tom

Vem är det som flyttar med hjälp av GEDCOM?

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9145) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Tom Barckman - Fredag den 15 april 2011 kl. 17.48
Det får du göra själv.
Jag vet ju inte vilket Släktforskarprogram du har, men de tre programmen du nämnt ovan och Familjeband har en funktion där du skapar en GEDCOM-fil för export.
Sedan finns det en funktion i alla dessa program för att skapa en GEDCOM-fil för import.
Jag har ännu själv aldrig använt dessa funktioner, så mer detaljer kan jag inte ge.
Men det lär bli aktuellt så småningom att flytta innehållet i Familjeband till t ex Ancestry.

Vilket Släktforskarprogram har du?

Tom
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9147) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 15 april 2011 kl. 19.05
Hej Tom

Jo jag är väl insatt i hur GEDCOM fungerar. Det låter bra att det är den enskilde forskaren som själv får flytta över sitt material. För jag förutsätter att det är forskaren själv som har full bestämmanderätt över sin forskning när det gäller vad som är upplagt på Familjeband. Jag hoppas det är liknande villkor även på Ancestry. Därav min fråga.

Bygdeband är nog känsligare att flytta över till en "amerikansk sajt".

Själv använder jag MinSläkt som registreringsprogram. Och det jag eller rättare sagt vi delar med oss av läggs ut på en egen domän.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9150) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Tom Barckman - Fredag den 15 april 2011 kl. 21.14
Bygdeband skall inte flyttas över. Det har ju enbart Svensk anknytning.
Bygdeband kommer man själv att få logga in på, bygdeband.se.
Men om jag förstod saken rätt skall man kunna komma in där även via Ancestry. Kanske bara blir en typ av länk.

Tom
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11937) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Maikisch - Torsdag den 31 maj 2012 kl. 13.41
Jag tog ett " prova på" medlemskap, gratis i 14 dagar, i Ancestry för att få tillgång till Amerikas Census. Jo, jag kom in på olika census och fann anförvant. Fem dagar innan det fria medlemsskapet gick ut sade jag upp mitt medlemsskap, dels till ancestry.com.au ( hur jag nu hamnat där), och dels till svenska Ancestry. Jag fick härifrån bekräftelse på uppsägningen. Döm om min förskräckelse då man dragit 2468 kr från mitt konto, sex dagar EFTER jag sagt upp medlemsskapet. Därtill höll banken samma summa reserverad. Detta innebar att plötsligt hade 5000 kr försvunnit från mig. Efter kontakt med banken fick jag tillbaka den reserverade summan, men summan Ancestry dragit väntar jag fortfarande på. De har sagt att jag skall få tillbaka summan, men när det hela fungerat vet jag inte. Härmmed vill jag varna för att gå in på denna utländska Ancestryservice. Det är mycket lätt att hamna fel. Jag hamnade tex i Australien. Och jag tror även på Nya Zeeland.
Man skulle inte vara tvungen att uppge kortnummer vid "fritt medlemsskap pröva på". De kunde i stället avkräva medlemsskapsumma om man överstigit dessa 14 dagar, och i förväg tala om vad det kostar. Kanske man inte vill betala 2486 kr i medlemsavgift. Ancestry får härefter vara ifred för mig. VARNING!! Inger M
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11938) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Torsdag den 31 maj 2012 kl. 14.53
Inger.
Ett stort Tack för varningen.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11940) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 01 juni 2012 kl. 10.15
Jag är väldigt försiktig med sådana däringa platskort. I varje fall jag vill se mina penningar. Annars tror jag inte att de finns. Och så förköper man sig inte. Tyvärr verkar det som ett måste nu för tiden. Är det bara jag som stretar emot? Men jag gav upp för ett par månader sedan.

Jag har hört att när man handlar på internet ska man ha ett särskilt konto där man sätter in bara så mycket penningar som går åt till det man har tänkt sig att köpa. Då faller det på den oseriösa säljaren att kräva in pengarna. Inte på den seriöse användaren att kräva pengarna tillbaka.

Det finns så många skojare på nätet så det gäller att se upp! Ancestry verkar vara ett riktigt skojarföretag.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12193) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Maikisch - Fredag den 29 juni 2012 kl. 12.07
Jag sökte nu levande släktingar i Amerika och nappade på ett 14-dagars friabonemang hos Ancestry. Nåväl. Jag var i USA och klickade mig runt bland deras Census. Jag hittade några jag sökte, nu avlidna, men förmodade far-morföräldrar till nuvarande avkommor. När jag sökte runt kom det fram kartor på både Australien och Nya Zeeland. Jag reflekterade inte så mycket. Jag var helt upptagen av Census.. När tidsramen nalkade sitt slut, fem dagar kvar på det fria abonnemanget, sade då upp det på det sätt jag trodde var rätt. Till Ancestry.com. För säkerhets skull kontaktade jag även svenska Ancestry och fick bekräftelse på att jag sagt upp mig. Efter ett par veckor upptäckte jag att 5000 kr var taget från mitt konto. 2 x 2500 kr. ( Jag hade varit tvungen att uppge kortnr ifall ifall...) Jag kontaktade Sv Ancestry och de var oförstående till dessa summor och annat. Det påstods att jag varit inne efter tiden gått ut. Jag skickade dem bankbevis och min bekräftelse på min uppsägning, och de var mycket tillmötesgående, och efter ca två veckor hade jag fått pengarna tillbaka. Men detta gör att jag vill sända ut en varning, och jag kommer inte mer att utnyttja deras tjänster att forska i utlandet. Inger Maikisch
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12199) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk - Lördag den 30 juni 2012 kl. 10.15
Tråkigt att du har fått så dålig erfarenhet av Ancestry. Jag har abonnerat på denna databas i 4 års tid och har aldrig råkat ut för något missöde.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12203) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Lördag den 30 juni 2012 kl. 12.07
Ovanstående inlägg har hitflyttats från följande diskussioner:

· De nio första inläggen (den 16/5-10/6 2009) från Datorprogram för släktforskning: Min Släkt - problem tillsammans med den nya versionen av Genline.

· De nio inläggen där efter (den 14-15/4 2011) från Övriga ämnen: Övrigt: Ancestry vs Disgen.

· De följande tre inläggen (den 31/5-1/6 2012) från USA: Källor: Census.

· De två senaste inläggen ovan (den 29-30/6 2012) från Digitaliserade arkiv: Svensk Arkivinformation (SVAR/Riksarkivet).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14175) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Måndag den 23 september 2013 kl. 12.57
Bygdeband har nu fått en egen diskussion, eftersom Sveriges Hembygdsförbund har övertagit Bygdeband från Ancestry/Genline. Två inlägg (den 19/9 kl. 6.31 och den 23/9 kl. 5.20) har flyttats dit.
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)