Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Internettjänster   >   DDSS - Demografisk Databas Södra Sverige   >  
DDSS - Demografisk Databas Södra Sverige [äldre inlägg 1]
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8469) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 27 december 2010 kl. 10.14
Först ska sägas att jag tycker att DDSS är ett utmärkt hjälpmedel för släktforskare att hitta rätt i kyrkböckerna. Men ....

För Bräkne-Hoby C:7 födde och Bräkne-Hoby C:9 födde har man missat att registrera de "oäkta" barnen. Jag gjorde den ansvarige uppmärksam på detta i början av november 2010. Jag har full förståelse för att det kan ta tid att rätta till misstaget. Men jag bad särskilt om att man skulle informera användarna, detta har inte skett. Vare sig på förstasidan eller Bräkne-Hobysidorna. Felet är mycket förrädiskt för dem som använder DDSS i sin forskning. Hittar man inget i databasen kan man ju inte kontrollera i de "riktiga källorna".

Uppenbarligen är den registreringsansvarige som har saknat lokalkännedom/arkivkännedom. Men det finns ju detaljerade sockenkataloger framtagna av SVAR som borde vara användbara om denna kännedom saknas. Numera finns det även innehållsförteckning till många volymer på AD Online, bland annat för Bräkne-Hoby C:7 och Bräkne-Hoby C:9.

Även i övrigt innehåller registren för Bräkne-Hoby många fel. Det är trist eftersom DDSS på det hela taget håller hög kvalité. Det är i alla fall min åsikt.

Det är den bristande informationen till användarna jag hänger upp mig på. Det känns som man inte vill erkänna sina misstag. Det skapar inget förtroende. Ett felrapporteringsverktyg och en uppmaning till användarna att rapportera felaktigheter skulle ge ett bättre DDSS. Och det är ju vad alla vill ha?

Använd gärna DDSS. Men glöm inte att kontrollera alla andrahandsuppgifter gentemot originalkällorna.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8470) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annika Otfors - Måndag den 27 december 2010 kl. 20.33
Det är inte missat, det kommer när Lunds Landsarkivs avdelning DDSS har möjlighet att göra sista kontrollen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8471) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 27 december 2010 kl. 21.14
Visst missade man att ta med de oäkta barnen när man skrev en gång skrev av notiserna för födde i Bräkne-Hoby C:7 och Bräkne-Hoby C:9! Projektledaren hade inte en aning om sakernas tillstånd innan jag skrev till honom om detta i början av november. Jag vet att det har lagts ned arbete sedan dess med komplettering av de felande notiserna. Men missade är de likväl.

Det är givetvis bra att det kommer en komplettering. Det hade också varit bra om DDSS användare hade blivit informerade. Du hade ju också kunnat informera via de kanaler som står till buds.

Har du ingen åsikt om kvalitén på Bräkne-Hobys avskrifter i övrigt? Jag vet inte vem som har gjort dessa avskrifter eller vem som har kontrollerat deras riktighet. Men resultatet är ganska så bedrövligt.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 27 december 2010 kl. 21.38.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8472) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annika Otfors - Tisdag den 28 december 2010 kl. 09.45
Nu hackar du på människor som lagt ner sin tid och kraft i en övrig jobbig situation! Nu får det vara nog!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8473) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Bengtsson - Tisdag den 28 december 2010 kl. 22.42
Om det finns felaktiga uppgifter i ett register så är det väl bra att dessa blir uppmärksammade och rättade.

För mig är det inte samma sak som att hacka på människor!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8477) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annika Otfors - Onsdag den 29 december 2010 kl. 11.07
Det är inget fel i att uppmärksamma fel i register, det gör att det blir bättre för alla, men om man skriver på följande sätt:

"Jag vet inte vem som har gjort dessa avskrifter eller vem som har kontrollerat deras riktighet. Men resultatet är ganska så bedrövligt."

Då hackar man på personer!

Orden som har skrivits i ovanstående inlägg av Christian är detsamma som påhopp på folk som gör ideellt arbete och av hjärtats mening. Nu kanske man tappar lusten och så blir det inga fler uppdateringar, tack vare ....
Vi har diskuterat inläggen i vår DDSS-grupp och det kändes inte precis som en "Gott Nytt År hälsning och tack för allt ni gör tillgängligt för oss släktforskare."
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8478) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Onsdag den 29 december 2010 kl. 14.37
Låt nu diskussionen handla om registrets kvalitet. I Arkivguidens Forum ska inte förekomma några 'diskussioner om diskussionerna', alltså hur andra skriver; här ska diskuteras sakfrågor, alltså vad som skrivs. (Se kommentaren till punkt 4 i forumreglerna.).

Det stycke som Annika citerar från Christians inlägg innehåller påståendet att "resultatet [av avskrifterna] är ganska så bedrövligt". Påståendet kan vara rätt eller fel, men eftersom där inte förekommer någon kommentar om avskrivarna personligen, så är det inget personangrepp.

Om det "hackas" på något, så är det själva avskrifterna. Att den som utfört avskriftsarbetet tar åt sig personligen av kritiken är förståeligt, men det gör inte kritiken till ett personangrepp. Om någon menar att ett register innehåller många fel, så måste självklart andra forskare få upplysas om det.

Den som menar att kritiken är felaktig, att registret håller hög kvalitet eller åtminstone inte är "ganska så bedrövligt", är naturligtvis också välkommen att framföra sin synpunkt. Men diskussionen ska alltså handla om sakfrågan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8481) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 29 december 2010 kl. 16.22
Jag har inte gått igenom alla poster och systematiskt letat efter fel i DDSS avskrifter av Hobys födelseböcker. Som ett led i min forskning har jag tittat på ungefär var tionde notis. Jag har på så sätt stött på mer än ett hundra fel. Det flesta felen har varit felaktiga födelsedatum. I några fall har det rört sig om fel på flera år. Sammantaget bör detta innebära att det finns i runda tal ett tusen fel i databasen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8482) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annika Otfors - Onsdag den 29 december 2010 kl. 16.35
Då föreslår jag att du gör som det står på www.ddss.nu

"Fråga: Vad gör jag om jag ändå upptäcker ett fel i databasen?
Svar: Kontakta oss via e-post och berätta vari felet består. Glöm inte att ange exakt vilken post som avses. Vi kontrollerar mot originalkällan och åtgärdar efter hand."

Kontakta oss = Lunds landsarkiv, DDSS
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8484) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Onsdag den 29 december 2010 kl. 18.29
Ett inlägg (den 29/12 kl. 15.25) har borttagits (fortsatt diskussion om diskussionen; se mitt förra inlägg), likaså ett inlägg (kl. 17.29) med ett personangrepp.

Jag upprepar: Diskussionen ska handla om sakfrågan!

Den som menar att en annan skribent har brutit mot forumreglerna ska anmäla inlägget till forumguiden, inte kommentera saken i forumet; det samma gäller synpunkter på moderering i enskilda fall. Och allmänna eller principiella synpunkter på forumuppträdande (utan att kritisera någon enskild skribent) hör hemma under Netikett; och synpunkter på forumreglerna (men alltså inte enskilda fall av moderering) diskuteras under Om Arkivguidens Forum.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8486) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annika Otfors - Onsdag den 29 december 2010 kl. 19.20
Likadant gäller det om man finner fel i DDSS, då ska man meddela det till DDSS och inte meddela det på Arkivforum!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8487) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 29 december 2010 kl. 19.32
"...då ska man meddela"? Råder någon sorts rapportskyldighet?

Och "inte meddela" det i Arkivguidens Forum? Är användarna av DDSS förbundna av tystnadsplikt om man upptäcker fel?

Är inte syftet med register att hjälpa forskarna? Jo, naturligtvis är det det. Hur kan det då vara fel att hjälpa forskarna genom att - också offentligt - påpeka fel i registren?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8488) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annika Otfors - Onsdag den 29 december 2010 kl. 20.56
Varför är du så emot mig som bara vill forskarna väl och inget annat, Jörgen? Varför vänder och vrider du på mitt sätt att förmedla en bra information, medan andra får komma med både det ena och det andra utan att du reagerar på det?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8490) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Torsdag den 30 december 2010 kl. 01.05
Det är naturligtvis en delikat gränsdragningsfråga om man ska delta i en diskussion där man samtidigt är moderator - men nu finns det ingen annan moderator att lämna över till här i forumet...

Jag skrev alltså mitt förra inlägg som vanlig användare (vilket framgår av att det inte står forumguide efter mitt namn), eftersom det var en personlig kommentar till Annikas uppfattning om vad man ska och inte ska göra om man upptäcker fel i DDSS. Båda de inläggen - Annikas kl. 19.20 och mitt kl. 19.32 - rörde alltså sakfrågan, DDSS.

Men nu tvingas jag åter igen att ingripa som moderator. Och jag upprepar för sista gången: Att ha kritiska synpunkter på ett registers kvalitet är inte att "hacka" på dem som har utfört registreringen. Och att invända mot någons synpunkter, eller att ingripa som moderator, betyder inte att man "är emot" den som har skrivit inlägget. Detta är inte en personfråga!

Information om sakfrågan, DDSS, är välkommen - men inte angrepp på budbäraren för att man inte gillar budskapet. Och den som vill forskarna väl försöker inte att hindra att registers fel och brister diskuteras offentligt där andra forskare kan uppmärksamma det.

Om någon nu har synpunkter på en skribents uppträdande, på modereringen eller på forumreglerna, så hänvisar jag till det sista stycket i mitt inlägg kl. 18.29. Nu är det definitivt slut på diskussionen om diskussionen!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8492) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annika Otfors - Torsdag den 30 december 2010 kl. 09.02
Men Arkivforum kan väl inte ändra felaktigheter i DDSS-material, det är i så fall en nyhet för mig ;-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8493) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 30 december 2010 kl. 13.31
Ingen har sagt att man inte ska anmäla funna fel till den registeransvarige; det bör man naturligtvis göra, så att felen kan rättas.

Däremot har det ju, som bekant, sagts här att funna registerfel inte ska meddelas i Arkivguidens Forum.

Det jag reagerade mot i mitt inlägg i går (kl. 19.32) var alltså att du sa att man ska meddela funna fel till DDSS och inte ska meddela det här.

Men poängen med att upplysa offentligt om funna fel - här eller i andra forum - är naturligtvis inte att felen då rättas; poängen är att andra forskare uppmärksammas på att registret innehåller fel.

För de forskare som använder registret i framtiden, när felen - förhoppningsvis - är rättade kan det naturligtvis kvitta att registret nu innehåller fel, men för de som använder registret innan det har hunnit att rättas och kompletteras, eller redan har sökt där - utan att hitta de uppgifter som borde finnas där, eller funnit felaktiga uppgifter - är det naturligtvis en viktig upplysning.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 30 december 2010 kl. 13.34.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8690) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Onsdag den 16 februari 2011 kl. 20.23
Tio inlägg (den 11/2 kl. 13.08, 13.37, 14.05 och 15.48; 14/2 kl. 12.51; 15/2 kl. 8.34,10.23, 11.43 och 18.17; 16/2 kl. 8.59), som inledningsvis berörde DDSS tillförlitlighet, men sedan mest kom att handla om personerna i den registrerade notisen, har flyttats till Blekinge: Fridlevstad: Amanda, född i mars 1868.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8730) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 20 februari 2011 kl. 00.08
Följande information fördes in på DDDS hemsida den 19 januari:

Förstasida:
"Saknade poster i Bräkne-Hoby.
Se fliken Nyheter!"


Nyheter:
"2011-01-19
Observera att uppgifter om oäkta och dödfödda barn saknas i vår registrering i födelseregistret Bräkne-Hoby C:9 samt även i register Bräkne-Hoby C:7."


Kortfattat, konkret och sakligt. Mer behövs inte. Inga försök till bortförklaringar och självfallet inga omdömen om den som uppmärksammat dem på bristerna i materialet.

Det var en slump att jag upptäckte notisen och det först nu. Jag har inte varit inne på sidan på att tag. Jag gick in för att se om databasen hade kompletterats med de missade posterna. Så var alltså inte fallet. Det är bara att hoppas på att det inte dröjer alltför länge.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 20 februari 2011 kl. 00.11.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8737) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 20 februari 2011 kl. 15.03
Har du koll på hur många registerposter som DDSS får in varje år på ett ungefär?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8744) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 20 februari 2011 kl. 19.53
Nej det vet jag inte. På hemsidan står det att de har räknat besökare sedan 2003 och att det nu är uppe i 1,5 miljoner poster. 1500000/8 = ?

Jag vet inte heller hur urvalet görs. För min del önskar jag att de skall satsa mer på städerna. Som rent allmänt sett är mer svårforskade än små landsortsförsamlingar. Gärna Karlskronas tre församlingar. Amiralitetsförsamlingen med sin speciella bokföring och stadsförsamlingen med sina brunna böcker. Tyska församlingens böcker är välskrivna och lätta att läsa. Om man kan tyska vill säga. DDSS kanske kunde översätta de äldsta böckerna.

DDSS är en stor tillgång för oss som forskar i Blekinge. Tänk om det hade funnits något liknande för Södra Möre.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8748) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 20 februari 2011 kl. 20.49
Undrar om inte PLF i Oskarshamn har avskrivet material över Södra Möre men hur omfattade kan jag inte på rak arm. Tror de har en del avskrivet för Blekinge och andra kringliggande län också. Men de kom igång med sin verksamhet långt före DDSS om jag inte misstar mig. Och från början tänkte de sig Kalmar län.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8771) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 22 februari 2011 kl. 15.54
Hej Håkan

Jag har själv ingen erfarenhet av PLFs skivor. Jag funderat på att införskaffa en av dem. Vi har ju mängder av båtsmän som är födda "i Småland", "i Södermöre" och "på Öland" Skivan kan säkert ge uppslag men det är oerhört lätt att hamna på villovägar.

Vi får inte glömma bort Family Search Vital Records De har bland annat ett register över Söderåkra. När det gäller datum har de knappast ett enda fel, således pålitligare än DDSS. Texttolkningen är givetvis inte den bästa, där kan det bli hur tokigt helst. Det gäller att ha fantasi när man söker. Man måste kontrollera allt i originalböckerna. Med betoning på allt. Jag har hittat morfäder som oförskyllt blivit utpekade som barnafäder. Vi hade en diskussion här tidigare om ett hittebarn där de hade lagt in paret som hittade barnet som föräldrar. Sedan har de den egenheten att ge båtsmansbarnen båtsmansnamn. Det är inte så tokigt för den som forskar på båtsmän. Mormonernas övriga register ska man helst inte använda.

Jag har själv fuskat med registrering i blygsam skala. För närvarande håller jag på med ett register över döda i Rödeby församling 1895-1946. Just nu har arbetet gått i stå. Jag har för avsikt att kontrollera alla uppgifter från församlingsböckerna i originalböckerna. Det är tidsödande eftersom det är så mycket fel i församlingsböcker och husförhörslängder. Om jag blir färdig kommer jag givetvis att dela med mig.

Christian

P.S. Mormonerna har register även över Kareby och Solberga. Det är inte heller så dumt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8811) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 28 februari 2011 kl. 23.08
Det ärt inte lätt att hitta en person som är född "I Småland" eller "På Öland". Allrahelst när personn har ett soldatnamn. Kan ju fundera på vem fadern är.

,
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8813) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 01 mars 2011 kl. 10.34
Nej det är sannerligen inte lätt med båtsmännen. Patronymikon saknas som regel i kyrkböckerna, men finns oftast med i rullorna. Vi börjar kanske avvika från ämnet, men jag har ett exempel som kanske kan vara av intresse:

På Inglatorp i Rödeby socken fanns en båtsman Adam Johansson Engman. Han heter så i kyrkböckerna, men i rullorna heter han Anders Jonasson Engman! Var han är född framgår inte av vare sig rullor eller husförhörslängder, men heter han Adam så kommer han utan tvekan från Småland.

Adam Johansson är som sagt inget vanligt namn i östra Blekinge. Inte desto mindre finns det två(!) drängar på Inglatorps gård som heter så. Dessutom jämnåriga! Vem av dem är det som blir båtsman?

Inglatorp

SE/LLA/13323 Rödeby AI:5 (1814-1819) Bild 193 / sid 185

Adam Johansson född 16/10 1787 återfinns i Väckelsång med hjälp av en KGF-skiva. Son till Johannes Fischerström och Annika Carlsdotter. Se Anbytarforum Honom kan vi utesluta av flera orsaker, bland annat tidpunkten när han flyttar till Rödeby.

Att följa den andre Adam bakåt går till att börja med ganska lätt. Han finns med i födelseböckerna om inte annat. Han har minsann ställt ett par pigor med barn innan han stadgade sig.

Men det tar stopp i Allaboda 1805 (SE/LLA/13538 Fridlevstad AI:3 (1805-1805) Bild 26 / sid 22) Där står han som Adam Jonasson 18 år. Inflyttad 1804, men varifrån? Nu skulle man kanske behöva en PLF-skiva för att få lite tips.

Patronymikonet talar också för att vi har följt upp rätt Adam. Johannesson och även Jonasson blev ofta till Johansson. Men jag inte att sett Johansson bli Jonasson.

Det här är vad vi kommit fram till så här långt: BB-G2-0377-1817 Adam Jonasson ENGMAN Alla tips mottages tacksamt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8817) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 01 mars 2011 kl. 13.07
Hur urvalet görs av församlingarna i DDSS vet jag inte. Kanske svårt att styra över detta om arbetet sker genom frivillighet. Annars är detta något som lämpar sig som ett arbetsmarknadspolitiskt projekt. Fast det fodrar vana att läsa alla gamlia handstilar och det är inte alla som kan. Fodras träning i massor
Nästa sida
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)