Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Internettjänster   >   Släktforskning på nätet   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Släktforskning på nätet [äldre inlägg 02]
Föregående sida
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11860) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Onsdag den 23 maj 2012 kl. 19.33
Jag blev också raderad om det är någon tröst.
Mitt inlägg innehöll nästan samma som Barbro S.

Vad jag undrar mest är hur en som är portad på Forumet kan få en licens från Wiki Rötter och skriva i FF.

Profil : "Icazeke låter som ICA Stig.

Det skall skam försvara Förbundets material och sedan bli raderad :(

Eivor
.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11861) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Fredrik Eriksson - Onsdag den 23 maj 2012 kl. 20.44
Hej Fredrik Eriksson här!

(Eivor det var Wiki-Rötter jag blev portad eller rättare sagt de blockerar en av mina IP-adresser att komma in på webbplatsen ifrån kanske numera även AF och FF men det vet jag inte).

Vill gärna samanfatta mina tankar lite kring det hela.

Jag har absolut inte upplevt någon otrevlig ton från någon, men skulle ha förståelse för det om det skulle ha varit så och accepterat det. Då det i min värld handlar om åsikter och värderingar där alla har sina egna och åsikter och i detta fall en ganska kontroversiell sak som kopiering och delning av texter har jag förståelse för att människor blir superarga..........och i.o.m detta så ber jag även om ursäkt för mitt delvis barnsliga beteende genom liknelsen och medvetenheten i att citera en egentligen felaktig åsikt. Min reaktion över att jag gjorde detta tror jag grundar sig i att jag visste att jag egentligen inte gjorde något olagligt om än väldigt omoraliskt. Och att det blev så många olika svar att besvara.....så tanken nånstans var väll att att byta fokus något eller nått...jag vet inte riktigt men ber om ursäkt för det. Och har förståelse för er kritik mot mig som försvarar detta.

Det jag däremot blir konfunderad över är Släktforskarförbundets sätt att se på det, dels det mail jag fick som jag skrev tidigare som jag har svarat på men inte fått någon reaktion på. Och det faktum att Wiki-Rötter är ju till stor del byggd på exakt samma sätt som min sida......med undantag av ganska några faktiskt riktiga artiklar som människor har arbetat fram.

Men egentligen ska jag inte klaga eller vara sur i min leberala syn på detta.....men tycker att det skulle vara mer ok om Släktforskarförbundet gick ut med en tydligare profilering att man gagnar sig själv först och inte släktforskningen. Då slipper i framtiden tiga ihjäl kritiken och istället stå för hur de agerar.

Ser med spänning fram emot vad som händer av detta.........kan tycka att det hela spelar mig lite i händerna och tror iom det att förbundet planerar ett bakhåll av något slag mot mig.

/Fredrik
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11862) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Onsdag den 23 maj 2012 kl. 22.16
Hej Fredrik,

Du är åtminstone ärlig med avsikterna med "piratkopieringen".

Får väl klassa dig som "Gentlemannatjuv" då :)

Men jag tror inte du skall förvänta dig att bli rik på klickbara annonser.
Släktforskningen har redan väldigt många aktörer i branschen och slåss om själarna.

Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11863) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Daniel Berglund - Onsdag den 23 maj 2012 kl. 23.51
Vi har lite olika uppfattningar i styrelsen om hur detta ska modereras.

Till en början kan vi konstatera att det faktiskt förekommer ett personangrepp, nämligen Jörgens kommentar "Du är en snyltare, Fredrik Eriksson, och du uppträder som pajas [...]". Ord som pajas och snyltare skulle vi inte acceptera i någon annan diskussion. Det får vi nog erkänna är personangrepp. Aha, då kommer saxen fram...

Nu är vi dock flera i styrelsen som anser att detta är en korrekt beskrivning av sakernas tillstånd. Det gör det lite komplicerat :-)

I alla fall har saxen gått, och den har gått ganska ordentligt. Jag anser själv att en ganska brysk moderering är rätt väg att gå. Lite som att klippa buskar i trädgården. Spårar en tråd ur, så klipp ordentligt tills stubben är kvar. Sedan får det väl skjuta nya skott på diskussionsträdet.

Jag var själv inne och klippte i en diskussion i Blekinge och fick viss kritik för det. Där försökte jag klippa just så att ursprungliga frågan och dess svar fick stå kvar, men resten fick gå. Där fanns intressanta inlägg och en del trollande. Dock hamnade det mesta i komposten.

Vill man starta en separat diskussion om plagiat, upphovsrätt med mera så får man gärna göra det (eller, i det andra fallet, en diskussion om källhänvisningar i ett båtsmansregister på nätet).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11864) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Daniel Berglund - Torsdag den 24 maj 2012 kl. 00.21
Fredrik,
"jag visste att jag egentligen inte gjorde något olagligt om än väldigt omoraliskt"
Du inser det själv? Du väljer att lorta ner händerna för så liten vinst? Du var ju inblandad i "Unga släktforskare" häromåret, eller hur? Misstänker att du med ditt agerande har bränt upp skeppen för alla släktforskare under 50.

Är det inte bättre att samarbeta? De flesta av oss arbetar ideellt och reagerar när man ska skaffa egen vinst på andras arbete. Framfötter har du. Kan du inte få din moraliska kompass reparerad? Tro mig, det är roligare att vara omgiven av vänner, och ska man omge sig med fiender, ska det vara bra betalt. Men då är släktforskning fel område...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11865) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 24 maj 2012 kl. 01.59
Ska man citera, så ska man citera korrekt. Och att bara ta med en halv mening är inte ett korrekt citat - det gäller oavsett om man heter Fredrik eller Daniel...

Den av dig till hälften citerade meningen, Daniel, lyder i sin helhet så här:

"Du är en snyltare, Fredrik Eriksson, och du uppträder som pajas med kommentarerna (både nuvarande och tidigare) på din förstasida."

Det var alltså inte bara en allmän kommentar om att han "uppträder som [en] pajas"; jag förklarade vad jag menade med det. Och det gällde att han förlöjligade sina meningsmotståndare, vilket framgår av den övriga diskussionen.

Dessutom kommenterade Fredrik detta i sitt nästa inlägg: "Om du nu ska få det sista förlöjligande ordet om mig som pajas så bjuder jag på den till dig Jörgen. Kanske det tillför något roande med detta i denna vanligtvis allt för stela miljö och präktiga miljö."

Han verkar inte särskilt upprörd...

Vad "snyltare" beträffar, så säger du ju i praktiken samma sak i ditt senaste inlägg, Daniel, om än med andra ord: "De flesta av oss arbetar ideellt och reagerar när man ska skaffa egen vinst på andras arbete."

Jämför också det icke bortklippta inlägget från Släktforskarförbundets ordförande, den 19/5 kl. 1.29.

När det rent allmänt gäller att ta bort inlägg, så är det naturligtvis riktigt att inte bara ta bort ett personangrepp, utan också efterföljande kommentarer som hunnit att komma in; de kommenterar ju annars något som inte längre finns där.

Men det finns ju ingen anledning att "klipp[a] ordentligt tills stubben är kvar", om det betyder att också efterföljande inlägg som rör sakfrågan försvinner - och framför allt finns det ju ingen anledning att ta bort inlägg före det raderade personangreppet.

I ett seriöst forum tas regelbrott bort, oavsett moderatorns eventuella personliga sympatier för eller antipatier mot de inblandade. Men inlägg som inte bryter mot någon regel (eller kommenterar ett borttaget regelbrott) får ligga kvar. Dessvärre följs inte detta i alla forum; ibland får personangrepp helt avsiktligt ligga kvar, ibland tas inlägg bort utan att det anges vilken regel som brutits.

I det här fallet har ju redan konstaterats varför saxen klippte till redan långt före det påstådda personangreppet...

(Ändrat av kontoinnehavaren den 24 maj 2012 kl. 02.01.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11868) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Torsdag den 24 maj 2012 kl. 20.09
Jag har här en direkt fråga till Daniel Berglund.

Du skriver bl.a. att
  1. "Vill man starta en separat diskussion om plagiat, upphovsrätt med mera så får man gärna göra det (eller, i det andra fallet, en diskussion om källhänvisningar i ett båtsmansregister på nätet)."
  2. Det var ju det som Jörgen på FF gjorde 2012-05-18 efter att jag då på morgonen av en slump upptäckte länken till den här nämnda hemsidan varpå jag inledningsvis ställde frågan i detta forum om det var någon som kände till vem eller vilka som stod bakom sidan.
Till Fredrik har jag också några frågor.
  1. Är det bara du som står för webbplatsen eller finns det någon mer?
  2. Hur har du tänkt att den ska fungera i framtiden?
  3. Var det tänkt att den skulle konkurrera med Wiki-Rötter och att den så småningom skulle bli en helt självständig plats där användare kan skriva artiklar utan att de framstår som plagiat?
  4. Enligt uppgift från Jörgen inledningsvis ska den ju sett dagens ljus första gången 2012-08-27 under Släktforskardagarna.
F.n. upplever jag den som ytterst trögladdad men det kanske du redan har märkt?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11869) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 24 maj 2012 kl. 20.25
Det jag skrev i mitt första inlägg här var att domännamnet slaktforskare.com registrerades den 27/8 2011. När det sedan publicerades något under den domänen vet jag inte - men det gör förmodligen Fredrik... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11870) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Daniel Berglund - Fredag den 25 maj 2012 kl. 00.09
Jörgen, jag får nog vidhålla att det är ett personangrepp att kalla någon för pajas, eller likna någon vid en pajas - om det nu inte är en pajas förstås (SAOB: groteskt kostymerad komisk figur i den italienska folkkomedien; oftast allmännare: person som (i grotesk kostym) utför burleska konststycken o. d. för att roa en publik, särsk.: (cirkus)clown.)

Sedan kan man diskutera var takhöjden ska ligga i förbundsforum. Värre personangrepp har jag sett, och som du säger, målet självt verkar ju ha tagit det med jämnmod. Min uppfattning är att det är svårt att ha alltför lågt i tak i förbundsforum. Det måste få slå gnistor ibland. Vi kan däremot ställa högre krav på tonen i resten av anbytarforum.

Vad gäller klippningsmetodiken ville jag säga att det är bättre att klippa hela busken även om en hel del seriösa kvistar för stryka med. Dels går det fortare, dels slipper man att väga av varje inlägg för sig. Problemet blir ju med inlägg som är delvis seriösa och delvis aggressiva. Efter att busken är klippt i botten kan gärna de som har seriösa inlägg återkomma. - Man kan göra på olika sätt, men det är min uppfattning.

En annan metod är att stänga tråden under viss tid, t ex ett par dagar, så att känslorna får svalna, och sedan öppna den igen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11871) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Daniel Berglund - Fredag den 25 maj 2012 kl. 00.11
Sten, hur lyder din fråga? Den verkar ha fallit bort?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11872) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Fredag den 25 maj 2012 kl. 00.20
Hej Jörgen!
Jag ber om ursäkt om jag råkade blanda ihop begreppen registrera domännamn resp. publicera.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 25 maj 2012 kl. 00.27.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11873) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 25 maj 2012 kl. 01.31
"Vad gäller klippningsmetodiken ville jag säga att det är bättre att klippa hela busken även om en hel del seriösa kvistar för stryka med. Dels går det fortare, dels slipper man att väga av varje inlägg för sig. Problemet blir ju med inlägg som är delvis seriösa och delvis aggressiva. Efter att busken är klippt i botten kan gärna de som har seriösa inlägg återkomma."

Det är alltså moderatorns bekvämlighet som ska avgöra. Att "de som har seriösa inlägg" får besväret att göra nya inlägg - utan att kanske ens ha en kopia av sina ursprungliga - det spelar alltså ingen roll...

Dessutom - och det är naturligtvis det viktiga - så innebär ju den "klippningsmetodiken" rena godtycket. Hur väl man än håller sig inom reglerna, så kan inlägget försvinna ändå.

När det gäller det här aktuella fallet, så kallade jag inte Fredrik för pajas; jag sa att han uppträdde som en pajas med sina förlöjligande kommentarer. Det är något helt annat. Jämför med att man säger att någon gör något dumt; det är inte det samma som att säga att personen är dum.

Och även om man räknar "pajas" som personangrepp, och sedan ser det som alibi för att ta bort också inläggen där efter, så förklarar ju inte det varför också nio (9) inlägg före "pajas" försvann. Varför börja klippandet med just det här inlägget av Fredrik?:
"Hej igen!

Nu har jag sett till att källanvisning finns för varje artikel. Där Wiki-Rötter pubilcerat artiklar utan källanvsning blir således sidans källa Wiki-Rötter. I vissa fall har jag hittat artiklar på wiki-rötter (utan källa) som är publicerade långt tidigare på annat håll. Personligen bryr jag mig inte men skulle vara intressant att höra hur personer från Sveriges Släktforskarförbund ställer sig till det med anledning av anklagelserna om stöld till mig?

Fick för övrigt ett hotfullt mail Stålheim som jag svarat på....men inget svar tillbaka har kommit......men det kankse kommer här i sinom tid.

300 besökare om dan är ändå ganska lågt räknat....har sidor med betydligt mindre innehåll och mycket högre konkurrens på "sökorden" med fler besökare än så."
Vad finns det för regelbrott i det inlägget? Varför radera - om inte av samma orsak som åtskilliga gånger förr när inlägg försvunnit från Förbundsforum: Det innehåller något som är mindre smickrande för förbundsledningen; i det här inlägget förbundsordförandens hotfulla mejl, och i Fredriks följande inlägg IP-blockeringen (och mellan de båda inläggen låg Eivors inlägg, som därför försvann det också).

(Ändrat av kontoinnehavaren den 25 maj 2012 kl. 01.39.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11874) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Fredag den 25 maj 2012 kl. 02.22
Jag ska omformulera mig lite vad gäller mitt kanske något oklara svar/fråga till Daniel.

Jag skrev i två punkter.
  1. "Vill man starta en separat diskussion om plagiat, upphovsrätt med mera så får man gärna göra det (eller, i det andra fallet, en diskussion om källhänvisningar i ett båtsmansregister på nätet)."
  2. Det var ju det som Jörgen på FF gjorde 2012-05-18 efter att jag då på morgonen av en slump upptäckte länken till den här nämnda hemsidan varpå jag inledningsvis ställde frågan i detta forum om det var någon som kände till vem eller vilka som stod bakom sidan.
Ang. punkt 1. ställer jag frågan: Menar du då i detta forum eller någon annanstans?
Ang. punkt 2. menar jag att Jörgen ställde ett antal frågor o.dyl. på FF som ju obefogat försvann p.g.a. att en läsare inte ville se nämnda debatt och därför bad någon moderator om hjälp. Dessutom stängdes ju hela tråden vilket jag och flera andra tycker var märkligt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11875) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Fredag den 25 maj 2012 kl. 11.10
Jag skall säga ärligt vad jag tycker.
Jag tror inte alls att det var av lättja mitt inlägg råkade raderas med andra.
Jag har haft åsikter om Förbundet tidigare - både ris och ros.
Denna gången ansåg jag att någon "stal" Förbundets material och då skrev jag det.

Så man förutsätter att man vill bråka och tillhör " De besvärliga".

Nu struntar jag i detta och efter 11 år som Röttervän, så kan någon annan Förening få de pengarna.
Så är det (och jag är ganska envis :) )

Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11876) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Fredag den 25 maj 2012 kl. 21.21
Hej Eivor!
Det var givetvis inte lättja, utan avsiktligt. Se f.ö. här: Nog´s Forum: Sveriges Släktforskarförbund: Anbytarforum

I övrigt avvaktar jag med spänning svar från Daniel resp. Fredrik.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11879) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Daniel Berglund - Fredag den 25 maj 2012 kl. 22.08
Sten, jag menade i första hand i förbundsforum, men vill man använda något annat forum får man ju förstås göra det.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11882) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Daniel Berglund - Fredag den 25 maj 2012 kl. 22.28
Jörgen, det är riktigt att buskklippningsmodellen kan ge godtyckliga resultat. Egentligen beror det ju på hur långt diskussionen har gått innan modereringen börjar. Kommer det ett troll och man lyckas klippa snabbt är det nog bara troll-inlägget som försvinner. Det är värre om diskussionen får fortsätta ett tag och växa till sig. Det är då man hittar vanliga och giftiga inlägg om vartannat, och dessutom inlägg som har inslag av båda. I ett sådant fall föredrar jag att lägga sekatören åt sidan och ta fram motorsågen, särskilt som Discus är lite klumpigt vad gäller modereringsfunktioner.

Eftersom det inte var jag som gjorde den aktuella modereringen kan jag inte kommentera detaljer i den.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11884) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 25 maj 2012 kl. 23.03
"Eftersom det inte var jag som gjorde den aktuella modereringen kan jag inte kommentera detaljer i den."

Men det har du ju redan gjort när du slog fast att "pajas" var ett personangrepp och skäl för radering. Men jag förstår om andra "detaljer" kan vara känsligt att kommentera (läs: bekräfta)...

F.ö. är det knappast fråga om "vanliga och giftiga inlägg om vartannat" när man börjar klippningen (eller sågningen) med inlägg där det inte går att finna något regelbrott ens med lupp.

Men vi är i varje fall eniga om att det var motorsågen som användes vid "modereringen". Och resultatet blev då föga förvånande en massaker...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11885) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Fredag den 25 maj 2012 kl. 23.21
Jag skulle nog hellre använda lilla saxen istället för motorsågen.
Det verkade bli lite panik i modereringen av rädsla för jobbiga diskussioner.

Men det är inte ditt fel Daniel. Så man skall inte skjuta på pianisten. :)
Du skriver ju ialla fall.

Och troll finns lite överallt på nätet, tyvärr. Sådana som bara vill förstöra på olika Forum.

Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11887) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Daniel Berglund - Lördag den 26 maj 2012 kl. 00.18
Vad gäller "pajas" reläar jag det man har sagt mig (och som jag själv kan hålla med om) men övrigt urval kan jag inte svara för själv, jag känner helt enkelt inte till detaljerna.

Vad gäller "pinsamheter" i övrigt kan jag dock bekräfta och svara för ip-blockeringen. Det är inte första gången det händer att ett ip-nummer (eller helt block) som beter sig egendomligt blockeras, och inte den sista heller. Den som inte gillar att bli blockerad är välkommen att kontakta oss och motivera sitt agerande. Däremot kan jag inte se att vi har någon skyldighet att servera webinnehåll till hela världen, så länge som vi äger och betalar servern. Folk som försöker kopiera hela eller delar av sajten, eller som hackar, blir blockerade.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11892) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Lördag den 26 maj 2012 kl. 02.45
Daniel!

Eftersom det här tycks vara enda möjligheten för mig att bemöta dig gör jag det nu.

Du skriver bl.a. att: "Vad gäller "pinsamheter" i övrigt kan jag dock bekräfta och svara för ip-blockeringen. Det är inte första gången det händer att ett ip-nummer (eller helt block) som beter sig egendomligt blockeras, och inte den sista heller. Den som inte gillar att bli blockerad är välkommen att kontakta oss och motivera sitt agerande. Däremot kan jag inte se att vi har någon skyldighet att servera webinnehåll till hela världen, så länge som vi äger och betalar servern. Folk som försöker kopiera hela eller delar av sajten, eller som hackar, blir blockerade."

Då vore det väl rimligt att den information som finns på en webbplats är korrekt, oberoende av vem som är ägare till den? Du skriver ju här att man är välkommen att kontakta er, men det stämmer inte enligt min erfarenhet.

Jag ber f.ö. att få tacka för ditt klargörande svar på min förra fråga (något jag misstänkte från början) men då har ju det frågetecknet rätats ut.

Jag hoppas nu att även Fredrik kan räta ut några frågetecken ang. de frågor jag tidigare ställde.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11894) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Lördag den 26 maj 2012 kl. 10.08
Daniel skrev 2012-05-25 00:09 bl.a. att:

"Sedan kan man diskutera var takhöjden ska ligga i förbundsforum. Värre personangrepp har jag sett, och som du säger, målet självt verkar ju ha tagit det med jämnmod. Min uppfattning är att det är svårt att ha alltför lågt i tak i förbundsforum. Det måste få slå gnistor ibland. Vi kan däremot ställa högre krav på tonen i resten av anbytarforum."

Finns det över huvud taget något rimligt skäl till att göra åtskillnad på det ena resp. andra? Det är inte rimligt att en del skribenter behandlas annorlunda än andra (vilket ju gäller även i övrigt).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11907) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Fredrik Eriksson - Söndag den 27 maj 2012 kl. 10.40
Hej!

Har haft fullt upp i veckan och inte varit i kontakt med en dator alls.....men tar Stens frågor lite snabbt nu och återkommer senare o läser igenom tråden ordentligt.

1,Är det bara du som står för webbplatsen eller finns det någon mer?
-Domänet och det webbhotell det ligger på äger jag sedan finns det fler användare med som har tillgång till webbplatsen.

2,Hur har du tänkt att den ska fungera i framtiden?
-Det vet jag inte riktigt än......men slaktforskare är det näst bästa sökordet och därigenom det näst bästa toppdomänet för släktforskning och på något vis ville jag fylla den med innehåll varpå jag i ett blogginlägg och ett inlägg på AF (borttaget av Daniel med rätta troligtvis :) )la ut dem för försäljning/samarbete vilket lett till så som den ser ut nu.

3,Var det tänkt att den skulle konkurrera med Wiki-Rötter och att den så småningom skulle bli en helt självständig plats där användare kan skriva artiklar utan att de framstår som plagiat?
-Syftet ha varit att få till en högt rankad webbplats på google och för att nå dit måste en webbplats i första hand vara av intresse för besökaren....därefter kommer arbetet med SEO och allt det innebär. Skulle inte säga att den skulle konkurrera i det syftet och den funktionen som Wiki-Rötter har utan mer konkurrera i Googles träfflista.

4,Enligt uppgift från Jörgen inledningsvis ska den ju sett dagens ljus första gången 2012-08-27 under Släktforskardagarna.
-Jag reggade domänet i syfte att ha det till Föreningen Unga Släktforskare som jag inledningsvis var delaktig i. Dock drog jag mig ur det arbetet av "moralisk skäl". En sådan föreningen tycker jag ska vara obunden och inte ha något inrtesse med komersiella aktörer. Så när jag motsatte mig ett förslag som gick ut på att vi skulle blogga om MyHeritage och vise versa. Det var i mina mått mätt inte trovärdigt och den enda vinnaren på det skulle vara MyHeritage. Men de andra grabbarna tyckte det var ett alldeles ypperligt förslag (och troligtvis blev de smickrade av att ett stort bolag visat intresse) och då kände jag att det bar åt fel håll. En sådan förening tycker jag ska ha ettt enda syfte och det är att vägleda och hjälpa Unga släktforskare in i världen på ett föredömligt vis....och då behöver vi ingen hjälp av komersiella krafter utan skulle med lätthet ha kuynnat växa i egen regi och med hjälp av släktforskarförbundet.

Detta blev en liten replik/svar till Daniel också angående Föreningen Unga Släktforskare.

5, F.n. upplever jag den som ytterst trögladdad men det kanske du redan har märkt?
-Jag själv har inte upplevt den som trög men kanske beror på att jag får den cashad hela tiden. Men Det finns nog flera orskaer till att den är trög........dels är den ny och vuxit snabbt....vilket leder till att sökrobotarna arbetar mot den hela tiden......+ att jag ställt in så att jag skickar sitemapen ofta. Dels ligger den på ett redan av mig välanvänt webbhotell....med många hemsidor och besökare.

/Fredrik
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11909) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Söndag den 27 maj 2012 kl. 11.29
Tack Fredrik!
Jag får ju lov att säga att initiativet med Föreningen Unga Släktforskare tycker jag inte var så dumt.

Vad gäller de övriga frågorna hade jag bl.a. gjort en feltolkning vad gäller datum för webbplatsens tillkomst vilket ju framgår här ovan.

I övrigt kan jag väl bara säga att det blir intressant att se hur det utvecklar sig framöver.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11914) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Måndag den 28 maj 2012 kl. 15.48
Det kan tilläggas att den stängda tråden åter är öppen med det utseende den hade vid stängningen.

I övrigt intet nytt.
Nästa sida
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)