Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Internettjänster   >  
Anbytarforum
Här diskuteras Sveriges Släktforskarförbunds diskussionsforum Anbytarforum. I mars 2016 flyttade man från det gamla Anbytarforum till det nya Anbytarforum. Det gamla är stängt för nya inlägg, men det går fortfarande att läsa inläggen (och det är bara där som alla gamla inlägg kan läsas i sitt ursprungliga skick, eftersom många inlägg förvanskades vid överföringen till det nya forumet).

De första inläggen i den här diskussionen (från den 28/4 till den 13/6 2016) låg ursprungligen i diskussionen "Ny plattform" för Arkivguidens Forum?, där det också framgår vad man angav för motivering till att det gamla Anbytarforum övergavs.
    Diskussioner Senaste inlägg Antal
Anbytarforum [äldre inlägg 01] 2016-06-20 09.43 25
Anbytarforum [äldre inlägg 02] 2019-09-30 22.04 25
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18391) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 01 oktober 2019 kl. 21.13
Är du blockerad från att läsa Anbytarforum också? Det måste ju vara avsikten om ditt IP-nummer är blockerat (är kontot avslutat, så kan du ju ändå inte logga in).

Det är ju i så fall helt sanslöst! Och dessutom otroligt amatörmässigt. Om du har ett IP-nummer från en vanlig internetleverantör, så kan du ju ha ett helt annat nummer nästa gång som du kopplar upp dig - och någon annan, som övertagit ditt förra nummer, kan bli spärrad i stället...

Du har väl raderat din AF-cookie? :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18396) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 03 oktober 2019 kl. 19.08
Nej den blockeringen togs bort ganska så snart. Det är helt sanslöst. Jag undrar vem på förbundet som är tillräckligt kunnig i sådant här djävulskap. Det är som vi är tillbaka på den gamla goda tiden.

Just nu letar jag efter en epostadress för att göra en anmälan till granskningsnämnden. Jag gillar inte sådana där fyllerirutor. Jag vill till exempel kunna skicka kopior till de som kan tänkas vara intresserade.

I årets upplaga av 'Allt för Sverige' skall en av deltagarna härstamma från Peter Gunnarsson Rambo. Nancy Svenssons man Roland Svensson härstammar också från honom. Vi kanske får se Nancy och Roland i TV-rutan.

https://www.expressen.se/noje/tv/allt-for-sverige-2019-alla-deltagare-i-svt-programmet/

Peter Rambo ska enligt artikeln härstamma från Ramberget på Hisingen. Jag har anor på Hisingen. Tänk om .....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18400) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 03 oktober 2019 kl. 19.30
Man behöver nog inte vara särskilt tekniskt kunnig för att IP-blockera dig. Jag förmodar att det går att göra i forumprogrammets kontrollpanel - men det är ju inte alltid man lyckas klicka på rätt knappar där... :-)

Att blockeringen försvann kanske berodde på att du fick nytt IP-nummer? I så fall tror de väl att du fortfarande är blockerad... :-)

Vad Rambo beträffar, så får du väl göra ett DNA-test. Det kan leda till de mest oväntade upptäckter har jag hört på radio. Och då måste det ju vara sant... :-)

PS

Granskningsnämndens epostadress hittar du här: www.mprt.se/sv/om-oss/kontakta-oss/. Där finns i vart fall den "centrala mejladressen" för Myndigheten för press, radio och tv, och Granskningsnämnden är ju en del av den myndigheten.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 03 oktober 2019 kl. 23.00.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18401) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 07 oktober 2019 kl. 13.53
Jag observerar att det är en ordningsman i farten i Anbytarforum. Samma en som rekommenderade mig att göra en anmälan till granskningsnämnden när jag blev raderad och raderad i forumet.

https://forum.rotter.se/index.php?topic=134509.msg1518073#msg1518073
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18402) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 08 oktober 2019 kl. 20.00
Är det någon som har bett ordningskvinnan att agera budbärarare. Jag funderar på om borttagna inlägg har hamnet i samma skräpkorg som de borttagna diskussionerna. De kan ju för all del ha hamnat i en annan slaskhink.

https://forum.rotter.se/index.php?topic=134509.msg1518235#msg1518235
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18403) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 09 oktober 2019 kl. 15.58
Varför ska det ens vara möjligt att ta bort ett inlägg? Det går ju att ändra ett inlägg. Men det ska inte använas i onödan.

Men för en vecka sedan såg jag mig nödsakad att ändra mig här http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/1370/63442.shtml?1570123519#post18399
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18436) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 22 oktober 2019 kl. 01.10
I Anbytarforums reglemente kan man läsa följande:

Du ska alltid svara direkt på Anbytarforum, om inte uppgifterna är så känsliga eller så omfattande att kontakt via privat e-post är att föredra.

Ändå ser man alltsom oftast att diskussionsdeltagare övergår till privat mejlväxling och stänger andra intresserade ute. Jag har inte någon gång sett att detta beivras.

Här är ett exempel bland många: https://forum.rotter.se/index.php?topic=164291.msg1519701#msg1519701

Jag är bra nyfiken på hur Måns Sonesson Sonett kan vara bror till Jon Frennesson Munk.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18475) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 30 oktober 2019 kl. 22.18
Ang. inläggen den 12/9 kl. 8.07 under Släktforskarförbundet och bluffmakare och den 29/9 kl. 18.55 här under Internettjänster: Anbytarforum.

Du borde kanske börja att sälja falska pass m.m., Christian - då kanske det skulle gå bättre när din ansökan om konto i Anbytarforum ska "granskas och godkännas"... :-)

"BrowingK" (som naturligtvis är "korrekt för- och efternamn" och därför utan problem kunde godkännas vid "granskningen" :-)) har visserligen inte trampat på några ömma tår som tillhör en bluffmakare med kontakter i förbundsledningen - men det är självklart bara konspirationsteoretiker som inbillar sig att sådant har någon betydelse för godkännandet av kontot...

"Granskat och godkänt" användarkonto med "korrekt för- och efternamn"

(Ändrat av kontoinnehavaren den 31 oktober 2019 kl. 01.17.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19018) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 26 juli 2020 kl. 01.22
Inte hade jag en aning om att det var en sådan brist på moderatorer i Anbytarforum:

https://forum.rotter.se/index.php?action=ezportal;sa=page;p=1
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19019) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 26 juli 2020 kl. 05.17
Hade en Moderator Kvalitet funnits och varit obesatt hade jag anmält mitt intresse.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19029) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 26 juli 2020 kl. 18.15
Är du säker på att intresset hade varit ömsesidigt? :-) Du har ju svurit i kyrkan, och sådant är som bekant inte populärt...

Att det är ont om moderatorer i Anbytarforum framgår ju också av hur det ser ut i forumet. Många startar nya diskussioner lite var som helst, inte sällan utan minsta lilla anknytning till det ämne som de startas under... Och det är sällan som de flyttas till rätt ställe.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19030) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 27 juli 2020 kl. 02.51
Det borde finnas intresse för några av vakanserna från släktforskarnas sida. Undrar om det finns intresse från förbundet eller har folket gett upp.Blivit ivägskrämda?

Det funkar ju med en moderator i detta forum som spänner över ett helt land i alla fall. Och lite till om man skall räkna med de rubriker som omfattar utrikes nämnda orter/länder.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19032) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 29 juli 2020 kl. 17.31
Det jag skrev om att bli moderator var inte allvarligt menat. Men det börjar bli på modet att skriva tvärtemot vad menar. Om Anbytarforum finns mycket att säga. Jag tycker mycket om Anbytarforum. Vad jag tycker går att sammanfatta med ett ord: Idioti. Kräftgången tror jag inte beror på att släktforskarintresset har svalnat. Det är forskningen i källorna som har fått ge vika för 'pappersforskningen'.

Uppgiften om att han var född i Listerby fick jag från My Heritage/Family tree för några år sedan när jag gjorde ett försök att få ordning på mina anor på Hasslö. Jag vet att man inte ska ta uppgifter därifrån men...

Vår släktforskarförening håller på att gå åt fanders. Det var med nöd och näppe årsmötet lyckades välja en styrelse. Framsidan på senaste medlemstidningen såg ut som en dödsannons i lokaltidningen. Men det finns anledningar till dödsdansen. Två av de verkliga entusiasterna har lämnat jordelivet. Alldeles för tidigt. De pådrivande kraften är inte med i styrelsen längre. Det är inte bra med revirtänkande. Det gynnar inte återväxten. Det lockar inte nya krafter. Eller behålla de man har lyckats rekrytera. Observera att hände innan Coronasmittan började spridas.

Jag har alltid hävdat att när man lämnar en ordförandepost ska man också lämna styrelsen. Nu har man dammat av en gammal styrelseordförande. Det var ingen annan som ville ställa upp och han tror att han kan rädda den sjunkande skutan. Grattis säger jag. Jag vill inte nämna några namn men här är den nya styrelsen:

https://www.blekingesf.se/om-oss/styrelsen-2019/

Jag undrar om det inte är samma sjuka i förbundet som i föreningen. Jag är naturligtvis intresserad att föreningen ska fortleva. Jag vill ha valuta för mitt ständiga medlemskap. Hur går det mitt medlemskap om föreningen går i putten? Blir man hedersmedlem i förbundet per automatik? Det är fyra fem år sedan föreningen försökte sig på att skicka bara en medlemstidning trots att vi är två ständiga medlemmar i hushållet. Men gubben gick inte.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19033) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 29 juli 2020 kl. 21.54
Det verkar vara över lag svårt att få ihop styrelser. Få vill sitta på posterna. Det var en släktforkarförening som lade ner för att de inte fick en person som tog ordförandeposten. Alla andra poster var tillsatta och en vice ordförande fanns.

Man kunde med detta kunna driva föreningen vidare. Vice kunde gå upp som ordförande så länge för att ge det mer tid för att hitta en ny ordförande.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19034) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 30 juli 2020 kl. 00.08
Jovisst kan man lösa det på så sätt. Men det fungerar inte att vara utan ordförande i längden. Särskilt om man har en avdankad föreningsordförande som vill bestämma. Då menar jag inte den nygamle ordföranden i vår förening. Men han såväl som jag är ju föredettingar. I samma riskgrupp.

Det här eländet med coronasmittan ställer till det. I den hembygdsförening där jag är aktiv hann vi inte med något årsmöte. Styrelsen har tagit beslutet att fortsätta med samma manskap ytterligare ett år till. Ordföranden hade aviserat sin avgång och ny var nominerad. Vice ordföranden har gått upp och den påtänkte har adjungerats. Det måste finnas utrymme för improvisationer när läget är som det är.

Då är det värre med ekonomin. Dåligt med intäkter men utgifterna är desamma. Jag har betalat in en slant trots att jag är ständig medlem.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19035) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 30 juli 2020 kl. 22.54
Ingte bara i den hembygdsförening du är aktiv i utan hela rörelsen. Det finns släktforskarföreningar för att nämna en närbesläktad rörelse till hembygdrörelsen här där jag bor som fortfarande inte har haft årsmötet och vilka smörgåstårtor man missat... :(
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19036) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 30 juli 2020 kl. 22.56
Och den släktforskarförening som lade ner hade 300 medlemmar och ingen gick upp och tog ordförandeposten. Kan hålla med om att det inte fungerar i längden att vara utan ordförande men vad skall man göra om föreningen skall leva vidare.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19340) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 16 december 2020 kl. 10.57
"Så här inför jul har vi fått en fråga från David, kan någon hjälpa honom?"

Varför rekommenderar inte "vi" att "David" skaffar sig ett eget konto och ställer frågan själv? Vidarebefordrar "vi" också anonyma släktforskningsfrågor månntro?

F.ö. står det så här i Anbytarforums "ordningsregler":

· "Din profil ska hållas uppdaterad med korrekt för- och efternamn..."

· "Ditt konto kan bli avstängt om du inte följer ordningsreglerna..."


Det gäller som synes inte ordningsmakten.

"Alla djur är jämlika, men några är mer jämlika än andra."
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19341) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 16 december 2020 kl. 19.55
Kan tomten som frågar vara ett internettroll vid namn Hosianna Davidsson? Ett troll med trauma ända sedan barndomen. Här behövs en`trollerikunnig trollpacka.

Emellertid kan det kanske vara så att Davidsson möjligen är avstängd på livstid. Bara en tanke.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19343) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 18 december 2020 kl. 17.25
Kungar använder inte patronymikon så jag funderar på om det kan vara kung David som frågar. Kung David

https://forum.rotter.se/index.php?topic=174447

Här är förmodligen en annan kung som uppträder med bara förnamn, kung Hans. Kung Hans

https://forum.rotter.se/index.php?topic=174323.msg1568790#msg1568790

Men kung Christian platsar inte i gänget av lättförståeliga orsaker. Gamla oförrätter blir som nya efter många herrans år. Det är ju jubileum gubevars. Kung Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19350) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 27 december 2020 kl. 17.10
I ett tidigare inlägg här ovan nämndes hur få moderatortjänster som är tillsatta i Anbytarforum. Totalt är, att döma av listan över moderator, bara 14 av 48 tjänster tillsatta.

Men visar den listan sanningen? Om man kollar de "aktiva" moderatorernas profiler, så får man fram dessa datum när de senast var aktiva, d.v.s. inloggade:

Blekinge 2019-03-22
Dalarna 2019-01-01
Göteborg 2020-02-20
Hälsingland 2020-12-10
Metod 2016-06-15
Norrbotten aldrig
Närke 2016-04-08
Släkter 2016-06-16
Småland 2018-04-04
Stockholm 2016-04-08
Särskilda aldrig
Uppland aldrig
Östergötland 2018-01-15
Övriga ämnen 2016-04-08

En som varit aktiv den här månaden. Ytterligare en som varit aktiv i år (i februari). Och ytterligare två som var aktiva förra året (i mars och januari).

Man kan m.a.o. säga att ordningen med ämnesmoderatorer i praktiken är död. Så varför inte lika gärna plocka bort de moderatorer som inget gör?
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)