|
Av Christian Andersson - Tisdag den 12 september 2017 kl. 12.23
|
"Gratis släktforskning ödesfråga för AD Regeringens planer på att slopa Riksarkivets digitala forskarsals betalvägg kan tyckas som en god nyhet för alla. I sånt fall skulle Sverige få en situation som mer liknar våra grannländers, där riksarkivens digitala material finns fritt..." [Nättidningen Rötter 2017-09-11] Vad vill vi? Vad kan vi? Vad gör vi?
|
|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 12 september 2017 kl. 17.50
|
Vi kommer att fortsätta med AD Online på våra studiecirklar. Har studieförbundet någon annan uppfattning blir det inte några studiecirklar.
|
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 20 september 2017 kl. 11.09
|
Nu är det hänt. Nu blir 'SVAR gratis till årsskiftet': https://genealogi.se/123-nyheter/2013/1947-svar-gratis-till-arsskiftet Det är inte sant. Det blir avgiftsfritt för den enskilde att utnyttja SVAR:s tjänster. "Regeringen föreslår också att Riksarkivets anslag höjs med 10 miljoner kronor från och med 2018 som kompensation för de uteblivna inkomsterna från SVAR:s abonnenter." Vi ska alltså solidariskt pumpa in 10 miljoner kronor årligen utöver det det vi har bidragit med innan via skattsedeln. Den som enbart använder Arkiv Digital och betalar abonnemangsavgift ska också hålla SVAR under armarna. Det är naturligtvis inte något som hindrar att jag fortsätter med Arkiv Digital om jag anser att jag har råd. Men kommer Arkiv Digital att ha råd? Jag kan inte ensamt rädda Arkiv Digital. Går det hjälpa Arkiv Digital. Blir det strid med kniven på strupen. "– Förbundet ska fortsätta att samråda med båda parter, säger Erland Ringborg." Så otroligt naivt. Att hjälpa till att slå undan benen på någon och tro att man kan 'fortsätta att samråda'. Vad då fortsätta? Jag anser att Arkiv Digital ska fortsätta på egen hand och inte ta någon hänsyn till vare sig SVAR eller släktforskarförbundet. Jag anser att förbundet har svikit släktforskarrörelsen och infrågasätter att detta har förankrats hos medlemmarnas medlemmar. Är det bara jag som tycker något?
|
|
|
|
|