Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Internettjänster   >   Allmänt om internettjänster   >  
Gratis släktforskning på nätet
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17554) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 12 september 2017 kl. 12.23
"Gratis släktforskning ödesfråga för AD
Regeringens planer på att slopa Riksarkivets digitala forskarsals betalvägg kan tyckas som en god nyhet för alla. I sånt fall skulle Sverige få en situation som mer liknar våra grannländers, där riksarkivens digitala material finns fritt..." [Nättidningen Rötter 2017-09-11]

Vad vill vi? Vad kan vi? Vad gör vi?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17555) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 12 september 2017 kl. 17.50
Vi kommer att fortsätta med AD Online på våra studiecirklar. Har studieförbundet någon annan uppfattning blir det inte några studiecirklar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17561) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 20 september 2017 kl. 10.42
Jag har observerat att det sedan tidigare finns en diskussion på denna sida:

http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/39439/49257.shtml

Jag föreslår att vi fortsätter här. Annars får forumvärden flytta inläggen. Vi och vi, det här ju en monolog från min sida!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17562) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 20 september 2017 kl. 11.09
Nu är det hänt. Nu blir 'SVAR gratis till årsskiftet':

https://genealogi.se/123-nyheter/2013/1947-svar-gratis-till-arsskiftet

Det är inte sant. Det blir avgiftsfritt för den enskilde att utnyttja SVAR:s tjänster.

"Regeringen föreslår också att Riksarkivets anslag höjs med 10 miljoner kronor från och med 2018 som kompensation för de uteblivna inkomsterna från SVAR:s abonnenter."

Vi ska alltså solidariskt pumpa in 10 miljoner kronor årligen utöver det det vi har bidragit med innan via skattsedeln. Den som enbart använder Arkiv Digital och betalar abonnemangsavgift ska också hålla SVAR under armarna.

Det är naturligtvis inte något som hindrar att jag fortsätter med Arkiv Digital om jag anser att jag har råd. Men kommer Arkiv Digital att ha råd? Jag kan inte ensamt rädda Arkiv Digital. Går det hjälpa Arkiv Digital. Blir det strid med kniven på strupen.

"– Förbundet ska fortsätta att samråda med båda parter, säger Erland Ringborg."

Så otroligt naivt. Att hjälpa till att slå undan benen på någon och tro att man kan 'fortsätta att samråda'. Vad då fortsätta? Jag anser att Arkiv Digital ska fortsätta på egen hand och inte ta någon hänsyn till vare sig SVAR eller släktforskarförbundet. Jag anser att förbundet har svikit släktforskarrörelsen och infrågasätter att detta har förankrats hos medlemmarnas medlemmar.

Är det bara jag som tycker något?
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)