|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 20 juni 2016 kl. 11.31
|
Observera att Disqus och Discus inte är samma sak. Det skiljer bara en bokstav - men "det är de små, små detaljerna..." Disqus (med q) är en tjänst (ägt av ett amerikanskt företag) som används för kommentarer till bloggar och nätversioner av tidningsartiklar. Där kan en användares inlägg på olika sidor nätet runt spåras och sammanställas - precis som Facebooks gillaknappar eller Googles spioneriverktyg Analytics. Discus (med c) - som används av Arkivguidens Forum och gamla Anbytarforum - är däremot bara ett program, som installeras på servern och helt kontrolleras av den som har installerat det, precis som ett program på den egna datorn.
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 20 juni 2016 kl. 11.41
|
Mitt fel ;-) Man lär sig något nytt varje dag. Det skadar aldrig att vara försiktig. Att variera epostadresser och lösenord kan aldrig vara fel. (Ändrat av kontoinnehavaren den 20 juni 2016 kl. 11.43.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 20 juni 2016 kl. 11.55
|
Tipsen är utmärkta - speciellt som också den som installerar Discus kan vara oseriös... Och Släktforskarförbundets server blev ju hackad för några år sedan. Och då kom alla användarnas epostadresser i Anbytarforums databas i händerna på spammare. (Ändrat av kontoinnehavaren den 20 juni 2016 kl. 12.41.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 20 juni 2016 kl. 13.00
|
I det senaste inläggsmejlet jag fick från Anbytarforum (som kom för cirka en timme sedan), så såg avsändaren ut så här: From: "Anbytarforum" <> Det finns alltså ingen avsändaradress alls (den skulle ha stått mellan klamrarna). Tidigare var det ju anbytarvärdens adress, anbytare(a)genealogi.se. Men returadressen är densamma som tidigare: Return-Path: <genealogi(a)aforum.genealogi.se>. Detta trots att den adressen, enligt uppgift i Anbytarforum i går, inte existerar... Något är tydligen på gång - men inte riktigt klart ännu... (Jag återkommer senare med en kommentar till det som skrevs i Anbytarforum i går.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 20 juni 2016 kl. 15.48
|
Nytt inläggsmejl för en timme sedan - och ny avsändare: From: "Anbytarforum" <no-reply@genealogi.se> Så här ser det alltså ut i inläggsmejlen. Om det har ändrats på samma sätt i privata mejl som sänds via Anbytarforum vet jag inte, men det kan man väl förmoda. Returadressen är dock fortfarande samma icke existerande adress. Men är den nya avsändaradressen mer existerande? Så här blir resultatet om man testar den saken på tools.verifyemailaddress.io:
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 20 juni 2016 kl. 19.50
|
Inlägg i "Nya Anbytarforum": "De senaste 5 inläggen ovan har jag inte blivit aviserad om i min prenumeration utan dessa har hamnat i mailboxen som Skräppost" De fem inläggen har en sak gemensamt: Den icke-existerande avsändaradressen no-reply(a)genealogi.se. Men det kan ju vara en ren tillfällighet...
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 27 juni 2016 kl. 00.18
|
I några tidigare inlägg i den här diskussionen (med början den 17/6 kl. 22.19) beskrev jag hur det går till när man som användare i Anbytarforum sänder privata mejl till andra användare via forumets epostsystem. Detta har kommenterats i Anbytarforum. Bl.a. av Daniel Berglund (tidigare styrelseledamot i Släktforskarförbundet, och också tidigare tekniskt ansvarig för Rötters och Anbytarforums servrar). Vidare har en annan skribent citerat det epostsvar som han fått från Släktforskarförbundets nuvarande IT-ansvarige Nina Mårtensson. Här kommer några citat ur dessa inlägg, och mina kommentarer till dem. Daniel B.: "Det verkar faktiskt stå Return-Path: <genealogi@aforum.genealogi.se> i mailhuvudet men det är ju en felkonfigurering i så fall. aforum.genealogi.se tar såvitt jag vet inte emot epost." Nina M.: "Daniel har rätt i att servern är felkonfigurerad... [...] Ska åtgärda serverns e-postinställning..." Observera att denna "felkonfigurering" inte innebär att man anser att det är fel att studsar ska gå till forumets administratör. Tvärtom! Felet är att man har skrivit in en icke existerande returadress. Studsarna har m.a.o. studsat... När detta är åtgärdat, så kommer alltså studsarna att gå till en existerande adress till forumadministratören - som då kan se vem som har skrivit till vem, och också läsa hela mejlet i de fall som det bifogas i studsen. Daniel B.: "Vart studsar ska gå kan man nog diskutera. En variant (som alltså Jörgen förespråkar) är att skicka dem till avsändaren. En annan variant är att skicka dem till systemansvarig. Mottagande emailadress kommer ju från Anbytarforums databas och behöver alltså rättas där." Om detta finns några saker att säga: För det första så bygger hela resonemanget på den felaktiga uppfattningen att en studs (alltså retur) alltid beror på att det är fel på epostadressen som mejlet sänds till, men så är det definitivt inte. Det kommer en del studsar till Arkivguidens Forum (och då rör det sig naturligtvis om inläggsabonnemang, där forumet är avsändare). Ett fel kan då vara att mottagarens epostkonto är överfullt (vilket kanske inte är lika vanligt i dag som för några år sedan, eftersom kontonas serverutrymme bara blir större och större, men det förekommer). Ett annat exempel är att en epostadress påstås vara okänd, men vid nästa mejl till samma adress, så fungerar det igen (en typ av fel som de flesta gångerna har förekommit hos Yahoo, av någon anledning). Och går mottagande server inte att nå alls för tillfället, så får man ett meddelande om det och att sändande server kommer att försöka igen med jämna mellanrum under några dagar. Det andra som kan sägas om det sista citatet ovan är att det inte är så lätt att "rätta" en felaktig epostadress när man inte vet den korrekta - och inte heller kan få veta den för att man inte kan komma i kontakt med kontoinnehavaren för att den epostadress man har är fel... Det man kan göra är att spärra vidare utskick till en adress som man får studsar ifrån. Men då bör man inte ha för bråttom. Av skäl som framgår ovan bör man alltid dels kontrollera vad det anges för typ av fel i studsen, och dels avvakta och se om felet upprepas eller var en engångsföreteelse. Det kan alltså inte vara så akut att forumets administratör måste få reda på varenda studs, också från privata mejl. Jag tvivlar på att någon enskild forumanvändare blir så till den milda grad överöst av mejl från andra användare var eviga dag, att eventuella studsar blir så många att det blir ett problem. Men om många skriver till samma adress och alla får studsar, så lär det rimligen vara åtminstone någon av dem som själv hör av sig till forumet och felanmäler detta. Och om användaren med studsadressen har inläggsabonnemang, så går ju de studsarna till administratören som då får veta om problemet. Daniel B.: "När man talar om integritet kan det vara värt att minnas att all trafik till/från forumet sker i klartext, inte krypterat, och detsamma gäller eposten." Ja, det är naturligtvis riktigt. Det man inte vill skriva på ett vykort, det ska man heller inte skriva i ett mejl, brukar det ju heta. Men det är en sak att hälsningen på ett vykort kan läsas av brevbäraren som ju håller kortet i sin hand för att läsa adressen; detta vet ju avsändaren om. En helt annan sak är epost, där det ju inte på samma sätt finns någon som måste läsa det för att kunna dela ut det. All epost kan dock läsas på sin väg över nätet. Personal på ett näthotell kan logga in i en kunds epostkonto för att smygläsa eposten - men det skulle garanterat leda till att vederbörande fick sparken om han blev upptäckt. Och all epost som passerar en server eller kabel kan kopieras och sedan lagras/genomsökas - och att New Stasi Agency m.fl. gör så med all epost, det är ju vid det här laget välkänt. Men detta är ju ingen ursäkt för att en forumadministratör tar sig friheten att lägga beslag på studsar av andras privata mejl - något som avsändaren inte vet om eller ens har något skäl att misstänka, till skillnad från att brevbäraren läser vykortet. Nina M.: "...i övrigt så är funktionen precis som den ska. Att skicka e-post från en hemsida med en användares e-postadress är så kallad 'spoofing', dvs att använda en falsk avsändare. Även om det är en legitim 'falsk avsändare' så gillas det inte och kan klassas som spam och i värsta fall orsaka att genealogi.se blir svartlistad." Det som avses är alltså att användarens egen epostadress står som avsändare av dennes privata mejl som sänds via forumet. Men att detta skulle vara "spoofing" är kvalificerat struntprat. "Spoofing" är att uppträda som någon annan än den man är, alltså under falsk identitet, för att lura mottagaren. Om jag skulle sända epost med avsändaren anbytare(a)genealogi.se, så vore det "spoofing". Likaså om jag registrerade domänen genalogi.se, alltså en felstavning av det riktiga domännamnet; en metod som t.ex. används av skojare som försöker att lura av bankkunder deras inloggningsuppgifter. Och "spoofing" är det också om ett diskussionsforum ger sig ut för att vara avsändare av epost som i själva verket är privata mejl från deras användare... Men om en person använder sin egen riktiga epostadress för att sända ett privat riktigt mejl, så är det naturligtvis inte "spoofing" - oavsett från vilken epostserver mejlet sänds. "Spoofing" eller inte "spoofing" beror alltså på vem avsändaren är, inte vilken server som används. Det kan finnas många fullt legitima skäl att sända mejl via "fel" epostserver. T.ex. om någon använder arbetets epostadress som avsändare i tjänstemejl som sänds från den privata hemdatorn, och därför går via internetleverantörens server i stället för arbetsgivarens. Problemet är egentligen inte vilken server som mejlet sänds via, utan att det finns paranoida spamfilterkonstruktörer som ser spammare bakom varje buske - och att det är beklagligt många som använder deras idiotiska spamfilter. Och dessa spamfilter använder i sin tur inte sällan imbecilla svartlistor, där epostservrars IP-nummer kan hamna bara för att någon påstår att det har sänts spam därifrån. Spamfilter är egentligen inget annat än sabotage av internet, eftersom det är omöjligt att undvika att där också fastnar riktiga, och viktiga, mejl - mejl som avsändarna aldrig får veta inte nådde fram, och mottagarna aldrig ens får veta var på väg. (Tips: Det bästa spamfiltret är att inte publicera epostadressen i klartext på nätet - för att hindra att spamrobotar fiskar upp den - och att inte använda sin ordinarie adress när man registrerar sig på ställen som man inte vet säkert att man kan lita på. Skaffa en helt ny epostadress och tillämpa detta hela tiden för den adressen, så ska du få se hur mycket spam du får. Kombinera sedan det med en epostserver utan spamfilter, så att du inte går miste om riktiga mejl.) Hur vet då spamfilter att ett mejl sänds från "fel" server? Jo, med hjälp av SPF. Men det tar jag i ett eget inlägg, för överskådlighetens skull. (Ändrat av kontoinnehavaren den 27 juni 2016 kl. 01.16.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - forumguide - Måndag den 27 juni 2016 kl. 00.21
|
Det är alltså med hjälp av SPF som det kan avgöras om ett mejl sänds från "rätt" eller "fel" epostserver. SPF innebär, kort uttryckt, att ägaren av en domän anger i domänens DNS vilka epostservrar som får sända epost med avsändaradress från domänen. Men om man då via forumet sänder ett mejl med en privat avsändaradress, och forumets epostserver inte finns med i SPF till den adressens domän (vilket den ju inte gör om inte den domänen av en slump råkar ha samma näthotell som forumet), blir då inte det mejlet underkänt om mottagande server gör en SPF-kontroll? Jo, i princip... När man anger godkända servrar i SPF, så avslutar man med "-all" eller "~all" (man får ha bra syn för att se skillnaden ). Det förstnämnda alternativet har ett minustecken framför "all", vilket betyder att man helt säkert har angivit alla godkända servrar; det får alltså inte förekomma några andra. Det andra alternativet har en liten våg framför "all" (ett tecken som kallas tilde), vilket i det här sammanhanget innebär att det inte bör förekomma andra servrar, men ändå kan göra det. Det sistnämnda är det som i Daniels exempel i AF-inlägget kallas "softfail". Och sådana "mjuka underkännande" ska egentligen inte sorteras bort som spam; man ska bara varna mottagaren. Men dessvärre finns det epostservrar som inte gör den skillnaden, utan okunnigt behandlar "-all" och "~all" lika, och sorterar bort båda; t.ex. Tele2 (som jag märkte när forumets näthotell för en tid sedan utan förvarning bytte IP-nummer på epostservern - något som jag nu har garderat mig emot genom att i SPF för arkivguiden.net hänvisa till näthotellets egen SPF). Det underkännande i SPF-kollen som man kan råka ut för om man sänder med en privat avsändare via forumet är precis samma sak som kan hända om man har vidaresändning av sin epost. Om en användare abonnerar på inlägg, så sänds de mejlen till den epostadress som är registrerad i användarkontot, och på den mottagande servern klarar mejlet en SPF-kontroll, eftersom det sänts från forumets godkända server. Men om sedan användaren i sitt epostkonto på den mottagande servern har ställt in vidaresändning till en annan epostadress som ligger på en annan server, så sänds mejlet (fortsatt med forumet som en helt korrekt avsändare) vidare från denna första mottagande server som ju inte finns i forumets SPF - och så går "spam"-larmet på nästa mottagande server... Det går att komma runt det genom att den vidaresändande servern skriver om "Return-Path", men det är inte alla som gör det. SPF anger jag i DNS för mina domäner, och då alltid med "~all" för att det ju aldrig går att veta om mottagaren har vidaresändning. Men dessvärre hjälper det som sagt inte alltid. Problemet är alltså spamhysterin som gör att epostserverägande näthotell och internetleverantörer agerar som om det är viktigare att stoppa spam än att riktig epost kommer fram, och därför tar sig friheten att använda spamfilter som kunderna oftast saknar möjlighet att koppla ur (och inte sällan är helt oinformerade om). Man ser helt enkelt eposthanteringen som enbart en teknisk fråga, uppenbarligen utan att fatta att epost faktiskt är lika mycket post som papperspost. Dessa spamfilter är alltså detsamma som att brevbäraren skulle stå och sortera papperspost i en hög som delas ut i brevlådan och en hög som slängs i soptunnan... Och samma okunniga inställning till vad epost egentligen är för något har en forumadministratör som tar sig friheten att lägga beslag på användares privata mejlstudsar - och därmed också information om deras mejl. En brevbärare som sprättade upp och läste ett pappersbrev skulle åtalas för brytande av posthemligheten... Jag använder alltså själv SPF för mina domäner och har gjort så i många år nu, dock inte lika många år som forumet har existerat. Möjligheten att sända epost till andra användare via forumets epostsystem har däremot funnits sedan forumet startade, och då hade jag alltså ännu inte hört talas om SPF - vilket det inte heller var så många andra som hade gjort, eftersom det var något relativt nytt då. Och när jag sedan började att använda SPF, så hade jag inte en tanke på forumets då redan existerande epostsystem. Den här diskussionen har emellertid uppmärksammat mig på det problemet - och då får jag se till att göra något åt det. Men det är viktigt att hålla ordning på begreppen. Att sätta användarnas privata epostadresser som avsändare på deras egna mejl som sänds via forumet är absolut inte "spoofing" - det vore tvärtom "spoofing" att falskeligen sätta forumet som avsändare på privata mejl! Risken med att sända mejl via forumets epostsystem är alltså dessa idiotiska spamfilter, som ofta inte ens klarar av att tolka SPF korrekt, och helt utan grund stämplar normala mejl som "spam" och låter dem försvinna i ett svart hål i cyberrymden. Avsändaren tror då att mottagaren är ointresserad, när denne i själva verket inte har en aning om att mejlet har sänts. Detta vill jag inte medverka till - alltså måste problemet lösas. Men det är fullkomligt uteslutet att införa Anbytarforums spionerisystem! Hur det hela i stället ska lösas framgår här: Användarnas epostadresser. Återstår att se hur man i Anbytarforum löser sitt problem - om man ens fattar att det är ett problem...
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 27 juni 2016 kl. 14.51
|
Jag kan tillägga att jag inte vet om man har ändrat "felkonfigureringen", alltså bytt ut den icke existerande returadressen mot en existerande. Det var nämligen många dagar sedan jag senast fick ett inläggsmejl från Anbytarforum. Under Felanmälningar står: "Prenumerationer. Efter tre skrotade prototyper så är nyaprenumerationsfunktionen på plats." Jag vet inte hur länge den texten har stått där; jag följer inte med dagligen. Men den stod där åtminstone under den gångna helgen. Det fungerar dock inte. När man ska prenumerera på "avdelningar", så kommer det upp en inloggningsruta till demo.genealogi.se. Det är inte en inloggningsruta i själva forumet, utan en som öppnas i webläsaren; det är alltså en inloggning som ligger direkt på servern. Det är m.a.o. en spärrad avdelning som bara administratören ska ha tillgång till, vilket ju också framgår av subdomänen "demo". Naturligtvis fungerar det inte att skriva in sitt användarnamn där; användarna har som sagt inte där att göra. Men nyfiken som jag är, så försökte jag naturligtvis ändå för att se vad som hände. Resultatet blev det förväntade - den tomma inloggningsrutan kom tillbaka. Återstår då bara att klicka bort den. Och när man sedan ska försöka att prenumerera på "avdelningar", så kommer texten "Error" upp när man sparar de valda ämnena - och ingen av markeringarna sparas. När man prenumererar på inlägg från enskilda ämnen, så markeras prenumerationen däremot som fungerande utan något felmeddelande - men det kommer inga inlägg, trots att man kan se i forumet att inlägg har gjorts i de valda ämnena efter att man valde att få inlägg därifrån. Också tidigare gjorda prenumerationer har slutat att fungera, trots att de valda diskussionerna fortfarande är markerade som fungerande prenumerationer. T.ex. kommer inte längre några inlägg från diskussionen "Nya Anbytarforum", trots att det har gjorts inlägg där i dag. Prenumerationerna har alltså helt slutat att fungera. Den "nya prenumerationsfunktionen" har som sagt kommit till "efter tre skrotade prototyper"; den är alltså det fjärde försöket. Det är m.a.o. dags för ett femte...
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - forumguide - Måndag den 27 juni 2016 kl. 15.09
|
PS Jag kan bjuda på ett litet tips som jag brukar tillämpa när jag gör ändringar: Radera admin-cookien och logga in som vanlig användare. Då ser man direkt om det fungerar 'utanför verkstaden'...
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 28 juni 2016 kl. 21.53
|
Då har det plötsligt ramlat ned en bunt med 15 inlägg i epostlåddan, alla sända från Anbytarforums server i dag - men inläggen har gjorts under olika dagar från lördag till tisdag. Servern kanske hade ledigt över midsommar... Men det är fortfarande omöjligt att abonnera på "avdelningar". Samma "Error"-meddelande som tidigare blir det enda resultatet, och de markerade ämnena sparas inte. "Status: Klart" har dock lagts till under "Felanmälningar". Det stod där inte senast jag kollade - och borde alltså inte stå där nu heller... Men inloggningen till "demo.genealogi.se" har i varje fall försvunnit. Och så har "Return-Path" ändrats. Nu är den adressen densamma som avsändaren: no-reply(a)genealogi.se - vilket ju är en fördel om man vill minska risken att fastna i spamfilter; olika avsändar- och returadresser ser nämligen misstänkt ut. Men i allra högsta grad misstänkt är det också att ha en icke existerande adress - och det är fortfarande fallet med no-reply(a)genealogi.se. "Recipient address unknown" blir svaret från Anbytarforums epostserver när man försöker att verifiera adressen. Nu invänder kanske någon att "no reply" betyder "inget svar", och att det därför inte är meningen att adressen ska finnas. Betydelsen är förvisso den, men det betyder bara att man inte ska svara på något som kommer därifrån eller förvänta sig något svar om man ändå skriver dit. Men självklart ska adressen existera. Om man inte vill ha användarnas egna adresser som avsändare på deras privata mejl, för att man menar att det "kan klassas som spam och i värsta fall orsaka att genealogi.se blir svartlistad", så är det något märkligt att man väljer att i stället använda en icke existerande returadress som innebär att studsarna studsar tillbaka... Vi får väl se hur populärt det är hos näthotell, Gmail m.fl. som får ta emot dessa studsande studsar... (Ändrat av kontoinnehavaren den 28 juni 2016 kl. 22.03.)
|
|
|
Av Sten Magnusson - Fredag den 15 juli 2016 kl. 21.05
|
Detta var utan tvekan en intressant genomgång. Jag kikade lite på Anbytarforum för några dagar sedan och fann då att det har blivit krångligt som bara den att göra sökningar på min profil som ju är avregistrerad. Förut kunde jag t.ex. söka på mitt namn som "inläggsförfattare". Nu går det ju inte alls. Med vänlig hälsning/Sten Magnusson
|
|
|
|
Av Christian Andersson - Lördag den 10 september 2016 kl. 09.55
|
För några dagar sedan gick det att länka till gamla Anbytarforum. Det fungerar inte idag. Kan det vara ett permanent misstag?
|
|
|
Av Per Thorsell - Tisdag den 13 september 2016 kl. 15.36
|
Troligen permanent. Sannolikt inget misstag.
|
|
|
Av Sten Magnusson - Söndag den 21 januari 2018 kl. 14.00
|
När jag av en slump gick in här tänkte jag att jag bl.a. skulle kolla något av mina gamla inlägg i Anbytarforum. Då såg jag att mitt namn under kolumnen "författare" bara står i svart och att det i övrigt inte finns några uppgifter om vad jag skrivit eller någon länk till mina användaruppgifter före 2010-12-31. Även söksystemet verkar tydligen ha förändrats en hel del. Som jag minns fanns i det gamla forumet uppgift om när jag gjorde första inlägg någon gång 2003 och sista 2010. Därtill profilbild (på Malön, Sunne) samt antal inlägg + avregistrerad. Är inte det att förvanska information?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 15 maj 2018 kl. 00.31
|
Under torsdagen i förra veckan dök det upp ett antal inlägg i Anbytarforum med anledning av att den ene användaren efter den andre upptäckte att skribenternas riktiga namn försvunnit från inläggen och ersatts med användarnamnen. De flesta tog för givet att det bara var ett tekniskt fel - och någon trodde att det hängde ihop med alla ryska spaminlägg som forumet lusats ned av några dagar tidigare. Men eftersom det var långhelg - och dessutom en extra lång sådan på Släktforskarförbundets kansli, där den började redan på onsdagen - så räknade man med att det skulle lösa sig på måndag... Och på måndagen kom mycket riktigt ett besked från anbytarvärden - men inte det förväntade. Det var nämligen inte alls något fel, utan en helt avsiktlig ändring! Att ändringen genomförts utan information vare sig innan eller efter - inte förrän användare kontaktade de ansvariga för att påpeka felet - är det knappast någon som är förvånad över, åtminstone inte bland oss som varit med förr; information har ju alltid varit ett fy-ord inom Sveriges Släktforskarförbund, när det gäller ledningens beslut om den egna verksamheten... Dessutom gick anbytarvärdens besked inte ens ut per epost till de användare som abonnerar på inlägg under "Anbytarvärden meddelar" - åtminstone fick inte jag det... Vad var då orsaken till ändringen? Jo, man hänvisar till "GDPR-lagen" och säger: "Bakgrunden till denna ändring är bland annat att användarnas för- och efternamn är en personuppgift." Jösses, vilka tossigheter... Hur GDPR (alltså EU:s nya dataskyddsförordning) kommer att påverka Arkivguidens Forum framgår av mitt inlägg (skrivet med den andra hatten på ) under Meddelanden: Dataskyddsförordningen (GDPR), där jag också visar varför påhittet i Anbytarforum är så tokigt.
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 26 augusti 2019 kl. 23.01
|
Citerat från nättidningen Rötter: "Det var en motionstät riksstämma som hölls av Sveriges Släktforskarförbund i eftermiddags. När frågan om Anbytarforums presentation av användarnamn kom upp på dagordningen brände det till och efter votering bifölls Storstockholms Genealogiska Förenings förslag om att ändra tillbaka från det nuvarande systemet med frivilligt utformade användarnamn till det gamla sättet att presentera användarna – med sitt fullständiga namn." Måste man ionte tillfråga alla som drabbas om de godkänner förändringen? Eller går det att använda sig av "bakvänd bevisföring"? Någon djävla ordning måste det väl ändå vara i ett förbund? "...samt att systemet ser till att den som lämnat uppgifter också får äran av dem." Tänk vilken ära som tillkom mig när jag dristade mig att avslöja en bluffmakare. (Ändrat av kontoinnehavaren den 26 augusti 2019 kl. 23.03.)
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 29 september 2019 kl. 18.55
|
Uppföljning av stämmobeslutet om namn i Anbytarforum: https://forum.rotter.se/index.php?topic=163784.0 - Din profil ska hållas uppdaterad med korrekt för- och efternamn samt e-postadress. a) Varför får då Claes Göran heta CG när jag inte får heta C? b) Varför får Kerstin Anna Lena kalla sig Chris när jag inte får? 3) Är Olof och Ingrid korrekt förnamn? 4) Och så vidare ... Den insamlade informationen inkluderar: - E-post - För- och efternamn Observera ordvalet! I den 'insamlade informationen' inkluderas bland annat IP-adresser. Den 'insamlade informationen' raderas inte när ett konto avslutas. Hur kommer kontrollen att kunna upprätthållas när det gäller livstidsavstängda?. Anbytarforums omfattande registrering av personuppgifter blev inte förbjuden genom GDPR - den var otillåten långt dessförinnan. Jag blev avstängd på livstid för att inte ha angett korrekt för- och efternamn. En försvårande omständighet var att jag inte hade angett en fungerade epost-adress när jag registerade mig. Kan man överhuvudtaget få ett konto utan ha ett epost-konto? Jag kan inte kontrollera den saken. Förbundet har järnkoll.
|
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 29 september 2019 kl. 20.35
|
I Anbytarforum är alla jämlika - men vissa är mer jämlika än andra. Så har det varit så länge jag kan minnas... Och lagar har aldrig varit Släktforskarförbundets starkaste gren. Läsa innantill borde man ju kunna, så slutsatsen blir väl att man inte bryr sig... (Ändrat av kontoinnehavaren den 29 september 2019 kl. 22.14.)
|
|
|
Av Håkan Andersson - Måndag den 30 september 2019 kl. 14.00
|
Att bli avtängd på livstid för att inte angivit korrekt för- och efternamn är väl ändå en småsak att bli avstängt för. I så fall borde det vara många som är avstängda på grund av detta. De kan ha lämnat feaktigt namn medvetet eller omedvetet. (t.ex. stavfel) Undrar hur många som registrerat sig med falskt namn och falsk epostadress.
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 30 september 2019 kl. 18.47
|
Det var ytterligare en klandervärd handling som lades mig till last. Det var någon vars namn jag inte känner till som tog illa vid sig när jag avslöjade en bluffmakare. Detta endast några minuter efter jag skrev mitt inlägg i Anbytarforum. Det var innan mitt namn och min epostadress ifrågasattes.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 30 september 2019 kl. 20.09
|
Hur fick du besked från anbytarvärden att ditt inlägg raderats och att du var avstängd? Fick du inte det per epost? Hur kan du få det om din epostadress inte fungerar?
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 30 september 2019 kl. 22.04
|
Hon tolkar förmodligen det faktum att hon inte fick något svar som att epostadressen inte var korrekt. Är det inte ena så försöker man med något annat. Jag fick nämligen upp ett inte särskilt trevligt meddelande på skärmen när jag försökte komma in på anbytarforum. Jag är ingen dataexpert men nog måste man ha använt min IP-adress för att kunna blockera mig. Så nog sparar man ett och annat efter att ett konto har avslutats. Inte bara 'korrekt för- och efternamn' och 'korrekt epostadress'. Utan även sådant som inte är direkt korrekt. I morgon ska gipset bort och jag ska försöka ta mig samman och skriva till granskningsnämnden.
|
|
|
|
|