Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar I-R)   >   Pjätteryd   >  
Möcklehult - 1600-talet
    Diskussioner Senaste inlägg Antal
Möcklehult - 1600-talet [äldre inlägg] 2011-07-17 15.07 25
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9956) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Söndag den 17 juli 2011 kl. 17.01
Yey, bra du kom på du hade det i gömmorna :D

Alltså:

Arvid Jonsson i Klöxhult (1600-1679) (bror till Påvel Jonsson i Rönnarköp m.fl)
gm
Svenborg Åkesdotter dotter till Åke Svensson i Kalvsnäs (var 1640 gift med Kirstin Gummesdotter)

Barn:
Kerstin Arvidsdotter (1623-1711)
Håkan Arvidsson (1625-1709)
Sven Arvidsson (1635-1676/1680)
Elin Arvidsdotter (1639-1710)
Svenborg Arvidsdotter (1651-1710)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9957) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune (Paul) - Söndag den 17 juli 2011 kl. 17.21
Hej,
Tack Niclas för detta genombrott! Jag har flera kopplingar till personerna i Klöxhult och Älmhult.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9958) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Söndag den 17 juli 2011 kl. 17.23
Lisbeth,

Simon i Möcklehult. Kom att tänka på att Tuve Jönsson (bror till Jöns Jönsson den äldre i Lönshult Hulagården) var gift med en Mechtil ("Möchtilla") Simonsdotter. Kronologiskt borde Simon i Möcklehult kunna vara hennes fader.

/Martin
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9959) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff (Lisbethmarkoff) - Söndag den 17 juli 2011 kl. 17.59
Tack Niclas! Du lär mig så mycket.
Vad jag undrar över är: Vad är Virestad friherreskaps dombok? Är det en vanlig dombok som handlar om Virestad eller behandlar den i huvudsak "finare" folk eller är det en adlig person som äger större delen av jorden i Virestad som håller egen domstol eller vad?
Jag har sett den, men inte tittat närmare på den.

Förlåt dumma frågor, men jag håller på att försöka lära mig. Efter att bara ha arbetat med födelse-, vigsel- och dödböcker, husförhörslängder, mantalslängder och katekismilelängder, börjar en ny värld öppna sig för mig. Domböckerna är fantastiska källor och vad jag tycker mig förstå, så finns det mycket fler källor att forska i.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9960) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Söndag den 17 juli 2011 kl. 18.01
Ingen dum fråga Lisbeth, jag har samma fråga. Men ett friherrskap var väl en förläning till en friherre.

Har heller inte tittat i dem.. men detta är andra eller tredje gången Niclas hänvisar mig till domboksmål i dem som har gett nya anor... funderar på om det inte är dags att läsa igenom dem..

En annan trevlig alternativ källa är Roterings- och utskrivningslängder som finns på SVAR under Militaria som Niclas uppmärksammat mig på. De innehåller för och efternamn i många fall. Har gett mig patronymikon på en hel del anor, senast igår i Månsarp (F), där mantalslängderna ofta saknar det för den tiden.

(Ändrat av Martinb den 17 juli 2011 kl. 18.06.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9977) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck (Niclas) - Måndag den 18 juli 2011 kl. 07.55
Under 1600-talet var det vanligt att kronan donerade bort gårdar till privatpersoner, framförallt till militärer och tjänstemän som kompensation. Det var främst rätten till skatteuppbörd ifrån gårdarna som donerades bort. Speciellt drottning Kristina var känd för detta privatiseringssystem, vilket på sikt urholkade Sveriges finanser. Karl XI återställde det hela via reduktionen på 1680-talet. Under 1600-talet fick flera framstående högadliga militärer som skött Sveriges krig på kontinenten stora sammanhängande godsdonationer i form av friherrskap. Ett av dessa var Virestad friherrskap som donerades fältmarskalken Lennart Torstensson på 1640-talet. Det bestod av i stort sett alla skatte- och kronogårdar i socknarna Virestad och Stenbrohult. Tillsammans fick dessa gårdar en egen domsrätt, så kallad borgrätt, som motsvarade häradsrättens funktion. Det fördes egna domböcker för friherrskapet som årligen skulle skicka in avskrifter på dessa till Göta hovrätt, så kallade renovationer. Det är dessa hovrättens domboksexemplar som vi har kvar idag att forska i. Originalböckerna är tyvärr förkomna eller göms i något privat arkiv. För Virestad friherrskap finns domböckerna mellan 1648 och 1681, men några år saknas. Arkiv Digital har fotograferat av dem.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9978) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff (Lisbethmarkoff) - Måndag den 18 juli 2011 kl. 10.41
Tack så mycket Niclas för ett uttömligt och lärorikt svar! De låter intressanta att undersöka.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10025) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Fredag den 22 juli 2011 kl. 21.49
Hej.

Ni nämner Simon i Möcklehult, nämndeman som satt med vid tingen 1603 och 1604, vidare så nämner ni Per Jönsson som bodde i Möcklehult. Per Jönsson finns med i Pjätteryds Kyrkliga räkenskaper LI:1 1641-1718, år 1661, sid / 28. År 1661 finns det också en Simon Jönsson i Möcklehult, LI:1 sid / 28. Kan Simon Jönsson vara en bror till Per Jönsson ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10027) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune (Paul) - Fredag den 22 juli 2011 kl. 22.49
Hej,
Kan stämma bra med min ena släktlinje i Möcklehult Västra där Kerstin Åkesdotter föddes 28/7 1714 med Åke Persson i Möcklehult V som far. Han dog 24/3 1728 på gården och föddes där ca 1670 som son till Per Jönsson som dog 1675-77. Jag räknar med att Per var son till Jöns Bengtsson och Ingär Simonsdotter. Ingär dog i Möcklehult V 1678 90 år gammal. Hon är tänkbar dotter till nämndeman Simon. Då är det också logiskt med en son Simon Jönsson.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10028) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Fredag den 22 juli 2011 kl. 23.05
Hej,

Går det verkligen att "räkna med" att Per Jönsson var son till Jöns Bengtsson och Inger Simonsdotter? Jag skulle gärna se lite mer bevis för det. Varken namnet Bengt eller Simon förekommer ju senare i släkten vad jag sett.

/Martin

(Ändrat av Martinb den 22 juli 2011 kl. 23.06.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10029) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Fredag den 22 juli 2011 kl. 23.08
Tack för din förklaring, Paul. Ja, det låter logiskt med en son Simon Jönsson.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10032) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune (Paul) - Lördag den 23 juli 2011 kl. 07.17
Hej,
När man inte har rediga kyrkböcker att hålla sig till så är det nog bäst med både hängslen och livrem. Jag håller öppet för alla eventualiteter vad gäller släktskap i Möcklehult - än så länge. Vissa namn tycks vara mer eller mindre moderna/populära. Jag har gjort en snabbkoll bland gifta, döda och födda åren 1677-ca1700.
Fann en Simon född i Möcklehult 1678 som son till Per Svensson. Denne Simon dog 1679.
År 1685 föddes en Simon som son till Tufve Jönsson i S Silvitsberg. Har ingen aning om fadern har koppling till Möcklehult.
Bengt Larsson i Möcklehult gifte sig 1681. Han blir far till Svenborg 1684 och Ingär 1694.
Under perioden gifte sig en hel radda av Per-söner/döttrar; Elin, Svenborg, Börta, Sigrid (?), Jon och Karin. Samtliga i Möcklehult.
Hälsning/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10033) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Lördag den 23 juli 2011 kl. 10.21
Godmorgon.

Ja, det är svårt när man inte kan titta i de riktiga kyrkböckerna och man inte har någon ungefärlig ålder på folket. Jöns Bengtsson och Ingär Simonsdotter kan vara tänkbara kandidater som föräldrar till Per Jönsson och Simon Jönsson i Möcklehult. Simon Jönsson kan vara döpt efter sin eventuella morfar Simon, som eventuellt är identisk med nämndemannen Simon i Möcklehult som är med vid tinget 1603 och 1604. Men allt står öppet än så länge och vi får hoppas att vi hittar något bevis, så att vi kan läsa det svart på vitt, att så är fallet, eller ett bevis för att det inte är så.

Paul, jag håller med dig om att vissa namn verkar mer eller mindre populära, och namnet Simon verkar inte vara alltför vanligt i Pjätteryd.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10720) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Lördag den 12 november 2011 kl. 21.40
Hej,

Har precis börjar skumma igenom de renoverade domböckerna för Sunnerbo från 1701 som idag (Arkivens Dag) kom ut på Arkiv Digital. Tror mig ha identifierat en dotter till Per Jönsson och Kerstin Arvidsdotter i Möcklehult.

Hösttinget 1701, sammanfattning:

Uppå Diur Jönssons i Hökhult emot Rusthållaren Anders Simonsson i Gåastakiöp för det besvär angående 16 daler silvermynt käranden upp sin svärmoders h. Kierstin Arvidsdotters vägnar av svaranden efter slutet köp på ett parti humble pretenderar. Den svaranden vägrar sig betala.

Källa: Advokatfiskalen Jönköpings län EVIIAABA:13 (1701-1701) Bild 2210 / sid 139 (AID: v280344.b2210.s139, NAD: SE/GHA/90102)

Djur Jönssons hustru hette Karin Persdotter gifta 1699-05-29. Hon var född ca 1672 och dog 1717-03-01 i Hökhult, Pjätteryd.

mvh
Martin
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11941) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Fredag den 01 juni 2012 kl. 14.44
Läser denna gamla tråden, men väcker den till liv igen. Med mitt inlägg ovan, bekräftar inte detta Paul Neptunes ursprungliga fråga från söndag den 12 juni 2011 kl. 08.44 om sin ana Karin Persdotter född ca 1672 gift med Djur Jönsson?

Dvs att Karin Persdotter var dotter till Per Jönsson ohh Kerstin Arvidsdotter.

(Ändrat av Martinb den 01 juni 2012 kl. 14.45.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11942) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Fredag den 01 juni 2012 kl. 14.51
Angående det ovanliga namnet Simon... så spekulerar jag vilt med följande kommentar:

Tuve Jönsson, son till de på andra ställen här på forumet omtalade Jöns Åkesson ohh Gunnel Persdotter i Lönshult, Pjätteryd. Han var gift med en kvinna vid namn Möchtilla/Mechtil Simonsdotter. Det relativt ovanliga namnet Simon för tankarna till Simon i Möcklehult. Namnet Mechtil är ju då väldigt intressant eftersom det fanns en frälsekvinna Mechtild Pedersdotter (Kåse) gift med bonden Peder i Fotabol, Pjätteryd.

Kan det finnas någon koppling mellan släkterna här måntro? kan Simon i Möcklehult vara son, eller gift med en dotter till Peder och Mechtil Pedersdotter (Kåse) ?

/Martin
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11950) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune (Paul) - Söndag den 03 juni 2012 kl. 07.45
Hej Martin och alla andra engagerade,
Stort tack till dig Martin för att du blåser liv i denna diskussion igen. Helt klart har du också gett mig svar på en av mina frågor. Nämligen vilka som var Karin Persdotters föräldrar. Per Jönsson och Kerstin Arvidsdotter har jag dessutom redan som anor på en annan gren.
Dina spekulationer kring namnen Simon m fl i Möcklehult tror jag är nyttiga vid förnyad läsning av domböcker mm. Jag har alltid vissa namn och gårdar för ögonen när jag läser.
Hittade nyss i Sunnerbo härad 1608 AIa:1 sid 41 följande:
"Kom för rätta Jöns Simonsson i Möcklehult i Pjätteryd ... och bekände att han hade belägrat(?) Kirstin Jonsdotter i ...? .... osv" Är lite svårläst.
Tror mig inte ha läst detta tidigare. Kan kanske vara till nytta att lägga ytterligare en medlem i Simon-släkten på minnet. Bör väl vara en son till nämndeman Simon.
Mvh/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11951) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Söndag den 03 juni 2012 kl. 11.47
Hej,

Om Simon i Möcklehult hade en så pass "vuxen" son, Jöns Simonsson redan 1608, så blir det lite svårt att påstå att Tuve Jönssons (från Lönshult) hustru Mechtild Simonsdotter har varit dotter till samma Simon i Möcklehult. Inte sagt att det är omöjligt, men Tuve Jönsson själv, är sannolikt född på 1600-talets början (jämför med brodern Jöns Jönsson i lönshult född ca 1606 enligt db). Mechtil Simonsdotter kanske kan vara född på 1620-talet eller tidigare.

Nämndemannen Simon i Möcklehult, nämnd 1603.
Barn:
Jöns Simonsson i Möcklehult, nämnd 1608.
Ingerd Simonsdoter (mtl 1642) gift med Jöns Bengtsson
Håkan Simonsson (mtl 1642) gift med Britta Jönsdotter

Var Simon Jönsson i Möcklehult nämnd 1661 och Mechtil Simonsdotter nämnd 1654 passar in har jag lite svårt att se.

/Martin

(Ändrat av Martinb den 03 juni 2012 kl. 11.53.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11952) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune (Paul) - Söndag den 03 juni 2012 kl. 14.50
Hej,
Om vi håller oss till nämndeman Simon i Möcklehult nämnd 1603 så är det väl sannolikt att han var minst 40 år gammal vid den tidpunkten. Dvs född 1563 eller tidigare. Dels för att det inte brukade utses några pojkspolingar till nämndemän, dels för att han slutar som nämndeman vid denna tid.
Vi vet att Jöns Bengtsson i Möcklehult var gift med Ingär Simonsdotter som avled 1678 90 år gammal. Ingär var alltså född ca 1588 och kan ha varit dotter till nämndeman Simon.
"Sexualförbrytaren" Jöns Simonsson i Möcklehult var aktiv 1608. Låt oss räkna med att han var minst 18 år gammal och född 1590 eller sannolikt tidigare. Därmed kan även han varit son till nämndeman Simon.
Den Simon Jönsson som omnämns 1661 är en vuxen person med flera tänkbara fäder. Är det Jöns Bengtsson som var gift med Ingär Simonsdotter? Eller är det Jöns Simonsson "sexualförbrytaren" som fått en legitim son?
Vad gäller Mechtil Simonsdotter har jag inga andra uppgifter än att hon med make nämns 1654. Teoretiskt skulle hon kunna vara dotter till Simon i Möcklehult. Men det förekommer Simon i grannsocknar. Hur är hon kopplad till just Möcklehult?
Namnet Mechtil med olika stavning förefaller för övrigt ha blivit populärt i början av 1600-talet i dessa trakter. År 1703 avlider Mächtild Arwidsdotter 71 år gammal (född ca 1632) i Lindhult. År 1708 avlider Mächtild Nilsdotter 89 år gammal (född ca 1619) i Brotorpet.
Hälsar/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11954) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Söndag den 03 juni 2012 kl. 15.25
Hej,

Mechtil Simonsdotter är inte kopplad till Möcklehult, det är bara en fundering utan belägg från min sida om så kan vara fallet.
Mechtil är "popuärt" (de bör alla vara släkt med henne egentligen, då man inte tog namn hur som helst) i Pjätteryd och Göteryd med största sannolikhet pga frälsekvinnan Mechtild Pedersdotter (Kåse) gift med bonden Peder i Fotabol, Pjätteyd. Far till Börge Hård.

mvh
Martin

(Ändrat av Martinb den 03 juni 2012 kl. 15.32.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11955) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune (Paul) - Söndag den 03 juni 2012 kl. 17.58
Hej,
Ja regeln var väl att "vanligt" folk inte tog namn som hörde till de högre klasserna. Namnet Mechtild borde ju också varit svåruttalat/stavat för många människor. Man kan väl ändå tänka sig att en del familjer i Mechtild Pedersdotters och hennes avkommors umgängeskrets tilläts ge sina döttrar namnet.
Frågan är hur länge nämndeman Simon levde? Han kan ju ha varit i livet långt efter det att han avgått som nämndeman och andra tagit över gården. En av mina anfäder blev far sista gången vid nära 80 års ålder och hade då varit "pensionerad" från sitt jordbruk i mer än 20 år. Å andra sidan var kanske Mechtil Simonsdotter född redan runt 1603.
Mvh /Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11958) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune (Paul) - Måndag den 04 juni 2012 kl. 11.20
Hej,
Vi har ju i denna diskussion tidigare varit lite osäkra på det faktiska släktskapet mellan Per Jönsson och paret Jöns Bengtsson/Ingiär Simonsdotter.
I mantalslängderna för åren 1657-1659 vill jag påstå att det framgår ganska tydligt:
"Jöns, h Ingiär
-Jöns, h
-Per, h"
För Möcklehult västra har Jöns och Ingiärs namn skrivits i vänsterkant och därefter med något indrag mot höger antecknats namnen på sönerna med hustrur. För hela hushållet anges siffran 6 som antal vuxna på gården.
Fram till och med 1653 finns även en Håkan Simonsson antecknad. Se även Niclas ovan gjorda inlägg från mantalslängd 1640! Kan Håkan Simonsson vara en bror till Ingiär Simonsdotter och son till nämndeman Simon?
Vidare noteras att för Möcklehult västra 1660 anges brukarna vara "Jöns o Ingela(?) samt Per o Kerstin".
Hälsar/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11959) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Måndag den 04 juni 2012 kl. 16.12
Hej Paul,

Jag vet inte om jag är villig att hålla med dig här. Vad bygger du denna "slutsats" på?
Jag frågar eftersom jag inte själv har någon erfarenhet av att indentering i mantalslängden innebär släktskap i form av far --> son/svärson. Om det betyder något, så säger väl min instinkt att indenteringen mer har med mantalen att göra och om ägarförhållandet på gården.

Vet vi vem Jöns "den yngre" är eller verm han var gift med? Nja... jag känner att vi behöver mer än lite indentering. Det jag hänger upp mig på är särskilt att Per Jönsson ej, vad vi vet, har några barn med namnet Bengt, Simon eller Ingier.

mvh
Martin

(Ändrat av Martinb den 04 juni 2012 kl. 16.12.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11960) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune (Paul) - Måndag den 04 juni 2012 kl. 18.12
Hej Martin,
Jag har läst väldigt många mantalslängder senaste året. Vet inte om det var exakt reglerat så att de fördes lika i hela landet. Men just detta sätt att skriva (du borde själv titta) och en sammanräkning för hela gården - till antalet 6 - har jag aldrig sett utan det handlat om en enda familjekrets. Jag vill självklart också hitta mer dokumentation än detta, men nog tycker jag att allt pekar tydligt i en riktning. Avsaknaden av en son Bengt och en son Simon kan ju bero på barnadödlighet eller på att andra söner gift sig till "bättre" gårdar. Håller med om att det bör ha funnits ett par söner med dessa namn födda tidigare än åtminstone Per. Någon dotter kanske aldrig föddes...
Mvh/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11961) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Måndag den 04 juni 2012 kl. 18.45
Hej!

Tittar själv i mtl för 1657, t.ex. för Håresköp:

Jöns, hust: Sissa
-Måns och hust: i S:G:

Dessa är summerade i kolumnen till 4, och Måns och hustru är indenterade. Dessa personer var (mtl+dk): Jöns Jonsson ohh Sissa Åkesdotter samt Måns Åkesson ohh Britta Jonsdotter.
I detta fallet har du alltså samma summering du pratar om och samma indentering, men förhållandet mellan personerna är uppenbart inte föräldrar och barn, då Sissa och Måns hellre var syskon och barn till Åke Svensson i Kalvsnäs, samt Britta Jonsdotter var syskon till Jöns Jonsson i Hökhult, Påvel Jonsson, Arvid Jonsson m.fl (dk 1658). Summeringen visar väl hur många i gården som var skyldiga att betala mantalspenningen.

Ett annat exempel ur samma mantalslängd är för Lönshult:

Där bor:
Jöns hust Ingeborg
-Tufwe och hust i s.g
-Tufwet i s.g:

Där de två Tuve är indenterade. Dessa är Jöns Jönsson ohh Ingeborg Påvelsdotter (se diskussionen om Lönshult på forumet här) + åtmistone Jöns Jönssons broder Tuve Jönsson ohh Mechtil Simonsdotter som anges bo i samma gård (dk 1654). Bröderna Jöns och Tuves fader Jöns Åkesson var död omkring 1638 (dk 1610,mtl 1638/39) då hans änka omtalas.

Alla gårdar i hela mtl 1657 för Sunnerbo härad skrivs (antagligen av samma person?) på detta sätt. Till och med för kyrkoherden och hans drängar (se bild 160 på SVAR för Agunnaryd och bild 162 för Pjätteryd). Förutom översta "posten" på gården så alla indenterade.

mvh
Martin

(Ändrat av Martinb den 04 juni 2012 kl. 19.01.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11962) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune (Paul) - Måndag den 04 juni 2012 kl. 22.08
Hej Martin,
Jag böjer mig. Är överbevisad. Men vidhåller att det mesta ändå pekar på att dessa personer ingår i samma familjekrets. Blir att försöka hitta annat bevismaterial.
Hälsar/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11963) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Måndag den 04 juni 2012 kl. 22.57
Hej,

Ja, det vore ju logiskt att de är besläktade... vi får leta vidare :)

/Martin
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)