Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar I-R)   >   Pjätteryd   >   Margareta Bernhardsdotters [Kåse] mor, Elin Jönsdotters anor   >  
Margareta Bernhardsdotters [Kåse] mor, Elin Jönsdotters anor [äldre inlägg 1]
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5099) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Lördag den 17 oktober 2009 kl. 11.32
I detta forum under rubrik Småland, Göteryd sn pågår en diskussion om Margareta Bernhardsdotters make Arvid Larssons anor. Startar här ytterligare en diskussion om denna familj. På mödernet har Margareta bernhardsdotter ( Kåse ) ofrälse anor. Margareta föddes utom äktenskapet i Lönshult Hulegård, Pjätteryd, den 30/1 1687, d. 1767 i Elisköp, Göteryd sn, gift 1709 i Göteryd med Arvid Larsson f. ca 1681, från Vareböke, Göteryd. Hennes far är rustmästare, Bernhard Kåse d. 1709 efter slaget vid Poltava och hennes mor är Elin Jönsdotter från Hulegård, Lönshult, Pjätteryd.

Vi är några släktforskare som för cirka ett år sedan försökte ta reda på mer om Elin Jönsdotter i Hulegård och hennes anor. Vi har bara tagit uppgifter från mantal och en del uppgifter finns på nätet, som vi har satt ihop till troliga släktförhållanden ( bara lösa antaganden och spekulationer från vår sida, vilka kan vara fel )

Enligt Elgenstierna, under ätten Kåse skrivs att Elin Jönsdotter är född 1670.

Här är våra spekulationer om Elin Jönsdotters eventuella syskon och far ( obs, kan vara felaktiga ).

Ev. syskon till Elin:

Jöns Jönsson f. ca 1646, d. 11/4 1720, gift 5/5 1681 med hustru nr 2, änkan Börta Andersdotter f. ca 1661 från Mörkhult
Sissa Jönsdotter gift 1/1 1686 med Jeppe Truedsson i Lönshult
Jon Jönsson gift 11/2 1687 med Tora Börjesdotter från Barset
Nils Jönsson, flyttade, hans öde okänt

Ev. far till Elin:

Jöns Jönsson f. ca 1606, d. 7/8 1690, ev. har han en syster Elin Jönsdotter f. ca 1602, d. 7/8 1684

Vidare finns en Jöns Jonsson Bagge d. 29/5 1677 i Lönshult ( fristående i mantal ) och hustru Ingär Germundsdotter d. 17/6 1677, Lönshult ( har ej kunnat kopplas ihop med Elin )

Spekulation igen, Elin Jönsdotter anges i Elgenstierna vara född 1670. En eventuell bror till henne, Jöns Jönsson ska vara född ung. 1646. Honom hade vi som en tänkbar far till Elin i och med åldersskillnaden, men den tanken slopade vi. Jöns Jönsson f. ca 1606 ( Elins ev far ) kan ha varit gift mer än en gång. Jöns Jönsson f. ca 1646, kan vara en son till Jöns Jönsson d ä i ett tidigare äktenskap, och Elin dotter i ett senare äktenskap.

I Elgenstierna under ätten Kåse anges Elins mor heta Elin Nilsdotter. Detta är fel och det anges en rättelse i Elgenstiernas tilläggsband sid 544, tab 9, att Elin Jönsdotters mor heter Ingeborg Påfvelsdotter ( VäxjöDk A 1686:185 )

Vad är känt om Elin Jönsdotters anor ?

Jöns Jönsson f. ca 1646 och hans hustru Börta får en dotter, Anna Jönsdotter f. 6/1 1703, gift 7/6 1731 med Sune Haraldsson i Kiäxnäs, pjätteryd, son till Harald Nilsson i Kiäxnäs. Anna Jönsdotter är då en eventuell kusin till Margareta Bernhardsdotter.

Intresserade är välkomna till denna diskussion.

(Ändrat av Carina den 17 oktober 2009 kl. 11.36.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5642) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Tisdag den 08 december 2009 kl. 18.38
Hej!

Bläddrar runt lite i Pjätteryd C:1 sockenstämmoprotokoll och (År 1680) på sidan 415 (längst ner om öknamn?) och frammåt föremkommer en hel del text och möjligen en del släktförhållanden kring personer i Hulugården i Lönshult om jag inte tolkar det fel.

Lite utdrag från texten så som jag tolkat det:

Ett barn vid namn Peder (som var salige Ingemar Börgesson Krååks son) som tjänat hos Jöns i Hulegården i Lönshult trädde fram angående de förargliga öknamn som fanns i församlingen?
Han visade 23 öknamn som han sade Jönsas folk i Lönshult Hulegård "som oftast sig till lust och åtlöje föröfwa"

Jöns försökte få Peder att tiga om saken och Jöns hustru Ingeborg hindrade honom från att gå in i Präststugan.

Sedan nämns sonen Jöns och att ingen tror att han i någon måtta skyldig är. "Man skulle wäl icke förmoda dhe gamble föräldrar något föruthi coopererat Ehuru wäl dhe elliest af Mångom hafwa skuld, att dhe är [..] folk, och med sin egen bror...."

Den 14 januari på morgonen förhördes en gosse som hade haft sin hemvist hos Jönsas måg i Hulugården, Lars i Södergård benämnd?. Denne gosse var även Lars i Södergårdens brorson och han hette Torsten Gunnarsson, han sa att han ofta hade hört Lars hustru Gunnil tillsammans med de andra systrarna och hulegårdsgossarna förlusta sig med dessa öknamn.

På sida 418 nämns de "begge hulegårdsjönsarna" samt att "unge Jöns" samt hans brödrar Nils och Lasse d 17 jan skulle löpa till Swinhult"

Av detta får jag fram:

Jöns [Jönsson?] och Ingeborg [Påvelsdotter?] i Hulugården, Lönshult
Barn:
Gunnil Jönsdotter, gift med Lars [Jönsson?] i Södergården
Jöns Jönsson i Hulugården (Densamme som Jöns Jönsson född ca 1646?)
Nils Jönsson i Hulugården

mvh
Martin

(Ändrat av MartinB den 08 december 2009 kl. 21.04.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5644) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Tisdag den 08 december 2009 kl. 21.13
Carina, du skriver att Jöns Jönsson gifte sig med hustru nummer 2, änkan Börta Andersdotter.
I vigseln står det att han var dräng och hon var piga, borde det inte så änkling/änka isåfall?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5675) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Fredag den 11 december 2009 kl. 11.27
Jag har skrivit att det bara är lösa antaganden, nätuppgifter och spekulationer, vilka kan vara fel. Ingenting som står ovan kanske är rätt.

Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5681) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff (Lisbethmarkoff) - Fredag den 11 december 2009 kl. 14.50
Hej!

Jag har tittat vidare på de förmodade och bekräftade syskonen (tyvärr har jag inga mantalslängder utan allt är baserat på C:1 Pjätteryd):

Nils Jönsson i Hulugården, får barnen: Truls 1681-12-15 och Bengta 1685

Gunnil Jönsdotter och hennes make Lars Jönsson får barnen: Elin 1681-04-03 och Börta 1689-06-22 (Stort hopp!, står ej efternamnet på fadern men hittar ingen annan Lars)

Jöns Jönsson och hans maka Börta Andersdotter i Hulugården, får barnen: Någon anonym dör 1692(kan detta vara ett barn prästen inte vet namnet på?),Nils f. ca 1686 död 1697-05-15, Jonas f. ca 1690 död 1692-06-03, Ingeborg f. 1693, Gunnil f. 1695, Jon (hfl), Karin 1699-08-11, Jöns 1701-08-31, Anna 1703-01-06

Sissa Jönsdotter och hennes make Jeppe Truedsson får troligen detta barn i Silvsberg(Sivitsberg): Sune 1688-12-28 och sedan försvinner de från socknen

Jon Jönsson och hans maka Tora Börjesdotter tror jag hamnar i Södra Osnaköp. De får barnen Jöns 1690-07-22, Botel 1692-04-03, Ingeborg 1695-10-10, Malin 1697-06-09, Börje 1700-01-27

Elin Jönsdotter och hennes make Bernhard Kåse får barnen: Margareta 1687-01-30, Anna 1689-05-01, Truls 1691-02-04, Gunnil 1695-05-03 (Markaryd)

I vigselboken står att Jöns, Sissa, Jon och Elin är från Hulugården. Är det någon som vet var Elin och Bernhard blev av efter Markaryd? Var är Elin död?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5688) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff (Lisbethmarkoff) - Fredag den 11 december 2009 kl. 16.32
Carina, jag skrev att Jon Jönssons hustru Tora Börjesdotter var änka vid giftemålet med Jon, inte Jöns hustru Börta.

En gård är en liten brukningenhet. Jag skulle tro att det var högst ett par familjer som bodde på Hulugården samtidigt+några gamla föräldrar på den här tiden. Kanske det var det en pargård. Tyvärr så har jag inte tillgång till någon mantalslängd, så jag kan kolla hur det ser ut på Hulugården under 1600-talet och början på 1700-talet. Men Nils, Jöns, Gunnil och Elin hör säkert dit. Nils, Jöns, och Elin bodde där med sina familjer och Gunnil Jönsdotter har vi fått bekräftad av Martin ovan. Kvar är Sissa och Jon. De finns på Hulugården vid giftemålet och heter Jönsdotter/Jönsson. Det finns inte mer än en på Hulugården som heter Jöns, som kan vara far till dem. Men ev. kan det vara en dräng och piga på Hulugården, som tillfälligt bor där. Jag tror att Jon är en son. Jon har t.ex. en dotter som heter INGEBORG. Jöns har en son som heter JON. Däremot har jag inget att "hänga" upp Sissa på, mer än att hon kom från Hulegården vid giftemålet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5694) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Fredag den 11 december 2009 kl. 17.47
Hej!

Glömde att skriva ner "Lasse" i min sammanfattning som också nämndes som en bror till Jöns, Nils och Gunnil. Jag har tillgång till mantalslängderna, kan skriva av lite här.

(Jag härstammar från Jöns Jönsson och Börta Andersdotter.)

(Ändrat av MartinB den 11 december 2009 kl. 17.47.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5695) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Fredag den 11 december 2009 kl. 18.36
Här kommer uppgifter från mantalslängderna. Det finns fler familjer i Lönshult, men jag har följt vår Jöns Jönsson.

1690

Lönshult Söreg. Lars, hustr:
Bernt Kååse, hustru
ibm: hulag. Her Bernt fins på [...]

1687
Lönshult, Jöns, h: Piga Elin
ibm: Lars, hust:

1685,1686
Lönshult Jöns, hust:
d: Joen
ibm: Lars, hust:

1683
Lönshult Jöns, Lars

1680,1681
Lönshult Jöns hust:
ibm: Lars hust:

1676
Lönshult Jöns, hust: Tufued, h: utf:
d: Jöns i s: g:
ibid: Lars, hust: änk: Karin

1671
Jöns och hust: I Lönshult
Joen och hust ibidem och änk: Karin

1668
Jöns Ingebor i Lönshult
Änkian Karin ibm

1666
Lönshult Jöens h. Ingebor
ibm Suhne Karin

1662
Lönshult Jöens h. Ingabor Tufwe Pigan
Enkian Karin d. Sune noch [???]

1661
Lönshult B. Jöns hust: Ingabor. B: Tufwe
änk. Karin dräng Sohne

1659,1660
Lönshult B. Jöns h Ingaborg
B. Tufwe
ibidem
Enkian Karin drengen Sohne

1658
Lönshult Jöns, h Ingabohr, Enkian i s: gårdh

1656
Jöns i lönshult
h. Ingabor
p.

1654
Lönshult
Jöns Jönsson
h: Ingabor
ibidem
h: Karin

1653
Lönshult
Jöns Jönsson
h: Ingabor
ibidem
Karin Haraldtzd [Senare år förekommer en Knekt Harald här]

1652
Lönshult Jöns Jönsson
Ingabor Påfwelsdot.
ibm Karin Harallsdot.

1650
Lönshullt Jöns Jönsson
Tufwe Jonsson
Ingabor

1649
Lönshult Jöns Jönsson
Ingabor
Tufwet Jönsson
ibm Sune Swensson
Karin

1648
Lönshult Jöns Jönsson
Ingabor Påfwelsdtr
Tufwet Jönsson

1647
Lönshult Jöns Jönsson
Ingabor Påfwelsdoter

ibm: Swen Sunasson
Karin Haraldsdoter

1646
Lönshult Jöns Jönsson
h. Gunnel persdö
ibm Swen Sånasson

1645
Lönshult Jöns Jonsson
Gunnil Pärsd
ibm Swen Sånasson

1643-1644
Lönshult
[ingen bonde antecknad] hustru Gunnil Persdtr sonen Jöns Jönsson

(Ändrat av MartinB den 11 december 2009 kl. 18.39.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5696) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Fredag den 11 december 2009 kl. 18.53
Enligt KGFs Databas dog en änka Ingeborg Påvelsdotter i Rönnarsköp 1697, 73 år gammal.

Jöns Jönsson och Ingeborg Påvelsdotter hade alltså en dotter Gunnil Jönsdotter. Möjligen då döpt efter vad som skulle kunna vara Jöns Jönssons mor Gunnil Persdotter som förekommer i de tidigaste mantalsländerna.
Vidare har Jöns Jönsson (den yngre) och Börta Andersdotter en dotter Gunnil, liksom Elin Jönsdotter och Bernhard Kåse..

(Ändrat av MartinB den 11 december 2009 kl. 19.00.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5697) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Fredag den 11 december 2009 kl. 18.59
När det gäller mantalslängden 1690 står det angående Kåse under Söregården: Knektstugan Knekten ("Ktt:") Bernt Kååse, hust:; och under Hulugården: Knekten Bernt finns i knektstugan.

(jag har skrivit ut orden och "moderniserat" stavningen)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5698) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Fredag den 11 december 2009 kl. 19.02
Tack Lotta! :)

Tänkte väl att det rörde sig om knekt på något sätt, men jag kunde inte tyda texten så bra :(

Före Bernhard (Bernt) hette Knekten Harald.

(Ändrat av MartinB den 11 december 2009 kl. 19.06.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5699) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff (Lisbethmarkoff) - Fredag den 11 december 2009 kl. 19.25
Tack så mycket Martin! Man kan tolka det här på två sätt. Jöns Jönsson d.ä. far kan ha hetat Jöns Jönsson/Jonsson han också och han var gift med Gunnil Persdotter. De hade en son Jöns Jönsson som gifte sig med Ingeborg Påvelsdotter när han var i 40 års ålden (om man kan lita på dödboken)

Det kan också vara som så att Jöns Jönsson d.ä. var gift två ggr. Men då måste Jöns Jönsson d.y. vara äldre än vad som anges i dödboken.

Jöns Jönsson d.y. har döttrar som heter Ingeborg och Gunnil, Jon har en Ingeborg och Elin en Gunnil.

Vi får ge oss på domböckerna för att se om vi kan hitta några spår.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5701) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Fredag den 11 december 2009 kl. 19.40
Japp.. domböckerna får det nog bli. Fast på AD finns bara fram till 1658. Vi skulle ju behöva senare, jag har iallafall inte tillång till några senare domböcker.

Jöns Jönsson och Ingeborg Påvelsdotter "dyker upp" 1647 och deras möjliga son Jöns Jönsson är enligt db född ca 1646. Han skulle ju kunna vara deras äldsta barn isåfall.

(Ändrat av MartinB den 11 december 2009 kl. 22.18.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5704) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Fredag den 11 december 2009 kl. 22.28
När dett gäller Sissa Jönsdotter som bodde i Hulugården vid vigseln så kanske namnet Sune som hennes barn får kanske tyda på att hon kan vara besläktad den Jöns Sunesson som bodde i Lönshult (dock ej i Hulugården/Södergården)

Det fanns ju också en Sune Swensson / Sven Sunesson å Lönshult enligt mina avskrifter ovan.

(Ändrat av MartinB den 11 december 2009 kl. 22.33.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5727) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Onsdag den 16 december 2009 kl. 14.40
Hej Martin och Lisbeth.

Ni får ursäkta, jag har tydligen blandat ihop bröderna Jönssons äktenskap. Jag har tittat i Pjätteryds Kyrkliga räkenskaper LI:1. År 1644 sid 17, står dräng Jöns i Holegård med. Jag är lite kluven för jag skulle vilja ha det till att den tidiga Jöns med hustru Gunnil Pärsdotter, som förekommer i mantal i inläggen ovan, är Jöns Jönsson gift med Ingeborg Påfvelsdotter i ett senare äktenskap. Men sen blir jag tveksam till det för i kyrk. räk 1644 nämns en dräng Jöns i Holegård, för gammal för Jöns Jönsson den yngre och som låter för ung för att vara Jöns Jönsson den äldre. Samtidigt tycker jag det är i senaste laget för Jöns Jönsson att gifta sig första gången i 40-årsåldern, som han skulle vara i vid giftet med Ingeborg. Men Jöns Jönsson och Gunnil Pärsdotter kan ju även vara Jöns Jönsson den äldre föräldrar, som du skriver Lisbeth.

Jag har även tittat i Pjätteryd C:1 sid 415-418 och det är tur Martin, att du har förtydligat det med öknamnen, det var mycket svårt att tyda. Folket kunde tydligen hånas förr i tiden också.

Om Ingeborg Påfvelsdotter, Jöns hustru, är den Ingeborg Påfvelsdotter som dör i Rönnarsköp 1697, så har hon troligtvis anknytning till Rönnarsköp. I Kyrk räk LI:1 sid 31, år 1661 förekommer Gudmund Pålsson i Rönnarsköp. Han är med ett flertal gånger och år. Han är även en av kyrkans sexmän. 1661 sid 32, och 1666 sid 47, finns en Påffwel i Rönnarsköp. 1661 sid 34, finns det även en Cissa i Rönnarsköp, sid 71, 1672 finns en h.Gunnil i Sg under Gumme Pålssons namn. Gudmund/Gumme Pålsson/Påfvelsson, namnet förekommer i olika stavning och varianter, bor i Sg ( kan ev betyda Södergården i Rönnarsköp )

Lars Jönsson finns med 1672
Nils Jonsson 1662 ( kan ev vara Nils Jönsson, fast det är ett annat namn )
Nils Jönsson 1676
Tuffwe Jönsson finns med 1661 och 1659 ( och kanske fler gånger ändå ). Han kan eventuellt vara en bror till Jöns Jönsson den äldre

Jag försökte tyda räkenskaperna på 1640-talet för att kunna se eventuellt gifte och dödsfall men det var för kladdigt för att kunna läsa.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5735) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Torsdag den 17 december 2009 kl. 19.58
Hej!

Här kommer några vilda förslag/teorier/hypoteser utan belägg:

Det blir kanske lite för tajt i kronologin här men:

Jöns Jönsson f ca 1602 död 1690 gift med Gunnil Persdotter
son Jöns Jönsson f ca 1624 död okänt (finns en "Anonymon Jöns Jöns i Hohleg" eller något i den stilen död 1692, troligen inte han men ändå.. värt att nämna.)
son Jöns Jönsson f ca 1646 död 1720

Eller så är Jöns Jönssons ålder lite fel i dödboken och han är egentligen några år yngre?
Eller så gifte sig Jöns Jönsson f ca 1602 sig väldigt sent..
Eller så är vi helt fel på det...

Har tagit mig en titt på kyrkoräkenskaperna nu också..

Förutom det du skrev Carina i räkenskaperna så tycker jag mig skymta:

1643
Jöns Jönson i Lönshult soldat (eller något i den stilen)

1670 nämns
Jöns Jönsson i Lönshult
Jöns Jönsson i Holegården

Allt sammans är verkligen rörigt och osäkert... vi får hitta nått konkret! :)

(Ändrat av MartinB den 17 december 2009 kl. 20.57.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5775) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Lördag den 19 december 2009 kl. 10.28
Hej Martin.

Det är bra förslag/teorier/hypoteser du har. Jag har också tänkt att det kanske är 3 generationer från Jöns Jönsson d ä till Jöns Jönsson d y, men jag fick inte ihop det heller. Med dina uppgifter så här framför mig, så ser jag att det inte är omöjligt. Vad bra att du hittade "Anonym Jöns Jöns i Hohleg" eller något i den stilen död 1692. Det har jag missat. Det kan ju finnas en Jöns född 1602 ( d ä ), en son till honom som också heter Jöns född ca 1624 och hans son Jöns Jönsson ( d y ) född ca 1646. "Jönsarna" skulle då vara ca 22 år vid sina söners födelse och det är ju fullt möjligt.

Det är också bra att du har kunnat tyda räkenskaperna 1643 med en Jöns Jönsson soldat i Lönshult. Det är så mörkt i Genline så det gick inte att tyda. Det kan ju också vara som du skriver, att Jöns Jönsson f. 1602 gifte sig väldigt sent, eller att hans ålder är fel i dödboken och han egentligen är några år yngre, eller så är vi helt fel. Allt är verkligen rörigt och osäkert.

Ditt förslag om att Jöns Jönsson d y ( din anfader ) och Elin Jönsdotters "eventuella syster" Sissa Jönsdotter, gift med Jeppe Truedsson, skulle vara besläktad med Jöns Sunesson som också bor i Lönshult, låter troligt tycker jag. Sissa kan ev. ha tjänat som piga på Hulegården vid giftermålet.

Jag håller med dig, allt är verkligen rörigt och vi får försöka hitta nåt konkret
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5805) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Måndag den 21 december 2009 kl. 23.40
Den där "Anonymon Jöns Jöns i Hohlegård" står det efter lite läshjälp "dödde i Födzlen" så den notisen kan vi räkna bort.

/M
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5807) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck (Niclas) - Tisdag den 22 december 2009 kl. 08.54
Jöns Jönsson i Lönshult nämns som ogift boende hos sin moder Gunnil Persdotter redan i mantalslängden 1640 (och så 1642-44). I mantalslängden 1645 står han i brukarkolumnen och hans moder Gunnil Persdotter är då upptagen i "hustrukolumnen", vilket kan misstolkas (som gjorts i diskussionen ovan) - hon har alltså delat gårdsbruket med sin son och senast 1645 får alltså JJ anses vara den som de facto står som ansvarig för gårdsbruket. I mtl 1646 är det likadant - året efter (1647) har Jöns Jönsson gift sig med Ingeborg Påvelsdotter, som med tanke på hennes fadersnamn bör vara dotter till Påvel Jonsson i Runnarsköp (vars hustru i mtl på 1640-talet likaledes heter Gunnil Persdotter (dock klart särskiljd ifrån sin namne i Lönshult!)). Det är alltså mycket förrädiskt att bokstavstolka mantalslängder (liksom religion ) och man kan komma helt fel utan att ha en helhetsbild.
Jöns Jönsson bör benämnas "den äldre" inom parentes för att särskilja honom ifrån hans son Jöns Jönsson "den yngre" som även senare brukar i Lönshult.
Vem som var far till Jöns Jönsson (d.ä.) är jag ej säker på. Det förekommer en Jöns Froessson i Lönshult som är son till en Froe i Lönshult, men i dagsläget är jag ytterst osäker när JF var i livet och om Gunnil Persdotter är dennes änka - JF omnämns i ett av de brevavskrifter ifrån omkring 1640 angående ägotvister som finns inskrivna Pjätteryd C:1 och det borde ge mer att närmare studera dessa.

I övrigt vill jag tillägga att hela denna släktkrets i Pjätteryd är intressant och har gett mig förnyat intresse för denna församling som jag har väldigt många anor i.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5833) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Fredag den 25 december 2009 kl. 09.58
Hej Martin och Niclas, God Jul på er

Då kan vi slopa den anonyme Jöns. Det är intressanta uppgifter ni tillför. Det blir till att studera Pjätteryd i mellandagarna.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5842) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff (Lisbethmarkoff) - Måndag den 28 december 2009 kl. 16.23
Det verkar inte som Jöns Froasson kan vara far till "vår" Jöns Jönsson (d.ä.). Jöns Froesson har skrivit under ett dokument(Se Pjätteryd C:1 sid. 73-74) S. Staffansdag 1644. Då finns det ingen Jöns i Hulegården enligt mantalslängden, utan bara hustru Gunnil Persdotter och sonen Jöns Jönsson. Jöns Froessons far Fror anges ha bott på Lönshults skattegård i detta dokument. Troligen bodde Jöns Froasson där också.
Har någon kollat hur det ser ut i Älvsborgs lösen? Tyvärr har jag inte den ännu på Arkiv Digital.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5843) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Måndag den 28 december 2009 kl. 23.30
Lisbeth,

Skulle inte Jöns Froesson kunna varit så pass gammal att han inte upptas i mantalslängden?

/Martin
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5844) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Tisdag den 29 december 2009 kl. 17.54
Jag har också tittat i Pjätteryd C:1 sid 73-74. Jag blir också osäker på om Jöns Froasson är en eventuell far till Jöns Jönsson den äldre och make till Jöns Jönssons ( d ä ) mor Gunnil Persdotter. Senare i tiden på 1720-30 talet så finns det en gård benämnd Froagård Lönshult i dödboken. Visserligen kan ju Jöns Froasson vara för gammal för at vara med i mantalslängden.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5853) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Onsdag den 30 december 2009 kl. 17.08
Det är svårt att säga om Jöns Froesson är en eventuell fader till Jöns Jönsson d.ä. Jöns Froesson kan ju mycket riktigt som Martin skriver vara för gammal för att vara med i mantalslängden.

Jöns Jönsson d.y hustru Börta Andersdotter f. omk 1661, dör 20/3, beg 30/3 1729, 68 år gammal och hans syster Gunnil Jönsdotters make, Lars Jönsson i Södergården, Lönshult dör 24/3 1713, 76 år gammal, han är då född omkring 1637.

Jag tror att som skrivs här ovan, att Jöns Jönsson d y kan vara ett av Jöns Jönsson d ä äldsta barn. Jag har inte hittat någon av Jöns d ä och Ingeborgs barn i dödboken, men ska fortsätta sökandet. Deras barn som kan anses som rätt troliga barn är då, Jöns Jönsson d y, Gunnil Jönsdotter i Södergården, Jon Jönsson gift med Tora Börjesdotter 1682, Nils Jönsson, Lasse Jönsson och Elin Jönsdotter gift med Bernhard Kåse.

Om man summerar detta lite, så vet vi att Jöns Jönsson d ä har en mor som heter Gunnil Persdotter ( namnet Gunnil kommer igen i senare generationer ), vi vet ej vilken hans far är än. Jöns Jönsson d ä gifter sig omk 1646-47 med Ingeborg Påfvelsdotter, som eventuellt är en dotter till Påfvel Jonsson i Rönnarsköp. Påvel Jonsson kan eventuellt vara far till Gumme Påfvelsson i Rönnarsköp, som är en av kyrkans sexmän på 1660-talet och har ev. ännu en dotter Cicilia Påfvelsdotter gift med Per Håkansson i Boastad, granngård till Rönnarsköp. Ingeborg Påfvelsdotter är då född omk 1624 ( räknat från dödboken ).

Kanske kan Ingeborg och Jöns d ä ha fler barn ? I Sockenstämmoprotokollet, i inlägg här ovan, den 14 jan 1680 så Vittnar Lars i Södergårdens brorson, Torsten Gunnarsson att han ofta hört Lars hustru Gunnil tillsammans med de andra systrarna och Hulugårdsgossarna förlusta sig med öknamn.

CI:1 sid 73-74 kan jag inte tyda allt som skrivs, men Jon och Måns Kråk i Käxnäs blir ovänner och trätter om ön? mellan Käxnäs och Lönshult Skattegård, som hörde Fror till och här har Jöns Froesson bevittnat Ao 1644.

Finns det mer som är känt om Påfvel Jonsson i Rönnarsköp och hans hustru Gunnil Persdotter ? Namnet Påfvel är ett vanligt namn i länsmanssläkten Kråk, men Påfvel Jonsson behöver ju inte alls höra dit.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5855) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff (Lisbethmarkoff) - Onsdag den 30 december 2009 kl. 19.03
Jag tror inte att Lasse är en bror. Det står så här: unge Jöns, bror hans Nils och Lasse. Jag tror att det skulle stått bröderna hans, om det var båda. Jag tror också att det kan finnas fler systrar.

Dokumentet som Jöns Froasson har skrivit under är ungefär så här: Bekännes jag mig underskriven och här under vittnar som här efter brevet förmäles R. (Rätten?) om den trätan som är emellan Käxnäs och Lönshulta Skattegård om en liten ö som ligger nära intill Långaskogs gård,att när Jon Kråk flyttade ifrån Käxnäs och till Långaskog högg han ön i 2 eller 3 år emellertid blev Jon Kråk och Måns Kråk i Käxnäs ovänner, så gick Måns Kråk Till Fror i Lönshult och berättade för Fror att ön hörde Fror till och icke Jon Kråk ty där gick märket emellan, så gick Fror till Jon Kråk och förbjöd Jon att hugga öen, ty öen hörer mig till. Då svarade Jon Kråk: Medan hon hörer dig till vill jag den intet hugga, då gick Måns Kråk till Fror och bad Fror om några högar?? på samma ö och Fror beviljade honom honom några högar?? på samma ö, så länge han intet behövde dem själv och nu gå de i Käxnäs till och vilja taga samma ö med givalt?? och hon hörer dem intet till, ty de hava ingen hygge på 1/2 fjärdingsväg när ön, detta föreskrivna sannfärdigt är vittnar jag underskriven Datum Lönshult S. Staffansdag 1644 Jöns Froasson.

Jöns Froasson hade en bror i Lönshult som hette Esbjörn. Han satt ofta som nämdeman. Han dör 1680 1/3 74 år gammal. Alltså född omkring 1606, samma år som vår Jöns.
Nästa sida
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)