Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar I-R)   >   Pjätteryd   >  
Esbjörn Gjurdsson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5989) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck (Niclas) - Onsdag den 13 januari 2010 kl. 14.12
Startar en diskussion om Esbjörn Gjurdsson (~Djursson) som senare i livet bebodde frälsehemmanet Länshult i Pjätteryd socken. Han var i slutet av 1500-talet knekthövidsman och kallas i början av 1600-talet fänrik och är åtminstone belagd i livet 1625. Hustrun hette Gunnil Sonesdotter och ska vara syster till hövidsmannen Sven Sonesson i Ekenäs, Göteryd sn.

Eftersom namnet Gjurd/Djur är så pass ovanligt i trakten bör Esbjörn Gjurdsson vara son till Gjurd i Fothult, Pjätteryd sn (levde 1571, ÄL).

En son till Esbjörn Gjurdsson är Sone Esbjörnsson i Länshult (levde 1660, mtl; gift med Cicilia (Sissa/Sissla) Andersdotter (c1615-1684) i hennes 1:a gife - omgift med Sven Haraldsson (1610-1696) i Osnaköp norregård). En annan son har jag angett vara skattebonden Djur Esbjörnsson (död 1666/1667) i Bökhult (Pjätteryd sn) - men finns det källbelägg för denna filiation? Min fråga baserar sig på att det i Bökhult, samtidigt med Esbjörn Gjurdsson i Länshult, finns en skattebonde Esbjörn Håkansson. Vem är Djur egentligen son till och hur kommer han i besittning av gården i Bökhult ?

Söker mer information om denna familj. Vad är egentligen mer känt om denna släkt ?

Enligt uppgift ifrån Daniel Berglunds hemsida anges följande om "ESBIÖRN Diursson" ur P.G. Vejdes samlingar:

Pjätteryds kyrkas inventarium
1 ljuskrona av mässing med 12 pipor, förärat av fänrik Esbiörn
Diursson - finns den kvar?Även prästgårdsinventrier: 1 par oxar (som
skänktes av fänrik Esbiörn Diursson) och värderats till 10 dal Smt.
/Växjö Domkap. Arkiv DII:1, fol. 80

K.A. Förbrutna gods, Smål Handl. 1601 nr 19
”Besitter Esbiörn N., Lutenant under Sven Sonessons knektefänika,
fritt opå Hr Sten Baner’s gods, där opå Per Arvedssons [Kåse] bevis
datum 14 augusti år 1600, som skall avräknas opå hans lön och
underhåld helt hemman 1. Fothult i Ryssby [Pjätteryd] sockn.”
/fol. 6-7

Peder Arvedsson till Öijhult, befallningsman i Sunerbo, gör av
Öijhult 4/8 1600, veterligt, ”att Esbiörn i Fothult fendriken haver
haft en gård i underhåld n. Osenakiöp i Pjäteryd sochn i samma härad
oppå det år Anno 99 för sin tjänst, där efter blev förbd Esbiörn
samma gård ifrån kallat och bekom en gård igen till vederlag n.
Fothult, som haver varit Hr Sten Baner’s gård och nu är vederkänd in
under Cronan, ther oppå förbet Esbiörn haver bott i långlig tid, att
så i sanning är som föreskrivit står, under mitt signet Datum Öijhult
den 4 aug. Anno 1600.
/fol. 32

Sunnerbo Dombok 1611
En tid Kronobefman i Sunnerbo
1611 13/2 nämnes han i denna egenskap för första gången. Skrives till Lönshult
/fol. 19

1611 15/2 nämnes han också som kronobefman,
/fol. 5

1611 1/8 nämnes han ej. Nu är Peder Olsson till Ramskog kronobefman.
/fol. 10v

1611 10/9 nämnes ”Esbiörn Giursson ij Lönshullth ij Pieteryd socken”.
Är tydligen inte kronobefman längre. Ingen titel, inget ”välaktad.”
/fol. 15v

K.A, Smål Handl. 1613
Befälhavaren över fotfolket i Småland Oluf Hård t Segerstad utnämner
av Össlöv 18/4 1611 ärlig och manhaftig Esbjörn i Böckhult att hava
ett noge, grant och flitigt inseende oppå gränserna här i Sunnerbo,
som nu stor makt oppå ligger och uppmanar dessutom samt K.Mts
undersåtar nere vid gränsen att efterkomma vad som förde vaktmästare
dem befaller och att hava grann akt på alla stigar och vägar samt
efterlåter honom därför uppå K.Mts behag ”sin [Esbjörns] gård
Böckhult skattfri.” /nr 11
(Enl. annan kopia skrives ”Esbjörn i Fothult”)

D. 19 April förlänar Karl IX fänriken under Sven Sonessons fänika
Esbjörn Djursson Osnaköp och Goeryd? I Pjetteryd samt Hökalt i samma
socken ”och sedan skall han på sin person ingen annan lön hava oss
att krävja så länge han hemma är och icke brukas på tåg”.
/nr 11

K.A, Smål Handl. 1616
Enl K.Mt har 30/12 1616 har en gammal fänrik Esbjörn Djursson fritt
ett skattehemman Osnaköp i Pjetteryd socken.
/nr 1

(P.G. Vejdes samlingar Lunds UB)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6004) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff (Lisbethmarkoff) - Fredag den 15 januari 2010 kl. 19.16
Hej Niclas! Satt precis och läste detta i domboken 1650 sid 33. Handlar om Sven Esbjörnsson och Djur Esbjörnsson och hans hustru Sigrid Torkelsdotter. Vet inte om det kan vara någon hjälp. Har läst flera dommål till som behandlar Djur och Djursson men har tyvärr inte skrivit upp dem.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6007) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck (Niclas) - Fredag den 15 januari 2010 kl. 21.58
Tack Lisbeth!
Hittade en gammal avskrift jag gjorde ur mikrofilmen för många år sedan:

Sunnerbo dombok 1662 23/5 ,f 9r
Sammadag kom för rätten Nembdemannen ährlig och beskedelig Birge
Kråch, hwilken Jnlade vthi rätten ett kiöpebreff, och gaf tillkänna
att Jöns Haraldson i Bökhult hafwer köpt een treding vthi Bök-
hulta gårdh, af sin swärfader Sune Esbiörnson i Länshult och gif-
wit honom therföre 140 Dr smt och i ättelefwet 20 Dr smt Jtem
hafwa Sune Esbiörnsons barn och arfwingar bekomit för sin Låth 40 Dr
smt Giur Esbiörnson i Bökhult fått för sin deell 40 Dr smt.
Noch för husabythe 20 Dr smt Jtem till Lars Torbiörnson i Kille-
boda för sin hustrus Britta Esbiörnsdotters Jorda Låth som hon
i Bökhult arf hade 20 Dr smt och 5 (....?) vthi ättelefz gåfwa
Altså äger Jöens Haraldson och hans hustru Britta Sunadotter een
heell treding i Bökhulta gård thett Birge Kråk well stå
wara richtigt och sanferdigt, och såsom bete treding Bökhult ähr före
lagbudin och lagstånden, ty dömbdes thetta köph kraftigt och gill
(...?)deligen (...?) och alldrig återgånga och altså her medh af härades
(...?)

Britta Esbjörnsdotter som säljer del i Bökhult är gift med Lars Torbjörnsson i Killeboda, Loshult sn (Göinge, Skåne) och alltså en dotter till Esbjörn Gjurdsson. Hennes biografiska data går att ta fram mer om.
Djur (Gjur/Gjurd) Esbjörnsson i Bökhult nämns likaså ha sålt del i Bökhult (värderad till 40 daler (=broderlott -jfr med Brittas lott som värderas till hälften, dvs 20 daler som alltså är en systerlott) och bör då alltså vara bror till Sune Esbjörnsson i Länshult och Britta Esbjörnsdotter i Killeboda.

Kuriosa för mig är att en dotterson till Sune Esbjörnsson i Länshult, Harald Jönsson i Fageryd (S.Ljunga sn), är min anfader på min farmors sida. En son till Sune, Esbjörn Sunesson i Länshult, liksom Djur Esbjörnsson är båda anfäder på min mormors sida.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6014) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck (Niclas) - Lördag den 16 januari 2010 kl. 11.19
Notisen 1650 lyder så här:
Sunnerbo dombok 1650, laga häradsting vid rättan tingstad Hamneda den 14 och 15 juni
[Göta hovrätt - Advokatfiskalens arkiv - Kronobergs län EVIIAAAD:16 (1650-1651)]
[f 33r:]
Sammadagh framkom för Rätta Börge Kråck i långaskogh
fullmyndigh på sin Broder Suen Eßbiörnß wegnar och Ting-
skiötta Diur Eßbiörnßon och hans hustru Segredh Torkelß
dötter 1/3 i halfua gården i Bäckhult för 100 daler Smtt: Ähn
Börge fullmechtigh på Trulßes hustrus Bryta i Ryn-
narph ¼ aff Böckhult för – 180 daler Smtt: Så haffuer
[s 33v:]
och Diur 1/3 i halfua gården och dher medh äger Tuedeelen aff går-
den mindre 6½ skeppelandh.

Märkligt att länsmannnen Börge Kråk i Långaskog skrivs i texten ovan som "broder" till Sven Esbjörnsson. Det kan röra sig om en ren felskrivning i domboken (jfr även att Bökhult skrivs ss "Bäckhult"). Syftningen "broder" kan ha skrivits in fel och istället kanske det skulle stått "...fullmyndigh på Suen Eßbiörnß wegnar och som Ting-
skiötta sin Broder Diur Eßbiörnßon och hans hustru Segredh Torkelßdötter...".

Vem är Britta (gift med Truls i Rynnarp) (1650) ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6021) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff (Lisbethmarkoff) - Lördag den 16 januari 2010 kl. 16.39
Jag har mycket på Britta och hennes man Lars/Lasse om någon är intresserad. Det finns i alla fall 8 barn till dem. Men det är "fådda" uppgifter. På den tiden när jag var nybörjade,så var jag tyvärr inte så noga med att anteckna källor.

Lars/Lasse Torbjörnsson var född om kring 1584 och begravd 1660-03-25 i Killeboda Loshult (dödboken). Hans föräldrar var Torbjörn Jönsson och Bente.
Syskon:
Kirstina Torbjörnsdotter född omkring 1569 och begravd 1665-11-26 i Karhult Loshult (dödboken)g.m. Niklas.

Svenborg Torbjörnsdotter g.m. Sven Göransson

Britta Esbjörnsdotter var född omkring 1591 och begravd 1685-01-11 i Killeboda, Loshult (dödboken)

Barn:
Kirstin Lassesdotter född omkring 1618 i Killeboda, Loshult död 1708-12-26 i Kongstorp Loshult (dödboken)g.m. Jöns Pedersson Lillien född omkring 1608 begravd 1672-10-20 i Kongstorp, Loshult (dödboken)

Elin Lassesdotter född omkring 1625 i Killeboda , Loshult begravd 1695-04-26 i Bohult, Loshult g.m. Jon Månsson i Bohult, Loshult.

Bengta Lassesdotter född omkring 1630 i Killeboda Loshult begravd 1700-11-11 i Loshult, Loshult (dödboken) g.m. Jon Persson i Loshult, Loshult.

Svenborg Lassesdotter född omkring 1633 i Killeboda, Loshult, död 1710-04-20 i Stockhult, Loshult. g.m. Sven Esbjönsson i Stockhult, Loshult.

Elsa Lassesdotter född omkring 1636 i Killeboda, Loshult död 1708-11-12 i Rynnarp, Loshult g.m. Per Trulsson i Rynnarp, Loshult född omkring 1618 död 1703-03-11 i Rynnarp, Loshult

Jon Larsson ??. Får barn i Loshult Lars, Sven och Esbjörn

Esbjörn Larsson född omkring 1643 begravd 1665-04-23 i Loshult

Torbjörn Larsson född omkring född omkring 1645 i Killeboda Loshult Begravd 1677-08-03 i Killeboda, Loshult (dödboken) g.m. Elna Jonsdotter född omkring 1655 i Stockhult, Loshult och begravd 1677-08-03 i Killeboda, Loshult (dödboken)

(Ändrat av Lisbethmarkoff den 16 januari 2010 kl. 19.25.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6023) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck (Niclas) - Lördag den 16 januari 2010 kl. 20.40
Hur skall denna dombokstext tolkas i jämförelse med det vi vet ovan ?

Sunnerbo dombok 1625 8/11, f 46r:
Samma dagh kom för Rättenn Eßbiörnn ij Länßhuultt y
Piettery Sochnn, och ahngaf at hans broder blef dödh och ha-
de enn sonn effter sigh, benemdt Diur Eßbiörnsonn, sedann
gick hans modher ij andra gifto och fick enn heeter Måns
Matsonn, och togh så barnßens fäderne, Jn på sigh som ware
till 5. koawärdhe nu ähr hann blifuen dödh, och hafuer een
sonn, effter sigh, benemdt Måns Matsonn [sic!] en knecht huilken
hafuer arft sinn faadher, ÿ det hann hade fååt wppå enn
Jordedeell något mehr an hans fadher hade tillförendhe
sållt, såsom och Arft ÿ Lhßööra Boo ridskaph allena
och Inge hans medhsöskonde / dömde Nämden at Måns
Matsonn allena skall förlika sigh medh Eßbiörnn
wppå barnßens Wägner / der medh de förenthes
at han skulle giffua barnett __4 Rigz daller , thenn
Eßbiörn Diurßonn togh till sigh och torsten ÿ siösta-
bögdt Rächte handh fööre etc

Det står helt uppenbart fel i texten ovan. En kvinna som varit gift med en "bror" till Esbjörn Djursson i Länshult har gift om sig med en man "Måns Matsson" och har med honom en son "Måns Matsson" - endera namnet är omkastat. Är "Diur Esbjörnsson" i domboken 1625 densamme som senare är skattebonde i Bökhult ? Blir inte klok på hur släktskapen ska vara - troligen föreligger flera skrivfel i domböckerna.

Britta (gift med Truls Persson (c1595-1671) i Rynnarp, Loshult sn ) som säljer jord i Bökhult 1650 heter Britta Månsdotter:

Loshult dödslängd 1671:
Dn 14 p Trin (24/9), Birrithe Mognsdåtter i Rönnarp, föd i Piettery sogn, Mat Bente, Nupsit Tröls i Rönnarp, Liberi 8 qvorum 2 supersity, aet 68 åhr

Britta Månsdotters son Per Trulsson (1618-1703) i Rynnarp, Loshult sn är gift med Elsa Larsdotter (jfr ovan) ifrån Killeboda, dotter till Britta Esbjörnsdotter, dtr t Esbjörn Gjurdsson i Länshult. En bror till Per Trulsson heter Esbjörn Trulsson (c1628-1690) i Rynnarp, Loshult sn. Då nära släktingar inte tilläts gifta sig undrar jag hur dessa personer med mödernerötter ifrån Pjätteryd socken hänger samman ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6055) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Tisdag den 19 januari 2010 kl. 14.29
Ja, det verkar onekligen lite konstigt i domböckerna. Sone Esbjörnsson är också min ana, via sonen Esbjörn Sonesson och hans dotter Cissla Esbjörnsdotter. Sen vet jag inte om Diur Esbjörnsson är min ana, för i Göteryd föds min ana Jacob i Skateboda , dec 1723 och hans far heter Esbjörn Torkelsson och hans mor Svenborg Påvelsdotter ( troligtvis dotter till Cissla Esbjörnsdotter och Påvel Nilsson i Skateboda, Göteryd sn ). Diur Esbjörnsson har en son Torkil Diursson som har en son Esbjörn Torkilsson f. 1687 i Bökhult, Pjätteryd. Denna Esbjörn Torkilsson står som död endast 8 dagar gammal, så han kanske man kan utesluta som far till min ana Jacob Esbjörnsson.

Om det nu är samma Esbjörn Torkilsson som gifter sig i feb. 1723 i Göteryd med Svenborg Påvelsdotter ifrån Skateboda, så är dessa båda ättlingar till Esbjörn Diursson. Men jag får lämna detta öppet än så länge för jag vet inte om det är så.

Jag hoppas vi får fram lite mer uppgifter om Esbjörn Diursson och hans båda söner Sone och Diur ( om nu Diur också är en son, men det verkar han till att vara ).

Det är en intressant diskussion, Niclas.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6132) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Torsdag den 28 januari 2010 kl. 13.36
"Sone Esbjörnsson i Länshult (levde 1660, mtl; gift med Cicilia (Sissa/Sissla) Andersdotter (c1615-1684) i hennes 1:a gife - omgift med Sven Haraldsson (1610-1696) i Osnaköp norregård)"

Hmm det där tycker jag är intressant med tanke på min ana Gunnil Sonesdotter (1636-1701) i Kärrnäs. En möjlig fader till henne är just Sone Esbjörnsson (just för att han heter Sone).
Gunnil har två barn som jag känner till vid namn Harald och Sune. Att Cicilia Andersdotter var omgift med en Sven Haraldsson kände jag inte till... det skulle ju kunna förklara de båda sönernas namn Sune och Harald...?

Dock hette Gunnil make Jöns Svensson.. och då skulle väl han teoretiskt kunna vara en son till Sven Haraldsson.. och därifrån ha döpt sitt barn till Harald...

/Martin

(Ändrat av MartinB den 28 januari 2010 kl. 13.42.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6133) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Torsdag den 28 januari 2010 kl. 14.35
Teoretiskt skulle Jöns Svensson kunna vara en son till Sven Haraldsson ( men det är inget jag vet något om ) men namnen finns ju onekligen där, likaså skulle ju Gunnil Sonesdotter i Kärrnäs kunna vara Sone Esbjörnssons dotter och då kan hon ju eventuellt ha fått sitt namn, av sin eventuella farmor, Gunnil Sonesotter ( syster till hövitsmannen Sven Sonesson i Ekenäs Göteryd sn )

Det är spännande med dessa Pjätterydsläkter.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6183) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Söndag den 31 januari 2010 kl. 17.11
Niclas, jag har också funderat vilket släktsamband Brita Månsdotter i Rynnarp, Loshult, död 1671, kan ha med ev. Brita Esbjörnsdotter död 1685 i Killeboda, Loshult. Brita Månsdotter verkar ju enligt domboken 1650 ha del i Bökhult. Brita Månsdotters son Per Trulsson f. ca 1618 och Brita Esbjörnsdotters dotter Elsa Larsdotter var gifta med varann. De fick om jag minns rätt, inte ingå äktenskap med varann om de var släkt närmare än i fjärde led. Rätta mig om jag har fel. Om de var närmare släkt så krävdes tillstånd. Namnet Esbjörn är inte det vanligaste namn men namnet finns även i Loshult, där det lever en Esbjörn Svensson f. ca 1579, Gnubbefälle, Loshult vars far heter Sven Esbjörnsson. Sven Esbjörnsson har en bror som heter Mats Esbjörnsson ( finns belagda i skattelängden 1584 och 1596 ).

Suen Esbjörnsson nämns också i samma domnotis 1650 som Brita Månsdotter i Rynnarp. Har då, Esbjörn Giurdsson en son Sone och en son Sven ? Suen och Sone är två skilda namn.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8960) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Söndag den 20 mars 2011 kl. 12.35
Angående mitt inlägg från 28:e januari 2010 och att Gunnil Sonesdotter i Kärrnäs hade en son Harald och en son Sune med teorier om Sven Haraldsson i Osnaköp.

Gunnils make Jöns Svensson är son till Sven Haraldsson i Osnaköp, vilket nyligen framgick när jag bläddrade i Sunnerbo domböcker... han underskrivet ett köpebrev där han och hans släktingar sålt halva osnaköp till sin broder Harald Svensson...

Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:42 (1699-1700) Bild 610 / sid 115 (AID: v206284.b610.s115, NAD: SE/GHA/90102)

/Martin

(Ändrat av Martinb den 20 mars 2011 kl. 12.35.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8995) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Lördag den 26 mars 2011 kl. 12.21
När det gäller Jöns Svensson i Kärrnäs och hans hustru Gunnil Sunesdotter har jag nu hittat att de hade en son Esbjörn som dog i en tragisk olycka:

Anno 1668 then 14 15 och 16 octobris ordinarie Lagatingh höltz uthi Synnerbo häradh

S.d. framstälte sig för Rätten Jöns Swenson i Kiärrnäs å frälse och kä-
rade moth Karin Jönsdotter i Kalff å frälse en ung pijga om fiorton åhr
dhet dhena hans lego flicka haffuer dhen 10 augusti medan slåterkar-
larna twå stÿcken woro hema och fingo [dagward], och widh hon skulle
räfsa, lupit medh the andre Jönses barn tu stÿcken en dotter och en gosse,
tagit slåterkarlarnas lijar att slå medh dhet ena barnet flickan war
till tijo åhr och gossen på sitt siunde åhr, i tÿ nappade Karin Jönsdotter
lijen ifrån gossen Eßbiorn sägandes, tu kant intet slå, i tÿ samma råk-
te hon barnet i hasena af wästre benet medh lije udden och åerna af-
skuris att han strax upfgaf anden innan föräldrarna fingo see sitt barn
igen så fans thet dödt widh paß ett steenkast ifrån gården fadern be-
känner ingen afwund eller illwilia war tillförene them emellan, the
ähre samsÿskone barn och fadren Jöns Swenson bekänner widare, dhetta
dråp icke skedde medh någon wilia vtan af wåda, vtan upsattis till mor-
gondagen then 15. octobris.
Resolutio. samma ärende sattis till häradz nämbd huilka finna och
skula efter lag dråpar. B. med wåda XI. cap. i LL. Karin Jönsdotter böte
wåda both 20 marker, af them tager målsäganden 14 [..] kon. 3 [..] och hä-
radet 3 [..].
Källa: Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:34 (1659-1671) Bild 3410 (AID: v205987.b3410, NAD: SE/GHA/90102)

Gunnil Sunesdotter/Sonesdotter, hade en son Esbjörn.... kan detta tyda på att Gunnil Sunesdotter var dotter till Sune Esbjörnsson i Länshult och att hon var döpt efter hans mor Gunnil Sunesdotter?

dvs:
Esbjörn Jönsson (1661-1668)
mor:
Gunnil Sunesdotter (1636-1701) gm. Jöns Svensson från Kalv
föräldrar:
Sune Esbjörnsson i Länshult ohh Cecilia Andersdotter
föräldrar:
Esbjörn Gjurdsson ohh Gunnel Sonesdotter

(Ändrat av Martinb den 26 mars 2011 kl. 13.48.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11183) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Torsdag den 05 januari 2012 kl. 19.22
Får väl tacka er, genom slingriga vägar hamnade jag här. Inläggen har varit till en viss nytta.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12279) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck (Niclas) - Måndag den 16 juli 2012 kl. 12.14
Vilka barn är kända till Djur (Giur/Gjurd) Esbjörnsson i Bökhult ?

I en längd på allmosehjon i Traryd socken 1696 (Växjö domkapitels arkiv, FIIb:13 s 326) upptas i Pontansbögd "Swen diurßon född i Loshult öfwer 60 åhr gammal Brottfällinge Tigger i och uthom sochnes". Är Loshult [socken] fel för Pjätteryd socken och är han son till Djur Esbjörnsson ?
Det nämns väl inga personer med förnamnet Djur/Gjurd i Loshult sn (Skåne)? Rätta mig gärna.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12280) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff (Lisbethmarkoff) - Måndag den 16 juli 2012 kl. 12.41
Hej Niclas! Det finns en by i Odensjö socken som heter Loshult. Kanske är det den som menas.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12411) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Söndag den 05 augusti 2012 kl. 13.06
Hej Niclas.

Jag tror det är Loshult i Skåne som inte ligger så långt ifrån Pjätteryd socken. Djur Esbjörnsson har en syster Britta ( Beritha ) Esbjörnsdotter som gifte sig i Loshult och bosatte sig där. Eventuellt kan det finnas band till Loshult även längre bak i släkten.

Se om du kan hitta Mikael Perssons ( Stenelos ) utmärkta tillförlitliga släktträd på Fyristorg. Han har med Esbjörn Diursson med flera i släktträdet och han är känd för att vara noggrann.

Inte för att hans släktträd innehåller nya uppgifter om dessa personer men jag vill visa varför jag tror att det är Loshult i Skåne, dessutom har jag anor från Loshult i Odensjö i Småland och där finns ingen som har anknytning till Pjätteryd.

mvh
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15214) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bo-Arne Stenqvist (Bas) - Måndag den 29 september 2014 kl. 14.47
Hej, upplysningsvis upptäckte jag att på Geni ligger nu en släktlinje från Esbjörn Gjurdssons far -Gjurd och hans hustru, "Kristina Knutsdotter", dotter till Knut Ambjörnsson Vinstorpaätten. Många träd kopplas fort till denna linje och det verkar inte som att man reagerar på att det skiljer 150 år på de båda. Knut Ambjörnsson har en dotter Kristina som är gift med en okänd "Gjurd" på 1320 -talet i Älmhultstrakten men denne får knappast en son ca 1560 hur gärna man än vill ha ihop det;)

Mvh

BAS
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)