Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar I-R)   >   Pjätteryd   >  
Börge (Persson) Hård i Fotabol och hans släkt
    Diskussioner Senaste inlägg Antal
Börge (Persson) Hård i Fotabol och hans släkt [äldre inlägg 1]... 2011-06-18 14.19 25
Börge (Persson) Hård i Fotabol och hans släkt [äldre inlägg 2]... 2011-07-22 19.33 25
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10022) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt - Fredag den 22 juli 2011 kl. 19.49
Skulle det inte vara en bra ide att försöka samla all forskning och olösta frågor lite mer organiserat. Det skulle ju gå att göra på en wiki. Jag har ju en sådan på min webbsida. Skulle kunna tillåta lite nya konton där kanske...

Tänker på alla avskrifter och så
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10023) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Fredag den 22 juli 2011 kl. 20.38
Hej Paul och Martin.

Paul, du kan ha rätt i att namnet Hårdh kan vara ett militärt tillnamn. Jag hade bara i åtanke att det var ett släktnamn, men du har rätt i att man får vinkla det från mer än ett håll. Då kan vi lägga hustru Märta åt sidan så länge, i och med vi inte vet vilken hon är hustru till.

Martin, det är en mycket god idč om vi kan samla ihop all forskning och olösta frågor lite mer organiserat. Det vore toppen, det drar så lätt iväg åt olika håll när man forskar annars. Berätta gärna om hur vi kan göra det på din webbsida med wiki.

Hälsningar 12-männingen/Carina

(Ändrat av kontoinnehavaren den 22 juli 2011 kl. 20.42.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10024) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt - Fredag den 22 juli 2011 kl. 21.11
Hej,

Har gjort en snabb exempelsida

http://brandt.radient.org/wiki/Fotabol,_Pj%C3%A4tteryd

eller när man är i editeringsläge:

http://brandt.radient.org/w/index.php?title=Fotabol,_Pj%C3%A4tteryd&action=edit

Så kan man liksom skriva in alla domboksmålsavskriftre där... samt länka till en annan artikel om en viss person som jag gjorde: [[Börje Hård i Fotabol]] <-- med dubbelklamrar runt så blir det en länk.. sen är de bara att klicka på den för att skapa just den sidan.. och skriva saker där...

nått sånt tänkte jag mig... eventuellt kan man ju kika på hur Torbjörn och jag redan gjort för andra personakter t.ex.: http://brandt.radient.org/wiki/Torkel_%C3%85kesson ... finns en mall där man kan använda och kopiera...

Om det låter vettigt så kan jag skapa konton till de som vill ha..... fast just kommatecken i titeln på sidan ger problem när man ska länka här på forumet.. så kanske bäst utan kommatecken.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 22 juli 2011 kl. 21.14.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10026) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson - Fredag den 22 juli 2011 kl. 22.42
Jättebra Martin, då kan vi hålla reda på släkten , tack för din fina beskrivning
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12285) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Måndag den 16 juli 2012 kl. 22.25
Hej alla Fotabol-forskare,
Jag vet inte om ni andra lyckats få igång en egen diskussionssida på annat håll. Jag lyckades i alla fall inte komma in där förra sommaren. Nu lyfter jag några frågor kring Fotabol igen.
Jag har flera Fotabol-kopplingar. Försökte förra året få fram kunskaper kring paret Anders Jonsson från Fotabol och Elin Svensdotter från Klöxhult som gifte sig i Pjätterryd 1689.
Jag hade då inte många årtal och annan fakta att bidra med. Nu vet jag mer:
Anders Jonsson levde som gift med Elin Svensdotter i Fotabol fram till åtminstone 1714. Då dog Elin och Anders Jonsson gifte om sig med en Börta Jönsdotter från Lindhult.
Paret Anders Jonsson och Börta flyttar sedan till Stenshult västergård där Anders står som bonde fram till sin död 1735. Han anges då varit 80 år gammal - dvs född ca 1655.
Elin Svensdotter anges vara 58 år när hon dör 1714 - och därmed född ca 1656. Jag har funnit henne i mantalslängden 1687 för Klöxhult norregård som dotter till en Sven. Denne Sven försvinner sedan ur mantalslängden efter 1690 och var troligen Sven Andersson som dog i Klöxhult N 1692 73 år gammal. Jag lutar åt att han var gift med Elin Arvidsdotter - men är osäker.
Vad gäller Anders Jonsson i Fotabol finns han med hustru inskrivna i mantalslängderna från 1689 och framåt. Dessförinnan figurerar två alternativa Jon m hustru som lever samtidigt i Fotabol - tidvis även en Harald med hustru. Denne Harald är ju Harald Haraldsson.
Vem av Jon-arna kan vara tänkbar far till Anders Jonsson?
Jag har vidare funderat över det faktum att Jon Persson och Märta Börgesdotter köper Stenhulta västergård 1638. Kan det tänkas finnas en koppling till denna affär och Anders Jonssons flytt till Stenhulta västergård mer än 70 år senare? (Långsökt, men ändå...)
MVH/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12287) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt - Måndag den 16 juli 2012 kl. 23.36
Tömde detta inlägg, då det innehöll fel.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 16 juli 2012 kl. 23.38.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12307) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Onsdag den 18 juli 2012 kl. 17.58
Hej,
Med en dåres envishet tragglar jag vidare med paret Anders Jonsson och Elin Svensdotter i Fotabol. Anledningen till mitt intresse är deras dotter (och enda barn) Svenborg Andersdotter som avlider i Fotabol 1726. Svenborg Andersdotter från Fotabol gifte sig med Jon Esbjörnsson från Fothult 1712.
Jon Esbjörnsson blir så småningom bonde på den gård som brukats av Anders Jonsson. Anders Jonsson och hans första hustru Elin Svensdotter lever några år tillsammans med det unga paret Jon/Svenborg. Sedan avlider Elin Svensdotter 1714 och Anders Jonsson gifter om sig och flyttar så småningom till Stenshulta västergård.
När Svenborg Andersdotter avlider i Fotabol i mars 1726 uppges hon vara 36 år - dvs född ca 1690/91.
Mina huvudkandidater som föräldrar har i flera år varit Anders Jonsson och Elin Svensdotter från Klöxhult N, som gifte sig och bosatte sig i Fotabol 1689. Men jag har aldrig hittat någon Svenborg Andersdotter född i Pjätteryd vid den tidpunkten.
I dag letade jag i kyrkoräkenskaperna för dessa år och fann där att Anders Jonsson den 24/5 1691 betalade en summa -8 till kyrkan. Han är inskriven i en lista där samtliga runt omkring för samma avgift betalat för barndop som återfunnits i dopboken. Jag drar därav slutsatsen att dopet av Svenborg Andersdotter i Pjätteryd senvåren 1691 är ytterligare ett exempel på tilldragelser som slarvats bort i församlingens böcker.
Svenborgs morföräldrar bör vara Sven Andersson och Elin Arvidsdotter i Klöxhult N.
Men vilka kan ha varit hennes farföräldrar? Anders Jonsson var givetvis son till en JON. Men jag tycker att valet av förnamnet SVENBORG på detta enda barnet bör ha en given förklaring. Hette farmodern SVENBORG? Ska man i så fall söka efter ett par JON och SVENBORG som runt år 1655 fick en son ANDERS? Och var det i Fotabol?
Hälsningar/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12308) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Onsdag den 18 juli 2012 kl. 21.34
Det finns en Jon Carlsson i Fotabol EVIIAAAD:6 1619 sid 108. Men han kanske är för gammal.
mvh Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12309) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Onsdag den 18 juli 2012 kl. 22.24
Hej Lisbeth,
Tack för tipset. Men jag tror att Jon Carlsson var för gammal. Vi vet väl inte ens om han existerat efter 1619?
Eftersom Anders Jonsson var bonde i Fotabol från 1689 och det före honom var två olika Jon som samtidigt brukade två gårdar i Fotabol, så känns det ju logiskt att tänka sig en av dessa Jon som far. Jag hittar där en Jon Svensson i Fotabolet död 1693 vid 76 års ålder. Har ingen aning om det är en av de tidigare bönderna - men teoretiskt kan han vara aktuell.
Å andra sidan är det ju inte alls säkert att Anders Jonsson var född i Fotabol ca 1655. Kan var helt annan gård eller helt annan socken.
Jag vet inte heller på vilket sätt Anders Jonsson efter 1715 blir bonde i Stenhulta västergård. Men tycker det är värt att notera att den gården köptes år 1638 av Jon Persson och Märta Börgesdotter i Fotabol. I Stenshulta dör en Jon Persson 1679 vid 68 års ålder. Och 1691 en annan Jon Persson i Stenhulta vid 80 års ålder. Finns det kopplingar till köparna av gården 1638?
Hälsningar/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12313) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck - Torsdag den 19 juli 2012 kl. 12.22
Elin Arvidsdotters (c1638-1710) i Klöxhult norregård mor heter SVENBORG Åkesdotter (troligen den SÅ som avled i Boastad 1687) - och Svenborg Andersdotter (f 1691) kan ju ha fått sitt förnamn ifrån denna sin troliga mormors mor.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12315) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Torsdag den 19 juli 2012 kl. 14.34
Niclas,
Jag är medveten om att Elin Arvidsdotters mor hette Svenborg. Men tycker att det vore lite märkligt om paret Anders Jonsson och Elin Svensdotter får ett enda barn och kallar det Svenborg efter mormors mor.
Men man kanske tycket det blev tjatigt med ytterligare en ELIN - som hade inneburit tre Elin på rad i morsledet...
Jag har också lekt med tanken att Anders och/eller Elin varit gifta tidigare innan de gifte sig 1689. Men Anders kallades dräng och Elin piga i Fotabol respektive Klöxhult. Jag har heller inte funnit några tänkbara barn till någon av dem från tidigare eventuella äktenskap.
Men det var kanske så att Svenborg Åkesdotter var en älskad och/eller betydelsefull person i släktkretsen när hon dog 1687. Och att det därför kändes viktigt att uppkalla ett barnbarns barn efter henne några år senare.
Tack för engagemanget!
/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12318) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck - Torsdag den 19 juli 2012 kl. 20.53
Paul,
jämför följande:
SVENBORG Åkesdotter gift med Arvid Jonsson i Klöxhult norregård
=> son: Sven Arvidsson i Elmhult (stenbrohult sn) gift med Bengta Jönsdotter
=> son: Jöns Svensson i Elmhult gift med Kerstin Sunesdotter
=> dotter: SVENBORG Jönsdotter gift 2 gggr i Froafälle (Stenbrohult sn)
- det finns ingen annan Svenborg i sistnämndas anor mer än hennes farfars mor , vilken hon således är uppkallad efter.

1671, rou:
Fotabohlet 1/2 mtl
*Per Månsson
*Jon Svensson
*Sone Månsson

I Fotabol nämns
1676, rou :
"Fotatorp" 1/2 mtl
*Per Jonsson (utgammal)
*Jon Svensson
*Sone Månsson

Jon Svensson i Fotabolet avled 1693, 76 år gammal. Kanske är hans hustru Kerstin Torkelsdotter i Fotabol som avled 1693, 63 år gammal ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12319) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Torsdag den 19 juli 2012 kl. 22.34
Hej Niclas,
Tack. Fullt rimliga tankar du framför. Kollade i kyrkoräkenskaperna för 1693 hur det är formulerat i samband med att testamentspengarna lämnades efter Jon Svenssons och Kerstin Torkelsdotters dödsfall. En summa av 12:- lämnades in den 19 mars "S h Kierstin Fotabol" och 1 oktober "S Jon Svensson i Fotabolet". Bokstaven S står framför dessa personer namn - men inte framför alla andra avlidnas. Kan det stå för "son" - dvs betalt av son? Jag noterar också att Kierstin kallas hustru och inte änka. För Jon Svensson står inget och civilstånd.
Ponera att Kirstin Torkelsdotter var mor till Anders Jonsson och själv född ca 1630. I så fall lär inte Torkel Månssons hustru Elin Bengtsdotter i Fotabol kunnat vara mor till Kirstin eftersom Elin Bengtsdotter tycks varit född ungefär 1630 även hon.
Jag har än en gång läst mantalslängderna för åren 1642-50 för Fotabol. Förra året reagerade jag över en namnstavning år 1646.Jag tyckte mig då utläsa:
"Gunnil Jonsdotter
Torkel Börgesson..."
Men eftersom det året efter (1647) står:
"Gunnil Jonsson 1
Torkel Månsson 1..." ......, så drog jag slutsatsen att det stått Torkel MÅNSSON även året innan.
Men när jag nu läser texten igen så syns det helt klar att det år 1646 skrivits TORKEL BÖRGESSON!!!
Går vi bakåt till 1644 kan vi utläsa:
"Jon Persson h Marta Börgesdotter , son Börge Jonsson" samt en legopiga ELIN BENGTSDOTTER!
Jag tycker det ser ut som om Elin Bengtsdotter och Torkel Månsson var ogifta så sent som 1645.
Jag tror också att vi kan ha råkat ut för en slumpmässig sammanblandning av två olika "Torkel". Kan det ha funnits en Torkel Börgesson i Fotabol (son till Börge Hård?) som var tillfällig brukare 1646? Kan denne Torkel Börgesson varit far till Kirstin Torkelsdotter som föddes ca 1630?
Det kan visserligen handla om ett rent skrivfel i mantalslängderna. Men nog är det vissa indicier som pekar på att det verkligen funnits en Torkel Börgesson.
Oavsett om "min" Anders Jonsson var son till Kirstin Torkelsdotter eller ej, så vore det ju intressant att bena ut om Kirstin var en Kåse-ättling och om hon var mor till andra av oss sökta anor.
Hälsningar/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12320) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Torsdag den 19 juli 2012 kl. 22.46
Hej igen,
När jag nu tittar bakåt i denna långa diskussion så ser jag att Lisbeth förra året hittade ett utdrag ur dombok från 1643 som visade att Torkel Månsson och Elin Bengtsdotter i Fotabol på varsitt håll ärvt andelar i Fotabol och därmed tillsammans ägde 1/3... Är det samma Elin Bengtsdotter det handlar om? Har vi fel födelsetid på denna Elin?
Då var det kanske felskrivet i mantalslängden 1646 i alla fall! Fanns kanske ingen Torkel Börgesson.
/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12326) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Söndag den 22 juli 2012 kl. 07.33
Kollade i kyrkans räkenskaper och fann 1660 att "soldaten Måns Torkelsson" betalade avgift till kyrkan. Tänkte det kan vara på sin plats att notera soldattiteln och hela namnet på denne man - eftersom det förekommit i tidigare i diskussionen.
Fann också 1664 en "lille Peder Månsson i Fotabolet" som erlägger avgift till kyrkan. Ser lite lustigt ut. Men är väl ett sätt att skilja en Peder/Per från en annan. Undras om han var kortväxt eller om det ska utläsas som "den yngre"?
Har för övrigt kollat dödsår/födelseår för ett antal Torkelsdöttrar i Fotabol.
Kerstin Torkelsdotter dör 1693 och föddes ca 1630
Nilla Torkelsdotter dör 1701 och föddes ca 1613
Anna Torkelsdotter dör 1702 och föddes ca 1637
Karin Torkelsdotter dör 1705 (ingen ålder anges)
Jag misstänker att alla dessa damer inte hade hade samme Torkel som far.
Mvh/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12327) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck - Söndag den 22 juli 2012 kl. 10.31
Soldaten Måns Torkelsson antas till knekt 1638 istället för sin far Torkel Månsson i Fotabol som tjänat som sådan på 1630-talet (vid kapten Sven Stråles kompani och överste Gustaf Otto Stenbocks regemente (=Kronobergs regemente)). Även Lars Torkelsson i Hökhult tjänar som soldat, fram till 1639.
Källa: Rullor 1620-1723, , SE/KrA/0022/1639/6 (1639), bildid: A0053372_00053 (mönstringsrulla 1639-05-06 i Växjö)

I Pjätteryd sn finns på 1630-talet två Torklar:
*Torkel Håkansson i Hökhult (han som är bror t Jon (Håkansson) i Håresköp som är den trolige fadern till Jöns Jonsson i Hökhult gift med Magnel Jönsdotter (ifr Gåaryd))
*Torkel Månsson i Fotabol

(Ändrat av kontoinnehavaren den 22 juli 2012 kl. 10.34.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12328) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt - Söndag den 22 juli 2012 kl. 10.43
I dokumentet om storskiftet av Bökhult från 1792 (1791) på Lantmäteriets webbsida finns i texten en Måns Torkelsson omtalad som någon gång på 1660-talet eller något tidigare vittnar och då anges vara 100 år och son till Torkel i Klöxhult. Det står inte var Måns Torkelsson bor, kan han vara Måns i Fotabol? Far till Torkel Månsson och farfar för soldaten Måns Torkelsson? Det refereras till ett domslut från 1610.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12329) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck - Söndag den 22 juli 2012 kl. 15.22
I mantalslängden 1645 nämns:
Fotebolet Birge Jonßon 1
och Elin Birgesd 1 /2

- dessa är knappast man och hustru. Skattelängderna är ibland i äldre tider extremt svårförståeliga. Deras syfte var att redovisa skatt, inte att bedriva släktforskning på som vi idag gör.

Mantalslängden 1645 innehåller även s.k. bilängder, där man redovisade folk som ej tagits upp. På sidan 258 nämns orsaken för avsaknanden på de personer i Pjätteryd socken som upptogs 1644 men som i 1645:års längd uteslutits:
Fotebolet Jon Perßon
Merta borgad:t "dödh" [klammer om bägge!]
[Mantalslängder 1642-1820, Mantalslängder 1642-1820 Kronobergs län, SE/RA/55203/55203.06/4 (1645), bildid: A0001479_00282 ]

Både Jon Persson och hans hustru Märta Börgesdotter är alltså avlidna 1644/45. De var då tämligen ålderstigna. Deras far Börge (Persson) Hård i Fotabolet nämns ju redan på 1570-talet och Märtas ålder kan alltså grovt uppskattas till omkring 60-70 år (dvs född omkring 1580).

Jon Persson ohh Märta Börgesdotter ägde halva Fotabolets gård. Den andra halvan har då haft andra ägare.

Torkel Månsson ohh ELin Bengtsdotters fasta återfinns i domboken 1643:
Sunnerbo dombok 1643 den 23 november, laga ting i Hamneda;f 29v:
Kom för retta Börge Kråk i Långaskogh, fulmöndigh på Påffuell
Jonßons wegner, och Tingskiötte Torkell Månßon i Fotabool,
och hans hustru Elin Bengttz dotter, all dhen Jordh i Fotabool, som
han ther ärfft haffuer, effter sine Föräldrar. Och dherföre Vpburit
40 daler Sölffuermynt.
Jtem Fulmechtig på Arffuidh Börgesons wegner i Fotabool, och Tingh-
skiötte all hans Jordh i Fotabool till förbe:de Torkill Månßonn, och
dherföre Vpburit 16 Riksdaler. Jtem haffuer Torkelz hustru ärfft
6 Skeppelandh aff Fotabool, så at han äger Tridingen aff Fotaboll.

Torkel Månsson ohh Elin Bengtsdotter äger alltså 1/3 av Fotabol. Hustrun har ärvt 6 skeppeland av denna del.
Intressant att notera är Påvel Jonsson, utan ortsnamn, som säljer jord som han av sina "föräldrar" ärvt i Fotabol.
Även Arvid Börgesson (i ?, står ej) säljer sin jord till Torkel och Elin. Arvid bör vara sonen till Börge Hård, och således bror till Märta Börgesdotter gift med Jon Persson. Den återstående jorden i Fotabols gård är då på 1/6 och vem som innehade denna är något som vore intressant att ta reda på. Är det Jöns Månssons i Fagerhult (Göteryd sn) hustru som 1653 innehade denna ?

(Ändrat av kontoinnehavaren den 22 juli 2012 kl. 15.22.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12330) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Söndag den 22 juli 2012 kl. 21.45
Hej! Titta på inlägget den 27/6 2011. Torkels far heter Måns och modern heter Torkelsdotter.
Mvh Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12333) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck - Måndag den 23 juli 2012 kl. 12.13
Tack Lisbeth!

Detta har jag missat. En mycket intressant notis då jag känner igen Torkelsnamnen kopplade till folket i Össjö som ligger i S. Ljunga sn. Jag ska kolla hemma i mitt eget arkiv vad jag kan ha. En viktig pusselbit.
Mvh
Niclas
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12334) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Måndag den 23 juli 2012 kl. 15.13
Lisbeth, Niclas m fl,
Mycket spännande upptäckter! Följer eventuella nyheter lite passivt närmaste dagarna p g a gäster i huset...
/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12335) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Måndag den 23 juli 2012 kl. 20.09
Hej! Jag har gjort ett läsfel i Torkel Månssons och Elin Bengtsdotters fasta här ovan. Påvel Jonsson sålde all den jord han ärvt efter sina föräldrar i Fotabol, ska det vara. Torkel Månsson har inte ärvt någon jord i Fotabol enligt denna domboksnotis.
Mvh Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12336) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Måndag den 23 juli 2012 kl. 21.16
Påvel Jonsson skulle kunna vara en son till antingen Jon Carlsson eller till Jon Persson och Märta Börjesdotter. Fler? Arvid Börjesson säljer all sin jord i Fotabol till Torkel och Elin. Han har förut sålt halva sin arvedel till Jon Persson och Märta Börjesdotter. Arvid får 16 riksdaler för sin jord. Påvel får 40 daler och har troligen lika mycket jord som Arvid hade från början, om inte där finns värdefulla gårdsbyggnader. Var kan vi få in Påvel?
Mvh Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12372) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Söndag den 29 juli 2012 kl. 23.39
Jag håller på att försöka hitta mer på Fotabol i domböckerna och då hittade jag lite om namnet Torkil i Össjö: EVIIAAAD:11 1632 sid 11 och sid 17.

Kom för retta Gudmund i Össiöö på sin hustrus wegnar Ingred (Torkilsdotter), och talade till sin suärfader Torkil Brand i Lässar˙dtt, om sin hustrus arv, och mentta han icke war tillf˙llest Contenterat o.s.v.

Torkil Brands hustru heter Kirstin.
Mvh Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13816) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Fredag den 03 maj 2013 kl. 08.14
Hej alla Pjätteryd-forskare,
Jag har än en gång börjat granska denna släktgren. Vissa uppgifter i diskussionen ovan borde kanske prövas igen...
År 1643 fick Torkel Månsson/Elin Bengtsdotter fasta på mark i Fotabol. Men hette hon verkligen Bengtsdotter? I mantalslängden 1645 finns två namn vid Fotabol; Birge Jonsson resp. h Elin Birgesdotter. Det skulle kunna utläsas som om dessa personer var ett gift par, men kan lika gärna utläsas som två av varandra oberoende personer med ägande i Fotabol.
En Elin Börgesdotter förekommer i Fotabols mantalslängd 1644 och kallas då legopiga hos Jon Persson/Merta Börgesdotter och deras son Börge Jonsson.
I mantalslängden 1646 står två namn vid Fotabol; Gunnel Jonsdotter och Törkel Börgesson. Ett år senare, 1647, är namnen Torkel Månsson samt Gunnil Joensdotter.
Kan det vara så att Börge Jonsson i Fotabol runt 1644/45 gift sig med gårdens legopiga Elin Börgesdotter?
Eller var det så att Elin Börgesdotter och Elin Bengtsdotter var samma person? Att Elin åren 1642-44 var gift med Torkel Månsson och tjänstgjorde som piga hos Jon Persson/Merta Börgesdotter?
I mantalslängden 1646 står det ju helt klart Törkel Börgesson - ett namn som 1647 bytts ut mot Torkel Månsson. Kan det tyda på att notarien betraktat gårdens innehavare som "Börges-ättligar". Om Torkel Månssons hustru egentligen hette Börgesdotter - och inte Bengtsdotter - kan ju detta förklara hur allt hänger samman.
Om den Elin Bänktsdotter som avlider i Fotabol 1701(72 år gammal) var identisk med den Elin som förekommer i dessa gårdsaffärer på 1640-talet, så måste hon ha gift sig väldigt ung och kan dessutom inte ha varit mor till de "Torkels-barn" som förekommer i diskussionen.
Mycket pekar ju på att felaktiga namn förekommit i mantalslängderna. Bl a har Månsson blivit Börgesson. Sättet att skriva Börge/Birge respektive Bänct/Bengt kan ha bidragit till grava feltolkningar. Ponera att Torkel Månsson och Elin var gifta och fick barn redan på 1610-30-talet. Och att Elin var dotter till en Börge istället för en Bengt. Enligt domstolsprotokollet 1643 var det ju Torkel Månssons hustru Elin som härstammade från Fotabol.
Detta blev rörigt. Jag hoppas ni hänger med.
Med vänlig hälsning/Paul Neptune
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14708) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt - Tisdag den 04 februari 2014 kl. 08.37
I jakten på något kul att titta på i släktträdet har mitt öga fallit på min ana Gunnil Svensdotter född i Kolborset, Pjätteryd, sannolikt någon stans mellan 1667 och 1677 då födelseboken börjar.

Hennes far var Sven Eriksson (1636-1713). Han var son till Erik Andersson (1603-1677) i Kolborset södergård som på 1640-talet åtminstone var gift med en Ingeborg Jonsdotter.

Sven Erikssons barn är från 1677-1682 födda i Kolborset (där han är uppfödd), men sedan synes familjen ha flyttat till Bökön där ytterligare barn föddes 1684-1695. Kanske hustrun är från Bökön?

Nu är det ju så att i både Kolborset (Knut Persson g.m. Mechtil Börgesdotter) och i Bökön (Anders Jönsson g.m. Kirstin Börgesdotter) har döttrar till Börge Hård varit bosatta, och jag noterade idag att en syster till min Gunnil Svensdotter 1677 döptes till "Mächtil" vilket ju som bekant var Börge Hårds moders namn.

Känner någon till vem Sven Erikssons hustru var? Kan hon tänkas vara dotter till någon av Börge Hårds ättlingar med tanke på namnet Mechtil?

Spekulation: Sven Erikssons hustru var NN Persdotter, dtr till Per Jonsson ohh Brita Andersdotter i Bökön, och att den senare var dotter till Anders Jönsson och Kirstin Börgesdotter i Bökön. Men har ingen indikation på vad Sven Erikssons hustru faktiskt heter, möjligen är hon hustru Britta i Bökön i kyrkoräkenskaperna 1694

(Ändrat av kontoinnehavaren den 04 februari 2014 kl. 11.28.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21662) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Linus Blomlöf - Måndag den 18 augusti 2025 kl. 14.25
Sen återkoppling på Lisbeth Markoffs inlägg 2011-05-27.

Men jag tror jag löst Gevaldigern Jon Perssons (1643-1723) i Fotabol/Bökhults koppling till Börge Hård.

År 1692 är Kerstin Diursdotter dopvittne åt Börje Perssons son i Skåperyd, Hallaryd.
Denna Börge Persson nämns i domboken 1684 gällande arv i Gåaryd tillsammans med broder Jon Persson. (EVIIAAAD:37 sid:53)
Deras moder hette Kerstin Jonsdotter enligt dombok 1683 (EVIIAAAD:37 bild:1050) och var troligen den som dog i Fotabol 1697-09-13.
Fadern Per i Fotabol har hållit sig borta från längderna, kanske var han aktiv militärt. Men han dyker upp som edeman år 1646 tillsammans med en Börje Jonson, båda i Fotabol och troligen bröder. (EVIIAAAD:14 bild:455)

Vi har alltså 2 generationer med namnet Börje i Fotabol. Den sistnämnda Per Jonsson är med stor sannolikhet son till Jon Persson och Märitta Börgesdotter i Fotabol.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 18 augusti 2025 kl. 14.30.)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)