Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar I-R)   >   Pjätteryd   >  
Osnaköp
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12380) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Tisdag den 31 juli 2012 kl. 22.58
Hej!
Har suttit och kämpat med min mans anor i Osnaköp. Jag har kommit lite på villospår när det gäller Södergård i Osnaköp, men nu tror jag att jag har kommit någorlunda rätt, men behöver hjälp att bekräfta vissa saker med källhänvisningar.

Jöns Jönsson född ungefär 1611 och död 1695-11-03 tror jag var gift med Kirstin Jönsdotter född omkring 1611 och död 1691-06-27. Går det att bekräfta detta?
Jag tror de har minst barnet:
Jöns Jönsson född omkring 1648 i Osnaköp och död 1700-04-23. Går det att bekräfta detta? Finns det fler barn?

Jöns Jönsson den yngre var gift med Märta Haraldsdotter född omkring 1659 och död 1720-05-23. Var kom Märta ifrån och vilka var hennes föräldrar? De fick åtminstone barnen:

Gunnil född 1679-12-28
Jon född 1682-06-12
Kirstin född 1686-02-18
Harald född 1686-12-26
Nils född 1689-10-04
Påvel 1694-01-20
Jöns född 1697-02-26
och ev. Kirstin född 1700-06-08

Gunnil var gift med Sune Haraldsson från Osnaköp Norregård. De fick barnen Sven, Kirstin, Sissla, Jöns, Harald, Påvel och Gunnil
Jon var gift med Kirstin Håkansdotter från Oshult. De fick barnen Jöns, Harald, Anna, Gunnil, Måns och Håkan
Harald var gift med Svenborg Håkansdotter från Oshult. De fick barnen: Jöns, Märta, Håkan, Anna och Kirstin (Födda i Oshult)
Påvel Var gift med Kirstin Månsdotter från Svinaberga. De fick barnen: Jöns, Elin, Märta och Måns
Jöns Jönsson var gift med Sissela Jönsdotter från Norregård i Fothult. De fick barnen: Jöns, Börta, Harald, Måns, Svän, Märta, Jöns, Märta och Gunnil

Sedan var det min mans anmoder Kirstin Jönsdotter. Hon blev vigd med Anders Haraldsson från Norra Osnaköp 1717-04-27. Kirstin dog 1771-01-15 och Anders 1762-05-18. De fick barnen:
Börta, Harald, Märta, Börta, Jöns, Sven, Gunnil, Karin, Märta, Sissa, Elin och Märta.

Ett dilemma har jag: Vilken Kirstin? Den född 1686 eller den som är född 1700. Går man efter dödboken är det den som är född 1700. Men i födelsenotisen har prästen kladdat och skrivit över. Man ser Jöns ...sasdotter i Södra Osnaköp. Hon stämmer bäst, men man kan inte vara hundra. Var Nils och ev. den andra Kirstin har blivit av, vet jag inte. Jag har inte hittat dem döda.
Mvh Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12383) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt - Onsdag den 01 augusti 2012 kl. 12.18
Hej Lisbeth,

Kanske inte direkt vad du frågade om men ...om du inte känner till det så kanske det är av intresse. Det gäller Jöns Jönsson (1611-1695) som anges vara halvsyskon till övriga i följande domboksmål.

Sunnerbo härads dombok 1654-01-31, laga ting i Ljungby
[f 7v:]
Sammadagh Framstegh Läszmannen Börje Kråck J Långaskogh,
fullmyndigh på thenne effterskrefnes wëgnar och tingskiöte Åke j
Silßbergh och hans hustru Karin Jönsdöter alla theras Jordalå-
ter uthj een fiërdingh j Södra Oßnakiöp, och hafwer huar Kari-
nes brodher bekommet som fölgier, Jöns j Rönnerßkiöp opburet
33 1/2 Riksdaler Jon Jönßon j Kiäxnäes then andre hënnes broder 34 1/4
Riksdaler Ähn hafuer Åke gifuet sin hustrus fader Jöns Bondeßon
emëdan han lefdhe på samma Jordh för hans trångh skull före ähn
Jorden blef arffallen till barnen 14 Riksdaler Så hafuer och Åkes
hustru sin Arfdapart ther sammastädes, At Åke medh sin hsutru
Karin nu äro rëte ägande till een heell fiërdingh j Södra Oßna-
kiöp ringare 4 skiëppelandh, huilka höra hennes halfbroder Jöns
Jönßon
till, och är thenne Jordh upbuden och lagstånden, och nästom
frändom heembuden effter lagen.

Jöns Jönssons (1611-1695) fader Jöns Bondesson i Osnaköp står som gift 1613-18 i ÄL , han måste alltså ha gift om sig ca 1611-12 eller efter 1618 med Johanna Nilsdotter [mtl 1642]. Jöns Bondesson är i sin tur säkerligen son till Bonde i Osnaköp som jag har noterat där åtminstone 1571-1612.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 01 augusti 2012 kl. 12.20.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12385) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Onsdag den 01 augusti 2012 kl. 15.06
Jättesnällt! Tack så mycket! Nu kom jag ännu länge bak i släktleden. Dax att börja forska i domböckerna om Osnaköp. Min man har ju Norregård också.
Mvh Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12387) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck - Onsdag den 01 augusti 2012 kl. 19.18
Hej Lisbeth!

Även här korsas våra anor i Pjätteryd socken. Min farmors mormors farfars mormor är Kirstin Sunesdotter (1699-1774) som är dotter till Sune (Sone) Haraldsson (c1671-1744) i Osnaköp södregård, senare mjölnare (~mölnare) i Ekenäs, Göteryd sn, ohh Gunnil Jönsdotter (1679-1741). Jag har följande barn till dem: Sven f 1697, Kirstin f 1699, Cissa f 1702, Harald f 1707, Påvel f 1710, Gunnil f 1711, karin f 1714, Britta f 1717 och Harald f 1722. Du nämner även en Jöns, var har du hittat honom ?

När det gäller Jöns Jönsson (d.y.) (c1648-1700) så har jag samma barn antecknade som du, förutom den eventuella Kirstin 1700 som jag ska kolla upp nu. Hustrun Märta Haraldsdotters (c1659-1720) ursprung gäckar. Om hon var ifrån Pjätteryd socken så har vi följande haraldkandidater som far till henne:
*Harald Haraldsson i Fothult (möjligen gift 1)m. Märta, 2)m. Gunnil (död 1666))

Kan det finnas fler Harald i Pjätteryd omkring 1660 ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12388) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Onsdag den 01 augusti 2012 kl. 20.59
Hej,
Om Jöns Jönssons hustru Märta Haraldsdotter föddes ca 1659 stämmer det mycket bra med att hon kan vara dotter till Harald Haraldsson i Fothult. Som jag kan uttolka mantalslängderna var ju Harald gift första gången med en Märta som avlider just ca 1659. Hon avled kanske i samband med att en dotter Märta föddes.
Mvh/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12389) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Onsdag den 01 augusti 2012 kl. 22.51
Hej Niclas och Paul!
Jöns är född 1704-03-31 i Södra Osnaköp som son till Sune Haraldsson. Jag ser att jag skulle fortsatt lite länge. Tack för Karin, Brita och Harald.
Vad gäller Fothult så bor en av Anders och Kirstins döttrar där, nämligen Karin. Hon gifter sig först med Sven Sunesson från Bardshult 1751-05-05 och sedan med Jöns Svensson 1764-12-28 från Kärrnäs enligt vigselboken. De kommer alltså inte från Fothult någon av dem, men Sven och Karin bosätter sig där så fort de har blivit gifta. Har Karins mor Kirstin ärvt jord där och låter de unga tu ta över jorden i Fothult? Fothult låter intressant att undersöka.

Vad gäller Märta, så är det nog Gunnil som är mor till henne. Man brukar ju döpa första dottern i andra giftet, efter den första avlidna hustrun. Det stämmer också bra med att Jöns och Märtas första? barn(kan har fått ett eller två barn före man började att registrera födslarna)döps till Gunnil.
Mvh Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12401) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck - Fredag den 03 augusti 2012 kl. 08.06
Jöns Jönssons (c1611-1695) hustru heter Kirstin Jonsdotter (c1611-1691) och inte Jönsdotter. Hon är syster till Arvid Jonsson i Klöxhult Ng, Påvel Jonsson i Runnarsköp, Jöns Jonsson i Hökhult mfl se Sunnerbo dombok 1658 6-7 juli [källa: Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:20 (1657-1658) Bild 201 / sid 11 ]. Namnet Påvel hos en son (Påvel Jönsson f 1694) till Jöns Jönsson (d.y.) i Osnaköp förklaras alltså med att namnet tidigare bars av barnets faders morbror, Påvel Jonsson i Runnarsköp. Då Jöns Jönsson och Märta Haraldsdotters dotter döps till Gunnil (f 1679) kan detta indikera på att Märta var dotter till Harald Haraldsson ohh Gunnil i Fothult. Sistnämnda dog 1666 och det är då naturligt av dennes dotter att uppkalla en av de första döttrarna till just Gunnil. Var kommer namnet Nils ifrån som bars av en son till Märta Haraldsdotter ohm Jöns Jönsson (d.y.) i Osnaköp ?

Harald Haraldsson (d.ä.) (c1615-1703) i Fothult synes ha gift sig en tredje gång med Elin Bänedotter (c1629-1701) och de har överflyttat till Fotabolet där de avlider. En son är troligen Harald Haraldsson (d.y.) (c1645-1723) i Fothult. Någon annan Harald i Pjätteryd socken än HH i Fothult kan jag inte finna under den tid då Märta Haraldsdotter ska vara född. Fadern till Harald Haraldsson (d.ä.) är troligen den frälsebonde Harald i Fothult som omnämns 1628 i kvarntullsmantalslängden (dock ej nämnd där i Älvsborgs lösen), men nu kommer vi in på Fothult och inte Osnaköp.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 03 augusti 2012 kl. 08.10.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12402) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck - Fredag den 03 augusti 2012 kl. 08.09
Kan namnet Nils indikera att Jöns Jönsson (d.ä.) var son i Jöns Bondessons senare gifte med Johanna Nilsdotter (jfr ovan) ?

(Ändrat av kontoinnehavaren den 03 augusti 2012 kl. 08.09.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12403) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Fredag den 03 augusti 2012 kl. 11.56
Hej Nicklas!
Naturligtvis heter hon Jonsdotter. Jag har råkat skriva ö i stället för o här. Tack för all information! Jöns Jönsson d.ä. ska vara född omkring 1611 och då måste Jöns Bondesson ha gift om sig senast runt 1610 för att Johanna Nilsdotter ska vara Jöns Jönssons mor. Vi vet inte vad hans första hustru hade för namn. Hon kan ju också ha hetat Nilsdotter.
Vet man vad Åke och Karin Jönsdotters barn hette i Södra Osnaköp, vad Jöns Jönssons barn i Rönnersköp hette och vad Jon Jönssons barn i Kexnäs hette, så kanske man får en bättre bild. När ungefär är Karin, Jöns och Jon födda? Det kan också ge en indikation på om de var födda före eller efter vår Jöns Jönsson.
Mvh Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12410) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Lördag den 04 augusti 2012 kl. 17.41
Hej! Jag undrar vet man om Jöns Jönsson d.y. hade några syskon? Vilka var de?

Min mans väg till Osnaköp är via hans farmors morfars farmor Märta Svensdotter f. 1755-01-10 i Fothult. Hennes föräldrar var Sven Sunesson från Bardshult och Karin Andersdotter f. 1733-11-12 i Osnaköp som dotter till Anders Haraldsson och Kirstin Jönsdotter.

Märta flyttade till Östra Broby i Östra Göinge härad, när hon gifte sig med en Jonas Germundsson (Vet inte var han kommer ifrån). De bosatte sig på Ryatorp. Jonas dog och Märta gifter om sig med Jöns Nilsson från Norra Sandby.
Mvh Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12430) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Tisdag den 07 augusti 2012 kl. 00.19
Hej! Jag sitter och tittar på Osnaköp Norregård. Under rubriken "Karin Svensdotter, hustru till Nils/Niclas Krååk" på detta forumet finns två domboksnotiser. Syskon till Harald och Håkan Svensson säljer sina arvedelar i Norra Osnaköp till dem.
Fadern som avlidit heter Sven Haraldsson.
Följande barn räknas upp:
Kierstin Svensdotter död i Kalv När? Gift med vem?
Sissela Svensdotter född omkr 1631 död 1701-12-06 i Kalv Gift med vem?
Jöns Svensson född omkr 1634 död 1710-06-07 i Kärrnäs,
Harald Svensson född omkr 1646 död 1720-01-26 i Osnaköp
Håkan Svensson född 1653-10-? död 1706-01-20 i Norra Osnaköp

Dessutom dessa systrar:
Svenborg Svensdotter
Kierstin Svensdotter,
Karin Svensdotter
Ingeborg Svensdotter

Jag har försökt hitta var dessa fyra sista flickor har blivit av.

Vigsel som ev kan passa
1678 enkl. Trued Matsson och pigan Ingeborg Svensdotter

Döda som kan passa:
Kirstin Svensdotter född omkr 1751 död 1703 17/1
Kirstin Svensdotter Lindön född omkr 1731 död 1707 20/11
Svenborg i Linnerås född omkr 1653 död 1718 28/1
änkan Svenborg Svensdotter i Möcklehult Östergård född omkr 1639 död 1720 14/2
Kirstin i Barsets torp född omkr 1646 död 1724 29/3

Ingen Karin eller Ingeborg bland de döda. Karin kan ha gift sig och flyttat till Göteryd. Kan Ingeborg ha gjort det också?

Som mor till dessa har jag Karin Åkesdotter född omkring 1608 och död 1679-06-07 i Osnaköp. Är detta rätt?
När Karin dör gifter Sven Haraldsson om sig med änkan Sissela Andersdotter 1680-06-25 från Länshult. Hon är född ungefär 1615 och dör 1684-05-04.
Nu gifter Sven om sig med Märta Sunesdotter från Sjöabro. Vigs 1785-12-27. De får barnen:
Karin Svensdotter född 1686-12-20. Hon gifter sig sedan med Johan Börjesson i Svinaberga
Sune Svensson född 1688-09-28. Han gifter sig med Svenborg Samuelsdotter.
Tror att Märta dör 1727 31/12 i Barset? Född ungefär 1656.

I domboksnotiserna står det:
des Sahl. faders Swen Haralsons barn med senare giften tillkomma kan
des Sahl. faders Swen Haraldssons barn af senare kullar äro arftagande till

Här låter det som om han har minst två kullar barn till. Har jag missat något?

Mvh Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12432) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Tisdag den 07 augusti 2012 kl. 10.33
Hej,
Jag har Jöns Svensson (ca 1634-1710) samt Harald Svensson (ca 1646-1720) som anfäder. Har noterat Sven Haraldsson och Karin Åkesdotter som deras föräldrar.
Men stämmer det att Karin Åkesdotter var dotter till Åke Svensson, Kalvnäs och Karin (Gummesdotter?)? När kommer Osnaköp in första gången i denna familj?
Börjar bli väldigt rörigt med alla familje- och gårdskopplingar.
Mvh/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12433) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt - Tisdag den 07 augusti 2012 kl. 10.42
Lisbeth, lite av mina anteckningar och tankar:

1. Sissela Svensdotter (1631-1701) i Kalv var gift med en Jöns (ROU-längden kanske har hans namn?). Hon hade barnen Karin Jönsdotter (f ca 1654. Hon nämns i domboksmål 1668 som 14 år och kusin till Jöns Svenssons son Esbjörn som dog tragiskt 1668), Harald Jönsson (1654-1714) i Kolborset, Anders Jönsson (1673-1739) i Kalv.

2. Kerstin Svensdotter (död omkr 1670 i Kalv, mtl) gift med en Jon i Kalv (ev. kan ROU-längderna ge svar på hans namn). Barn: Svenborg, Sissa (Sissela) död 1731-02-15 i Lindhult, Börta, Harald (gift med Johanna Eskilsdotter, flera barn födda i Grimsbygd), Sissela, Ingeborg och Nils.

3. Svenborg Svensdotter född ca 1639 död 1720 i Möcklehult Östergård, min ana gift med Anders Andersson från Möcklehult Östergård. Mor till Börta (1661-1729), Ingeborg och Åke Andersson.

4. Sven Haraldsson har enligt min uppfattning två döttrar vid namn Karin Svensdotter. En född 1686 (modern Märta Sunesdotter), och en född tidigare i ett annat äktenskap. Detta baserar jag på att Karin Svensdotter i domboksmålet från 1699 verkar agera som myndig på sina egna vägnar. Således kan hon inte vara den som är född 1686. Karin den yngre född 1686 är troligen en av de barn "med senare giften" som menas. Syskonen Svenborg, Kierstin, Karin och Ingeborg bör alla vara från första giftet
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12434) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt - Tisdag den 07 augusti 2012 kl. 10.44
Paul, som svar på din fråga om när Osnaköp kommer in i bilden.

Anno 1642 then 4,5,6 och 7 Octobris
Then andra dagen Continüerades medh Lagtingett och samma Nembdemen

Kom för retta Börge i Långaskogh, fulmöndigh på Jon Biörn
ßons wegnar, och Tingskiötte Suen Haraldßon i Kalff, och hans
hustru Karin Åkesdotter een Siettingh aff Norra Osna-
kiöp i Pietterydz Sochn: och derföre Vpburit - 94 Dr godtt,
och Beritta Jöns dotter i Etlöffue godtt möntt - 3 rd:r
Noch Jon Biörnßons hustru Botill Jons dotter een Skedh om f˙ra lodh.

Källa: Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:14 (1641-1647) Bild 128 / sid 34 (AID: v49322.b128.s34, NAD: SE/GHA/90102)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 07 augusti 2012 kl. 10.46.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12435) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt - Tisdag den 07 augusti 2012 kl. 11.21
De köper ytterligare delar i Osnaköp här (ej avskrivet):

Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:17 (1652-1653) Bild 237 / sid 13 (AID: v49325.b237.s13, NAD: SE/GHA/90102)

Om man läser domboksmålet på ovan länk kan man fundera på om de personer med namnet Gumme i Norra Osnaköp är besläktade med Åke Svenssons hustru (känd 1640) Kirstin Gummesdotter och att det kan vara någon form av förtur/bördsrätt? Själv har jag inte satt Kirstin Gummesdotter som mor till Åke Svenssons barn, eftersom Kirstin är känd först 1640, det är långt efter barnen föddes.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12436) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Tisdag den 07 augusti 2012 kl. 11.58
Tack snälla Martin!

Jag är också säker på att det är två Karin. Där är också två Kierstin. Då är det Kierstin nr 2 och Ingeborg som vi inte har riktigt koll på. Finns det något bevis på att Karin nr 1 var gift med Nicklas Kråk?

Kom Sven Haraldsson från Kalv och var hans föräldrar Harald Svensson och Kierstin Håkansdotter?

Svens son Harald Svensson var gift med Börta Sunesdotter född omkr 1651 och död 1716-11-30 i Osnaköp. Var kom hon ifrån? Har antecknat att hon ev. är från Fotabol. Är det någon som vet?

Mvh Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12437) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt - Tisdag den 07 augusti 2012 kl. 12.06
Hej Lisbeth,

Visst är Sven Haraldsson i Kalv/Osnaköp säkerligen son till Harald Svensson (-1643) och Kirstin Håkansdotter. Harald Svensson bodde ju i Kalv innan han köpte Klöxhult Södergård. Sven Haraldsson övertog Kalv och Nils Haraldsson (1628-1694) (även han min ana) övertog Klöxhult. Namnet Håkan finns i släkten och följande domboksmål känner jag till.

1627-11-14
Samma dagh Praecenterades för rätten Ett wittneßbreff gif-
uit af Wällärde här Nills i Pietterydt förmällte at Jon i Bohullt,
hade såldt Harall i Kalf i Pietterydh sochen Een half gårdh ij
Klöxhullt i Pietterydh Sochen, på Een siettedeell när och där-
före upbuit 120 dlr Jthem Elin Pärsdotter i Mierrit vthj
Ettlöfue Pengr - 2 dallr där medh af hända samma halfue gårdh
i Klöxhult ifrå sigh och sine arfuingar och tillägnade Jn vnd:r harall
i kalf, och hans hustru Kierstin Håkonsdotter, till Ewärdeligh
ägho etc.

Källa: Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:11 (1624-1634) Bild 213 / sid 27 (AID: v49319.b213.s27, NAD: SE/GHA/90102)

Anno 1664
dhen 9 och 10 Martij continuerades häradztinget

S. d. kom för rätten Nembdemannen Birge Krååk och berättade sigh wara ombedie att skiöta
bort een fierdingh uthi Kloxhultagård i pietterydz sochn, hwilken 1/4 Nilß Haralds-
son i Klöxhult hafwer kiöpt af sine söskon och gifwit dherföre till Swen Haraldson 20 dr
påfwel Haraldson 20 Dr. Joen Haraldson 20 D:r. Håkon Haraldson som hafwer förbättrat gården 27. Dr
Jöns Haraldson i lijka måtta för gårdhenß förbättringh 26 Dr nock berättar Bir-
ge Krååk att Nilß hafwer arft een siettingh uthi bte fierdingh och hafwer Nilsas hu-
stru warit medh att lösa uth i bte fiedringh een halff fierdingh, en hafwer bemte Nilß
Haraldson och hans hustru Botill Thoorßdotter köpt af sin moder Kirstin Håkons
dotter en fierdingh uthi bte kloxhultagård, så att han nu äger medh kiöp och arff
halfwa kloxhulta gård, och såsom alla dheßa gårdaparter äro richtigt betalte iämwäl
laghbudne och lagståndne etc dherföre.
Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:34 (1659-1671) Bild 1820 sid 9r-9v (AID: v205987.b1820, NAD: SE/GHA/90102)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 07 augusti 2012 kl. 12.15.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12438) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lisbeth Markoff - Tisdag den 07 augusti 2012 kl. 12.24
Perfekt Martin och vilket snabbt svar. Du har verkligen ordning på din släktforskning. Mvh Lisbeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12439) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt - Tisdag den 07 augusti 2012 kl. 12.31
Tack :) Jag har ett väl ordnat arkiv som jag byggt upp i MinSläkt under många år.. och genom konstanta genomgångar av släktträdet så fastnar ju tillslut rätt mycket i huvudet också, då går det snabbare att slå upp det i MinSläkt när man väl behöver sen ;-)

Det är kul att vi är så många som är intresserade av Pjätteryd, det driver forskningen framåt. Nu senast kring Bökhult/Håresköp.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 07 augusti 2012 kl. 12.33.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12440) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Tisdag den 07 augusti 2012 kl. 13.24
Hej Martin o Lisbeth,
Stort tack för snabba svar. Du Martin har helt klart ordning på uppgifterna. Håller med dig om att det är roligt att så många intresserar sig för Pjätteryd. Själv hoppar jag fram och tillbaka med forskning i ett 20-tal olika församlingar från Dalarna i norr till Skåne i söder. Men Pjätteryd känns extra spännande.
Jag hade inte klart för mig att Osnaköp kom in i denna familj så sent som 1642. Tackar för det klargörandet.
Paret Harald Svensson och Börta Sunesdotter är mina anor genom sonen Esbjörn född 1686. Jag har inskrivet att Börta kom från Fotabol, men har liksom du Lisbeth ingen antecknad källa till den uppgiften.
Mvh/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12618) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Henrik Agndal - Måndag den 03 september 2012 kl. 21.32
Hej (igen) Lisbeth!

Jag sitter och funderar på precis samma problem som du stött på i ditt inlägg 31 juli. Vem är far till Kerstin Jönsdotter f. i Osnaköp 17000608?

Med tanke på att åldersuppgiften i dödboken om 71 år ändå passar relativt väl in på Kerstin Jönsdotter (17000608-17710115) så är jag beredd att ha som arbetshypotes att detta är rätt Kerstin.

I Pjätteryd mntl. 1715:2013 finns på Osnaköp Södergård en dräng Nils och Kerstin som beskrivs som hans syster. Där finns också en gosse Jöns som beskrivs som under 15 år. I mntl. 1717:1275 finns på gården en dräng Jöns och piga Kerstin som beskrivs som syskon. Jöns finns kvar på gården i mntl. 1718:1012, men inte Kerstin (om detta nu är Kerstin Jönsdotter har hon ju gift sig 17180427). Jöns Jönsson (c.1648-17000423) hade barn vid namn Nils (f.1689), Jöns (f.1697). Jöns Jönsson (f.1697) är dock över 15 år 1715. Mntl. finns ej scannade efter 1718. I hfl. 1722-1723:210 finns en Jon Jönsson m. hustru Kerstin, sonen Jöns och dottern Gunnel på Osnaköp Sg. Där finns även drängarna Pål och Jöns, pigan Kerstin, samt drängen Nils Jönsson. Vad kan man utläsa av detta? Inte så mycket kanske, men namnen är ju i mångt och mycket samma som du noterar bland Jöns Jönssons barn även om det förefaller finns en del motsägelser.

Vem är då far till Kestin Jönsdotter? Enl. mntl. 1701 finns på gården Sune, hustru (1:a raden), änkan Märta, Börje och hustru, Jon och hustru (2:a och 3:e raden). Mntl. 1696-1700 finns ej på SVAR. Tittar man i jordeboken 1699:650 brukas Osnaköp Sg av Jöns (1:a raden), Joen, Sune, dr. Joen (2:a raden). År 1700 finns inte scannad på SVAR men i jordeb. 1701:1636 omnämns änkan Märta och Sune. Även om källorna är bristfälliga kring "de kritiska" åren, så finns det i alla fall inget i jordeb. eller mntl. som antyder att det skulle finnas ytterligare en Jöns på gården (dvs förutom Jöns Jönsson c.1648-1700). Detta bevisar ju dock inte att Jöns Jönssons är far till Kerstin Jönsdotter. Kanske finns något i domböckerna som kan kasta ljus över frågan?

Mvh,

Henrik Agndal
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16220) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Fredag den 29 januari 2016 kl. 15.16
Två inlägg (den 29/1 kl. 11.44 och 15.09) har flyttats till Göteryd: Harald Sunesson (1707-1778) och hans hustru Ingeborg (död 1743) i Ekenäs.

Harald Sunesson var visserligen född i Osnaköp, men han bodde som gift i Göteryd, och det var ju hustrun Ingeborgs föräldrar som efterlystes. Inläggen flyttades alltså inte för att de låg på 'fel' ställe, utan för att det blir lite mer överskådligt om ingiftas förfäder får sina egna diskussioner.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)