Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar I-R)   >   Mönsterås   >  
Jonas Forslund Pärsson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12751) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ann Britt Persson (Neaper) - Torsdag den 20 september 2012 kl. 11.30
Jag söker volontären Jonas Forslund Pärssons anor och har hamnat i Mönsterås. Han lär ha varit född här 1761 men jag kan inte följa de Jonas Pärsson jag hittar framåt.Enl FB Mönsterås C:5 fick han en son Johan Peter 17930510 med Annika Jeansdotter från Ålem men jag tror inte de var gifta. I dödsboken Mönsterås 1790-1811 C:5 hittade jag en Annika Jeansson(tycker jag det står i allafall) piga i Smerum, död 17941108 , kan inte läsa ut vad hon dog av men hon var 28 år.Hittar inget om henne i HF heller eller var sonen tog vägen."MIN" Jonas kom så småningom till Nättraby i Blekinge där han gifte sig med Sissa Simonsdotter 17970701 , båda i Agdatorp. de fick ett antal barn bl.a min anaNils Jonasson född 18050426 i Gredby Nättraby.
Har någon träffat på något om dessa vore jag tacksam att få veta mera!
Hälsningar
Ann Britt Persson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12757) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 20 september 2012 kl. 22.40
Samme person diskuteras också här: Forslund i Stranda hd, Kalmar län.

De här båda diskussionerna borde väl egentligen slås ihop under en lämplig rubrik - men vilken den lämpliga rubriken är får bli en senare fråga, när vi vet vart detta leder... :-)

Det finns också en del uppgifter om Forslund i Anbytarforum, vilket kan vara bra att veta för den som vill hjälpa till.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12758) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ann Britt Persson (Neaper) - Fredag den 21 september 2012 kl. 09.19
Hej Jörgen! Jo jag har varit inne på olika forum och olika socknar alltefter som jag fått tag i nya uppgifter om denna svåråtkomlige person! Han har gäckat mig i flera år nu så det hade varit roligt att få reda på vem han var och vilka hans föräldrar var.Hans son Nils som är min ana var också en kringflackande person som var svår att följa. Där skrev präserna olika data om hans födelse som försvårade de hela.
Hälsningar Ann Britt
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12761) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 21 september 2012 kl. 13.51
Det är inte sonen Johan Peters mor Annika Jaensdotter som är från Ålem. I födelsenotisen i Mönsterås den 10 maj 1793 (C:5, sidan 110), så står det att fadern är "Volontairen Jonas Forslund ifrån Ålhems Sochn". Så någonstans i Ålem borde han finnas - om inte i maj 1793, så åtminstone nio månader tidigare... :-)

I de aktuella husförhörslängderna Ålem AI:5 (1785-1792) och AI:6 (1793-1805, "slutår osäkert") finns det register upprättade av arkivet, bl.a. över yrken. Volontär finns med där, men när jag slår upp sidorna där de ska finnas, så hittar jag ingen Forslund eller Persson.

Men det kan ju bero på att han inte har titeln volontär i husförhörslängden. I utflyttningslängden är han nämligen dräng... :-)

Ålems utflyttningslängd våren 1797 (C:4, sidan 373), nummer 7:

"dr. Jonas Persson Forslund fr. Nybo 1793 till Ryssby men ej tagit attest förrän d. 12 Apr. 1797."

Han rymde tydligen från den oäkta sonen - och så skaffade han en attest när det var dags att gifta sig i Nättraby fyra år senare (vilket han ju gjorde den 1/7 1797)...

(Ändrat av Jts den 21 september 2012 kl. 13.55.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12766) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ann Britt Persson (Neaper) - Lördag den 22 september 2012 kl. 20.03
Pierre!
Har du varit inne på scangen.se och sökt på Johan Peter Forslund? Där kommer fram en hel del information om honom och hans barn m.m. Nu vet jag ju att scangen inte är 100% , men du kan säkert få uppslag och gå vidare. Tyvär slutar informationen vid Jonas Forslund så jag har inte blivit klokare på vem han är-än! Men skam den som ger sig, jag har lärt mig mycket om honom tills nu iallafall.
Ann Britt
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)