Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar I-R)   >   Pjätteryd   >  
Johan Johansson, född 1855, gift i Tyskland 1881
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14528) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Roland Brügger (Roland) - Lördag den 30 november 2013 kl. 12.42
Hej,
jag heter Roland Brügger, bor strax utanför Stockholm och har släkt med rötter i Pjätteryd.
Min mor kom 1950 från Tyskland till Stockholm men hennes farfar, Johan Johansson,flyttade till Tyskland där han gifte sig 1888.
Han var född i Pjätteryd 14 december 1855 och hans föräldrar hette Fredrik Johansson och Caysa Svensdotter.

Finns det någon som kan hjälpa mig vidare?

Är ledig några dagar före julen 2013 och funderar på att ta mig till Småland för vidare forskning.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14532) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Lördag den 30 november 2013 kl. 16.54
Hej Roland,
det finns ingen Johan född 1855-12-14 i Pjätteryd. Och det låter lite märkligt om han skulle heta Johansson om hans far hette Fredrik. På den tiden var det vanligast att man använde patronymikon/fadersnamn.

Det finns däremot en Johan Elof som föds 1856-12-14 i Osnaköp Norrgården, Pjätteryd. Hans far är Anders Magnusson och mor Anna Stina Magnidotter.
Johan Elof flyttar till Tyskland 1873-11-03 och kallas i utflyttningslängden för Andersson. (Pjätteryd AI:17 sid. 468, BI:2 bild 60, nr 48).

Varifrån kommer dina uppgifter om födelseår och föräldrarnas namn?

Det kan ju även hända att "din" Johan var född i någon annan församling, men bodde i Pjätteryd när han emigrerade. Vet du möjligen vilket år han flyttade till Tyskland?

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14535) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mats Ahlgren (Swemah) - Lördag den 30 november 2013 kl. 21.04
Kan fundera på följande från CD Emibas
Post 277445
Johannesson, Sven Johan
Son (ogift man)
f. 14/12 1853 i Pjätteryd, Kronobergs län (Småland)
Utvandrad 27/4 1876
från Skystaholm, Pjätteryd, Kronobergs län (Småland)
till Tyskland
Källa: Husförhörslängd, s. 41
Emibas emigrationsakt: Pjätteryd G 1876 010

Hans föräldrar hette Johannes Magnusson och Lena Svensdotter ( Pjätteryd C:4 (1851-1861) Bild 24 / sid 39 )

Tittar jag i husförshörslängden när han emigrerar är mammans namn skrivet som Lena Cajsa Svensdotter (Pjätteryd AI:16 (1868-1877) Bild 50 / sid 41 )

Men detta är en spekulation utifrån rätt födelsetid och mammans namn, pappan stämmer ju inte det dugg
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14561) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Roland Brügger (Roland) - Tisdag den 10 december 2013 kl. 23.59
Hej Lotta och Mats,
vill först tacka er för hjälpen med sökandet, det värmde att kunna få hjälp av några som "finns på plats" i Småland.

Ber också om ursäkt, man ska ju ange källa enligt Forum-reglerna, får väl skylla på att jag är nybörjare.

Källan är det bröllopsbevis som utfärdades i Tyskland när mammas farfar gifte sig, 1881 (ej 1888).

De uppgifter jag hämtade var den översättning från originalhandlingen,skrivet på en tyska som användes i slutet på 1800-talet
som jag fått hjälp med på ett statligt arkiv i Tyskland i somras.

När jag nu själv tittar på originalet så finns det en uppgift som Mats prickade rätt med, nämligen att Johans mamma även hette Lena.
Dock måste jag hålla fast vid att pappan hette Fredrik Johansson (på beviset står det Friedrich Johannson)

Nu undrar jag:

var finns det arkiv där jag kan söka vidare?

Det finns väl inget arkiverat i Pjätteryd utan jag antar att jag behöver ta mig till en större ort?

Hälsningar
Roland Brügger
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14562) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 11 december 2013 kl. 01.07
Pjätteryds (och övriga småländska) kyrkoböcker finns på Landsarkivet i Vadstena.

Men du behöver inte resa dit för att läsa dem; du kan sitta hemma vid datorn. Men då behöver du ett abonnemang hos en av de tre bildleverantörerna. (Det är f.ö. bilder som du får läsa på arkivet också - via nätet eller på mikrokort - för att skona originalböckerna från slitage; det är bara ofilmade volymer som man får in till forskarsalen 'på riktigt'. I verkligheten går det alltså inte riktigt till som i "Vem tror du att du är?"... :-))

I Arkivguiden kan du läsa mer om vilka alternativ som finns: Arkivhandlingar på internet.

När det gäller att hitta rätt Johan Johansson, så vore det bästa om du kan få reda på när han kom till Tyskland. Då kan man sedan försöka att hitta honom vid den tiden i svenska utflyttningslängder eller emigrantregister. Han har ju ett vanligt namn, och det var också många som flyttade från södra Sverige till Tyskland - så det finns ju några att välja mellan, speciellt om man inte vet när han flyttade.

(Ändrat av Jts den 11 december 2013 kl. 10.06.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14563) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mats Ahlgren (Swemah) - Onsdag den 11 december 2013 kl. 11.39
Roland, eftersom du bor i närheten av Stockholm så kan ett tips vara att besöka Genealogiska Föreningen, där det finns tillgång till digitaliserat material via nätet. Du kan se vilket/vilka abonnemang som du finner passar dina behov och du kan titta på den stora samling av tysk litteratur och tyska skrifter som donerades till föreningen av Gottfrid Hintze. En första genomlysning av vad som finns kan ju vara bra att göra innan en eventuell resa till Vadstena.

Titta på GF's web för upplysning om var i Solna lokalen finns och när det är öppet.

Som en liten extra upplysning, den ovan nämnde Sven Johans far och mor lever tillsammans från sonens födelse och till 1895 (minst) så det finns ingen "styvfar" eller liknande med i den familjen

(Ändrat av Swemah den 11 december 2013 kl. 11.40.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14564) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck (Niclas) - Torsdag den 12 december 2013 kl. 19.02
Ovannämnde Johannes Magnusson (f 1826 16/1 i Pjätteryd sn) avlider 1910 19/3 på backstugan Rönneholm under Svinaberga, Pjätteryd socken (se Pjätteryd AIIa:4 (1910-1915) sid 371). Hans änka Lena Kajsa Svensdotter (f 1826 979 i Pjätteryd sn) avlider 1914 21/11 på backstugan Vägskälet i Pjätteryds kyrkby där hon bor som inhyses sedan 1913 11/10 (se Pjätteryd AIIa:4 (1910-1915) sid 310).

Uppgiften ovan ur CD-databasen Emibas är felaktig på så vis att Sven Johan Johan(ne)ssons föräldrar inte bodde i Skyttaholm utan i torpet Björkelund under Öjhult säteri (se Pjätteryd AI:16 (1868-1877) sid 41. "Skystaholm" är en ren felläsning samt feltolkning av uppgifterna på husförhörslängdssidan av de som gjort Emibas en gång i tiden.

Roland, har du en kopia på det tyska vigselbevisoriginalet ? I vilket tyskt arkiv finns detta vigselbevis (var i Tyskland vigdes din mormors farföräldrar?)?
Denna transkribering kan ju ha blivit heltokig - vilket jag grundar mig på efter att ha sett en hel del tysk myndighetskorrespondens över avskrifter ifrån de tyska församlingsarkiven, alla kan göra fel och speciellt när de ska tolka ett svenskt namn.

Med vänlig hälsning
Niclas Rosenbalck
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14610) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Roland Brügger (Roland) - Söndag den 29 december 2013 kl. 17.46
Hej Jörgen, Mats och Niclas,
har använt några dagar under julhelgen (18-20/12) till att besöka Vadstena med all sin framför allt Klosterhistoria
men hela 19 och 20/12 blev det till att sitta på Landsarkivet i slottet.

Jörgen: han flyttade från Sverige den 27/4 1876 efter att ha försökt komma iväg den 16/4 1876 men kommit tillbaka den 19/4 1876.

Niclas: ja det stämmer, han och familjen bodde i Björkelund/Öjhult ( dock är det nytt för mig att det var ett säteri).
Jag sitter med både originalet samt den översättning jag fick förra sommaren framför mig.

Att min mammas farfarfars namn är helt fel (om vi nu utgår ifrån att hennes farfar är den Sven Johan Johansson som Mats har letat fram)
kan jag själv tydligt se på originalet.

Kanske för att hans föräldrar födde honom 8 månader innan de var gifta, kanske av annan privat orsak eller, som du skriver,
för att den tysk som skrev in namnen på bröllopsbeviset missuppfattade namnen (vet från andra program att det skedde titt som tätt
för de som flyttade till USA).

Avslutningsvis vill jag bara nämna att jag har skickat iväg ett mejl till myndigheterna i Lauenburg (där min mor är född och
som orten där hennes farfar gifte sig ingår, nämligen Hertzogtum Lauenburg) med en förfrågan hur jag ska gå vidare med sökandet.

Passar på att önska er ett GOTT NYTT ÅR

Roland
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)