|
|
Av Anitha Emanuelson - Måndag den 23 november 2015 kl. 17.37
|
Hej! Söker hjälp att om möjligt tyda texten i Madesjö AI:5 s 455. Under namnet Eric Adam finns sonen Jonas * 1787. Texten till höger om hans namn kan jag inte tyda. Han har flyttat ut och kommit åter ??? Med vänlig hälsning Anitha
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 23 november 2015 kl. 19.15
|
Han har kommit och gått många gånger. Men vilka kråkfötter - och inte blir det lättare av att det är rejält överstruket... (Bilden från Arkiv Digital.) Överst av de tre raderna ska det väl vara "til Ålem". Men där under... Det börjar väl i varje fall på "ut"... Kan det vara "utan" eller "utom" någonting? Därefter står det i varje fall "åter 805" (skrivaren slopar på gammalt vis första siffran i årtalet). Och därefter ser det ut som "til Lby 806" (jag tror att det är en 6:a i varje fall); det ska väl vara Ljungby i så fall. Men sedan...? Inklämt mellan andra och tredje raderna ser det ut som "Lortby" - men någonting säger mig att det inte är rätt... Det här var inte lätt... Det kan ju vara andra socknar lika väl som gårdsnamn i Madesjö. Någon som är mer hemma i trakten får gärna göra ett försök.
|
|
|
Av Anitha Emanuelson - Torsdag den 26 november 2015 kl. 20.36
|
Tack för hjälpen. Skall försöka få fram något av det. Med vänlig hälsning Anitha
|
|
|
|
|
|
|