Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar I-R)   >   Jönköping   >  
Vart tog familjen Johan Wilhelm Lindgren med hustru Anna Åhl vägen?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21569) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Maikisch - Onsdag den 04 juni 2025 kl. 17.35
Jag är fortfarande inne i folkskollärare Johannes Carlssons, från Svenarum, släkt, eller snarare efterlämnade.
Han var gift med en Helena Sofia Åhl, och det är deras barns förskräckliga levnadsöden som jag nu avklarat och det återstår nu Helena Sofias syster.
Anna Charlotta Åhl född 22/1 1823 i Flisby.

På kyrkblad S:t Per Al:13 uppslag 63 syns hon med make Lindgren Johan Wilhelm f 1830 26/7 samt en son Axel Wilhelm Teodor f 1863 15/1.

Längre ner finns som hustru Jenny Elisabeth Carlsson f 1850, gift Oskar Fredrik Lundberg f 1852 samt barn som dog några dagar gammalt.
(Oskar dog fö 1877 efter ett nytt litet barn.) Jenny + barn flyttade till Jkpg. Jag har rett ut dem.

Mostern med fabrikör JW Lindgren flyttade också till Jönköping. Inresehandl där Jönköping Sofia Bl:1 sid 373 nr 42.
Efter ca 5 tim hittade jag en adress Västra kvarteren 149. Men där står att en fabrikör Johan Lindgren i Sandsjö äger denna. Jag har förstås letat Sandsjö, norra, men böcker från relevant tid finns inte. Kan inte föreställa mig att det ska vara Södra Sandsjö.Ska kolla känns det som.
Kyrkbladet från Väster i Jönköping Jönköping Sofia Al:21 sid 295. Jag har nått vägs ände om jag inte får hjälp.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21570) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Maikisch - Onsdag den 04 juni 2025 kl. 17.47
Jag har kontrolleras inreseböcker 1876 0ch 1877 i Södra Sandsjö. Där fanns ingen familj Johan Wilhelm Lindgren.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21571) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 04 juni 2025 kl. 18.34
De finns i Sofia AI:19, uppslag 301.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21572) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Maikisch - Onsdag den 04 juni 2025 kl. 21.10
Tack Jörgen, Känns lite skamset, för där har jag varit och letat efter 149,men gamla hjärnan var trött och lite irriterad på de familjer jag klarat av. De flyttade varje år i det för mig svårnavigerade Jönköping. Trots att jag gått en guidkurs där. Utan kyrkböcker.

I morgon fortsätter jag trots att åren 1875 - 1897 saknar kyrkböcker i Sandsjö. Får ta en revare blad efter blad 1897. 20 år, mycket har hänt fabrikörfamiljen. Flyttat tillbaka till Jönköping?!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21573) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 05 juni 2025 kl. 00.39
Den 9/11 1881 förrättades bouppteckning efter J. W. Lindgrens hustru Charlotta Lindgren, född Åhl, från Hattsjöhult, som avled den 25/8 (Västra HR FI:54, s. 1187; AID v78040.b597.s1187).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21574) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Maikisch - Torsdag den 05 juni 2025 kl. 15.30
Jörgen, helt sanslöst. Jag är överväldigad att du presenterar detta för mig! Kan inte nog tacka. Dessutom mitt i natten då vi andra sover. Är det ett genuint intresse, som är orsaken, vilket jag tror det är.
För 10 år sedan kunde jag också sitta så där med släktutredningar. en uppgift ledde till en annan, och så höll det på. Nyfikenhet och intresse tog överhand, och timmarna gick.

I vart fall är jag glad över bouppteckningshandlingen, och är glad att jag kunde hitta till din hänvisning. Jag har inte varit inne på den avdelningen tidigare. Ska utforska den. Jag är imponerad över allt hon ägde. Kanske. Hur mycket hade JW med sig i boet?
Skulle vara intressant att läsa bouppteckningen efter Gamle Åhl. Han dog i Vadstena. Om jag letar fram hans dödsdata och meddelar dig, så kanske du kan hjälpa mig att ta fram den, om jag inte kan. ( ! )

Tack än en gång och unna dig en skön Nationaldag!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21575) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Maikisch - Fredag den 06 juni 2025 kl. 15.44
Jörgen, med hänvisning till mitt föregående inlägg, vill jag be om hjälp.

Jag söker bouppteckning efter Anders Åhl, f 1787 26/2, avled 1870 3/10 i Vadstena. Hfl Al:29 sid 9

Jag har sökt i Aska häradsrätt 1870 tom 1873. Jag har en känsla av att jag är fel. Skulle du kunna rekommendera var jag ska söka? Sökandet kan jag göra själv.

Vore tacksam för hjälp
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21576) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 06 juni 2025 kl. 20.31
Den 18/10 1870 förrättades bouppteckning efter förre lantbrukaren Anders Nilsson Åhl som avled den 3/10 (Vadstena RR FII:13, f. 871; AID v77312.b883.s871).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21577) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Maikisch - Fredag den 06 juni 2025 kl. 22.29
Tack igen för hjälpen. Jag tyckte jag var smart som tagit reda på häradsrätten. Så var det med den smartnessen.
Så enkelt det hade varit om jag gått till Vadstena... Kanske.

Nu är jag glad att jag betat av Åhlarna. Det var inga stora summor de fick, fast de hade ju fått ut förskott. Änkan efter Johannes och hennes barn och barnbarn levde i nöd och armod, och dog så, antar jag.

Det hela är en tragisk historia. Och tänk vilka utförliga bouppteckningar! Varenda sked och handduk, kalsonger och linnen.Jag är så gammal så jag varit med om detta efter min far. Makabert. Nu är det betydligt enklare.

Du ska ha tack för all hjälp med mina släktutredningar.
Vänligen Inger
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)