|
Av Christian Andersson (Xian) - Onsdag den 10 december 2008 kl. 22.50
|
Vad är det för slags uniform som mannen på bilden är klädd i? Fotografiet är taget i Torsås 1904. Emblemet i uppförstoring: En av knapparna:
|
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 16 december 2008 kl. 22.30
|
Jag har fått till svar att mannen på bilden är banvakt nr 10. Men det går inte få fram med hjälp av bilderna om det rör sig om ÖBlJ eller KTsJ. Jag får luska vidare.
|
|
|
Av Per Thorsell (Perth) - Onsdag den 17 december 2008 kl. 22.02
|
Jag trodde att jag skrivit detta i går, men det syns inte till, så det har jag väl inte. Mössmärket har en kunglig krona överst och därmed bör mannen vara statsanställd. Alltså tillhörde han SJ. Det var ju nummer på banvaktstugorna, så det bör gå att ta reda på precis var han bodde och troligen även vem han var. En stilig familj. Om han skötte sig bra kunde han bli banmästaare och få dressin med motor i stället för cykeltrampor.
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Onsdag den 17 december 2008 kl. 23.06
|
Mannen är identifierad. Han hette Nils August Petersson f. 1876-08-18 i Ramdala församling. Jag borde kanske ha nämnt det tidigare, men jag fick de uppgifterna i kväll som först. Han var stationskarl i Ramdala enligt SvB 1900. Rimligtvis bör han ha varit banvakt vid Östra Blekinge Järnväg när fotografiet togs. Jag kan inte minnas att banvaktare Sandberg var riktigt så stiligt klädd när han trampade förbi därhemma. Och det var ändå efter förstatligandet. Men gunåde oss om vi sprang tvärs över spåret så han såg det. Min bäste kompis bodde ju på andra sidan järnvägen.
|
|
|
|
|