Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar S-Ö)   >   Torsås (Södra Möre hd, H län)   >  
Vad är det för uniform?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2188) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Onsdag den 10 december 2008 kl. 22.50
Vad är det för slags uniform som mannen på bilden är klädd i?

Fotografiet är taget i Torsås 1904.

uniform

Emblemet i uppförstoring:

emblem

En av knapparna:

knapp
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2207) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 13 december 2008 kl. 15.16
Det rör sig förmodligen om en järnvägsuniform. Torsås var ju en järnvägsknut vi den här tiden. Här möttes tågen från Kalmar och Karlskrona, Gullabo och Bergkvara; Kalmar Torsås Järnväg (KTsJ) och Östra Blekinge Järnväg (ÖBlJ).

En god vän till mig har vidarebefordrat bilderna till en kunnig person vid Östra Södermanlands Järnväg (ÖSlJ).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2215) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 16 december 2008 kl. 22.30
Jag har fått till svar att mannen på bilden är banvakt nr 10. Men det går inte få fram med hjälp av bilderna om det rör sig om ÖBlJ eller KTsJ. Jag får luska vidare.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2220) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Per Thorsell (Perth) - Onsdag den 17 december 2008 kl. 22.02
Jag trodde att jag skrivit detta i går, men det syns inte till, så det har jag väl inte.

Mössmärket har en kunglig krona överst och därmed bör mannen vara statsanställd. Alltså tillhörde han SJ. Det var ju nummer på banvaktstugorna, så det bör gå att ta reda på precis var han bodde och troligen även vem han var. En stilig familj. Om han skötte sig bra kunde han bli banmästaare och få dressin med motor i stället för cykeltrampor.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2223) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Onsdag den 17 december 2008 kl. 23.06
Mannen är identifierad. Han hette Nils August Petersson f. 1876-08-18 i Ramdala församling. Jag borde kanske ha nämnt det tidigare, men jag fick de uppgifterna i kväll som först. Han var stationskarl i Ramdala enligt SvB 1900. Rimligtvis bör han ha varit banvakt vid Östra Blekinge Järnväg när fotografiet togs.

Jag kan inte minnas att banvaktare Sandberg var riktigt så stiligt klädd när han trampade förbi därhemma. Och det var ändå efter förstatligandet. Men gunåde oss om vi sprang tvärs över spåret så han såg det. Min bäste kompis bodde ju på andra sidan järnvägen.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)