Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar S-Ö)   >   Vrigstad   >  
Familjen Bolin, 1700-talet
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2736) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anne-Lee Wilson (Annelee) - Torsdag den 22 januari 2009 kl. 17.09
Hej!

Finns det någon som vet något mer om denna familj?
Jag försöker lokalisera var Anna Chatarina/Cathrina Neander(och Per Renbom?)och alla barnen Bolin tog vägen.

Information hämtad ifrån Födde 1727-1772 C:2 Vrigstad,Jönköpings Län:

Länsmannen
Jonas Bolin
F.ca.1710-1711
D.30 Jan 1746,35 år gammal.

Hustru nr.1:
Catharina Månsdotter Ascherin
F.ca.1701
D.14 Dec 1741,37 år gammal

Barn(alla födda i Vrigstad,Jönköpings län):
Magnus f.9 Jun 1737
Jonas f.9 Jun 1738
Lisken f.28 Dec 1739
Catharina f.14 Dec 1741

Jonas Bolins hustru nr.2:
Anna Chatarina/Cathrina Neander
F.???
D.???

Barn(båda födda i Vrigstad,Jönköpings län):
Nicolaus f.12 Sep 1743
Jöns Petter f.3 Jan 1746

Jonas Bolin dog ju samma månad som sonen Jöns Petter föddes.
Det verkar som att en hustru Anna Neander får barnet "Sven" med länsmannen(?)Per Renbom i ? Mar 1751 i Vrigstad, vet ej om det är samma Anna Neander som ovan.(GID:1147.18.79900).

Där slutar mina spår efter denna familj.
Det finns inte så mycket kyrkböcker under denna tiden i Vrigstad på Genline så jag har endast kunnat finna födda och döda där.Har andra källor kanske mer kyrkböcker eller annat ifrån denna tiden???
Jag hoppas på det går att finna något mer om Anna Chatarina/Cathrina Neander och barnen Bolins vidare öden.
Speciellt intresserad är jag av barnet Nicolaus f.12 Sep 1743 då jag söker efter "min" Nils Bolins anor.

"Min" Nils Bolin:

Kronolänsmannen
Nils Bolin
F.1741-1744(står olika i olika hfl.)
D.13 Nov 1811,Annerstad(G)
Hans boupteckning gav inga svar på var han kom ifrån,födelseort/datum,syskon till honom etc.

Nils Bolin gifte sig 27 Oct 1766 i Annerstad(G)med gästgivaren Lars Melins och hans hustru Ingeborg Svensdotter Folins dotter, Johanna Märtha Melin.

Johanna Märtha Melin
F.21 May 1749,Skeen,Annerstad(G)
D.12 Oct 1825,Torpet Lorensdahl,Skeen Liågard,Annerstad(G)

Barn:
Jonas f.27 Aug 1769,Skeen Liagård,Annerstad(G)
Anna Lena "Lena" f.15 May 1772,Skeen Liagård,Annerstad(G)/d.2 Feb 1834,Båstad(L)
Ingeborg f.1 Feb 1776,Skeen Liagård,Annerstad(G)/d.21 Jun 1846,Dalen under Skeen,Annerstad(G)
Johan(Johannes)f.19 May 1778,Skeen Liagård,Annerstad(G)/d.1838,Bökeskog No.1,Osby(L)
Peter N.(Petter)f.3 Feb 1781,Skeen Liagård,Annerstad(G)/d.27 Apr 1841,Hallen,Öringe,Veinge,Hallands Län
Nicolaus/Niclas f.10 Aug 1784,Skeen Liagård,Annerstad(G)
Lars f.20 Apr 1788,Skeen,Annerstad(G)
Sara Stina f.12 May 1791,Skeen,Annerstad(G)/d.1828,Annerstad(G)

Sonen Johan(Johannes)Bolin f.19 May 1778 är min morfars morfars morfar.
Jag ser ju likheter med familjen ifrån Vrigstad och hoppas på att kunna finna ut om det finns ett samband mellan de båda.

Med vänlig hälsning,
Anne-Lee Wilson
Virginia,USA
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2739) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Allan Sjöö (Asjoo) - Torsdag den 22 januari 2009 kl. 22.09
Hej

Det är långt mellan Vrigstad och Annerstad, men barnen Jonas och Anna Lena kan ha fått namnen efter farfar och farmor.
Barnen Lars och Ingeborg kan fått namnen efter morfar och mormor.
Nils Bolin är 68 år när han dör 1811, han bör vara född ca 1743, vilken kan stämma med Nicolaus i Vrigstad
Bouppteckningen finns i Sunnerbo häradsrätt FII:23 sid 119, Källa: ArkivDigital (AD-Online)
Det finns ingen vigselbok i Vrigstad 1726-1793

mvh Allan Sjöö
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2781) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anne-Lee Wilson (Annelee) - Söndag den 25 januari 2009 kl. 04.56
Hej!

Jag har skärmdumpar på Nils Bolins bouppteckning men där finns ingen ledtråd om var han kom ifrån etc.
Han var ju kronolänsman,fanns kanske kronolänsmän inblandade i andra böcker, tex. domböcker etc.?
Var utbildade sig vanligtvis en person ifrån Vristad som ville bli kronolänsman?
Vet inte var mer jag kan söka för att försöka finna ut om min Nils var densamma som Nicolaus Bolin i Vrigstad, tacksam för förslag!

Mvh,
Anne-Lee Wilson.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)