Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar S-Ö)   >   Skatelöv   >  
Fredrik Christophersson Soldat, boende i Kånna (G) - från Skatelöv?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3115) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Onsdag den 11 februari 2009 kl. 13.51
Hejsan!

Jag sitter här för 100:ade gången och funderar över min ff mf fm f Fredrick Christoffersson Soldat. Följande känner jag till:

* Antagen som soldat nr 97 1788-08-13 i Berghem Andersg, Kånna (G) i rullan för åren 1789-1790. Han anges då vara 29 år vilket skulle innebära att han var född ca 1760. (Källa: Kronobergs regemente 344: bild 41 från arkiv digital)
* I nästa rulla år 1794 är hans ålder vara 26 dvs född omkring 1768. (Källa: Kronobergs regemente 345 sid 141)
* I husförhöret Kånna A I:1 sid 123 står det att han är född 1759.

Nu till själva... "grejjen"... Det finns en Fredrik Christophersson född 1767-10-20 (vilket skulle passa bra på åldern från rullan 1794) i Huseby, Skatelöv (G).

Hans familj hittar man i Skatelöv A I:2 sid 130 och det ser ut såhär:

Skatelöv

Vad står det efter Fredriks namn?
Kan det vara "min" Fredrik Christophersson? Jag har inte hittat när han gifte sig med hustrun Stina Jönsdotter (första barnet jag känner föddes 1787 i Kånna) och har inte lyckats få fram något via dopvittnen.

mvh
Martin

(Ändrat av Martinb den 11 februari 2009 kl. 13.57.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3132) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 12 februari 2009 kl. 19.42
Kanske kan det finnas någon upplysning i Fredrik Soldats soldatkontrakt, om det finns något sådant bevarat (på Krigsarkivet). (Soldat, det kan man verkligen kalla soldatnamn... :))

När det gäller Skatelövs-Fredrik, så är det inte lätt att se vad som står efter hans namn.

Har du försökt att följa honom framåt för att se vad det blir av honom? Ett annat sätt kan vara att försöka att hitta hans föräldrars bouppteckningar; där kan stå var han finns då, och om han är soldat.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3133) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Torsdag den 12 februari 2009 kl. 20.01
Hej,

Jag tappar bort honom i och med detta husfhörhör på bild ovan där han är struken och "min" Fredrik Soldat hittar jag inte före första husförhöret i Kånna A I:1...
soldatkontrakt? vad är det?

Jag funderade på om de kunde stå Kånna efter hans namn på bilden.. men det är väl kanske ganska mycke önsketänkande...

Fredrik Christophersson född 1767 har för övrrigt en mycket intressant släkt .. med smedsläkterna Hempel och Schult(z)

/Martin :)

(Ändrat av Martinb den 12 februari 2009 kl. 20.02.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3134) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Torsdag den 12 februari 2009 kl. 20.12
Hm.. ska de va nått i stil med.. "Tienar på ..... bruk" det står

Bouppteckning har jag letat efter, Christopher Larsson dog 1775-03-24 hittade ingen efter honom
Har inte hittar när Walborg Truedsdotter dog :(

(Ändrat av Martinb den 12 februari 2009 kl. 20.24.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3141) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 13 februari 2009 kl. 11.57
"Bruk" står det nog, men resten? Något ortnamn? Och frågan är till vem texten hör. Den är ditskriven senare, och den ursprungliga texten är ju struken vid Jon på raden under.

Soldatkontraktet upprättades mellan soldaten och roten, och reglerade villkoren för tjänsten. Enligt "Svenska knektar" (se nedan) började sådana kontrakt att upprättas omkring 1790, så det är väl ett gränsfall om det kan finnas något i det här fallet; och man ska kanske heller inte räkna med att det kan finnas så mycket personupplysningar i det. Men det kan ju vara intressant ändå.

Boken "Svenska knektar" är skriven av Lars Ericson, som bland annat varit arkivarie på Krigsarkivet. Den kom 2004 ut i en ny utökad utgåva; den ursprungliga kom 1995. Där finns bland annat kapitlet "Hur jag finner min egen Rasken", med upplysningar om vilka olika handlingar som finns i de militära arkiven.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3143) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 13 februari 2009 kl. 12.40
Skulle tro att det står antecknat "Bosättaren på Bruk"

(Ändrat av Lufsen den 13 februari 2009 kl. 12.41.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3145) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 13 februari 2009 kl. 12.50
Ordet ovanför "på Bruk" och med annan handstil tyder jag till "Tienar". Tycker mig se att det står samma ord bakom Lena, Lars och Fredrik.

(Ändrat av Lufsen den 13 februari 2009 kl. 12.50.)

(Ändrat av Lufsen den 13 februari 2009 kl. 13.00.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3146) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Fredag den 13 februari 2009 kl. 13.12
Hm.... jao.. tack för förslagen och engagemanget!

"Bosättaren på bruk" hör väl kanske till personen under då va?

Vad tror ni annars.. i brist på andra källor.. Hur sannolikt är det att det är rätt person tycker ni? :S

Jag håller på att gå igenom alla församlingar i kronoberg i jakt på vigseln.. dock inte just nu för nu sitter jag på jobb :)

/Martin

(Ändrat av Martinb den 13 februari 2009 kl. 13.12.)

(Ändrat av Martinb den 13 februari 2009 kl. 13.13.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3152) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 13 februari 2009 kl. 21.08
Det är ju inte lätt att bedöma hur stor sannolikhet det är att det är rätt Fredrik Christophersson. Det enda man med säkerhet kan säga är att vi inte vet om det är han... :)

Ett sätt kan vara att gå igenom mantalslängderna för åren närmast runt hans tänkbara födelseår, och notera de Kristoffer som förekommer i möjliga födelseförsamlingar. Det blir ju några församlingar att gå igenom, men Kristoffer är ju trots allt inte det vanligaste namnet; det hade ju varit värre om fadern hade hetat Anders eller Johan... :)

Sedan får man följa de olika Kristoffrarna framåt och se hos vilka det dyker upp en son Fredrik.

Mantalslängderna har några fördelar jämfört med husförhörslängderna. Dels finns alla länets församlingar samlade i en volym; dels är de årliga, så att man ser vilka år personerna förekom på respektive ställe, vilket man ju inte alltid kan avgöra i slarvigt förda husförhörslängder.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3155) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Fredag den 13 februari 2009 kl. 22.25
abcd... kom till kronobergssocknar som börjar på bokstaven L precis.. och i Ljungby C:1 sid 147:

ljungby

There they are... vad står det nu att dom kommer ifrån.. hmmm

(Ändrat av Martinb den 13 februari 2009 kl. 22.27.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3156) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 13 februari 2009 kl. 22.39
Liunga sochn.

Det borde väl vara Södra Ljunga då, det ligger också i Sunnerbo.

Men varför gifte de sig i Ljungby om båda var från Ljunga? Hon kanske bara var piga i Ljunga, men föräldrarna bodde i Ljungby?

PS! Både Södra Ljunga och Ljungby är grannsocknar till Kånna ser jag nu.

(Ändrat av Jts den 13 februari 2009 kl. 22.43.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3157) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Fredag den 13 februari 2009 kl. 22.44
Så kan de nog vara, tackar.

Finns ett par till några rader ovanför som det också står Liunga sochn på faktiskt... ja de kan man ju undra
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3158) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Fredag den 13 februari 2009 kl. 22.51
Södra Ljunga A I:2 sid 21
Drängen Fredric Christophersson

NATURLIGTVIS utan datum... och någon mer information :P
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3182) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck (Niclas) - Söndag den 15 februari 2009 kl. 17.53
I Skatelöv A I:2 (hfl -1785?) sidan 130 efter Christopher Larssons son Fredrik står det "Tienar". Därunder kommer sedan en annan familj ("Ibm") "Promkarlen" Anders Samuelssons. Promkarlen har strukits över och ersatts av "Upsättaren på Bruk" - denna notis tillhör Anders Samuelsson. Anmärkas bör att familjerna som nämns är bosatta på Huseby järnbruk och fastigheter därunder.

Finns det några kopplingar i övrigt för soldaten Fredrik Christophersson Soldat i Kånna till hans namne Fredrik, Christopher Larssons son, som föds 1767 ? Är det bara namnlikheten och en träff i KGF:s databas eller finns några andra samband? Soldaten Fredrik Christopherssons barn heter Johanna, Jonas och Karl så några namnlikheter med familjen på Huseby bruk finns inte här.

Hur är det med Christopher Larssons familj - har du följt dennes barn och sett ifall de blev vuxna och om syskon kan nämnas i bouppteckningar efter dem? Huseby bruk tillhörde Kinnevaldsdelen av Skatelövs socken så bouppteckningar för personer på bruket finns alltså i Kinnevalds häradsrätt.

1785 13/11 vigsel i Ljungby k:a mellan drängen Fredrik Christophersson och pigan Stina Jönsdotter, bägge ifrån [Södra] Ljunga socken. Om denne Fredrik Christophersson skulle vara densamme som är född 1767 i Skatelöv sn så skulle han alltså ha varit nyss fyllda 18 år då han vigs - är detta troligt? Hur vanligt var det att 18-åringa män gifte sig 1785? Har sett att unga soldater anmodats gifta sig då de tillträtt sina soldatrotar - men i detta fallet så antas Fredrik Christophersson som soldat först 1788.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3186) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Måndag den 16 februari 2009 kl. 11.33
Hej,

Niclas alla de frågor du ställer har jag ställt mig själv också och har inte funnit några svar.

Det är en träff i KGF:s Databas som är utgångspunkten.. utifrån det har jag försökt hitta något som tyder på att det handlar om samma person men inte lyckats.

Just det där med att han var nyss fyllda 18 år tänkte jag inte på och det var något som även Rolf Carlsson från http://www.ljungbykompani.se/ reagerade över när jag förmedlade vigseluppgiften och om familjen i Huseby. Vi har tidigare haft kontakt angående Fredrik Christoffersson Soldat.

Tyvärr så finns det ju ingenting vare sig bland dopvittnen, barnens namn eller något annat... mer än namn och de räcker ju inte på långa vägar :)

Har sett att det finns en del församling i trakterna där namnen Christopher och Fredric är vanliga men inte lyckats hitta något där heller... (ännu)

Det lär förbli olöst ett tag till :)

Men jag har iallfall fört in lite anteckningar om Fredrik Christophersson född 1767 så jag inte glömmer bort vad jag redan kikat på likt jag gjorde med Kryssebodasläkten och Gudmund Petris frälsehustru om du minns de diskussionerna under "Kryssebodasläkten" :) Fast då hette jag nog Andersson.

mvh
Martin

(Ändrat av Martinb den 16 februari 2009 kl. 11.36.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4047) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ingvor Johnsson (Ingvor) - Onsdag den 22 april 2009 kl. 22.16
Hej, hittade dig vid ren googling. Gå till Anbytarforum, sidan Hempel. Kanske kan du hitta något där.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14018) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Martin Brandt (Martinb) - Lördag den 10 augusti 2013 kl. 15.21
Hej,

Har nog kunnat utesluta den Fredrik Christohpersson som föddes i Huseby, Skatelöv 1767 då denne sannolikt är identisk med hovslagarelärlingen från Huseby Fredrik som dog 1790 i Växjö stadsförsamling 22 år gammal.

Jag vet att min Fredrik Christophersson är född i Småland (GMR) och att han anges född 1759 i husförhör och beräknat samma i GMR, förutom i en GMR där han anges född ca 1767.

Har kollat lite och det föds en Fredrik Christophersson 1758-10-19 i Hjälmesryd (F), son till soldaten Christopher Lindgren och hans hustru Elin Månsdotter.

Denne Fredrik har "fått 1781 attest til norra härad och fagerhults s åt hallandz sidan"
Källa: Hjälmseryd AI:3a (1780-1789) Bild 86 / sid 80 (AID: v20321.b86.s80, NAD: SE/VALA/00136)

Men han finns ej i inflyttningslängden för Skånes-Fagerhult (Norra Åsbo) årtalen här omkring.

Jag funderar nu om denne kan vara min Fredrik Christophersson, som dyker upp i Södra Ljunga (finns ej i mtl 1784, men finns i mtl 1785) och bodde där 1785-11-13 när han gifte sig. Hans första barn heter Elin (jämför Elin Månsdotter ovan).... närmare än så har jag inte kommit just nu... tar gärna emot tips...

mvh
Martin

(Ändrat av Martinb den 10 augusti 2013 kl. 16.35.)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)