|
|
Av Kenneth Peterson (Kennethp) - Måndag den 11 januari 2010 kl. 12.46
|
Hej! Söker mer information om Emil Och Sofia Sundberg som drev en "Emil Sundbergs speceri och diversehandel" i västervik troligen under 1920-30 tal. Eventuellt en kiosk i kvateret krämaren. De är min farmors föräldrar med vänliga hälsningar Kenneth Peterson
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 11 januari 2010 kl. 15.50
|
Vad hette din farmor, och när och var föddes hon? Man behöver veta det för att kunna slå upp henne i födelseboken. Där får man veta var familjen bodde då, och kan sedan gå vidare till husförhörslängden/församlingsboken och hitta mer uppgifter om föräldrarna där.
|
|
|
Av Kenneth Peterson (Kennethp) - Torsdag den 18 mars 2010 kl. 19.36
|
Hej Är ledsen över dröjesmålet Min farmors namn var Annie eller Anette Sundberg F. 1896 11 17 Gift med Even bernadotte Peterson, Hälsningar Kenneth
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 18 mars 2010 kl. 22.01
|
Det är väl inte osannolikt att det är den här familjen: Västervik, Lidhem 7 Karl Emil Sundberg, f. 1867 i Törnsfall, Kalmar län, sjöman h. Sofia Fredrika Olsson, f. 1867 i Loftahammar, Kalmar län d. Clary Sofia Emilia, f. 1893 i Västervik, Kalmar län d. Aime Annette Maria, f. 1895 i Västervik, Kalmar län s. Karl Arvid, f. 1898 i Västervik, Kalmar län Jag hittade dem i den s.k. "folkräkningen" år 1900 (som bygger på de utdrag ur husförhörslängderna/församlingsböckerna som församlingarna sände till Statistiska Centralbyrån). Det är "just nu" fritt att söka i den hos SVAR. Och "just nu" har varat åtminstone sedan i höstas... Men eftersom uppgifterna kommer från SCB-utdragen, så är det alltså andrahandsuppgifter, och ska därför tas med en nypa salt innan de har kontrollerats i originalböckerna. Jag kollade därför också i Västerviks födelsebok 1895 (C:13, sidan 18) och Ajme (som stavningen är där) Annette Maria föddes mycket riktigt den 17/11, men alltså 1895. Där står också föräldrarnas födelsedatum (i SCB-utdragen är ju bara året med): Karl Emil den 14/2 1867, och Sofia Fredrika den 26/2 1867. (Jag kollade också för säkerhets skull Västerviks födelsebok 1896, men där finns det ingen Annie/Anette Sundberg i november.) I födelseboken står också att de bor i/på "Ö.m. n:r 34", och så en hänvisning till sidan 156 i husförhörslängden. Och för den aktuella tiden finns det sju volymer med husförhörslängder i Västervik; en av dem (AI:84) innehåller Östermalm, som man kunde gissa att "Ö.m." står för. Och där finns de mycket riktigt. Av husförhörslängden framgår att Emil och Sofia gifte sig den 3/11 1892. Och deras födelseorter är de samma som i "folkräkningen". Här finns också de andra barnens födelsedatum: Clary Sofia Emilia den 6/9 1893, och Karl Arvid den 19/5 1898.
|
|
|
Av Kenneth Peterson (Kennethp) - Lördag den 20 mars 2010 kl. 07.58
|
Hej! Tack för hjälpen. Nu kan jag gå vidare Med vänliga hälsningar Kenneth Peterson
|
|
|
|
|
|
|