|
|
Av Christina Sylejmani (Christina) - Söndag den 20 februari 2011 kl. 10.40
|
Hej! Jag skulle behöva lite läshjälp med följande från Virestad AI:31 (1886-1891), sid. 549. Så här har jag tolkat texten (vid Karl Bengtsson och Johanna Karlsdotter): "Enligt betyg från Past.Emb. i Härlunda har han fullgjort båda exercis. Att dessa föräldrar hafva låtit [abe...?] detta barn Karl Johan såsom sitt barn (se anm. i dopboken för 1888). [Betygar?] [Wirestad?] den 27/5-1888, S.J. Kronblad [P.I?] [Uteblef?] F. [inskrif.?] 88 [bet?] till [?] d. 5/4 89. Erhölls den 3/11 1888 lysning till äktenskap med hvarandra". Där jag markerat med rött får jag inte riktigt till det, att se vad där står. [Se bild i nästa inlägg.] Mvh, Kina. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Fel bild inlagd av misstag, och borttagen av forumguiden på begäran. Rätt bild finns i nästa inlägg. (Ändrat av Forumguide den 20 februari 2011 kl. 15.38.)
|
|
|
Av Christina Sylejmani (Christina) - Söndag den 20 februari 2011 kl. 10.44
|
Det blev fel bild till ovanstående. Jag försökte ändra bild men det gick inte. Men här kommer bilden som det gäller.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 20 februari 2011 kl. 13.46
|
Enligt betyg från Past Emb i Härlunda har han fullgjort båda årens exercis. ------ Att dessa föräldrar hava låtit anteckna detta barn, Karl Johan, såsom sitt. (Se anm i dopboken för 1888.) Datum för Wirestad den 22/5 1888, S J Kronblad, P ------ Uteblev från inskr. 1888 ------ Bet .......... d. 5/4 1889 (skall stå ett ord istället för punkterna som jag inte riktigt får ihop. Kanske någon annan kan) ------ Erhöll den 3/11 1888 lysning till äktenskap med hvarandra.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 20 februari 2011 kl. 16.25
|
Det som är understruket med rött överst till vänster är så svagt skrivet att det knappt går att se, men det ser ut som "Bet t. jernv. i Dalarne d. .../4 [7?] 90". Dagen kan jag inte se vad det ska föreställa; möjligen är det en ofullbordad 6:a... Den ort som han fick betyg till den 5/4 89 (överst till höger), kan det vara Lomma? Det ligger i Skåne (Malmöhus län). Under noteringen om att de har låtit anteckna Karl Johan som sitt barn står det betygar framför Wrigstad. Dagen är jag osäker på; om det är en lång stapel som går ned, så är det en 7:a, men det kan ju också vara en knorr på klammern...
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 20 februari 2011 kl. 18.12
|
|
Kan vara "Lomma" men jag satt och funderade på om det kunde vara ett "k" som näst sista bokstav i detta ord eller ort. Men jag kan ha fel.
|
|
|
Av Christina Sylejmani (Christina) - Söndag den 20 februari 2011 kl. 18.55
|
Hej! Tack för hjälpen så här långt! Den svaga noteringen till vänster, kan det ev. stå "Bet t. Järna i Dalarne....?" Men det är, som sagt, svagt skrivet. Mvh, Kina.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 20 februari 2011 kl. 20.44
|
|
Tror inte det står "Järna" men en tanke slog mig. Om näst sista bokstaven skulle vara ett "k". Kan det då stå "Bet till Amerika den 5/4 1889" om man tänker sig att första bokstaven skulle vara ett slarvigt "A". Kan en titt i utflyttningslängden ge klarhet?
|
|
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 20 februari 2011 kl. 22.23
|
|
Det var ett halmstrå jag tog. Orterna kan ibland vara svåra om man inte är känd på orten.
|
|
|
Av Christina Sylejmani (Christina) - Måndag den 21 februari 2011 kl. 21.34
|
Ja, ibland måste man "gripa efter halmstrån" och se vad det kan ge. Orten kanske ger sig vad det lider. Tack för hjälpen! Mvh, Kina.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Tisdag den 22 februari 2011 kl. 00.56
|
Visst är det möjligt att det står Jerna i stället för jernv. När det gäller Lomma. så är det nog bara en del av f:et på raden ovanför som ser ut som ett k. Det står ingen notering i utflyttningsspalten, och den övriga familjen finns kvar, så det är säkert bara betyg för att arbeta på annan ort. Det är visserligen en del mil till Lomma, men det ligger trots allt i Skåne, och det är nära till gränsen från Virestad. Men Dalarna är lite längre bort. Det skulle bli mer begripligt om han var rallare - och i så fall står det nog jernv... Finns det några andra i trakten som har samma notering? Det kanske var flera som lockades dit samtidigt.
|
|
|
Av Christina Sylejmani (Christina) - Tisdag den 22 februari 2011 kl. 16.59
|
Jag ser nu att i samma hfl (Virestad AI:31, 1886-1891), men på sidan 550 står en liknande notering gällande en Sven Persson. Min mormor föddes i Gråmanstorp (föräldrarna bodde dock i Gårdstånga) och hennes föräldrar gifte sig samma år som hon föddes. Hennes föräldrar föddes dock i Kronobergs län och det är på mormors sida som jag nu håller på att nysta i. Mvh, Kina.
|
|
|
|
|
|
|