|
|
Av Ann-Christine Blom (Annchristine) - Fredag den 21 oktober 2011 kl. 17.56
|
Hej!Ny på forumet.En liten fråga e de någon som vet något om min farfars släkt Bertil Edgard Blom kallades för "BB"född 1901 död 1974 i Göteborg hans pappa hette Viktor Blom,farfarn Johan Blom,morfarn Hultberg,morbrorn Henning Hultberg.Det är allt jag vet. .. Hoppas någon har lite att berätta .Tack på förhand. Ann-Christine
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 23 oktober 2011 kl. 16.42
|
På CD:n "Sveriges dödbok" hittar jag följande: - - - - - - - - - - Blom, Bertil Edgard Barnhusg 2 411 02 Göteborg Död 19/9 1974. Kyrkobokförd i Domkyrkoförs i Göteborg, Göteborgs kn, Göteborgs och Bohus län. Mantalsskriven (1974) på samma ort. Född 7/7 1901 i Svarttorp (Jönköpings län). Gift man (17/12 1932). - - - - - - - - - - Uppgifterna bör - precis som med alla andrahandskällor - jämföras med originalen. Och här verkar det att stämma bra med åtminstone födelseuppgifterna (dödsdatum och -församling är från för sen tid för att finnas på nätet; det får kollas i originaldödboken, som finns på landsarkivet). Här framgår exakt födelsedatum, och i Svarttorps födelsebok (Svarttorp C:5, uppslag 27 i födelsedelen av volymen) finns den 7/7 1901 mycket riktigt en Bertil Edgar. Föräldrar: Klas Viktor Blom, arrendator i Högstorp, född den 2/11 73, och Ebba Emilia Hultberg, född den 1/4 77. Och så en hänvisning till sidan 72 i församlingsboken. Och där (uppslag 72 i Svarttorp AIIa:1, som omfattar åren 1900-1907) ser vänstersidan ut så här: (Bilden från Arkiv Digital.) Här finns som synes några syskon till Bertil Edgar (det kan ju ha fötts fler senare), och hans farföräldrar. Åtminstone är Johan hans farfar; om Stina är hans farmor (eller om Johan är omgift efter att Klas Viktor föddes) framgår om man följer dem bakåt. Klas Viktor och Ebba Emilia har alltså gift sig borgerligt. Förklaringen lär vara det som står på högersidan (utanför bild här), nämligen att Klas Viktor inte är konfirmerad.
|
|
|
Av Ann-Christine Blom (Annchristine) - Måndag den 24 oktober 2011 kl. 15.45
|
Tack! Jts.Där fick jag veta mycket om" BB" och familjen Blom ,datum stämmer och Gideon var hans bror. Fick även reda på att han gifte sig 17/12-1932 det var med Anna Solvig Wilhelmina Henriksson 18/7-1911--2/4-1995 deras son Pär-Gunnar är född 10/6-1930 -11/6-2009(min pappa) så han är född före deras giftemål,de viste jag inte,tänk va man får veta mycket om släkten.Kanske är det någon som vet något om detta?Man blir ju mer nyfiken på släkten.Farmor kom från Nässjö.Hennes mamma hette Anna hade en GodisKiosk vid huset Tack för hjälpen Ann-Christine
|
|
|
|
|
|
|