Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar S-Ö)   >   Östra Torsås   >  
Salomon Fredrik Johansson Säll, född 1858
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11976) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Torsdag den 07 juni 2012 kl. 05.48
Saxat från ett av mina inlägg i Anbytarforum. Kan kanske vara av intresse för någon annan med koppling till dessa personer?

"Är det någon här som har en Salomon Fredrik Johansson Säll i sin släkt?

Han var född 15 maj 1858 i Östra Torsås (G), Växjö (Östra Torsås C I:3 1834-1860 sid 171).
Se även Östra Torsås A I:12 1856-1860 sid 403

Flyttade så småningom till Lorås, Hammerdal, Jämtland där han bosatte sig, gifte sig med Carin Larsdotter född 1865 och blev senare far till min morfar Johan Petter Säll.

Hans far var soldat i Säljeryd, Östra Torsås men föddes 21 juli 1814 i Näshult (F).

Jag har en hel del uppgifter om dessa Smålands- resp. Jämtlandsanor.

(Meddelandet ändrat av viking 2010-08-16 10:10)"

Det kan tilläggas att den som är intresserad eller har kopplingar till dessa personer hittar mycket om t.ex. hans fader Jonas Peter Östensson Säll i bl.a. Näshults och Älghults kyrkoarkiv. Modern var dotter till en Johan Peter Rahm. Smidessäljare, järnhandlare på bl.a. Lessebo Bruk. Född 27 december 1774 i Hovmantorp (G), Lessebo (Hovmantorp A I:4 1788-1807 sid 101/GID_229.7.60100). Se även Hovmantorp C:5 1772-1779 sid 247/GID_229.28.112000

Det kan väl också nämnas att jag för egen del kanske inte behöver så mycket mer information från kyrkoarkiven eftersom det mesta redan är känt. Om någon däremot skulle finna några fel i ovanstående uppgifter är jag givetvis tacksam för upplysning därom.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)