|
|
Av Hanne Berndtsson (Kaprifol) - Onsdag den 25 juli 2012 kl. 18.21
|
Hej, jag behöver hjälp med att tyda ordet och vad det betyder det som står framför faderns förnamn. Källa: Västervik C:8 (1841-1857) Bild 70 / sid 123 (AID: v41509.b70.s123, NAD: SE/VALA/00443) Tack på förhand!
|
|
|
|
|
Av Hanne Berndtsson (Kaprifol) - Onsdag den 25 juli 2012 kl. 20.58
|
Tack för hjälpen! Går ändå bet, hittar ingen optiker i Västervik mellan 1844-1847 och ändå har jag putsat mina egna glasögon ordentligt Solhälsningar från västkusten
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 25 juli 2012 kl. 23.13
|
Det står att han är från Köpenhamn (och modern också antar jag, eftersom de är gifta). Jag trodde att det var därför du var intresserad av dem... Det är väl därför som det står "Föräldrar uppgåfvos vara...". De talade alltså själva om vad de hette, och hade inget prästbevis, eftersom de bara var i Västervik tillfälligt. Den notisen står också inom parentes. Det finns det några till som gör, i samtliga fall är det föräldrar som inte bor i Västervik. På samma sida är det en notis där föräldrarna är "främmande och okända", och en där de är från Fårö. Och ett par sidor innan är det en mor som är från Stockholm, men "nu är här på besök hos sina släktingar".
|
|
|
|
|
|
|
|
|