Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar S-Ö)   >   Tutaryd   >  
Arvid Pettersson, Tutaryd, död 1822
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1627) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anna Magnusson (Zou) - Onsdag den 29 oktober 2008 kl. 19.13
Hej, jag undrar om någon känner till något om den här familjen i Tutaryd;

Fadern Arvid Pettersson uppges vara född 1746, okänt var, han dör 1822 i Sjöabygget, Tutaryd.
Hans fru Bengta Bengtsdotter ska vara född 1744, okänt plats, död 1815, Arvidsboda, Tutaryd.
Jag vet inte var eller när dom gift sig, och hittar dom inte i mantalslängderna heller.

De får barnen;
Sven, född 24/10 1772, Prångaregården, Tutaryd, död före 1783.
Gustav, född 4/10 1774, Sjöatorp, Tutaryd, död före 1781.
Gustav, född 18/4 1781, Tutaryd Skogsgård.
Sven, född 1783, Arvidsboda, Tutaryd. Gift med Anna Bengtsdotter i Agunnaryd, död ung, Agunnaryd?

Bengta förekommer ganska flitigt som fadder fram tills 1776. Jag antar att hennes försvinnande och det långa uppehållet mellan barnen födda i Tutaryd betyder att dom lämnat socknen. Jag har inte heller hittat Sven eller Gustav i Tutaryds dödbok.

Jag tror att Arvid kan vara bror till en Anna Pettersdotter i Gnustorp Norrgård, Tutaryd, men det är bara en hypotes baserat på fadderskap och liknande namn till barnen.
27/12 1742 föds en Arvid Persson i Ryssby, men notisen är svårläst. Jag vet att namnet Peter/Petter/Per skrivs utifrån den form prästen väljer att använda, men är det värt att bry sig om att Arvid nästan konstant kallas Pettersson, istället för Persson? I dopboken används Persson om te x Anna Pettersdotters make, medan hon inte kallas Persdotter.

Anna Pettersdotter och maken Sven Persson får åtminstone barnen:
Petter, *29/4 1765, Gnustorp norregård.
Måns, *20/10 1767, Gnustorp N.
Arvid, *24/4 1770, Gnustorp N.
Gustav, *24/2 1775, Tutaryd Muraregård.

Om någon vet något om dessa personer skulle det vara en stor hjälp, för jag har helt tappat spåret efter dom.

Hälsningar // Anna
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1629) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Allan Sjöö (Asjoo) - Onsdag den 29 oktober 2008 kl. 20.21
Hej

Arfvid Pettersson och Bengta Bengtsdotter gifter sig 31/12 1765 i Broarp, Södra Ljunga
Källa: KGF-CDn och C3 sid 288

S. Ljunga ligger nära Tutaryd, så det kan vara rätt personer, men jag har inte hittat dem i S. Ljunga hfl

mvh Allan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1645) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anna Magnusson (Zou) - Torsdag den 30 oktober 2008 kl. 19.22
Hej Allan,
tusen tack för din hjälp, Södra Ljunga hade jag aldrig letat i själv! Det låter verkligen lovande, och om det är rätt par har jag kommit sju år tillbaka i deras, uppenbarligen ganska mobila, liv. Helt fantastiskt! :)

Hälsningar // Anna
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2167) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anna Magnusson (Zou) - Måndag den 08 december 2008 kl. 21.42
Och så har jag slutligen hittat Arvids föräldrar, hela familjen finns i Berga AI:1 s.124, Mansnäs. Här är det lite kort:

Peter Arvidsson, *1697
h. Elisabeth, *1709.
s. Arvid Petersson *1746, Torlarp, Berga.
h. Bengta Bengts *1749
d. Anna, *1742
_ Lisa *1764

I husförhöret står också att Arvid gift sig i Ljunga 1766 april och 1772 flyttar till Tutaryd.
Där är också hans och Bengtas tidigaste barnen födda; Peter *17/3 1767, Stina *26/2 1769 och Daniel *4/7 1770.
Arvid själv är född 18/3 1746 i Torlarp, Berga socken, mamman heter då Lisa Eriksdotter.
Den 22/11 1708 föds en Elisabeth Eriksdotter i Torlarp, dotter till Erik Svensson och Elisabeth Danielsdotter. Det är förmodligen rätt Elisabeth, då hon vid giftermålet 30/11 1726 kommer från just Torlarp. Vad Petter kommer ifrån har jag däremot inte lyckats läsa :(

Hoppas att detta kan hjälpa någon framtida forskare på familjen :).

// Anna

(Ändrat av Zou den 09 december 2008 kl. 09.10.)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)