Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar S-Ö)   >   Torsås (Södra Möre hd, H län)   >  
Gårdsgenealogi - Torsås socken
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20527) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 02 mars 2023 kl. 02.54
Det finns möjligheter att på Rötter att sälja och köpa saker. Hittade något som är användbart för de som har sina rötter i Torsås församling. Se länk. Gårdsgenealogier i Torsås församling

https://forum.rotter.se/index.php?topic=190040.0
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20529) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 02 mars 2023 kl. 22.12
De böckerna är väl redan sålda. Annars var det ett skapligt pris.

Jag trodde jag hade hela serien men hittar inte den om Tuthult.

Men de finns att köpa.

http://klgf.com/docs/Torsas.html
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20530) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 03 mars 2023 kl. 00.37
Ja, Böckerna var redan sålda. Bättre begagnade med andra ord. Tolkade det som när jag läste det att ägaren till häftena inte behövde dem längre och ville sälja dem och få några kronor för dem. Har själv hela serien. En väldigt bra serie för de som har rötterna i Torsås.

Länken i förra inlägget och informationen där kring häftena visste jag inte om. Trodde inte att häftena inte fanns att få tag på.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20531) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 03 mars 2023 kl. 00.42
Gar säkert varit på tapeten förut. Skulle bara ha en motsvarande serie för Söderåkra församling också men det tror jag inte jag får uppleva. Undrar hur mycket är gjort och som bara ligger på den punkten
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20532) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 03 mars 2023 kl. 19.32
Tja. Du får väl skriva boken själv. Det finns några register över födda, vigda och döda. Men du är väl ute efter lite mer. Jag håller ju på med båtsmännen i Södra Möre. Och så har jag forskat lite på 'Jonsarna' i Bergkvara.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20534) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 05 mars 2023 kl. 15.12
Tänk tänk vilket arbete det är att sammanställa allt detta. PLF har nog Söderåkra födda vigda och döda skrivet och inmatat. Även materialet före kyrkobokföringens tid hade varit en fördel att ta med
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20537) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 06 mars 2023 kl. 01.05
Har der gjorts motsvarande material över andra socknar i området. Tänker då på Halltorp, Kristianopel, Jämjö församlingar
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20538) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Allan Sjöö - Måndag den 06 mars 2023 kl. 11.17
Du måste skriva av fastighetsregister, lagfartsböcker, husförhörslängder, flyttregister, emigranter, mantalslängder, jordeböcker, domstolsböcker m.m.
Jag har ett pågående projekt för min hemsocken, det är minst 5 år på heltid.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20540) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 06 mars 2023 kl. 19.26
Alltsammans med andra ord. Är medveten om att det är omfattande arbete. Sedan skall man sammanställa alltsammans. Kanske i gårdsgenealogier exempelvis. Får man fråga vilken församling räknar du som din hemförsamling?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20541) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Allan Sjöö - Måndag den 06 mars 2023 kl. 21.03
Skepperstad i Jönköpings län.

Ja, det är ett jättejobb, inte säkert att det blir klart.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20544) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 07 mars 2023 kl. 11.28
Kan hålla med dig om detta
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)