|
|
Av Inger Maikisch - Onsdag den 02 april 2025 kl. 13.34
|
Finns någon där ute som kan hjälpa mig att tyda ortsnamnet där Abraham Isacsson är född? Jag har följt honom genom hans liv, men endast på ett ställe är det ifyllt någon födelseort. Se sidan Vrigstad Al:5 sid 225. Rad 6 nerifrån. Abraham Isacsson f 4 Junii 1781 Tacksam för hjälp!
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 02 april 2025 kl. 14.02
|
Biskopsbo Men det är inte födelseorten. Det är därifrån han har flyttat (se kolumnrubriken), s. 374 i samma bok. Det föds en Abraham Isaksson den 4/6 1781 i Ingatorps s:n (C:6, f. 314r). Det behöver ju inte vara han, men det är i vart fall rätt namn och dag.
|
|
|
Av Inger Maikisch - Onsdag den 02 april 2025 kl. 15.29
|
Tack Jörgen för svar. Penibelt att du skulle komma på mig att inte ha läst kolumnrubriken ordentligt. Bara att erkänna. Beträffande sidan 374 i Vrigstad Al:5 tror jag han har sin broder Carl också där på översta raden. Jag tyder det som D här står för Dräng. På övriga rader skrivs dräng Dr. Beträffande födelsenoteringen köper jag den. Ingatorp ligger ju rimligt långt från Vrigstad. Och faderns namn Isac Monsson kan väl stämma. Jag kan inte tyda deras boställe, så jag får gå sida för sida metoden. Tack än en gång för hjälpen!
|
|
|
Av Inger Maikisch - Onsdag den 02 april 2025 kl. 15.54
|
Jag köper födelsenotisen i Ingatorpboken C6 314. Faderns namn Isac Monson passar väl bra, och jag tyder bostaden till Larstorp. Tyvärr börjar Hfl 1790-talet, och första boken är gravt skadad runt Larstorp, så jag får sluta leta i denna släkt bakåt i tiden. Framåt finns de nutid. Var fick du Ingatorp ifrån? Ingivelse?
|
|
|
|
|
|
|