|
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 01 juni 2025 kl. 20.25
|
Det står att de flyttats till "Sersk. fört.". Denna "särskilda förteckning" är detsamma som obefintlighetsbok, dit man överfördes om prästen visste att man flyttat, men inte vart, d.v.s. om man inte anmält flyttningen i laga ordning och fått en attest. Denna särskilda förteckning finns i slutet av AI:27, men där kan jag inte hitta dem under 1878 (som börjar på uppslag 300). Men två år senare dyker de upp i Kristina församling (eller Östra församlingen som den hette då). Först i inflyttningslängden: · BI:3 (inget sidnummer; AID v34652.b149), där de står som nummer 324 år 1880. Det står att de kommer från "W. f. (Kristineberg)", d.v.s Västra förstaden. Sedan finns de i följande husförhörslängder i Kristina under samma tidsperiod: · AI:59, uppsl. 78. · AI:53, uppsl. 54. · AI:56, uppsl. 129. · AI:53, uppsl. 105. · AI:53, uppsl. 101. (Ändrat av kontinnehavaren den 01 juni 2025 kl. 20.35.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 01 juni 2025 kl. 20.43
|
|
I Sofia (dåvarande Västra församlingen) finns de som nummer 306 i utflyttningslängden 1880 (BI:2, inget sidnummer; AID v34687.b76).
|
|
|
Av Inger Maikisch - Måndag den 02 juni 2025 kl. 11.10
|
Tack! Jörgen, vilket otroligt arbete du lägger ner. Jag var tvungen att dra ur alla kontakter i går kväll då åskan hotade. Jag följde emellertid dottern Jenny Elisabet som flyttade till Vadstena 1875. St Pehr. Det visade sig att hon under 1875 hann med att flytta, gifta sig, få barn och förlora detta. Dit hon flyttade, Fylla, fanns en moster med familj, och alla flyttade till Jönköping Sofia 1876. Så nu ska jag ta itu med änkan Åhl, din hjälp, och sedan försöka hitta de andra familjerna. De finns på Väster, kvarter eller förstad. Kvarter 149 och förstad 103. Klarar jag det inte hör jag av mig igen!
|
|
|
Av Inger Maikisch - Måndag den 02 juni 2025 kl. 16.30
|
Det har tagit mig dagen, men nu har jag följt Helena Sofia Åhl med söner genom många flyttar. Varje år till sämre och sämre. Nu är det stopp för mig. Jönköping Sofia Al:38 sid 15. Byslätt 2 enl inflyttningsboken Bl:4 sid 70. Nu flyttar de igen 1897 till? Öp 3125 . Jag hittar bara en bok med detta sidonummer, näml Jönköping Sofia Alla:9, men det stämmer inte. Det är väl bok för övriga personer? Visserligen har väl Sofia uppnått dödlig ålder, men jag skulle ändå vilja veta hur och när det slutar. Ett hårt liv har hon haft. Jag känner för henne. Hon föddes som herrskap och slutar som...
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 02 juni 2025 kl. 18.46
|
Kråkfötterna ska föreställa "Ö.f." 3125, alltså Östra församlingen (Kristina). Och där finns uppslag 3125 i AIIa:9. Och därifrån bär det av till "P. 3326 v.". Den sista krumeluren ser nästan ut som en femte siffra, 0, men det är alltså ett v. M.a.o. tillbaka till Västra församlingen (Sofia). Och uppslag 3326 finns där i AIIa:9. Där finns en ny utflyttning till "D.b. p. 3316". "D.b."? Det visade sig betyda "Denna bok" - och vad skulle det annars betyda?
|
|
|
Av Inger Maikisch - Måndag den 02 juni 2025 kl. 20.00
|
Tack igen! Nu har jag med din hjälp följt Helena Sofia Åhl till den sista vilan på Jönköpings Östra kyrkogård. Vackert där. Jag undrar var den dövstumme sonen tog vägen. Stockholmsresan ströks. Ska kolla noggrannare. Fängelsekundsonen dog 1900 av lunginfl. Sofia Åhls historia är alltför tragisk för att återge i film eller bokform. Dagens folk orkar inte... Nu har jag dottern kvar till en annan dag.
|
|
|
|
|
|
|