Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västergötland (socknar A-F)   >   Fredsberg   >  
Föräldrar till Maria, född 27/9 1756
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3625) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ted Eriksson (Tedulrik) - Fredag den 27 mars 2009 kl. 14.32
Ur födelseboken Fredsberg C:1 1756 sid 181:

Ur födelseboken Fredsberg C:1 1756 sid 181

Kan någon hjälpa mig med namnen på Marias föräldrar (större bild finns här)? Jag är dålig på att tyda äldre skrivsätt som detta.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3626) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 27 mars 2009 kl. 15.17
Fadern heter Swen Jernberg. Modern heter Stina... och sedan är det svårt att se om det står Larsdotter eller Hansdotter; den första bokstaven liknar väl egentligen varken L eller H (eller är en blandning av båda :-)), och den tredje är mest en plump - men plumpen har åtminstone vissa drag av r :-), vilket gör Larsdotter troligast...

Han är i varje fall ryttare för Jerneberg.

Faddrarna/dopvittnena är Engelbrot [!] i Jerneberg, Olof ibm, Anders ibm, d. Swen ibm, hust. Margreta [?] ibm, h. Maria ibm, pig. Brita ibm och Ingeborg ibm. (Ibm = ibidem = på samma ställe [som föregående].)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3628) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 27 mars 2009 kl. 16.55
Moderns efternamn är Larsdotter. Bokstaven H skriver den person som upprättade kyrkoboken något annorlunda.

Det namn som Jörgen har frågetecken efter bland vittnena heter Margreta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3629) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 27 mars 2009 kl. 17.06
Han skriver också L annorlunda :-) - men Larsdotter är, som jag också säger ovan, troligast.

Jo, Margreta är det enda rimliga alternativet. Frågetecknet beror på att vissa bokstäver inte liknar skrivarens vanliga sätt att skriva dem. Men, som sagt, vad skulle det annars kunna vara? :-)

Och sedan är det ju inte precis ovanligt att en skrivare kan skriva samma bokstav på olika sätt...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3638) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 27 mars 2009 kl. 20.30
Jörgen!

Det verkar som om vi två inte har rätt när det gäller efternamnet Larsdotter eller Hansdotter.

Se Fredsberg C:1 s.166

Det dödfödda barnet som föds den 22/8 1755. Fadern heter Sven Jernberg och är ryttare och moderns namn framgår tydligare. Vill påstå att det står Stina Månsdotter.

Får jag medhåll?

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3639) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 27 mars 2009 kl. 21.02
Ja, att det står Månsdotter där är det ingen tvekan om - men det betyder ju inte att det är fel att det står Lars- eller Hansdotter på det andra stället... :-)

Prästen kan ju ha skrivit fel när han skrev Månsdotter - eller när han skrev Lars/Hansdotter (vilket det nu än är som står där :-)).

Det är visserligen inte lätt att se om det är ett L eller H i Marias födelsnotis - men ett M? I så fall kan ett M, likt den berömda bofinken, se ut hur som helst... :-) Dessutom fattas då ringen över å.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3640) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 27 mars 2009 kl. 21.25
Vill bara upplysa, utan att ta ställning till ovanstående, att jag hittat ovanstående föräldrar på ett ställe till och där står det Sven Jernberg och Stina Månsdotter. Den 27/11 1752 föds dottern Lena.

Fredsberg C:1 s.130
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3666) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ted Eriksson (Tedulrik) - Söndag den 29 mars 2009 kl. 20.32
Stort tack för snabba svar och ert engagemang! Jag har vigseluppgift på en Maria Jernberg som enligt mina efterforskningar "borde" hetat Maria Svensdotter. Svensdottern kallas dessutom Jernbergs dotter i en flyttlängd. Med denna födelseuppgift har jag förhoppningsvis ringat in rätt person.

När det gäller moderns efternamn så liknar det i mina ögon Larsdotter mer än Hansdotter. Lägg därtill att Lars och Larsson är väldigt vanligt förekommande namn i födelseboken vid denna tid. Vid en snabb genombläddring såg jag bara en enda Hans.

Sen tyder väl Håkans observation på att moderns efternamn är en felskrivning i vilket fall... Jag sökte på Sven Jernberg i Centrala Soldatregistret och fick fram ett döddatum (se http://scangen.se/ps_open.php?pgm=SOLDAT&person_id=LH-12-0009-1751-0-JeSv) som jag tänkte kunde vara till hjälp för att hitta hans hustru. I Fredsbergs dödbok finns dock ingen med det datumet, så det blir inte fullt så enkelt... Jag får forska vidare.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3667) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Tomas GH Johansson (Tgh) - Söndag den 29 mars 2009 kl. 22.52
Det är i alla fall inte någon tvekan om att det står Stina Larsdotter i texten ovan.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)