|
|
Av Ingelise Poulsen (Ipo) - Onsdag den 14 mars 2012 kl. 23.30
|
Hej. Er der en der kan tyde hvad der står her: Flo E:2 Side 22 nr. 10. Jeg mener det er en lysning mellem Eric Vennermark og Christina Magdalena Tengvall, men der er ingen vielses dato. Måske er det fordi: Erik Vennermark vies (igen?)samme sted d. 9.okt.1831. Flo E:2 side 28 nr. 10 - til Brita Andersdotter. Før denne vielse har Vennermark og Tengvall fået en datter f. d. 16. jan. 1831 - Flo C:2 side 142 - tilsyneladende ikke uægte. Findes en forklaring i skriften, som jeg ikke kan tyde? M.v.h. Ingelise
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 15 mars 2012 kl. 19.43
|
Hej Ingelise, det står inte något i lysnings- och vigselnotiserna om vad som hänt. Men något måste det ju ha varit. I Eriks och Christinas lysningsnotis står, som sagt, inte något vigseldatum. Nr 10, 15 oktober 1830: "Lysning till ägtenskap emellan Drängen från Magnusberg Skomakaren Erik Vennermark (24 år) och Jungfrun från Bragnum Christina Magdalena Tengvall (25 år). Brudens fader rätte giftoman Gustaf Tengvall i Bragnum var närvarande och gaf munteligt bifall. Brudg. ingen särskild Debetsedel. Ch. Sig. 12 sk. B:co. Brudgåfva efter lag. Vigde d." Nr 10, 18 september 1831: "Lysning emellan Drängen Erik Wennermark under Skuleg. Flo (25 år) och Pigan från Björn Anundsg. Flo Britta Andersdotter (30 år). Hennes far närvarande såsom rätte giftoman och gifvit sitt bifall. Enligt företedd Debetsedel efter 2dre Art. 12 Sk. B:co. Brudgåva efter lag. Vigde d. 9 oktober 1831." Mvh// Lotta
|
|
|
Av Ingelise Poulsen (Ipo) - Fredag den 16 mars 2012 kl. 08.00
|
Kære Lotta! Jeg beklager og undskylder, hvis det kom til at se ud som om jeg ikke troede på dit første svar angående disse personer. Det er ikke tilfældet. Jeg troede bare, der gemte sig nogle ord, som jeg ikke kunne forstå, og som måske kunne belyse sagen, så måske var Flo det bedste sted at spørge. Jeg ville ikke ulejlige dig igen - ikke videre klogt af mig, du er jo yderst kompetent og havde skrevet at der ikke var nogen forklaring. Jeg håber du bærer over med mig. Nu er sagen lukket, den mand i Utah, som jeg spørger for, går videre til en ny gren i familien. Tak igen Venlig hilsen Ingelise
|
|
|
|
|
|
|