|
|
Av Elin Bildsten (Linnea09) - Söndag den 21 oktober 2012 kl. 22.22
|
|
Jag søker førældrarna till gifta paret Johannes Andersson(tror jag att det skall vara)f.1808 och Anna Katrina Andersdotter,f.1813.Deras son Peter føds i Bergum i sep 1840,men hur skall jag hitta deras familjer?Jag har hittat dem i Bergum c:1/2 och Bergum A1:7 S.44.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 22 oktober 2012 kl. 17.30
|
För att finna föräldrarna får du göra som vanligt: · Följ dem bakåt i tidigare husförhörslängder. Står det ingen inflyttningsnotering, så börja med att se om de bor på samma ställe i föregående längd (gårdsregister finns oftast i början eller slutet av längden). · Kontrollera husförförslängdens födelseuppgifter i födelseboken (men följ dem för säkerhets skull i alla husför även om du finner dem i födelseboken). Står det ingen födelseförsamling i husförhöret, så börja med födelseboken i samma församling som husförhörslängden. · Kontrollera också husförhörslängdens vigseldatum i vigselboken (de vigdes oftast i brudens hemförsamling), och se var de bodde då. Finns det inget vigseldataum i husförhöret, så se när första barnet föddes. · Har de flyttat in från en annan församling, så se i den församlingens utflyttningslängd vilken gård de kom ifrån, och slå sedan upp den i husförhörslängden. · Titta också närmare på barnens faddrar/dopvittmen. De är ofta syskon eller andra släktingar till föräldrarna. I det här fallet har du alltså funnit dem på sidan 44 i Bergum AI:7, som omfattar åren 1840-1845. Där bor de på Ol(of)storp Hallen. Föregående längd är AI:6 (1838-1840). Enligt registret i början av den längden finns Olstorp Hallen på sidan 38 (d.v.s. börjar där). Och där finns de. Här syns också namnen mycket tydligare än den svaga skriften i AI:7. Han heter alltså Johannes Jönsson. Dessförinnan finns de på sidan 40 i AI:5 (1835-1838) och sidan 44 i AI:4 (1830-1835). I de två längderna står Johannes som måg. Det är alltså Annas föräldrar som står ovanför (men kolla i födelseboken att båda är hennes föräldrar; en av dem kan ju vara omgift). Äldsta barnet är fött i juni 1833. Och det året finns de också i vigselboken (CI:2, inget sidnummer, AD-bild 151): Vigda den 8/4, och lysning den 23/12 1832. Johannes står här som hemmansägare i Olstorp Sörgård, och i husförhörslängden sägs ju också att han äger 1/8 mantal där. (Ändrat av Jts den 22 oktober 2012 kl. 18.07.)
|
|
|
|
|
|
|