Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Västergötland (socknar A-F)   >   Alingsås landsförsamling   >  
Kerstin Olofsdotter, född i Östra Bodarne 1741
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14314) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Ødegård (Kongsvinger37) - Måndag den 28 oktober 2013 kl. 15.33
Ang. Min ana Kierstin Olufsdotter f. 13.01.1741 i Östra Bodarne d. 22.05.1802 i Fagerlid.Jag har letat efter hennes föräldrar och hittat far Oluf Eriksson från Hörningen och mor Kierstin Andersdotter f. 1714 i Östra Bodarne.Detta enligt Alingsås släktforskarförenings avskrift av kyrkoreg.v/Tage Svantessons filer. Men går man in i husförhörslängderna A1:1 1738 bild 41, 1740 bild 57, 1742 bild 74 och 1745 bild 90 så finns en Oluf Ericsson med hustru Maria Andersdotter i Östra Bodarne. Jag hittar ingen Kierstin Andersdotter som hustru till Oluf Ericsson. Oluf Ericsson gifte sig med Maria Andersdotter 1735-05-04 C:2 s 341.
Hoppas få hjälp med vem som är Kierstin Olufsdotters mor.
Med vänlig hälsning
Inger
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14317) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 28 oktober 2013 kl. 18.51
Den Kierstin Olofsdotter som dör i Fagerlid den 22/5 1802 är Jonas Nilssons hustru, enligt dödboken (C:3, sid. 564).

Den 7/5 1787 förrättades bouppteckning efter Maria Andersdotter i Östra Bodarne, som avlidit i november 1786. Hon efterlämnade änkemannen Olof Eriksson, dottern Kierstin Olofsdotter gift med Jonas Nilsson i Fagerlid, samt avlidna dottern Brita Olofsdotters omyndige son Andreas Andersson i Östra Bodarne (Kullings häradsrätt FII:11, sid. 207).

Det finns två Olof Eriksson i Östra Bodarne, i AI:2 uppsl. 28 kallade senior (född 1711, gift med Maria Andersdotter) och junior (född 1713, gift med Kierstin Jonsdotter).

Den sistnämnde har en dotter Kierstin född 1752, men det är med första hustrun Kierstin Andersdotter, död 1759 (bouppteckning FII:3, sid. 879). Olof junior och Kierstin Jonsdotter gifte sig den 5/10 1759 (C:2, sid. 361).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14319) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Ødegård (Kongsvinger37) - Tisdag den 29 oktober 2013 kl. 11.32
Hjärtligt tack. Nu har jag fått veta att Maria Andersdotter är min äldsta ana på min mors sida.
Det var lätt att förväxla de två Oluf Ericsson.
Med vänlig hälsning
Inger
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14320) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Tisdag den 29 oktober 2013 kl. 11.56
Du har en generation till. I de husförhörslängder som du hänvisar till, så står Olof Eriksson som måg, med hustrun Maria/Maja.

Det är alltså Marias föräldrar som står över Olof. Det bör naturligtvis kollas i födelse- och vigselböcker för säkerhets skull; också någon av dem kan ju vara omgift.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14349) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Ødegård (Kongsvinger37) - Måndag den 04 november 2013 kl. 09.26
Jag har letat efter Marias föräldrar Britta och Anders. Det jag har hittat är att Britta föddes ca 1681 och dog 1741-03-29, 60 år gammal. Anders föddes ca 1678 och dog 1744-01-22 i Österbodarne. Maria föddes ca 1720 men hittar henne inte i födelseboken. Har letat efter bouppteckning efter Anders men hittar inte heller den. Ej heller när Anders och Britta gifte sig.
Kan du nöjligen hjälpa mig något med detta?

Med vänlig hälsning
Inger
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14357) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 04 november 2013 kl. 16.49
Anders bouppteckning finns i Kullings häradsrätt FII:1, sidan 629. Den är fuktskadad, så det är svårt, för att inte säga omöjligt, att läsa delar av den.

Det är ju möjligt att Anders och Britta i vigdes i en annan socken, om hon inte var från Alingsås. Så en titt i grannsocknarna kan kanske ge napp. Det är ju också möjligt att de bodde någon annanstans när Maria föddes.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14375) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Ødegård (Kongsvinger37) - Tisdag den 05 november 2013 kl. 20.39
Tack Jörgen för all hjälp.
Hälsningar
Inger
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14411) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Inger Ødegård (Kongsvinger37) - Måndag den 11 november 2013 kl. 13.05
Hej Jörgen!
Jag har hittat lite mer om Anders och Britta. De gifte sig vad jag förstår 1705-06-18 (C:1 s 177). Britta var från Markedalen och Anders från Slinnebacken. Jag har första barnet Maria f. ca. 1720. Första husförhörslängd börjar 1732, så det är svårt att följa familjen från 1705. Det är ju ett stort hopp från 1705 till barnet som kom 1720. Man vet ju inte var de bodde från giftemålet till de bosatte sig i Östra Bodarne. Jag har också letat efter dem i Hemsjö men inte hittat något.
Kan du kanske hjälpa mig?

Hälsningar
Inger
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)