Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Dalsland   >   Frändefors   >   Justina Gustafsdotter, f. 5/12 1863 - efterkommere hvor er i?   >  
Justina Gustafsdotter, f. 5/12 1863 - efterkommere hvor er i? [äldre inlägg]
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3611) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Susanne Andersen - Torsdag den 26 mars 2009 kl. 17.32
Hej

Jeg hedder Susanne Andersen og kommer fra Danmark. Jeg leder efter aner og efterkommere af Justina Gustaffsdottor, datter af Elisabeth (Lisa)Svensdottor. Justina Gustaffsdottor født den 5/12-1863 i Frändefors, Sverige. Lisa født den 20/8-1832 i Bäve. Jeg er særligt interesseret i efterkommere, da min oldemoster Elisabeth Reinholdine Nielsen snakkede tit om at hun var i Sverige sammen med sin mor Justina og besøge noget familie. Desværre fik jeg aldrig at vide hvem.

Håber at der er nogle der kan hjælpe mig på vej.

Jeg har et billede af Justina, måske kan det hjælpe.

Hilsen Susanne Andersen
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3614) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Torsdag den 26 mars 2009 kl. 20.50
Hej Susanne

Det verkar inte som om Justina hade några syskon. Lisa och hon flyttade till Västra Tunhem 1875, där Lisa gifte sig med en skomakare Fredrik Andersson. Justina flyttar till Danmark 3/3 1880. (Källa: Västra Tunhem AI:6 sidan 174)
Enligt en CD, Sveriges Befolkning 1900, så var Lisa änka och bodde på Fattiggården (fattighuset) i Västra Tunhem.

När var din oldemoster Elisabeth i Sverige med sin mor Justina?

Hälsningar
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3615) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Susanne Andersen - Torsdag den 26 mars 2009 kl. 21.11
Hej Lotta

Min mor kan huske at min oldemoster Elisabeth Reinholdine Nielsen var i Sverige den 17. juli 1958, da min søster blev født. Men hvornår ellers det ved jeg ikke, men hun har tit fortalt om Trollhättan, at der boede noget familie.
Hälsningar
Susanne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3618) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Susanne Andersen - Torsdag den 26 mars 2009 kl. 21.55
Hej Lotta

Jeg har lige tænkt over Justina flyttede til Danmark den 3/3-1880. Er du sikkert på det? Jeg har ellers fået at vide at hun tog til Danmark den 20/6-1879. Og at der blev født en dreng - dødfødt den 3/3-1880.

Måske har Justina taget til Danmark flere gange for at arbejde. Kan du undersøge om hun kom tilbage til Sverige mellem den 20/6-1879 og 3/3-1880?

Hilsen
Susanne, Randers

P.S. Jeg ville ellers gerne indsætte et billede af Justina, men kan ikke finde ud af det.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3621) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Torsdag den 26 mars 2009 kl. 23.43
Hej Susanne

Förlåt mig, jag skrev fel datum. Du har rätt, hon flyttade till Danmark 20/6 1879 och fick en dödfödd son 3/3 1880. Det är så det står i husförhörslängden, och det finns inga andra uppgifter där om att Justina flyttade fram och tillbaka flera gånger.

När det står att hon flyttade 20/6 1879 så behöver det inte betyda att hon reste den dagen, utan det var den dagen hon fick en attest av prästen. Det kan också vara så att hon verkligen flyttade i juni -79, och sedan kom hem och födde barnet. Eftersom hon då antagligen var skriven i Danmark så noterades inga flyttningar i husförhörslängden.

Jag ska leta lite mer i morgon, kanske går det att hitta mer om några släktingar.
Vet du om det finns några gamla vykort eller brev från Sverige? Sådant kan ge lite ledtrådar ibland.

Hälsningar
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3622) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Susanne Andersen - Fredag den 27 mars 2009 kl. 00.56
Hej Lotta

Helt i orden. Det er heller ikke nemt med alle de datoer og år. Min oldemoster Elisabeth var ikke særligt god til at gemme på breve. Hun gemte kun få billeder af sin familie og så havde hun sin dåbsattest samt sin mors. Hendes mor Justina fik tre børn - nemlig Elisabeth (1895 - 1985), Betty Margrethe - min oldemor (1900-1930) og Anna Frederikke Nielsen (1900-1994). Desværre begyndte jeg med slægtningsforskning i 2000.
Det eneste jeg har er en frimærke fra Sverige som jeg fik fra min oldemoster med år 1958. Ikke meget at hente her. For resten så var min oldemoster uddannet Sygeplejerske i Danmark. Min tipoldemor var gift med Peter Christian Nielsen, som hun senere blev skilt fra.

Jeg tænkte om jeg kunne indsætte en slags annonce i en af Frändefors lokale aviser, er det noget jeg kan gøre? Måske vil nogle reagere der?

Hälsningar
Susanne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3627) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Fredag den 27 mars 2009 kl. 16.47
Hej Susanne

Nu har jag letat i husförhörslängder och CD och hittat en hel del släkt till Justina. De flesta verkade stanna kvar i området omkring Frändefors, förutom några som emigrerade till USA.
Jag förmodar att Justina bäst kände sin mors familj och troligen är det släktingar på den sidan som hon och Elisabet hälsade på. Då finns det några att välja på. :)

Lisa Svensdotter hade tre syskon; Anna född 1828, Anders född 1837 (står 1839 i senare hfl) och Brita Stina född 1841. Lisas styvmor Kristina Magnusdotter hade också en son med sig när hon gifte sig med Sven Holmström, Lisas far. Sonen hette Anders Magnus Eriksson och var född 1845 i Frändefors.

Anna Svensdotter, född 1828, gifte sig med August Fredrik Ferdinand Larsson född 1836, och dom fick barnen Lars 1858, Carl Gustaf 1861, Johan August 1865 och tvillingarna Oskar och Hilmer 1872.
Johan August dör 1881. Carl Gustaf flyttar till Vassända 1885 och då tappar jag bort honom. Lars och tvillingarna flyttar till Amerika 1885, 1891 och 1892.
Anna hade en son innan hon gifte sig, Anders Nilsson född 1854 i Frändefors. Anders gifte sig med Elisabet "Betty" Werner född 1853 i Vänersnäs. Dom fick barnen Anna Vilhelmina 1882, Carl Johan 1884, Carl August 1888, Oskar Verner 1890, Johan Ernst 1893, Beda Valborg 1896 och Axel Teodor 1900.
Carl August var gift med en kvinna som dog 1961-12-11 och själv dog han 1983 i Vänersborg.
Johan Ernst var gift med en kvinna som dog 1947-02-24, enligt Sveriges dödbok 1950-99, och han dog 1988-03-02 i Äckerud, Mellerud.
Beda Valborg var gift med Johan Richard Backling född 1889-03-17 i Gärdhem. Beda dog 1992 och Johan dog 1978, båda i Trollhättan. 1970 var dom bosatta på Linnebergsgatan i Trollhättan.
Axel Teodor var gift med en kvinna som dog 1965-12-16, samma källa som ovan, och han dog 1994 i Nordbyn, Frändefors. 1970 var han bosatt på samma plats.
Övriga av Anders Nilssons barn vet jag inte var dom blev av.

Anders Svensson Holmström född 1837 "försvinner". Han flyttas 1874 över till sidan "Personer utan känd vistelseort". Jag hittar honom inte på någon Sveriges befolknings-CD, 1890 och 1900.

Brita Stina Svensdotter född 1841, flyttar till Gestad 1872 och gifter sig med Anders Johan Andersson född 1848. Dom får barnen Lars 1873, Johannes 1876 och Anna Christina 1880.
Johannes dör 1880 och Anna Christina 1884. Sonen Lars blir soldat och får namnet Sundberg. Han gifter sig 1896 med Laura Andersdotter född 1873 i Brålanda, och dom får tvillingarna Carl Verner och Anna Elvira 1897 och Fredrika Cecilia 1900. Fredrika Cecilia Sundberg dör ogift i Brålanda 1878.

Anders Magnus Eriksson född 1845 gifter sig med Katrina Johansdotter. Dom får barnen Anders Johan 1877, Edvard 1879, Johannes 1881, Alfred 1885, Erik Gustaf 1887 och tvillingarna Anna Kristina och Augusta 1890.
Anders Johan är dövstum och bor kvar hos föräldrarna. Edvard flyttar till Fredrikshald i Norge 1899 och kommer tillbaka 1900, sedan vet jag inte vad som händer honom. Johannes var gift, jag vet inte vad hon heter, men enligt Sveriges dödbok 1950-99 dog hon 1952-09-16. Johannes dog i Grindhults skola, Uddevalla 1973-11-09. Alfred var gift med en kvinna som dog 1958-02-26, enligt samma källa, och han dog 1975-02-14 i Gåseviken, Frändefors. Erik Gustaf vet jag inte var han tog vägen. Anna Kristina dog 1892. Augusta var gift med en Larsson som dog 1960-07-03, enligt samma källa, och hon dog 1984-10-14 i Stora Lövnäs, Frändefors. En trolig son till Augusta hette Anders Gustaf Valfrid Larsson, född 1919 i Frändefors och dog 1989-12-20 på samma adress som sin mor, Stora Lövnäs, Frändefors.

Det är en "lucka" i materialet att forska i under 1900-talet, dels på grund av att det inte finns tillgängligt via internet eller på CD men sekretessgränsen hindrar en del också. Troligen hade flera av ovanstående släktingar till Justina även barn, men jag har inte tillgång till kyrkoböcker så att jag kan hitta dom. Det jag skrivit här är bara en kort version av det jag har, så om du vill kan jag skicka mer via epost. Och har du frågor om det jag skrivit nu, så fråga på bara. :)

Jag hoppas också att forumguiden ursäktar att jag inte har skrivit ner korrekta källuppgifter, men det beror på att det blir så många och att det kan bli rörigt. Men jag har uppgifterna för den som vill ta del av dom. :)
Det mesta kommer från husförhörslängder (Frändefors och Gestad), Sveriges befolkning 1890, 1900, 1970 och Sveriges dödbok 1950-1999.

Hälsningar
Lotta

PS Lisa är förresten inte född i Bäve, och inte 20/8 (eller andra datum som också förekommer i hfl). Hon är född i Rotenäs, Frändefors 1832-08-30, döpt 1832-09-02. Källa Frändefors C:5 sid 80. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3630) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Fredag den 27 mars 2009 kl. 17.09
Det finns gott om plats på forumets server, så den långa versionen behöver inte skickas per epost... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3631) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 27 mars 2009 kl. 17.53
Fredrika Cecilia Sundberg skulle jag tro avlider 1978 istället för 1878. Hon föds, om jag tolkar texten rätt, år 1900.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3632) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Susanne Andersen - Fredag den 27 mars 2009 kl. 18.09
Hej Lotta

Du aner ikke hvor glad jeg er i dag. Du er jo supergod til at finde efterkommere af Lisa Svensdottor. Jeg vil senere læse ordentlig igennem og vende tilbage til nogle evt. spørgsmål. Hvis du har haft udgifter i forbindelse med dette her. Så skriv til mig og vi kan finde ud af det.
Det er jo et kæmpe arbejde, du har udført og gjort mig så glad. Nu spekulerer jeg på om der er nogle jeg kan kontakte, men det kan vi vende tilbage til.

TAK TAK TAK TAK TAK Tak.......

Jeg kan blive ved :-)

Hälsingar
Susanne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3633) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Hanne Berndtsson - Fredag den 27 mars 2009 kl. 18.45
Hej Susanne, det var godt at Lotta fandt ud af at Lars skiftede efternavn til Sundberg. Her er lidt fra kilden: Sveriges dödbok 1947-2006

18731020
Andersson-Sundberg, Lars
Berg
Död 15/2 1948.
Kyrkobokförd i Gestad (Älvsborgs län, Dalsland).
Född 20/10 1873 i Gestad (Älvsborgs län, Dalsland).

Gift man (4/9 1896).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Gestad, Vänersborgs kn (Västra Götalands län, Dalsland)
Födelseförsamling i källan: Gestad (Älvsborgs län)
Källor: DB, FS

18730925-
Sandberg f. Andersdotter, Laura
Berg
Död 17/5 1964.
Kyrkobokförd i Gestad, Brålanda kn (Älvsborgs län, Dalsland).
Född 25/9 1873 i Brålanda (Älvsborgs län, Dalsland).

Änka (15/2 1948).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Gestad, Vänersborgs kn (Västra Götalands län, Dalsland)
Födelseförsamling i källan: Brålanda (Älvsborgs län)
Källor: DB, FS / DOR 64

Bemærk at Laura er angiven med efternavnet Sandberg i kilden.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3634) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Fredag den 27 mars 2009 kl. 19.04
Givetvis dör Fredrika Cecilia 1978, inte 1878. Tack för att du såg mitt misstag, Håkan. :) Sånt är lätt hänt när det blir mycket och många att hålla reda på.

Bra, Hanne, att du hade den CD:n. Då kanske du kan hitta några till? Det finns några fruar och män jag nämner som dött som inte finns med på min gamla CD med namn.
Att det står Sandberg som efternamn på Laura är nog bara ett avskrivningsfel, skulle jag tro, det ska säkert vara Sundberg.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3635) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Fredag den 27 mars 2009 kl. 19.13
Jörgen,

Det var inte utrymmet på servern jag var orolig för. :)
Jag var mest orolig för att inte kunna skriva in allt korrekt här (missade bara ett årtal nu...tror jag), eftersom jag lagt in det i "Min Släkt" för att hålla reda på alla figurerna från Frändefors. Det blev lite rörigt ett tag i mitt stackars huvud. Det blir inte så bra heller om jag ska kopiera in direkt från programmet (ättling- eller anrapport) eftersom en del av gubbarna och gummorna faller bort då. Men om någon vill ha en gedcom-fil så skickar jag gärna. Det är bara att säga till! :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3636) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Fredag den 27 mars 2009 kl. 19.15
Susanne

Vad bra att du blev glad! :)
Jag fortsätter att leta lite till, kanske kan det gömma sig en eller annan släkting någonstans, som jag inte har hittat än.

Hälsningar
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3637) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 27 mars 2009 kl. 19.50
Lotta! Missen av årtalet är egentligen en bagatell. Och jag skulle också blivit glad för informationen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3642) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Susanne Andersen - Lördag den 28 mars 2009 kl. 01.38
Hejsa Lotta

Jeg er stadig jublende glad. Har lige været til fødselsdag og tænkte tit på det du har fundet. Glæder mig til at fortælle resten af min familie det. Det var faktisk ikke så lang tid siden at min mor spurgte om jeg havde noget om min fars aner og efterkommere i Sverige. Og vups så kom du frem. Lotta, du må gerne prøve at finde mere, hvis du kan. Og jeg vil prøve at sende dig et par billeder af min tipoldemor Justina og et familiebillede hvor hun er sammen med sine tre børn.

Og til Hanne

Tak for din gode tips - det er ikke så dårligt at indsætte et indlæg her på denne side. Der er mange dygtige og hjælpsomme mennesker, som er med til at gøre andre glade.

Og godt du fandt lidt mere om mine efterkommere af Lisa. Nu går det fremad med aner og efterkommere i Sverige. Nu mangler jeg bare finde levende efterkommere, men nu en ad gangen. Rom er jo hellere ikke bygget på en dag.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3645) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Lördag den 28 mars 2009 kl. 12.52
Hej Susanne

Nu har jag hittat levande släktingar, och ska bara se om jag får tag i aktuella adresser också. Jag skickar det via epost senare. :)

Här kommer bilderna du sände, den första på Justina och den andre på Justina och hennes döttrar.

justina

justinabarn

Hälsningar
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3651) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Susanne Andersen - Lördag den 28 mars 2009 kl. 18.09
Hej Lotta

Tusind tak for indsætning af billederne. Store billeder må jeg nok sige. Nå, så kan alle da se hvem det drejer sig om. Ja, jeg glæder mig til at høre fra dig. Jeg er som et lille barn, som får en stor julegave.

Hilsen Susanne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3660) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Susanne Andersen - Söndag den 29 mars 2009 kl. 11.11
Hej

Hvordan var jeres system mht. efternavne, altså at børnene fik fars fornavn som efternavn. F.eks. August Fredrik Ferdinand Larsson gav sine børn efternavn Augustson. Hvornår ophørte det med det?

Hilsen
Susanne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3668) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Måndag den 30 mars 2009 kl. 09.35
Hej Susanne

Nu börjar jag få tag i trevliga släktingar till Justina. Jag har varit i kontakt med två stycken, men ingen av dom minns några besökare från Danmark. Jag har emellertid fått telefonnummer till en person som jag ska ringa i eftermidddag/kväll, som enligt uppgift vet mycket om sin släkt. Så håll tummarna! :)

När det gäller efternamn, så kom det en namnlag 1901 där man - enkelt uttryckt - inte längre tillät patronymikon ("efternamn" efter faderns förnamn), alla i familjen skulle ha samma efternamn. Innan dess var det lite olika i olika områden, mest skillnad mellan städer och landsbygd, hur tidigt det genomfördes. Generellt kan man väl säga att förändringen kom dom tjugo sista åren på 1800-talet. I min morfars familj (syskonen födda i slutet av 1800-talet) tog till exempel bröderna patronymikon Johansson, efter sin far Johan Nilsson, och systrarna namnet Nilsson.

Hälsningar
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3671) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Susanne Andersen - Måndag den 30 mars 2009 kl. 12.39
Hej Lotta

Tusind tak for at bruge tid på at ringe til nogle slægtninge, og jeg venter tålmodig på det andet svar.

Prøv at spørge om de har hørt om nogle i familie emigrede til Danmark i slutningen af 1800-tallet. Jeg har lige snakket med min mor og hun fortæller at der var tre der besøgte min oldemoster mens jeg var lille, dvs. efter 1965. Hun var oven i købet i Sverige for at besøge slægtninge den 17. juli 1958 (min storesøster blev født den dag - derfor husker hun det). Hun fortalte også at en af de tre der besøgte min oldemoster Elisabeth Reinholdine Nielsen havde malet noget porcelæn til hende. Elisabeth Reinholdine Nielsen var for resten sygeplejerske den gang. Hun boede på Skansegade i Randers.

P.S. Det har været en rigtig møgdag - har tabt mine bilnøgler eller fået dem taget.

Hilsen
Susanne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3672) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Susanne Andersen - Måndag den 30 mars 2009 kl. 13.03
Jeg vil lige sige lidt mere om min tipoldemors familie. Som sagt fik hun tre børn levende, men 5 døde enten som nyfødt eller som spæd. De tre børn hed Elisabeth Reinholdine Nielsen (1895), Anna Frederikke Nielsen (1900)Tvilling og senere blev hun døv pga. sygdom og så min oldemor Betty Margrethe Nielsen (1900) Tvilling, som emigrerede til Canada med sin mand og et barn. Betty dør derover efter en fødsel (dødfødt). Men da hun boede derover fik hun en søn. Sønnen Harry og datteren Jutta bliver sendt tilbage til Danmark og passet af min oldemoster Elisabeth Reinholdine Nielsen (sygeplejerske).

Jeg er datter af Hans Kristian Andersen (søn af Jutta) og Jonna Lovise Jørgensen, og er den yngste af tre børn.

Håber at det kan hjælpe -

P.S. Da min oldemoster kom på plejehjem, forsvandt alle hendes breve fra Sverige - desværre. Jeg har kun en frimærke fra Sverige stemplet med Trollhättan 1974.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3677) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Måndag den 30 mars 2009 kl. 14.42
Tack Susanne

Nu blir det lättare att förklara när jag ringer. Det blev mycket "morfars kusinbarns barn" och "farfars mors systers barnbarn" och så vidare igår, och det är inte lätt att förklara eller förstå. :) Det är lättare när man har namn och lite mer händelser att "hänga upp" det på.
Jag hoppas verkligen jag får tag i någon som vet något. Det är spännande det här! Och jag tror att båda två jag pratade med igår kommer att börja släktforska också. Dom blev riktigt inspirerade av samtalet. :)

Hälningar
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3678) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Måndag den 30 mars 2009 kl. 15.01
Litet tillägg..

Annas (Lisas syster) och August Fredrik F. Larssons alla fyra söner emigrerade till Amerika. Carl Gustaf Augustsson, född 1861, som flyttade till Vassända 1885, emigrerade därifrån 1886. (AI:15 sid 14).
Amerikasläktingar som hälsat på mindes båda två igår, men inga namn eller platser dom bodde på.

Det där med tvillingar är lite kul, det ligger tydligen i släkten. :) Anna hade tvillingsönerna Oskar och Hilmer födda 1872, Brittas son Lars Andersson Sundberg fick tvillingarna Carl Verner och Anna Elvira 1897, och Justina fick tvillingar 1900. Till och med Annas, Lisas och Britas styvbror Anders Magnus Eriksson fick tvillingar, Anna Kristina och Augusta 1890.

Hälsningar
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3679) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Susanne Andersen - Måndag den 30 mars 2009 kl. 15.11
Hej igen

Og det med tvillinger ligger i familien. Jeg har også fået tvillinger.

mvh. Susanne
Nästa sida
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)