|
Av Kenneth Wulcan - Tisdag den 12 mars 2013 kl. 14.39
|
Soldaten Nils Högman född 1760 med hustru Karin Svensdotter 1769. Ör AI:4 1796-1801, bild 126/sid 239. Ad. Var sjutton är de födda Ånskog och G.näs, vad är det ? Nils moder Lena Bryngelsdotter född 1732 i Värmland står också där hon blir väl en nål i höstack. så frågan är Ånskog och G.näs, var ligger detta ?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 12 mars 2013 kl. 14.52
|
Förkortningar för Ånimskog och Gunnarsnäs skulle jag tro.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan - Tisdag den 12 mars 2013 kl. 14.58
|
Ånimskog har jag varit inne på, men inte Gunnarsnäs. Glömde att skriva färdigt om hans moder Lena Bryngelsdotter, I Ör AI:2 1784-88 bild 144 sid 138, vad står det efter henne i husförhöret. födde i ???
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 12 mars 2013 kl. 15.19
|
På första raden står "född i Sillerud". Det börjar i varje fall på Sille och slutar på d; jag är inte helt säker på om det ska vara ru däremellan. På andra raden står "Lång" någonting; det är väl en förkortning. Och så "Sn" därefter. Så antingen är det väl en gård som börjar på Lång i Silleruds socken, eller något som liknar Sillerud i Långseruds socken. Det finns ett Långsfors i Silleruds socken, och ett Sillingeby i Långseruds socken. Det är bara att välja... Det liknar väl mer det första, även om Sn har hamnat på fel rad...
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 12 mars 2013 kl. 15.25
|
Sillerud och Långserud är förresten två grannsocknar, alldeles intill Dalslandsgränsen.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan - Tisdag den 12 mars 2013 kl. 15.28
|
Tack för hjälpen, Jörgen. Ånimskog gav inget inte heller Gunnarsnäs. Så det blir till att grovjobba med att läsa varje sida i husförhör.
|
|
|
Av Sten Magnusson - Onsdag den 13 mars 2013 kl. 04.26
|
Jag kikade nyss på det här och fann att Sillerud ligger i Värmlands län, Årjängs kommun. Långserud ligger i Säffle kommun.
|
|
|
|
|