|
Av Anitha Emanuelson - Torsdag den 10 oktober 2013 kl. 18.05
|
Söker Föräldrarna till Anders Andersson.Enligt Laxarby sockenbok sid 642 är Anders Andersson född på Tveten 1728.Enl Laxarby C:1 s 113 föds det en Anders 1728 02 16. Hans Föräldrar är Anders Halfvardsson och Ingeborg Svensdotter ??? från Översidan. Hoppas att jag tolkat det rätt. Enl sockenboken finns dessa på Backa och hade ingen son Anders. Anders Andersson och hans hustru Dordi äger Stommen på 1750-talet.(Laxarby sockenbok).Där återkommer namnet Halfvardsson på tidigare ägare. Ev släkt? Tacksam för hjälp. Med vänlig hälsning Anitha
|
|
|
Av Susanne Christiansson - Lördag den 20 januari 2018 kl. 18.07
|
Hej Jag är ny på denna sidan och hittade ovan skrivet av Anitha Emanuelsson. Jag hittade också dessa på Backa år 1757. Enligt ArkivDigital finns ingen husförhörsbok 1728. Och 1757 hade Anders redan gift sig. Kan det vara så att han är deras son trots allt? Vad är Laxarby sockenbok för någonting? Jag vet inte om det är av värde men Anders och Dordis son Olof gifter sig med en Kerstin Nilsdotter, vars far heter Nils Halvardsson, Vernebo, Tisselskog och Olof köper Östra Havfden, Steneby, utav Per Halvfardsson och hans hustru under förutsättning att Olof tar hand om dom tills deras död. Tanken har tidigare slagit mig att Olof och Per på något sätt skulle varit släkt. Är Anders och Per Halvfardsson bröder?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 20 januari 2018 kl. 20.08
|
En titt i mantalslängderna kan ge upplysningar när det inte finns husförhörslängder. Så här ser det ut i Laxarby socken 1728 (Kammarkollegiums exemplar, Älvsborgs län): Översidan (s. 748; AID v224343.b4000.s749): Här finns bl.a. drängen (ogifte) Bryngel Svensson, vars syster Ingeborg är "gift i Stommen denna socken". Stommen med torpet Tveten (s. 751): Här finns bl.a. drängen [!] Anders Halvarsson med hustru och bror Erik. Anders är "gift i år" (det var väl därför skrivaren glömde att ta bort "dr" framför hans namn). Så hoppar vi fram till 1754: Översidan (s. 505; AID v224354.b2620.s505): 1/6 mantal ägs eller åtminstone brukas av Anders Halvorsson, som "bor i Stommen". Stommen med Tveten (s. 508): På 5/24 mtl finns Anders Halvorsson med hustru och sönerna Anders och Lars. Och 1755: Översidan (s. 1062; AID v224355.b5410.s1063): 1/6 Anders Halvorsson med hustru och son Lars. Stommen med Tveten (s. 1065): Anders Halvorsson "till Översidan med son Lars". I stället finns där på 5/24 Anders Andersson med "hustru från Bågan".
|
|
|
Av Susanne Christiansson - Söndag den 21 januari 2018 kl. 11.39
|
Tack Jörgen! Det klargjorde en hel del. Mvh Susanne
|
|
|
|
|