|
Av Håkan Andersson - Torsdag den 06 februari 2014 kl. 16.49
|
Undrar om det är någon som funnit något om nedanstående person. Finns luckor i församlingens folkbokföring och nog har man hamnat i dem. Margareta Andersdotter, född x/1 1782 i Frändefors socken, avliden 3 april 1828 på Kasen under Salekärr i Bäve socken Bäve AI:1 s.113 Bäve AI:2 s.179 Bäve AI:3 s.245 Bäve AI:4 s.93, 223, 177 Bäve AI:5 s.126
|
|
|
Av Lotta Nordin - Lördag den 08 februari 2014 kl. 13.00
|
Du har lite märkliga källhänvisningar. Margareta dog 1828, och då kan hon ju definitivt inte finnas i AI:4 och AI:5, eftersom dom två hfl täcker 1835-1844 respektive 1843-1854. Var har du letat efter henne? Vigselböcker, mantalslängder, in- och utflyttningslängder? Bouppteckning? Barnens faddrar?
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 08 februari 2014 kl. 15.49
|
Källhänvisningarna kopierade jag in i all hast från personakten som jag antecknat familjen på. Hon dog mycket riktigt 1828. Bäve AI:4 och Bäve AI:5 finns hennes make antecknad. Han hette Olof Grip och avled först 2/4 1846 på Bråtekullemyren under Ängebacken i Bäve socken. Deras vigsel finns Uddevalla C:6 s.281. Hon finns antecknad på Groröd i Bäve socken i samband med denna där hon var piga. Har inte kikat i mantalslängder Finns en Margareta Andersdotter inflyttad med orterna Brännane och Herrestad antecknat på sidan Uddevalla B:1 s.155, rätt så långt ner på sidan. Om detta är rätt person vet jag inte. Har läst igenom husförhöret i Frändefors närmast efter henne utan att finna något. Kan inte se någon hjälp med barnens faddrar även om nära släktingar kan finnas med. Eventuell bouppteckning torde finnas i Lane häradsrätt. Återfinner inte Margareta Andersdotter i personregistret för bouppteckningarna i häradet.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 08 februari 2014 kl. 16.01
|
Upptäckte att jag tidigare letat i fel avdelning i bouppteckningsregistret. Efter ännu en kontroll fanns Margareta Andersdotter i en bouppteckning efter hennes far, Anders Eriksson och hon var upptagen i den senare avdelingen i personregistret. Lane Häradsrätt FII:3 s.183
|
|
|
|
|