Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Dalsland   >   Frändefors   >  
Anna Maria Zackariasdotter, född 1881 i Frändefors
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15125) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Yvonne Warneflo - Söndag den 29 juni 2014 kl. 19.17
Är helt ny på forumet och hoppas på någon som kan hjälpa mig att hitta information om en kvinna som föddes i Frändefors 31/ 7 år 1881. Hon hette som ogift Anna Maria Zackariasdotter och var dotter till Zacharias Johanson och Sara Johansdotter. Jag har utdrag ur 1881 års födelsebok för Frendefors moderförsamling.
Jag vet också att hon gifte sig och fick två barn. Hennes son Harry Lind föddes också i Frändefors, år 1906. Hon flyttade från Frändefors, till Oslo, och vidare till Göteborg och Amerika. Jag är mycket intresserad av att veta mer om henne, om hennes eventuella släktingar i Frändefors eller på annan plats i Sverige eller i världen. Framför allt undrar jag om någon vet var hennes öde blev i Amerika. Jag har dokumentation på att hon avreste till Amerika med sina två barn, Helga och Harry. Jag har sökt efter henne på www.ancestry.com, men hittar inget mer om henne. Mitt intresse ligger i att hennes barn kan vara min mammas halvsyskon.
Minsta tråd kan vara av intresse, tack på förhand.
Yvve
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15126) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 29 juni 2014 kl. 22.32
Uppgiften i ditt utdrag (SCB-utdrag, antar jag) ur födelseboken stämmer med originalet av födelseboken (Frändefors C:10, inget sidnummer, bild 275 hos Arkiv Digital). Där framgår att föräldrarna bor i Västra Bodane, och ska finnas på sidan 73 i husförhörslängden.

Och familjen finns i följande husförhörslängder/församlingsböcker i Frändefors:

AI:27 (1881-1885), uppslag 73.
AI:29 (1886-1890), uppslag 76.
AI:31 (1891-1895), uppslag 76.
AI:33 (1896-1900), uppslag 74.
AIIa:1 (1901-1905), uppslag 70.

I den sistnämda står att Anna Maria flyttade till Kristiania (alltså Oslo) den 19/10 1903. Där står också att hon dog den 31/12 1931.

Men dödsdatum ska man nog ta med en nypa salt. Där står nämligen också: "Dödförklarad av Nordals och Sundals häradsrätt gen. beslut 33 3/5."

Förmodligen hade släktingarna inte hört av henne på många år, och så har man begärt att rätten ska dödförklara henne. Sådant var inget ovanligt när emigranter 'försvunnit', och hemmavarande släktingar ville dela arv efter föräldrar eller syskon.

I domboken borde finnas de upplysningar som släkten hade om Anna Maria vid dödförklaringen 1933.

Enligt arkivförteckningen för Nordals och Sundals häradsrätts arkiv ska vårtinget 1933 finnas i volymen AIa:42. Den finns inte på nätet, så du får vända dig till landsarkivet i Göteborg.

När det gäller Anna Marias föräldrar, så var fadern Zacharias Johansson skräddare, och född i Färgelanda den 3/9 1848. Modern Sara Johansdotter var född i Ödeborg den 5/2 1848. De gifte sig den 18/11 1870. Detta är uppgifter ur husförhörslängderna; jag har inte kontrollerat dem i födelse- och vigselbok, och inte heller följt Zacharias och Sara bakåt i tidigare husförhör (som man alltid bör göra för att vara säker på att uppgifterna är korrekta).

Följer man dem framåt i församlingsböckerna, så återfinns de i följande:

AIIa:3 (1906-1923), uppslag 48.
AIIa:5 (1923-1934), uppslag 55.

Zacharias är här noterad som död den 7/2 1922, och Sara den 23/1 1929. Dödboken för de här åren finns inte på nätet, men uppgifterna stämmer i varje fall med SCB-utdragen av dödboken (som finns hos SVAR).

Om det finns bevarade bouppteckningar, så ska de också finnas i Nordals och Sundals häradsrätt (på landsarkivet), där de borde ingå i FII:14 (1922) och FII:21 (1929). De finns inte heller på nätet, men bouppteckningar kan beställas via Riksarkivets hemsida, om du inte kan eller vill besöka landsarkivet.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 29 juni 2014 kl. 22.50.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15127) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Måndag den 30 juni 2014 kl. 12.35
Enligt passagerarlistan på ellisisland.org så reste hon till USA 1911-10-12 tillsammans med sin man Gottfrid Lind och barnen Helga 7 år och Harry 5 år, och deras destination var Center Square, Pennsylvania. Hon kallas bara Anna Lind i listan.

Har du försökt forska bakåt på din mamma? Vad har du för uppgifter på henne? Födelseplats, föräldrar?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15128) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mats Ahlgren - Måndag den 30 juni 2014 kl. 14.23
Gottfrid Lind reste redan 1909 till USA, kom fram till New York den 11 oktober 1909. 1911 reste Anna och barnen.

Harry Evald Gottfrid Lind var ju född 11 sept 1906 enligt Frändefors C:12 och det kan då vara han som återfinns på ancestry.com

U.S., Department of Veterans Affairs BIRLS Death File, 1850-2010 about Harry Lind
Name: Harry Lind
Birth Date: 11 Sep 1906
Death Date: 11 Mar 1987
SSN: 108092171
Branch 1: ARMY
Enlistment Date 1: 9 Jun 1942
Release Date 1: 19 Jul 1945
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15129) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Måndag den 30 juni 2014 kl. 14.46
Via familysearch.org hittade jag (tror jag) Helga och Harry 1920. Då bodde dom hos familjen Yeager i East Pikeland, Chester, Pennsylvania. https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/MFRX-BGS

Där står båda som "helper".
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15130) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Yvonne Warneflo - Måndag den 30 juni 2014 kl. 18.45
Tack alla ni för all hjälp . Jag ska söka vidare på landsarkivet i Göteborg ang.dödförklaringen av Anna. Jag blir fundersam på anledningen till att hennes barn inte hörde av sig till Sverige igen, de måste ha vetat vad som hände med deras mamma.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)