Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Halland   >   Eldsberga   >  
Ola Jansson, född 1802-08-26 - var?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2120) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Olle Andersson - Måndag den 01 december 2008 kl. 21.21
En förfader Ola Jansson levde i Eldsberga och jag hittade honom i Eldsberga AIa:11:80
(GID 1788.32.32200). Bilden från ArkivDigital

ola_jansson,husförhör

Kan någon tyda födelseorten?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2121) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Måndag den 01 december 2008 kl. 22.53
Jag blev lite nyfiken på din Förfader.
Men AIa:11:80 Kan du fördydliga det något.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2122) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Olle Andersson - Tisdag den 02 december 2008 kl. 00.28
Arne!
Genilne-referensen är:

GID 1788.32.32200, [Halland] Eldsberga, AI.11, Husförhör, 1861 - 1870, 80-0, Bild 84 av 217.

Hos ArkivDigital är det Eldsberga AIa:11 sidan 80.

Olle
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2123) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 02 december 2008 kl. 01.12
Det här var inte lätt...

Jag har kikat runt på övriga sidor för att se hur han skriver olika bokstäver (det finns dessutom en annan präst som har skrivit i den här längden, men man ser ju tydligt skillnad på stilarna), och sedan har jag vänt och vridit på det för att få till tänkbara alternativ - men jag kan inte få det till ett sockennamn som finns i verkligheten... :)

Det börjar i varje fall med H och slutar med ryd - ser det ut som. På andra sidan smålandsgränsen (i Kronobergs län), inte så långt från Eldsberga, finns Hinneryd. Men inte är det ett i som står efter H; det ser mer ut som Hynryd... :)

Men det kan väl vara värt ett försök i varje fall...

Om det nu är ryd på slutet, så pekar det på Småland; det heter ju red i Halland och södra Västergötland, och röd i Skåne. Samtidigt bör det väl inte vara alltför långt från Eldsberga, eftersom det inte är något länsnamn utsatt (det är det på andra socknar i samma längd). Det talar åtminstone för Hinneryd, även om stavningen inte gör det... :)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 02 december 2008 kl. 01.49.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2124) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Allan Sjöö - Tisdag den 02 december 2008 kl. 09.26
Denna person är kanske Ola Jansson

26/8 1802 Olof i Ekeryd, Hinneryd
Föräldrar Volontär Jan Dahl och Kjerstin Larsdotter

Källor: Hinneryd CI:2 sid 236, AI:5 sid 234
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2125) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Olle Andersson - Tisdag den 02 december 2008 kl. 11.32
Tack Jörgen!
Denne Ola är hustruns morfars farfar
Jag har gått igenom Hinneryds födelsebok men ännu inget napp.
Första träffen på Ola var i GID 1788.3.63900, [Halland] Eldsberga, ., Husförhör, 1809-1831, 0-0, Bild 306 av 309.
Vad jag kan se är han 28 år och det betyder att det gäller 28+2=1830.
Letandet bakåt påbörjat!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2126) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Olle Andersson - Tisdag den 02 december 2008 kl. 12.11
Allan!

Denne Olof verkar stämma bra. Då får jag följa honom framåt i tiden!
Tack!

Olle
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)