|
|
Av Anna Magnusson - Onsdag den 17 december 2008 kl. 17.12
|
Hej, jag har nu under en lång tid letat efter en familj som inte tycks vilja bli hittad ;) Eftersom Eldsbergas böcker brunnit har jag fått ta till mantalslängderna för att försöka komma vidare, men nu faller jag på målsnöret. Jag inbillar mig nu att jag har hittat något viktigt, men har jag det? I den första notisen tolkar jag texten som "Trulls Olsson fr Säteri Hillinge(???) i Skåne" och den andra som "Trullses hustru Bengta från ??? Hillinge". I en senare mantalslängd hittade jag samma person men tolkade då namnet som "Nills Olsson", vilket i så fall tar mig tillbaks till ruta ett. Jag är mycket osäker på min tolkning av längden och undrar därför om någon skickligare person kan hjälpa mig med det. Längden det rör sig om är mantalslängd för Eldsberga, 1764 s.633 och 634. Det kan röra sig om rent önsketänkande då jag på senare tid arbetat mycket med dessa tu ;). I husförhören sägs detta par båda vara födda inom pastoratet, men i ett senare utflyttningsbetyg står att de levt cirka 20 år i pastoratet, vilket skulle innebära att de inflyttat före 1765. Krångligt värre alltså Tacksam för all hjälp // Anna
|
|
|
Av Niklas Hertzman - Onsdag den 17 december 2008 kl. 17.26
|
Hej Anna ! Det finns ett säteri som heter Skillinge i Munka-Ljungby församling och jag håller med om att det står "Trulls Olsson" och Trullses hustru. Hoppas att du kan hitta vidare.
|
|
|
Av Anna Magnusson - Lördag den 20 december 2008 kl. 14.18
|
Hej Niklas, stort tack för din hjälp . Skillinge låter lovande, speciellt som paret senare vistades på säterier i norra Skåne. Yes! Visst var det rätt plats; Truls Olin och Bengta Persdotter vigs 1763 i Munka-Ljungby. Han är senare jägare på Stjänarp och flyttar runt en hel del i Halland och Skåne innan han slutligen avlider 21/12 1817 i Jonstorp, Skåne. // Anna (Ändrat av kontoinnehavaren den 20 december 2008 kl. 18.06.)
|
|
|
|
|
|
|