|
|
Av Raoul Murman - Lördag den 24 januari 2009 kl. 18.26
|
Jag undrar om någon kan hjälpa mig att söka på skivan Begravda i Sverige efter Anna Margareta Skylberg född 1851 i Brunflo som var bosatt i Åskloster jvstn. i Halland 1890 enl. SvBef 1890 men finns ej med på Sv.Bef 1900
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 24 januari 2009 kl. 21.15
|
Jag kan inte hitta henne i dödboken i Ås socken (där Åskloster ligger). Originalboken finns hos Arkiv Digital till och med 1894; därefter har jag sett i SCB-utdraget hos SVAR till och med 1900. Så här ser det i varje fall ut i husförhörslängden 1881-1895 (Ås AI:8, sidan 220): (Bilden från Arkiv Digital.) Högersidan av uppslaget är inte med på bilden, men den är helt tom. Ingen utflyttningsnotering med andra ord. Mannen dog alltså 1891. Och något har uppenbarligen hänt henne också, för enligt "folkräkningen" 1900, så finns alla fyra barnen som fosterbarn i trakten, ett i Ås och tre i Värö socken. Förmodligen har de flyttat till en annan socken i trakten, där hon har dött. Dock inte Värö; hon finns i varje fall inte i SCB-utdraget av dödboken där 1895-1900.
|
|
|
Av Raoul Murman - Lördag den 24 januari 2009 kl. 21.20
|
Nä precis tack för informationen men jag har förstått att båda föräldrarna är döda och barnen i fosterhem men det intressanta är var och när dör modern?? jag hade hoppats att hon fanns med på skivan Begravda i Sverige mvh raoul
|
|
|
|
|
|
|