|
|
Av Carina Månsson (Carina) - Lördag den 28 februari 2009 kl. 19.07
|
Hej. Min farmors farmor Helena Svensdotter f. 4/11 1851 i Göteryd har föräldrar som är kusiner. Var detta vanligt ? Själv blev jag snopen när det är anförluster redan på så nära håll. Helenas far är Sven Jonsson, vars far är Jon Svensson f. 1776, Sköldsbygd, Göteryd och Helenas mor är Märtha Hansdotter, vars mor är Svenborg Svensdotter f. 1779, Sköldsbygd, Göteryd. Helena Svensdotters farfar, Jon Svensson f. 1776, Sköldsbygd och hennes mormor, Svenborg Svensdotter f. 1779, Sköldsbygd är syskon. De är båda barn till Sven Sunesson f. 1738 och Martha Larsdotter f. 1743 i Sköldsbygd. Är det inte lite väl nära i tiden att ha sådana anförluster ? Var det vanligt med kusingifte i mitten av 1800-talet ? Var det tillåtet ? mvh Carina
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 28 februari 2009 kl. 19.40
|
1845 blev det helt fritt för kusiner (eller syskonbarn som man sa då) att gifta sig. Dessförinnan behövde man tillstånd från kungl. maj:t. Min farfars farföräldrar var kusiner, och gifte sig 1845 - med tillstånd, så de måste ha varit några av de allra sista som behövde det.
|
|
|
|
|
|
|
|
|