|
|
Av Maud Elofsson Reimer (Kickan) - Tisdag den 31 mars 2009 kl. 18.06
|
Hej. Jag undrar om någon vet något om Sven Persson född 1745 i Sjuhult Göteryd. Enligt dödsnotisen i Hallaryd Ad online C:4 sid 49 ska hans föräldrar heta Per Svensson och Johanna Nilsdotter någon som vet något om dessa. MVH Maud
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 31 mars 2009 kl. 20.21
|
Hej Undrar om sidhänvisningen i Hallaryd verkligen är rätt för när jag kikar på Hallaryd C:4 s.49 så är detta en födelsebok för år 1816. Skulle själv behöva kika på dödsnotisen för att kunna börja någonstans. Annars har jag i Sjuhult i Göteryd socken funnit en Sven som är född 2/4 1745 med föräldrarna Per Åkesson och hustrun Sissa. Men om detta är rätt personer som du skall ha vet jag inte. Hälsningar Håkan
|
|
|
Av Maud Elofsson Reimer (Kickan) - Tisdag den 31 mars 2009 kl. 22.12
|
Hej, ja så kan det gå när man stirrat för mycket i böckerna. Det ska vara sid 495. Ber om ursäkt för detta. Sven avled 1819-05-02 MVH maud
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 31 mars 2009 kl. 22.35
|
Ja. Nog tycker jag också att det står Per Svensson och Johanna Nilsdotter som föräldrar till den avlidne och med Sjuhult i Göteryd socken som födelseplats och 1745 som födelseår i den dödsnotis du hänvisar till. Men jag har gått igenom Göteryd födda åren 1743 - 1747 utan att finna denna koppling. De finns inte där så något måste vara fel. Får kika vidare imorgon så får jag se om jag hittar något. Om nu ingen annan hinner före och löser alltsammans.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 01 april 2009 kl. 13.40
|
|
Har också funnit Sven Persson i huförhörslängden för Hallaryd socken och där står det också att han är född 1745 i Göteryd.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 01 april 2009 kl. 16.03
|
Hej igen Har letat vidare. Har i alla fall funnit följande i Hallaryd socken: 9/11 1744 föddes och den 11 dito döptes Ellsa i Kroxbögd. Fadern Pehr Månsson och modern h Ingierd Jonnsdotter. Faddrar Joan Joansson i Kummelsbögd, Måns Bengtsson i Skåparyd, Erik Jönsson i Brunnhult, hustrun Ingierd Svensdotter i Kornberga, Pernilla Joensdotter, Skåparyd och h Maria Gunnarsdotter i Allebök. -------- Har inte funnit någon födelsenotis på Sven i Hallaryd heller men väl noteringen i vigselboken i Hallaryd, nämligen: Den 9 februari 1766 vigdes Sven Persson i Kroksbygd och pigan Elsa Persdotter därsammanstädes. En annan fingervisning om var Sven kom ifrån. Letar vidare.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 01 april 2009 kl. 16.12
|
Sven Persson finnes också i Hallaryd AI:3 s. 184, 310, 424 och 528. Även föräldrar till Elsa finns antecknade men inget om Svens ursprung.
|
|
|
Av Maud Elofsson Reimer (Kickan) - Onsdag den 01 april 2009 kl. 17.37
|
Hej. Tack för all hjälp. Verkar svårt att finna hans föräldrar. Kan prästen ha skrivit fel namn?? MVH Maud
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 01 april 2009 kl. 18.27
|
Det är mycket som kan vara fel i källorna och jag har nog stött på de flesta i olika sammanhang. Namnet på hans föräldrar kan vara felskrivet i källan. I detta fall död- och begravningsboken i Hallaryd. Om vi förutsätter att föräldrarnas namn är rätt kan födelseår och/eller födelseförsamling vara fel. Han kan med andra ord vara född i en helt annan församling. Om vi förutsätter att föräldrarnas namn är rätt, födelseåret och födelseförsamlingen är rätt så kan föräldrarnas namn vara fel införda i födelseboken för Göteryd 2/4 1745. Sven Persson behöver inte alls vara införd i födelseboken någonstans. Har träffat på sådana fall också. Sidhänvisningar som är fel och så vidare. Fast man behöver inte ge upp hoppet utan vi får hoppas att han dyker upp någonstans. Kanske någon annan släktforskare också kan hålla utkik efter honom.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 01 april 2009 kl. 18.56
|
Fast ett litet tillägg kan jag göra. Jag har kikat i död- och begravningsboken för Göteryd socken och funnit följande: Per Åkesson, född 28?/1 1706 (enligt husförhör) och död 15/6 1772 i Sjuhult. Pers hustru Sissa Eskilsdotter född 6/1 1723 (enligt husförhör) och död 5/11 1791 i Sjuhult. Barn till Per och Sissa finnes Man kan söka efter bouppteckningar efter Per och Sissa för att se vad dessa säger. Ett litet hamnstrå dock. (Ändrat av Lufsen den 01 april 2009 kl. 19.10.)
|
|
|
Av Carina Månsson (Carina) - Onsdag den 01 april 2009 kl. 21.15
|
Hej Håkan och Maud. Här hittade jag ceciliaplaces personakt ( släktträd på nätet ) över Sven Persson, Sjuhult, Göteryd. Inte för den är till någon hjälp men det finns en liknande diskussion mellan Cecilia Månsson under Göteryd i anbytarforum för några år sedan och någon annan, där de också undrar över var Sven Persson är född. Detta är tyvärr inte till någon hjälp för er men jag ville bara visa att det är fler som har undrat samma sak. Sven Persson Far: Per Svensson Mor: Johanna Nilsdotter Född: 1745 Sjuhult, Göteryd (G) Bosatt: 1766-02-09 Kroksbygd, Hallaryd (G) Flyttade till: omkring 1800 Hallaböke Norregård, Hallaryd (G) Död: 1819-05-02 Hallaböke Norregård, Hallaryd (G) -------------------------------------------------------------------------------- Familj med Elsa Persdotter (1744 - 1830) Vigsel: 1766-02-09 Hallaryd (G) Barn: Pernilla Svensdotter (1779 - 1813) -------------------------------------------------------------------------------- Noteringar Dödnotis: "Född år 1745 i Götheryd Socken, Sjuhult, fad. Per Svensson, mod. Johanna Nilsdot. Var hemma hos föräldrana till ? då han gifte sjg med Pig. Elsa Persdot. i Kroxbygd med ? han levat 54 år, a? sammanavlad 1 dotter, redan död. Varit hälsosam till 2 år sedan då värk an? Fört ett anständigt leverne." Den enda son Sven som föds i Sjuhult 1745 är son till Per Åkesson och Sissa Eskilsdr. Det finns ett par Per Bengtsson och Johanna Nilsdotter som gifter sig 1744 men dessa bor inte i Sjuhult och får ingen son Sven 1745.
|
|
|
|
|
Av Maud Elofsson Reimer (Kickan) - Onsdag den 01 april 2009 kl. 22.45
|
Hej. Tack för er hjälp både Håkan och Carina. Får ta och kolla det där med bouppteckningarna och se om det kan vara till någon hjälp. Maud
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 02 april 2009 kl. 09.47
|
|
Det skulle vara intressant att få veta vad bouppteckningarna sa om kopplingen emellan Sven Persson och Per Åkesson samt Sissa Eskilsdotter.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 02 april 2009 kl. 13.18
|
Så här ser 1746 års mantalslängd ut för Sjuhult (sidan 1056, SVAR-bild 295). Den är daterad i mars 1746 (i varje fall Kammarkollegiets exemplar, som är det som är filmat). Före 1746 är det en lucka i längderna ända till 1718. Här finns alltså Pär Åkesson med hustru. Han är en av fyra bönder i Sjuhult Storegård, och brukar också en del av Lillegården. Någon annan Per finns där inte då. På raden under finns Eskill Swensson utan eget hushåll, med noteringen "fattig". Nästa år är där tillagt "har undantag". Han är ju en tänkbar far till Sissa, och i så fall är det alltså hennes föräldragård.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 02 april 2009 kl. 16.22
|
|
Ett litet kommentar till det Jörgen skriver så läste jag en diskussion på Rötters anbytarforum om Eskil Swensson och där hade de kommit fram till att han har varit far till Sissa Eskilsdotter och således svärfar till Per Åkesson. Har för mig att det fanns någon eller några generationer före honom också.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 02 april 2009 kl. 17.20
|
|
Föräldrar till Per Åksson lär vara Åke Tufwesson (1651-1739) i Ekenäs i Göteryd socken och hans hustru Svenborg Pehrsdotter (1661-1751)
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 02 april 2009 kl. 19.03
|
Maud! Började känna mig lite osäker helt plötsligt och börjde kika runt på Rötter för att se efter informationen om Eskil Svensson men hittade inte tillbaka där jag hade för mig att jag sett den. Men i vilket fall så hittade jag honom avliden i Siutorp 24 august 1755 och åldern angavs så vitt jag kan se till 75 år och 7 mån. Skulle då vara född tidigt 1680. Se om du hittar en bouppteckning efter honom också för att få visshet om släktförhållandet. Får du hela hans familj således.
|
|
|
Av Maud Elofsson Reimer (Kickan) - Fredag den 03 april 2009 kl. 06.33
|
Hej. Tack för all hjälp jag fått från er alla. Ska se vad jag får fram (när kroppen vill vara med igen). MVH Maud
|
|
|
Av Maud Elofsson Reimer (Kickan) - Onsdag den 08 april 2009 kl. 14.46
|
Hej. Jag har nu fått uppgifter om bouppteckningarna. Ingen uppgift om Eskil dock. I AD Online Vol. FII:5 (s.326-329) finns som jag tror är Per Åkesson. Landsarkivet skriver: Bouppteckning för Sissa Eskilsdotter har ej påträffats. I registret för bouppteckningar finns en hänvisning vid hennes namn till Per Åkesson (gift med Eskilsdotter Sissa) Finns det någon som kan tyda denna bouppteckning åt mej? MVH Maud
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 08 april 2009 kl. 16.35
|
Sunnerbo Häradsrätt FII:5 s.326 Har renskrivit ingressen till bouppteckningen: År 1772 den 26 oktober inställte sig undertecknade upptecknings- och värderingsmän uti Sjuhult Storegården hos enkan Sissa Eskilsdotter efter vederbörlig kallelse teckna och värdera den befintliga egendomen som befants uti boet efter avlidne mannen Per Åkesson vilken efter sig lämnat barn, trenne söner och trenne döttrar, äldsta sonen Åke Persson, sonen Sven Persson, gift, sonen Jan Persson 22 år, dottern Karin Persdotter försynt (?) genom gifte med mannen Per Jonsson i Hästberga, dottern Martha 16 år och dottern Elin Pehrsdotter, bägge senare omyndiga. På de omyndigas vägnar voro tillstädes deras faderbroder Sven Åkesson uti Ekenäs och som förmyndare Lars Jonsson i Fagerhult norra gård som även Erik Månsson uti Äskenäs yttre gård att dess rätt och bästa bevaka. Egendomen uppgavs av änkan Sissa Eskilsdotter som följer, nämligen: Av ingressen att döma så står det en Sven Persson, av åldersuppgiften att döma född 1745 och son till Per Åkesson och Sissa Eskilsdotter. Går man och tittar på sidan 329, där arvtagarna "skrev under" (dödsbodelägarna var nog inte skrivkunniga så någon annan fick stå för skrivandet) så står Sven Persson antecknad som bosatt i Kroxbögd. År 1766 när Sven gifte sig stod han antecknad i Kroxbögd (Kroksbygd) och det kan ju vara fullt möjligt att han bodde där 6 år senare (1772). Skulle nog ge mig på en gissning i detta läge att prästen skrivit fel föräldrar i samband med att Sven Persson antecknades som död och att Per Åkesson och Sissa Eskilsdotter är hans rätta. (Ändrat av Lufsen den 08 april 2009 kl. 16.36.) (Ändrat av Lufsen den 08 april 2009 kl. 16.39.) (Ändrat av Lufsen den 08 april 2009 kl. 16.53.)
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 08 april 2009 kl. 18.16
|
En annan sak som talar för att Per och Sissa är ovannämnda Svens föräldrar är att han står antecknad som gift i bouppteckningen som upprättades 1772 och enligt ett tidigare inlägg skall han gift sig 1766. Skall jag tolka ditt inlägg som att det inte finns en bouppteckning efter Eskil? (Ändrat av Lufsen den 08 april 2009 kl. 18.17.)
|
|
|
Av Maud Elofsson Reimer (Kickan) - Onsdag den 08 april 2009 kl. 18.43
|
Hej och tusen tack för hjälpen. Sven bodde i Kroksbygd när han gifte sig och även 1772. Jag beställde Eskils bouppteckning också men detta är allt jag fick. Sissa fanns tydligen inte. MVH Maud
|
|
|
Av Carina Månsson (Carina) - Tisdag den 13 oktober 2009 kl. 18.32
|
Hej. Min ana Pernilla Svensdotter föds i Sjuhult den 7/2 1762 med föräldrar Sven Pärsson och Svenborg Pärsdotter. Jag kan inte hitta denna familj i husförhören under Sjuhult men fick en misstanke om att det kan vara samma Sven Persson i Sjuhult som dör i Hallaryd som är far till min ana Pernilla f. 1762. Jag ska ta reda på om denna Sven Pärssons hustru Svenborg Pärsdotter avlider och om han gifter om sig i Hallaryd med Elin Persdotter. Den Sven Persson som bor i Hallaryd får ju även han en dotter som heter Pernilla 1779 men det skulle ju vara lite ovanligt om han har två döttrar som heter Pernilla. mvh Carina
|
|
|
Av Carina Månsson (Carina) - Torsdag den 15 oktober 2009 kl. 14.50
|
|
Per Åkessons far, Åke Tufwesson står vid giftermålet den 10/11 1695 med Svenborg Persdotter i Ekenäs, att han är från Abborraslätt ( Pjätteryd sn ) ( Göteryd CI:1 sid 83 )
|
|
|
|
|
|
|