Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Småland (socknar A-H)   >   Hässleby   >  
Sara Jonsdotter, född 1781
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13465) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Elisabeth Carlstedt (Elisabel) - Lördag den 12 januari 2013 kl. 22.21
Jag söker Sara Jonsdotter, men har inte mycket att gå på, då tidigare husförhörslängder saknas. Det enda jag vet är med vem hon varit gift och att hon fått ett antal barn då hon varit bosatt i Sammekulla, Hässleby.

Alla länkar hänvisar till Arkiv Digital.

Jag har funnit Sara som mor till ett antal barn i födelselängder.

Sara är gift med Peter Jonsson, Bonde och Nämndeman, som är född och avliden i Sammekulla, Hässleby
FÖDD 7 jul 1765 Sammekulla
Hässleby CI:1 (1724-1769) Bild 44 / sid 77 (AID: v34397.b44.s77, NAD: SE/VALA/00157)
DÖD 29 april 1813 Sammekulla
Hässleby CI:2 (1801-1848) Bild 206 / sid 429 (AID: v34398.b206.s429, NAD: SE/VALA/00157)

Sara Jonsdotter är omgift med Jonas Petersson 26 dec 1815
Hässleby CI:2 (1801-1848) Bild 154 / sid 305 (AID: v34398.b154.s305, NAD: SE/VALA/00157)

Första och enda husförhörslängden jag finner Sara i är denna.
Sammekulla
Hässleby AI:2 (1815-1820) Bild 52 / sid 44 (AID: v20431.b52.s44, NAD: SE/VALA/00157)
Sara och Jonas får en son i april 1816, sonen dör i nov 1816.
Här verkar mycket hända 1816. Stor förflyttning av barnen.

Jag återfinner senare de fyra yngsta barnen (utan sin mor)
Hässleby AI:2 (1815-1820) Bild 39 / sid 31 (AID: v20431.b39.s31, NAD: SE/VALA/00157)
Peter, född 1805, står antecknad som rymd 1819 (14 år)

Olof (den jag följer) är förrymd (11 år), utflyttad till Runvik?? 1822 (hittar inte vidare till Runvik), men jag har funnit honom senare.
Hässleby AI:3 (1820-1825) Bild 41 / sid 33 (AID: v20432.b41.s33, NAD: SE/VALA/00157)

Tror inte de 4 barnen hade det lätt, eller säker på att de hade det riktigt svårt.

Nu till mina frågor:
1. Var är Sara Jonsdotter född, jag tyder det som Wby, men det säger mig inte något.
2. Jag har sökt igenom dödboken, för jag antar att Sara dog eftersom barnen förflyttades, men kan inte finna henne. Kan prästen missat att skriva in henne i dödboken, eller finns det någon annan förklaring?

mvh

Elisabeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13466) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 13 januari 2013 kl. 00.13
"Wby" lär vara Vimmerby, som har både stads- och landsförsamling. Till Vimmerby pastorat hör också Pelarne socken, som är granne med Hässleby.

När de fyra barnen finns i Hult (sidan 31) utan Sara, så bor de hos bonden Erik Jonsson. Varför hamnar fyra syskon på samma ställe om de inte har någon anknytning dit? Erik skulle kunna vara Saras eller Peters bror. I så fall finns föräldrarna på samma sida.

Jag har inte hunnit att kika närmare på detta just nu, men det är i varje fall några tips till att börja med.

(Ändrat av Jts den 13 januari 2013 kl. 00.26.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13467) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 13 januari 2013 kl. 00.14
PS

Olaus har stuckit iväg till "Rumsk", grannsocknen Rumskulla.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13470) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Elisabeth Carlstedt (Elisabel) - Söndag den 13 januari 2013 kl. 17.18
Hej,

Stort tack, igen till Jörgen.

Jag har funnit Saras föräldrar i födelseboken i Pelarne, jag hade aldrig kunnat lista ut detta själv :-).
Vart Sara har tagit vägen omkring 1816, har jag ännu inte lyckats klura ut - jobbar vidare på att försöka se släktskapet där barnen finns.
Jag har sökt igenom Rumskulla, men kan inte finna Olaus där 1822.

mvh

Elisabeth
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)