|
|
Av Eva Vajstedt - Fredag den 17 januari 2020 kl. 16.02
|
Hjälp med: Vad betyder förkortningarna över kolumnerna och vad står tot för lite längre ner? Tyvärr lyckades jag inte klistra in bilden från Arkivdigital. M v h Eva Vajstedt
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 17 januari 2020 kl. 19.19
|
Detta är en gammal husförhörslängd, så det är väl kolumner för noteringar vid husförhören. Alltså saker som man skulle kunna och förhördes på. Men det är ju förkortningar - så frågan är vad de står för... Om man bläddrar runt lite bland sidorna, så kan man hitta olika ställen där den ena eller andra förkortningen är lite tydligare skriven än på sidan 11. Den första kolumnen är "Bokl.", vilket väl skulle kunna vara bokläsning, alltså innantilläsning i katekesen. Sedan kommer "Bordl." och "Mast." (möjligen "Maft."), vad nu det ska föreställa. Nästa är "Tijo", vilket är lätt att förstå, särskilt som det står "Tijo g. b." på en del sidor - alltså budorden. Därefter "Troon", "Fad.", "Döpel.", "Alt." - som inte säger mig något. Och den sista vet jag inte vad det ska föreställa. Det här var inte mycket till hjälp. Man får nog vara präst för att ge ett ordentligt svar på vad förkortningarna står för - eller åtminstone ha varit med om ett husförhör...
|
|
|
|
|
|
|