|
Av Maj-Lill Lundin - Fredag den 24 januari 2020 kl. 14.26
|
Söker uppgifter om Amanda Petersdotter född 1870-11-11 i Gullabo. Modern dog när Amanda föddes och ett år senare dog även fadern. Inga släktingar fanns, som kunde ta hand om de föräldralösa barnen, så de blev utplacerade i olika hem. Amanda kom till Anders Jonsson, adress Hult 5. Inflyttade till Stockholm 1892-08-19. Dog där i en olycka 1894-08-15. Det jag undrar över är hur hennes liv såg ut i Småland innan hon gav sig iväg. Majlill
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 24 januari 2020 kl. 17.19
|
Har du följt henne i alla husförhörslängder tills hon flyttade till Stockholm 1892? Var ligger Hult? Jag kan inte hitta det i husförhörslängderna i Gullabo eller Torsås, åtminstone inte i registren.
|
|
|
Av Christian Andersson - Lördag den 25 januari 2020 kl. 09.58
|
Hult torde vara detsamma som Hästmahult i Gullabo socken. Observera att Gullabo bröts ut ur Torsås 1871. Husförslängd: Gullabo socken / Kyrkebo rote / Hästmahult Gullabo (H) AI:1 (1871-1875) Bild 168 / sid 162 (AID: v22215.b168.s162, NAD: SE/VALA/00108) Liksom Jörgen undrar jag om du har följt henne i husförhörslängderna? Har du följt hennes föräldrar? Hennes syskon? Amanda och hennes syskon blev ju utplacerade i olika hem. Finns det någon släktskap mellan dem och fosterföräldrarna? Amanda hamnar hos "avsk 64 Hult i do" = Avskedade kronobåtsmannen Andreas Jonsson Hult [och dennes hustru Kristina Fredriksdotter] i Hästmahult. Har du följt dem i husförhörslängderna? Gullabo (H) AI:1 (1871-1875) Bild 159 / sid 153 (AID: v22215.b159.s153, NAD: SE/VALA/00108)
|
|
|
Av Maj-Lill Lundin - Tisdag den 28 januari 2020 kl. 20.11
|
Hej, har inte kolla husförhörslängder. Står fosterbarn med där? Ingrid Stina 1859-08-27 kom till Karl-August Pettersson oklart var, MM F, Per August Pettersson 1860-12-13 senare Palmgren, kom till Sven Pettersson, Kråksmåla Andreas Pettersson 1863-01-29 kom till Sven Larsson, Kråksmåla Carolina Pettersdotter 1866-01-02 kom till Lars Persson, Kråksmåla Amanda Pettersdotter 1870-11-11 kom till Hult 5. Barnen föddes i Hästmahult så det är nog troligt att Hult ligger i Hästmahult. Föräldrar Peter Pettersson f. 1835-05-19 och Gertrud Petersdotter f. 1832-05-02
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 28 januari 2020 kl. 20.22
|
Ja, i husförhörslängden ska alla stå med som hör till hushållet. Ska stå med alltså - men det är ju inte alltid som det blir rätt i husförhörslängderna...
|
|
|
|
Av Maj-Lill Lundin - Onsdag den 29 januari 2020 kl. 13.27
|
Hej, Tack för länken till Gullabo kyrkoarkiv, visste inte att den fanns. Amandas liv och alla flyttningar visste jag om genom Stockholms stadsarkiv. Har också fått en tidningsartikel som handlar om hennes olycka. Ser att det fanns jämnåriga barn i hennes fosterfamilj och utgår från att hon hade det ganska bra, trots allt. Kommer nog inte så mycket längre när det gäller henne. Brodern Andreas f. 1963-01-29 utvandrade till N Amerika 1890-10-03. Har en del om en Andrew Palmgren som skulle kunna vara han, men underlaget är inte solklart. Men jag fortsätter sökandet. Är tacksam också för hjälp.
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 29 januari 2020 kl. 14.45
|
Hej Vad har du för uppgifter om Anders Petersson som for till Amerika? Har du någon aning om var han hamnade i Amerika? Jag är inget bra på att leta i Amerika men ibland kan man ha tur. P.S. Har du koll på att Torsten Ehrenmark hade en stuga i Hästmahult. Där han sågade och spikade varje sommar men blev aldrig färdig. Det var hans sommarnöje. (Ändrat av kontoinnehavaren den 29 januari 2020 kl. 14.47.)
|
|
|
Av Maj-Lill Lundin - Onsdag den 29 januari 2020 kl. 18.45
|
Hej, Har en del, det finns en Andrew Palmgren som skulle kunna vara han, från Emibas, gravbild, affärsannonser, uppgifter om hans död från tidning i Minneapolis. Min mmf bytte namn till Per August Palmgren före 1896. Han emigrerade 1896-10-24. till Minneapolis. Är ju troligt att brodern sökte sig till samma ställe. Kan ju också vara så att Andreas kom först. Mmf återvände till Sverige men åkte på nytt till N Amerika i början 1900. Vet dock inte om det är rätt man, eller om det fanns fler Andeas Pettersson ev Andrew Palmgren. Tyvärr går det inte att lägga in bilderna här.
|
|
|
Av Christian Andersson - Torsdag den 30 januari 2020 kl. 01.21
|
Är det den här du tänker på? https://www.findagrave.com/memorial/102638812 Name: Andrew Palmgren Event Type: Burial Event Place: Minneapolis, Hennepin, Minnesota, United States of America Photograph Included: Y Affiliate Record Identifier: 102638812 Cemetery: Hillside Cemetery
|
|
|
|
Av Christian Andersson - Torsdag den 30 januari 2020 kl. 23.15
|
Det finns några poster i United States Census och en i Minnesota State Census som sannolikt rör denne man. De finns avfotograferade på familysearch.org Man måste skaffa ett konto för få se dem. Det är enkelt att registrera sig. Och det kostar inte någonting. Sedan finns det uppgifter på ancestry.com Deras konto kostar pengar. Jag har inte tillgång till något konto. Minnesota, Death Index, 1908-2017 DEATH, BURIAL, CEMETERY & OBITUARIES Record information. Name Andrew Palmgren Death dd mm 1939 Hennepin U.S., Find A Grave Index, 1600s-Current DEATH, BURIAL, CEMETERY & OBITUARIES Record information. Name Andrew Palmgren Birth 1863 Death 1939 Newspapers.com Obituary Index, 1800s-current DEATH, BURIAL, CEMETERY & OBITUARIES Record information. Name Andrew Palmgren Death Abt 1939 Residence 2539 Jackson St N.E. Det sista verkar intressantast. Obituaries brukar innehålla en hel del matnyttigt. Dessutom finns här en adress som är en gatuadress i Minneapolis. Gå till Google Maps och skriv in '2539 NE Jackson St Minneapolis USA' Direktlänk: 2539 NE Jackson St, Minneapolis, Minnesota, USA Det är ju mer än åttio är sedan så gatunumreringen kan ha ändrats sedan dess. Hus kan ha rivits och nya kan ha byggts. Det är ju inte heller säkert att det är rätt person. Har du några säkra uppgifter om hustru och barn till 'din' Andrew Palmgren? (Ändrat av kontoinnehavaren den 31 januari 2020 kl. 05.38.)
|
|
|
Av Maj-Lill Lundin - Fredag den 31 januari 2020 kl. 14.14
|
Intressanta uppgifter. Kan tänkas att Andreas (Andrew) dog 1939. Min mormor berättade om att det hade annonserats om arvingar till vår Anderas i tidningen om att han avlidit. Kanske Barometern. De skaffade alla tidningar men just en tidning saknades. Har hört talas om ngt i samband med detta. Att Andreas släktingar på moderns sida hade ngt med detta att göra. Eftersom det annonserades om arvingar har jag antagit att han inte var gift eller hade ngr barn. Har sett att en Andeas Palmgren med adress, 2439 Jackson st. N.E och som var skräddare hos Benson & Freemanzon, 273 Main Street i Minneapolis dog 75 år gammal. Han hade sex döttrar och tre söner och en syster och flera barnbarn. Det där med syster passar inte in. Dessa uppgifter kommer från Swedish American Newspaper. Problemet är att veta vem som är rätt person. /Majlill
|
|
|
Av Christian Andersson - Fredag den 31 januari 2020 kl. 16.30
|
Barometern finns i 'original' på Kungliga Biblioteket i Stockholm. Jag tror inte den är 'digitaliserad'. De har avfotogrefering på mikrofilm som man kan läsa på plats. Biblioteket i Kalmar bör också ha tidningen på mikrofilm. Att läsas på plats. Kan möjligen gå att låna hem eller till annat biblitek. Barometern och/eller Kalmar Läns Museum kan eventuellt ha sparade exemplar. Det mest angelägna 'problemet' är att få fram ett födelsedatum för ovanstående Andrew. Kan du pecisera var du har .... "sett att en Andeas Palmgren med adress, 2439 Jackson st. N.E och som var skräddare hos Benson & Freemanzon, 273 Main Street i Minneapolis dog 75 år gammal. Han hade sex döttrar och tre söner och en syster och flera barnbarn." Är det en obituary [dödsruna]? Är det en kopia av tidningsnotis eller en avskrift? Är några anförvanter nämnda vid namn och eventuellt bostadsort? Jag kan tänka mig att systern som nämns skulle kunna var en sister-in-law. Det gäller att vända på alla stenar.
|
|
|
Av Maj-Lill Lundin - Fredag den 31 januari 2020 kl. 17.46
|
Artiklarna finns Swedish American Newspaper som finns i Family Search. Har sparat ner bilder från tidningen. Finns flera artiklar. Bl.a var han ordförande i ngn loge. Han är också omskriven som stans bästa skräddare. En annons säger att man måttbeställde kläder hos honom. Namn på familjemedlemmar finns också med. Tänker också att det var ingen av flickorna har samma namn som hans systrar. Men det behöver ju inte betyda ngt. /Majlill
|
|
|
Av Maj-Lill Lundin - Fredag den 31 januari 2020 kl. 18.08
|
Lite till, Ang Barometern vet jag ju inte året, kan ju vara 1939 eller 1940 eller....... MajLill
|
|
|
Av Christian Andersson - Fredag den 31 januari 2020 kl. 19.33
|
Det var en betrodd herre om man nu ska lita på det som stod i tidningen Fru Lindberg förestår kommittén för matservering, hr Andrew Palmgren för läskedryckskommittén, hr Hugo Ericson för publicitetskommittén, Emil Anderson för sportkommittén och hr Eric R. Johnson för biljettkommittén. SVEA ONSDAGEN DEN 9 AUGUSTI 1922 Jag får en känsla av att det fanns fler än en Andrew Palmgren. Jag föreslår att du tar kontakt med American Swedish Institute i Minnesota. Jag skulle tro att de kan hjälpa dig. Wikipedia: American Swedish Institute: https://sv.wikipedia.org/wiki/American_Swedish_Institute Tack för tipset om tidningarna på FamilySearch. (Ändrat av kontoinnehavaren den 31 januari 2020 kl. 21.16.)
|
|
|
Av Maj-Lill Lundin - Lördag den 01 februari 2020 kl. 21.51
|
Hej, svårt att ta reda på rätt person då det bara står årtal och inte födelsedatum. Undrar också vad Per (August) Palmgren mmf gjorde i N Amerika. Per August Palmgren f. 13/12 1860i Gullabo, Torsås, Kalmar län. Han utvandrade till N Amerika 24/10 1896 Han for via Liverpool med båten Umbrien. Ankom N Amerika 7/11 1896. Enl. Emigranten Populär, databas Emihamn källkod 58:525:10520 anlände han till Minneapolis 28/10 1896. Det var det datum han åkte från Liverpool. Han återvände 1/11 1900 till Gullabo. Enligt CD Emigranten lämnar han Göteborg den 28/10 med destination Minneapolis. Enligt passagerarlista Göteborg (läst på Ancestry.com) så åker han den 28/10 med fartyget Domino till Grimsby i England. Han återvände 1/11 1900 till Sverige och Gullabo. Det är svårt att ta reda på vad han sysslat med och om han bodde i Minneapolis. /Majlill
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 02 februari 2020 kl. 11.04
|
Eftersom Andrew Palmgren tydligen var en välkänd figur i Minneapolis kan det inte vara särskilt svårt för American Swedish Institute i Minneapolis att ta fram födelsedatum. De kan säkerligen hjälpa dig med att få kontakt med efterkommande. Givet att det är rätt Andrew Palmgren. Hittar du Andrew så kanske Per August också dyker upp handlingarna. Eftersom han var över så kort tid kan han inte ha gjort så stort avtryck. Det gäller att hitta Andrew först och främst. Försök med institutet och låt dem ta del av alla uppgifter du har. Låt oss sedan veta hur det gick. Gav det inget napp där så kanske det finns fler infallsvinklar.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Måndag den 03 februari 2020 kl. 22.16
|
Christian! Har du någon motsvarande myndighet i Alberta i Kanada? Orten Lethbridge närmare bestämt.
|
|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 04 februari 2020 kl. 00.27
|
"American Swedish Institute (ASI) är en ideell pedagogisk organisation och ett museum i Minneapolis, Minnesota, USA." Det är ingen myndighet. Det är väl vad på ett ungefär vad vi kallar en stiftelse. Jag har aldrig anlitat dem. Jag har besökt stället en gång. Det är länge sedan - september 2001 närmre bestämt. Jag minns bara de exklusiva kakelugnarna direktimporterade från fäderneslandet. Men jag tror de kan hjälpa Maj-Lill om de bara vill.
|
|
|
Av Maj-Lill Lundin - Tisdag den 04 februari 2020 kl. 13.33
|
Hej och tack! Har mailat dem och väntar nu på svar. /Majlill
|
|
|
|
Av Maj-Lill Lundin - Onsdag den 05 februari 2020 kl. 22.29
|
Finns ju många Palmgren, men utan Andrew (Andreas) födelsedatum blir det problem att träffa rätt. Allt gott! /MajLill
|
|
|
Av Christian Andersson - Fredag den 14 februari 2020 kl. 16.54
|
Hej Maj-Lill Har du fått något svar från American Swedish Institute? Christian
|
|
|
Av Maj-Lill Lundin - Onsdag den 04 mars 2020 kl. 17.54
|
Hej Cristian! Nej tyvärr inget svar ännu.
|
|
|
|
|