|
Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Torsdag den 10 mars 2011 kl. 06.52
|
Till [...] *. Svar på dels e-post och ett inlägg i Anbytarforum under "Sunne" där frågan om en Ingemarssläkt (Ingmårssläkt) ställdes. Hej! Du har rätt! Ingemar Nilsson var en av mina förfäder på min farmors sida och bosatt i Norra Borgeby på gården "Ingmåran". Född i Lysvik liksom hans dotter Stina som senare gifte sig med kyrkvärden Sven Bengtsson i Torsby utanför Sunne. Jag lägger ut mer detaljerad information på Arkivguidens Forum då jag inte får skriva i Anbytarforum. Det finns tre pärmar på biblioteket i Sunne som handlar bl.a. om "Ingmåran". Författare Börje Stensler. Beträffande din tidigare fråga om Tillman återkommer jag på detta forum. Nu måste jag tyvärr bryta för stunden. Med vänlig hälsning/Sten Magnusson DIS06438 - - - - - - - - - - * Personens namn har borttagits. Se punkt 3 i forumreglerna, inkl. kommentaren. Forumguiden
|
|
|
Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Söndag den 13 mars 2011 kl. 10.32
|
Hej Margareta! (även sänt via e-post till [...] *) Jag såg att Lennart svarade på din fråga i Anbytarforum och jag kan tillägga att Ingmår är ett samlingsnamn för hemmanen Norra Borgeby, Norra Såneby, Askerud, Hägerud och några till som jag inte kommer ihåg namnet på. Den Nils Ingemarsson som Lennart nämnde var en yngre bror till Ingemar Nilssons dotter Stina. Han var född 1749 i Månsjal, Norra Borgeby, Sunne (S), Sunne (Börje Stensler "Ingmårs historia") och gifte sig senare med Marit Nilsdotter 16 maj 1766 i Skinnarebacken, Sunne (S), (Sunne C:6 s. 261 nr. 46/3). Snedstrecket efter födelsenumret beror på att då jag fortfarande bara läste microfichekort angav kort nr 3 som komplement till sidhänvisningen för att snabbare veta vilket kort jag skulle ta fram i en bunt på kanske 10 st. Hon var f.ö. en yngre syster till min ff fm far Nils Nilsson. Med vänlig hälsning/Sten Magnusson DIS06438 - - - - - - - - - - * Personens namn har borttagits. Se punkt 3 i forumreglerna, inkl. kommentaren. Forumguiden
|
|
|
|
|