|
Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Söndag den 17 juni 2012 kl. 07.44
|
På Rötter_Tillfällighetsfynd_Västmanland_Hed kan man läsa om en Annika Ersdotter som uppgav sig komma från Livland, Hed socken, Enebotorp. Jag skulle gärna vilja ha bekräftelse på om uppgifterna är korrekta. Här en kommentar som jag i skrivande stund sänt in dit. "Finns det något belägg för att hon skulle ha ljugit? Jag tycker inte man ska påstå något sådant förrän det kan bekräftas om vad hon ev. kan ha råkat ut för. F.ö. torde det väl vara Lifland det står i födelseboken. Avskriften är i stort sett korrekt förutom att en av faddrarna inte hette Abra utan Abram. Jag har kikat lite i Sunne husförhörslängder på Vitteby fram till Sunne A I:10 1757 - 1764 men inte kunnat finna någon Annika där. Nu finns det emellertid också en socken i Västmanland som heter Hed och ett torp som heter Enbotorp. Någon herrgård med namnet Strand finns dock inte. Se bl.a. ortregistret för denna sockens husförhörslängder. I den diskussion på Anbytarforum » Läshjälp » Värmland » Sunne, födda 1720, GID 527.46.75300 som hänvisas till här ovan nämns ett utdrag ur Gunnar Almqvist "Sammandrag av Fryksdals härads domböcker 1701-1725" sidan 462 där Annika omnämns. Detta är felciterat i det inlägg som gjordes 2005-10-18. Där skriver skribenten på slutet i detta inlägg "hon kan inte dömas för lönskaläge eftersom detta skett på annan ort." I boken står det däremot att "Eftersom det skett på annan ort, kan rätten endast döma henne för lönskaläge att böta 5 d smt". Uppgift om födseln finns i Sunne C:2 (1707-1721) Bild 31 / sid 51 (Arkiv Digital) Se nr 16. (motsvarar ovanstående GID-nummer). Se Diskussionens plats
|
|
|
|
|