|
Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Söndag den 17 juni 2012 kl. 09.09
|
På Anbytarforum finns en fråga som gäller en Anders Nilsson Karsbol. Se Sunne AI:17 (1784-1790) Bild 115 / sid 109 och Sunne AI:20 (1790-1794) Bild 112 / sid 106. I den senare boken har han tillnamnet Backman. En av skribenterna säger att han skulle tjänstgjort vid "Landtv. för Borsbohl". Jag funderar lite på om det inte står Karsbohl i den tidigare boken och Karsbol i den senare (anmärkningsfältet). Det finns ett ställe som heter Borstbol, men det är i Rasbokil församling/socken. Det ligger f.ö. i Uppland.
|
|
|
Av Margareta Gullström-Linder (Margareta) - Söndag den 17 juni 2012 kl. 18.03
|
Hej Sten! Tack för ditt svar. Ja jag var också fundersam på det där Borsbol. Visst är det Karsbol!! Men vad tror du om Landtv. då??? Mvh, Margareta
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 17 juni 2012 kl. 18.39
|
Hej Margareta, när han dör 1799-10-23 (Sunne C:8 uppslag 667) står att han är fotjägare, och det står även i hfl AI:22 sidan 106). Man måste följa en person genom alla längder! Det finns en artikel om lantvärnet i Värmland - när och hur det bildades - på http://www.faltjagare.se/docs/historia.html. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Söndag den 17 juni 2012 kl. 22.54
|
Ang. lantvärnet hade jag själv en soldat vid namn Thorsfeldt som tjänstgjorde vid Fryksdals lantvärn. Han stupade f.ö. vid första attacken vid Kärnakoski i Finland 15/4-1790. Ber f.ö. att få tacka Lotta för tipset om artikeln ovan på hemsidan om fältjägare.
|
|
|
|
Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Onsdag den 04 juli 2012 kl. 22.58
|
Hej Margareta! Anders Nilsson Backman nämns även i landskapsavdelningen under Sunne församling. Där sägs t.ex. att namnet Backman skulle härröra sig från Backa. Teoretiskt kan det väl låta rimligt, men vad jag har sett hade soldaterna som tjänstgjorde på Backaroten namnet Backfeldt. 57 står för soldatens tjänstgöringsnummer vilket man ser om man läser i t.ex. Generalmönsterrullan för Överstelöjtnantens kompani.
|
|
|
Av Margareta Gullström-Linder (Margareta) - Torsdag den 05 juli 2012 kl. 08.00
|
Måste kolla hur nära Backa o Karsbol, elfven ligger.... ligger lite lågt nu under sommaren... återkommer mer i höst... Tack så hjärtligt Sten!!!/Margareta
|
|
|
|
|