|
Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Lördag den 23 juni 2012 kl. 13.08
|
En fråga på Anbytarforum gällde ovanstående Jöns, enligt ursprunglig uppgift född 1735-04-14. Sunne C:3 (1721-1736) Bild 159 / sid 411 Det visade sig dock att det var 1735-07-14 som efterfrågades, nr 45 på Sunne C:3 (1721-1736) Bild 160 / sid 413 som var den korrekta. Det torde väl vara ganska lätt att ta fel på siffran 4, 7 resp. 9 ifall prästen skrev slarvigt? Det är väl ganska lätt i fall 4, 7, eller 9 skrivs med öppen ögla. Vad gäller orter och deras placering, ta gärna en titt på ortnamnsregistret SOFI. Ortnamnsregistret SOFI Diskussionen i fråga finns här: Anbytarforum » Läshjälp » Värmland » Jöns i Sunne, Värmland 1735 Jag återkommer med mer information snarast möjligt.
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Lördag den 23 juni 2012 kl. 14.33
|
Det du skriver stämmer inte. Det var ju inte något av dom som var rätt. Uppenbarligen sökte frågaren efter en person med ett visst namn, utan att veta när han var född.
|
|
|
Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Söndag den 24 juni 2012 kl. 09.22
|
Lotta! Det var faktiskt 1735-04-14 som angavs i början, men sedan visade det sig att det var 1735-07-14 det gällde. Även på den tiden slarvade man ibland när man skrev siffror. Jag har mött otaliga gånger att man skrivit siffror som kunnat blandas ihop. Ett som är säkert är i alla fall att den som efterfrågades hette Jöns och var född enligt de uppgifter som står i rubriken här ovan. Att hans far t.ex. hette Halvard är ju en annan sak. Nu nämns ju faktiskt 14 juli som födelsedatum på nr 45 och att personen ifråga där hette Jon torde vara en bagatell. Även då kunde man ju glömma bort en och annan bokstav liksom diverse prickar. Det var uppenbarligen det som inträffade i detta fall. Att prästerna slarvade när de skrev eller att felläsning av siffror, handstil o.dyl. kan göras inträffar ju i vår tid och då är det inte så konstigt om det gjorde det även förr i tiden. Nåja, för att återgå till övriga punkter i aktuell diskussion, I diskussionen på AF efterfrågas också dessa: Sunne C:4 (1736-1748) Bild 43 / sid 77 1737-07-13 nr 43 Näs Jonn? Torsten Jönsson, Britta Elofsdotter Sunne C:4 (1736-1748) Bild 44 / sid 79 1737-07-27 nr 49 Björke Bruk Johan Sven Johansson, Maja Johansdotter Sunne C:4 (1736-1748) Bild 44 / sid 79 1737-09-20 nr 57 Biörserud Jona_ Fadern ser ut att heta Lars ...... modern Elisabeth Skagerberg Sunne C:4 (1736-1748) Bild 46 / sid 83 1737-11-25 nr 71 Vitteby Jonas Jöns Andersson, Maria Simonsdotter Hur som helst, detta är mina tolkningar då t.ex. handstilen nästan försvunnit på nr 57.
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 24 juni 2012 kl. 10.54
|
Om du läser hela diskussionen så upptäcker du att det inte heller var 1735-07-14 som var rätt - "tror det var ett felspår". Och eftersom frågaren fortsätter ställa frågor om fler med liknande namn, så är det ju helt uppenbart att det inte var rätt. För att man ska kunna tolka ett datum fel måste ju datumet stå någonstans, men det uppges inte varifrån det kommer. I födelse- och dopböckerna Sunne C:3 och C:4 skrivs månaderna ut med bokstäver, och då är det lite märkligt om man inte ser skillnad på april och juli. Eller hur?
|
|
|
Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Söndag den 24 juni 2012 kl. 11.39
|
Säg att du läser i en husförhörslängd något som ser ut som 1735 14/4. På vilket sätt skulle det vara märkligt om det i själva verket var 14/7 eller t.o.m. 14/9? Siffror kan skrivas slarvigt nu som på den tiden. Nåja, nu var det faktiskt inte det saken gällde, utan huruvida uppgifterna stämmer vilket du kan se om du kikar i födelseboken på nämnda platser jag angivit. Att man sedan tror att man haft fel innebär inte nödvändigtvis att så är fallet. Man kan ju bli vilseledd av den som svarar på en fråga. Att du sedan påstår att jag inte läst allt, innebär inte heller att det behöver vara riktigt. Jag har faktiskt läst allt, men har gjort en annorlunda tolkning än du, vilket du ser om du läser vad jag skrivit här ovan. Om du f.ö. har något att komplettera beträffande mina uppgifter på resp. källa kan du väl göra det? Jag vet att jag kan ha läst fel här och var, men då vore jag tacksam om du kunde rätta ev. felaktigheter både för min skull och alla andra som kan ha intresse av de personer som jag nämnt här ovan.
|
|
|
Av Margareta Gullström-Linder (Margareta) - Söndag den 24 juni 2012 kl. 18.30
|
Ojoj!! Söta rara... detta var ett tag sen... jag har faktiskt glömt det o måste kolla igenom så jag finner var jag var o hur det gått sen.... Ge mej nån dag!!! Margareta
|
|
|
|
|